Motorgaranti

zuckan

efter solsken kommer det regn :P
Gick med
29 Oct 2004
Hoj
R1-05
tänkte kolla om någon har utnyttjat motorgarantin någon gång. jag har fått tickande ljud i motorn på min R1-05. den har gått 2500mil.motorgarantin går ut i årsskiftet. kanon tänkte jag o lämnade in till yamaha verkstad i tron att garantin gällde. tyvärr så verkar det inte så lätt. hojen är servad enligt boken o allt sånt. det står i service boken att den inte gäller tävlingshojar eller lekhojar. men inget om att man inte får köra bana alls. jag har kört några lugna pass på gotland ring på lelleveckan.hojen ska ju fan hålla för det. nu visar det sig att yamaha verkstaden kikade lite lätt på den iom dom inte fått klartecken från yamaha o felsöka m.m. han såg att kammarna va nedslitna o det verkar skumt iom det ska ju inte hända. inte äns yamaha hade hört talas om det. men dom hävdar att dom inte kan ge garanti förrens felet är lokaliserat varför kammarna har gått ner sig. då först man har hittat felet så avgör dom om det är garanti jobb eller inte....hur fan ska man våga o lämna in o chansa att det garantin täcker det? gör den inte det så blir det blixter dyrt. så frågan är egentligen om någon vet hur man kan gå tillväga o få det som ett garantijobb? för mig så är det uppenbart att något har hänt iom kammarna har gått ner sig. borde ju vara garanti så det sjunger om det.

mvh martin

jag har aldrig behövt använda motorgaratin, men jag har detta på annat, då så har den verkstaden jag lämnat in hojen gjort en seriös bedöming och sedan "garaterat" att det ska gå på garantin, om det inte hade gjort detta skulle de stå för halva kostnaden.

så jag tror att det beror lite på vilken verkstad man vänder sig till, men om verkstaden du lämnade in på gjort en bedömning att det verkar skumt med slitningen så känns det som att det inte borde finnas några kryphål att dfet inte skulle gå på garatin.

lätare sagt än gjort, men STÅ PÅ DIG!!!!!

ja, är det en auktoriserad yamaha verkstad så kan de uttala sig om de kan laga det som en garantigrej. Annars får du köra halvförsäkrat, så du har maskinskadeförsäkringen, som gäller fram tills 5000 mil på motorcyklar läs här om maskinskada. Min farsa snackade med f-bolaget som bekostade byte av kamkedja på bilen på maskinskadeförsäkringen, för att den rasslade.

Har du köpt motorcykeln ny själv eller köpt den begagnad?

Hoppas att det löser sig. Om det värsta motorcykeln varit med om är ett par lugna pass på bana borde inte felet uppstått förutsatt att den blivit varmkörd, servad och körd med respekt för materialet.

Lycka till. Har tyvärr ingen större erfarenhet av garantifrågor på verkstäder. Kan förstå att de vill undersöka felet innan de tar på sig det om de inte råkat ut för problemet tidigare. Lycka till.

Under garantitiden så ligger bevisbördan hos dem. Dvs om de inte vill stå för det så måste de bevisa att de inte har ansvaret att åtgärda felet.

Hur ska dom veta om du lekt eller kört bana?
Blåneka om dom påstår det!

Självklart ska det gå på motorgarantin!

Min kompis hoj totalhavererade och rep gick på ca 35000:- som gick på garantin men den var servad enligt bok och 3år gammal men så var det en honda och jag inbillar mig att dom är bra att ha och göra med!

Jag hade lämnat in den och avvaktat deras utlåtande.
Att du sakligt och korrekt löpande rapporterar om hanteringen av ärdendet här på forumet är inte till din nackdel. Många läser detta.
Nog bäst att lämna in den omgående med tanke på att garantitiden snart gick ut.

ja jag ska nog kanske lämna in den iaf o se vad som händer. iom hojen är skött på ett bra vis. alltid varmkörd innan man drar på o servad efter konstens alla regler. jag är 3:e ägaren men vet vilka som har haft den innan o dom är pedanter så den är bra skött innan med. sen har den bara gått gata.förutom några lugna pass på gotland ring som sagt.har skjutsat en del så den har inte gått så hårt så man ska köra ner motorn. men jag ska hålla er under rättade om vad som händer när jag vet lite mer. får hoppas på det bästa...annars får jag slänga skiten för det går ju inte o lösa ut annars.

Tips: läste det finstilta i Bilsport-MC's villkor, deras försäkring gäller inte för maskinskada. Värt att tänka på

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti