Nästa steg? "How to con a con artist"

Johan-ST1050

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2007
Hoj
125cc ToF jobbetscooter
Jag har inlett vad som kan komma att bli en intressant mailväxling med en uppenbar lur-å-drejare. :hihi

Förlag på mitt nästa svar emottages tacksamt!
Bästa förslaget kommer mailas till min nyfunne vän i england(?), sen får vi se hur det ur-artar sig vidare. :tummenupp

Mail 1 från mr Carlos

Namn: xxxxxxxxxxxx@live.com
Email: xxxxxxxxx@live.com
Meddelande: xxxxxxxxx@live.com

Greetings ,
Interested in the sale of your moto, please do let me know the present condition,send me fotos and the price in euros.
I read from you.
Carlos Montes
Greetings from London ,England.

mitt första svar

From: xxx@xxxxxxxx.xx
To: xxxxxxxxxx@live.com
Subject: Advert : suzuki gsx 600F -99
Date: Fri, 22 Jan 2010 19:05:51 +0100

Hi Carlos!

Here are some pictures of my bike.

The bike is in very good condition as shown in pictures.

My price is 2400 eur.

Regards Johan

mail 2 från mr Carlos

I am very much interested in it cause it would be going to a good home.i am ok with the price of buying the bike for 2400euros but i do want you to know that my client in sweden before travelling to the owes me 5000euros which he as agreed to send a swedish postväxel to you.as soon as you receive it,have the postväxel cashed,collect how much i bought it and have the rest of the money sent to my shipping agent,who would becoming to your location for the pick up &shipment to the UK.If this is ok by you,do send me your full name,contact address &phone no(home&mobile)so that the postväxel can be sent to you ok.

fortsättning följer.....

Säg till honom att du kan ta emot postväxeln snarast men ska på semester - ganska lägligt direkt efter du löst in den - och är borta i två veckor. Går han med på det är det ju bara att köra - förutsatt att pengarna fortfarande finns på ditt konto (den risken är inte överhängande va?)

EDIT: Givetvis menade jag att när du löst in checken ska du hux flux på semester, inte varna honom först.

Last edited:
har en känsla av att nästa steg hos bluffmakaren är : 'Aaaah postväxeln kommer till dig om ett par dar. Kan inte du ta ut en egen å skicka med den med hojen och sedan behålla den som kommer...'

Jävla bluffers... :P

Jag tror att det är väldigt svårt att "con a con artist" Däremot så kan du försöker att få dem att göra saker som ta upp mycket av deras tid och energi.
Tips; låsas gå med på deras krav men du vill ha ett "bevis" att dem finns på riktigt. Frågar vart i London dem är och be dem att ta ett kort på dem själva med ett skylt med ditt "namn" på framför London Tower Bridge (eller ett annat känd byggnad)
Ditt namn kan vara Litainte Påmig eller nånting sånt. Efter han ha åkt över hela London för att ta en bild på sig själv och skickat den till dig så kan vi fundera över steg 2......

Min tanke med.

Bildbevis kan bli spännande. :D

Jag tror att det är väldigt svårt att "con a con artist" Däremot så kan du försöker att få dem att göra saker som ta upp mycket av deras tid och energi.
Tips; låsas gå med på deras krav men du vill ha ett "bevis" att dem finns på riktigt. Frågar vart i London dem är och be dem att ta ett kort på dem själva med ett skylt med ditt "namn" på framför London Tower Bridge (eller ett annat känd byggnad)
Ditt namn kan vara Litainte Påmig eller nånting sånt. Efter han ha åkt över hela London för att ta en bild på sig själv och skickat den till dig så kan vi fundera över steg 2......

Min tanke med.

Bildbevis kan bli spännande. :D

Så småningom kan du väl skicka någon bild på dig själv och dina komipsar:
Nat.%20R%201.JPG

aus17.JPG

Fick förslaget att fota hojen utanför en HA lokal och sen skriva att jag har mycket kontakter i england via min mc-klubb så en affär skulle vara lätt att ordna via mina vänner där. Men då skulle nog mailväxlingen sluta ganska tvärt. :)

Jag håller på att fila på ett svar nu där han skall få berätta lite varför han vill köpas en hoj i sverige och om han inte är rädd att bli lurad. Vilken hoj han har idag, o.s.v.

2 be contiinued!

Så småningom kan du väl skicka någon bild på dig själv och dina komipsar:
Nat.%20R%201.JPG

aus17.JPG

Är det en medveten taktik av skojjarna att skriva som en utvecklingsstörd människa?

Bara undrar..

Fick förslaget att fota hojen utanför en HA lokal och sen skriva att jag har mycket kontakter i england via min mc-klubb så en affär skulle vara lätt att ordna via mina vänner där. Men då skulle nog mailväxlingen sluta ganska tvärt. :)

Jag håller på att fila på ett svar nu där han skall få berätta lite varför han vill köpas en hoj i sverige och om han inte är rädd att bli lurad. Vilken hoj han har idag, o.s.v.

2 be contiinued!

Kan vara lite riskabelt. Någon i den lokala HA-avdelning kan bli upprörd och det är det nog inte värt. :näsblod

Jag tror det kan vara en generellt dålig ide att utge sig för att vara "vänner" med vissa "mc klubbar" när man inte är det.
Har för mig att jag läst om några som har provat, och det föll inte väl ut i slutändan, dom hade visst åsikter på vem som fick utnyttja det "goda ryktet" dom hade jobbat upp genom åren.
(och det var inte en stämning om varumärkesintrång dom överlämnade ;) )

Nä det är inget jag skulle göra. De kan få ha sitt goda rykte för sig själva.

