Köp & sälj, engelsman intresserad av min mc

GixxerK6

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2009
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K6
Hejsan,

undra bara ifall någon annan har fått skumma mail från intresserade köpare av era mc genom sport hojs köp & sälj?

har en kille ifrån London, England som är intresserad av min mito och i första mailet skrev han att han ville ha bilder, info m.m

jag citerar honom:

Hej,

Detta är ett email skickat via Köp & Sälj på Sporthoj gällande din annons:

---------------------------Namn: carl

Email: montesinvest@live.com

Meddelande: Greetings ,

Interested in the sale of your moto, please do let me know the present condition,send me fotos and the price in euros.

I read from you.

Carlos Montes

Greetings from London ,England.

Jag svarade på hans mail och blev lite fundersam..

Fick tillbaka att han vill ha mitt fulla namn, adress och telefonnummer både hem, och mobil, så hans "klient" kan hämta upp mcn och betala pengarna.. :tungan

jag citerar andra mailet från honom:

I am very much interested in it cause it would be going to a good home.i am ok with the price of buying the bike for 2069euros but i do want you to know that my client in sweden before travelling to the owes me 5000euros which he as agreed to send a swedish postväxel to you.as soon as you receive it,have the postväxel cashed,collect how much i bought it and have the rest of the money sent to my shipping agent,who would becoming to your location for the pick up &shipment to the UK.If this is ok by you,do send me your full name,contact address &phone no(home&mobile)so that the postväxel can be sent to you ok.

Väldigt skumt tycker jag själv, vad tror ni? :va
edit: tyckte det var lite roligt att han skriver "postväxel" och är engelsman :D

/johan

Last edited:
Se upp!!!Finn en tråd om just detta.Inlagt idag,kan tyvärr inte hitta den men varning,,,det är en skojare..

Vad är det egentligen frågan om i just de här fallen? Pengatvätt?
Det är ju en sak när skojarna ber om pengar direkt, insatta på något skumt konto eller så. Men när de erbjuder en pengar på diverse villkor så måste det väl handla om pengatvätt? Eller är det ett rent "ge mig dina personuppgifter så kanske jag kan komma åt dina pengar på annan väg"-lurendrejeri?:va

Det är ju en sak när skojarna ber om pengar direkt, insatta på något skumt konto eller så. Men när de erbjuder en pengar på diverse villkor så måste det väl handla om pengatvätt? Eller är det ett rent "ge mig dina personuppgifter så kanske jag kan komma åt dina pengar på annan väg"-lurendrejeri?:va

Förfalskade alternativt stulna utställda checkar/växel som är inlösningsbara. Gammalt trick, men fungerar fortfarande pga bankväsendet är gammalmodigt.

Det är den som löser in den/det som blir blåst, vilket tar ett tag innan det uppdagas. Man blir helt enkelt återbetalningsskyldig till banken där man löst in checken/växlen iom den har visat sig vara stulen/förfalskad, för sin egen hoj eller vad nu bedragaren har köpt

Betet är ju att checken/växlen är utställd på högre belopp...

Det här upplägget har tom Sverker slängt i soptunnan en gång i tiden

Last edited:

Just i det här fallet är det fråga om en postväxel och då är jag inte helt säker på vad tricket är. Kanske att det är en förfalskad postväxel...över hälften av pengarna går ju tillbaka till banditen. Alla fattar ju att Carlos och hans "kompis" är samma person. Carlos bor troligtvis inte i London heller. Möjligtvis Södertälje.

Men andra fall är bedrägerier där man vill ha varan och därför skickar över pengarna, får varan, drar tillbaka betalningen och säljaren sitter utan pengar och vara. Exempelvis "wire transfer" över Western Union eller en mer direkt approach där man får en check som saknar täckning men vi använder ju inte checkar i sverige längre så det borde vara ovanligt.

En annan klassiker är ett slags triangel-agerande där person A (skurken) ser en vara som person B har uppe. Person A lägger upp en identisk annons med sitt kontonummer men person B's kontaktuppgifter. Person C (köparen) skickar pengarna till A och skäller på B för att han inte fått varan. Person B fattar ingenting men får strula med person C som har blivit blåst på kosing.

Man får vara lite om sig och kring sig :gnissla

Kan inte någon vänlig moderator göra en sticky om försöken till bedrägeri i lämplig del av forumet?

Ja, men bara det inte blir för mkt snack.
Det vore BRA om man bara tar med vad "köparen" har skrivit till en, samt vad man själv upplever.
Inte en massa andra kommentarer. Spårar lätt ur annars:D

Nyheter
Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Back