Min nye vän har visst svarat på mitt senaste mail. Han verkar ha skickat en kopia på sitt(?) pass med. :tummenupp

Jag tror det kan vara en generellt dålig ide att utge sig för att vara "vänner" med vissa "mc klubbar" när man inte är det.
Har för mig att jag läst om några som har provat, och det föll inte väl ut i slutändan, dom hade visst åsikter på vem som fick utnyttja det "goda ryktet" dom hade jobbat upp genom åren.
(och det var inte en stämning om varumärkesintrång dom överlämnade ;) )

Håller med Slowroller och frankoff, blanda inte in andra i den här. Det finns mycket att läsa här; www.419eater.com . Dem här killarna är väl organiserad med kontakar i nästan alla EU länder och är inte bara simple, outbildad människor, dem är krimenella och att lura folk på pengar över internat är bara en av deras många verksamheter...

Börjar redan nu att ha ett mål och hur länge du tänkte lurar killen. Ibland kan det ta flera månader.

Om du redan nu säger att du inte kan svarar hans mail nästa vecka pga den "charity organisation" (eller kyrkan) du jobbar för ska skicka dig till Haita med pengar o sjukhus utrustning, så ha du nåt att jobbar med sen när du inte kan svarar på hans nästa mail.(kom ihåg, de komma att släppa mc afffärn ganska snabbt när det finns "bättre" pengar att få)
När det inte bli nån mc äffär kan du forsätter att vara vänner med han o säger att "kyrkan" som du jobba för ha fått in så mycket pengar att du nu letar efter ett nytt land (du kan nämna Nigera, eftersom han 99% sitta där) att bygga en skola eller nåt.

Det är nu du kan börjar att lura in honom med att hjälp dig ansöka om bygglov o andra uppdrag.

Lycka till.

Bedragarens ansikte, eller? :-)

En uppdatering i mailväxlingen med min nyfunne vän. Funderar på nästa steg. Troligen kommer jag skriva att jag fått ett anbud från en annan kille i london som bjuder mer för hojen. Vi får se. :)

Mail 1 från mr Carlos

Namn: xxxxxxxxxxxx@live.com
Email: xxxxxxxxx@live.com
Meddelande: xxxxxxxxx@live.com

Greetings ,
Interested in the sale of your moto, please do let me know the present condition,send me fotos and the price in euros.
I read from you.
Carlos Montes
Greetings from London ,England.

mitt första svar

From: xxx@xxxxxxxx.xx
To: xxxxxxxxxx@live.com
Subject: Advert : suzuki gsx 600F -99
Date: Fri, 22 Jan 2010 19:05:51 +0100

Hi Carlos!

Here are some pictures of my bike.

The bike is in very good condition as shown in pictures.

My price is 2400 eur.

Regards Johan

mail 2 från mr Carlos

I am very much interested in it cause it would be going to a good home.i am ok with the price of buying the bike for 2400euros but i do want you to know that my client in sweden before travelling to the owes me 5000euros which he as agreed to send a swedish postväxel to you.as soon as you receive it,have the postväxel cashed,collect how much i bought it and have the rest of the money sent to my shipping agent,who would becoming to your location for the pick up &shipment to the UK.If this is ok by you,do send me your full name,contact address &phone no(home&mobile)so that the postväxel can be sent to you ok.

Mitt andra mail till Mr Carlos

Hi again Carlos!

Excited to hear that you want to buy my bike!

By the way? Why do you want to buy a bike from sweden? What kind of bike do you have today? How can you trust that the bike yuo buy is ok without seeing it before the money is transfered?? Sounds a bit risky if you ask me! Are you not afraid to be conned? Wouldent it be easier for you to buy a bike in England??

I'm not so familliar with selling and buying things over the internet. Thats why i would like some kind of proof that you are serious with this. Mabye a picture of you?

Im looking forward to hearing from you again!

Regards

Johan

mail 3 från mr Carlos

dont you worry , i have everything in control. i believe the bike you want to sell to me is ok..

i am a man of my words.. i want to buy your bike and send payment to you ok.

i would send you my id ..

please do send me your full name , contact address and mobile no so that payment and be sent to you ok.

mail 4 från mr Carlos

Passfoto*

( *det kändes bäst att dölja passnummer och maskera bilden lite. Även om mr Carlos såg lite ljusskygg ut innan förstärkte det effekten ytterligare! )

Bifogat

• CARLOS PASSPORT.jpg
    CARLOS PASSPORT.jpg
    187.9 KB · Visningar: 503
Fränt! Synd bara att de säkerligen lyckas lura en hel del folk.Fast är man så godtrogen så får man skylla sig!

Så, vad skall man skriva tillbaks? :va

Forsätter med email kontakt, Säg att din mamma vill inte att du ha en mobil för dem är farligt, Lämna inte ut nån annan info om dig själv.

Copy and paste:

Hello Carlos,
Thank you for your quick reply. It´s good to know that your a man of your word and that you are in control.
Thank you for your passport details, I now know that you are a serious buyer.
I started the bike up and checked the oil after I received your last email.
Everything seems ok.
I must be honest with you (as you have been honest with me) the front forks are slightly bent in the middle. This is not a big problem though. I think if you have a big heavy hammer you can whack them back so they will be straight again.
I dont have a heavy hammer so I can´t do it myself.
I hope this is not a problem for you Carlos, let me know.
I will be sent to Haiti next week with my church so I would like to do this deal very quickly, or we can wait until i get back in the middle of Febuary.
Let me know if you are still intrested in my bike?

God bless,
Johan

Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back