Kawa ZZR 1400 Recension

Gollum

Idrott luktar svett...sport luktar bensin!
Gick med
5 Jun 2007
Ort
Haninge
Hoj
BMW K 1600 GT
Kawa ZZR 1400 Recension 1 & 2

Tjena, jag köpte en sån här hoj (svart färg) i går, och har nu kört ca 25 mil. Följande saker har jag noterat, som jag tänkte dela med mig av under dessa mil:

DEL 1

Acceleration & fart
Vad kan man säga!? 0-100 på 2,5 sek, eller kvartsmilen på 9,17 sek...den går för snabbt för mig med sina 200 hkr och 150 Nm just nu för mig i alla fall. Men med tiden kanske jag lär mig behärska alla kraft kanske.

Inga vibrationer
Motorn är ruggigt bra balanserad, går riktigt mjukt & jämnt.

Stödet
Stor metallyta mot marken, lätt att fälla ut & lagom bra lut på hojen.

Svängradie
Svängradien är riktigt bra, bästa jag sett på en hoj.

Bromsar
Bromsarna är dimensionerade för all kraft och fungerar riktigt bra och har även ABS. (jag testkörde en Busa samma dag, vars bromsar var usla som jämförelse).

Bensinförbrukning
Jag kunde köra ca 25 mil på en full tank på ca 22 liter, och då körde jag mycket hårt. Bra förbrukning med tanke på all kraft hojen ger.

Grymt bra framljus

Framljuset är lika stark om på en modern personbil.

Bra väghållning
Väghållning är hur bra som helst, med tanke på att detta är en Sport-Touring hoj som väger drygt 200 kg. Jag har kört samma krokvägar som jag kört 1 säsong med min Aprilia RSV Mille, och jag tycker att det går lättare att lägga ner denna Kawa - konstigt nog?

Det var vad jag lyckats kolla upp så här långt. Om någon av er har mer att addera, så gör gärna det, både negativt som positivt så klart. Hittills har jag inte hittat något negativt om hojen ännu, men det kommer säkert...

Jag har som sagt kört en Aprilia RSV Mille i 1,5 säsong, så kanske jämför jag alla iakttagelser från Kawan mot Aprilian :va Hur om helst, jag är apnöjd med Kawan så här långt :tummenupp Jag återkommer om några 100 mil med fortsättningen...

KAWASAKIZZR1400-medium-2752_3.jpg


HÄR FÖLJER DEL 2

- Växelindikator är standard, riktigt snyggt för nu slipper jag köpa en Accumen och skruva dit för 3:e gången på 3 år.

- Shiftlight är också standard.

- Engagement-light är också standard (indikerar när motorn når ett visst varv, för t.ex dragracingstarter)

- Koppling och växlar är en dröm, jag säger bara det.

NEGATIVT DÅ?

Hm, hittills är det nog bara att jag i kväll upplevt en "nära-döden-upplevelse", då bakdäcket släppte på Nynäsvägen utanför Globen i ca 90 km när jag skulle förbi en bil och pilla i 3:an...tror bestämt det var riktigt nära lite bromsspår även i fillingarna där :Bugar Hel..e vad den går, kanske borde ändra från halv till helförsäkring omgående :rolleyes:

Vilken hoj...näe, jag säljer inte eller har sponsring från Kawa, jag är bara svinglad för att jag valde rätt hoj, då jag ärligt talat var ute efter att köpa en Busa...och testkörde ett antal såna. Bredvid den sista Busan jag testade stod denna svarta missil och såg lite ensam ut, så jag frågade om jag fick testa den...och nu är den min, that´s it liksom...så kan det gå :)
 
Last edited:

dajjen

så mycket bättre..känd från tv...
Gick med
23 Jul 2007
Ort
gnarp
Hoj
zzr1400-07.zx10-89
kan inte annat än hålla med...
underbar hoj..
 

Smagatusk

Guest
När tänker du fria till den? :hihi

Men jag håller med. Ända sedan jag provkörde den förra våren har jag önskat att jag hade råd att köpa den.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Kul att du trivs med hojen!

Du får nog ändra viktangivelsen då den väger 220kg torr vilket borde bli närmare 250kg med alla vätskor!
 

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
Räknas ZZR:en som en Ninja nu? Det har den väl inte gjort innan ?
(Har funnits 1100:eek:r och 1200:eek:r tidigare, ja samt lill-zzr på 600).
 

Gollum

Idrott luktar svett...sport luktar bensin!
Gick med
5 Jun 2007
Ort
Haninge
Hoj
BMW K 1600 GT
Det beror på vilken marknad.

I USA var även ZZRerna ninjor (och hette zx utan "r"), i Europa var dom inte ninjor.

I regpapprena & mina manualer står det även ZX14 Kawasaki, den amerikanska benämningen på hojen...knepig namnstandard dom har :va
 

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Ort
Idyllen
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
Fan där ser man! Först ut ett stort grattis!! Du får återkomma med en tredje recension om du tar ut den på bana... Nyfiken på om magkåpan tar i ute på bana. Sett någon, men vill minnas att han skruvat loss just magkåpan.

P.S. Fan... hade inte räknat med att apan skulle få flytta ur garaget till förmån för en jappshoj ;)
 

Gollum

Idrott luktar svett...sport luktar bensin!
Gick med
5 Jun 2007
Ort
Haninge
Hoj
BMW K 1600 GT
P.S. Fan... hade inte räknat med att apan skulle få flytta ur garaget till förmån för en jappshoj ;)

Jorå, det var ingen ånger i mig när jag slängde ut Aprilian inte, att åka "Bambustaket" passar mig perfekt då motorns gång är mycket mjukare - speciellt när man motorbromsar. Jag fick riktigt ont i handlederna av Aprilian, på nya Kawan känns inget alls :tummenupp

Har du ABS på den?

Ja...
 
Last edited:

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Ort
Åbo
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Verkar vara en riktigt grym hoj enligt ditt recension, roligt att läsa!
Har alltid tittat på hojjen och tänkt att den måste gå som attan!:)


Svängradie
Svängradien är riktigt bra, bästa jag sett på en hoj.

Jag undrar över detta, bästa svängradie du sett på en hoj?
Pratar du nu Touring/sport hojar eller?
garanterat svänger min bättre än detdär loket.:)
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Verkar vara en riktigt grym hoj enligt ditt recension, roligt att läsa!
Har alltid tittat på hojjen och tänkt att den måste gå som attan!:)


Svängradie
Svängradien är riktigt bra, bästa jag sett på en hoj.

Jag undrar över detta, bästa svängradie du sett på en hoj?
Pratar du nu Touring/sport hojar eller?
garanterat svänger min bättre än detdär loket.:)

"...och där är snoppmätartävlingen igång...!"

Skämt åsido.

Den kan mycket väl ha bättre svängradie än din hoj. Bara några grader mer styrutslag ger en oerhörd skillnad. Om den sedan "vänder lättare" är en annan sak - den är ju trots allt drygt 2ggr så stor som din 600 och med betydligt mer saker på sig.
 

Gollum

Idrott luktar svett...sport luktar bensin!
Gick med
5 Jun 2007
Ort
Haninge
Hoj
BMW K 1600 GT
Kul! Ta med staketet ner till rosen ikväll om du kan så får man se skönheten! Kan man locka med en bjudkaffe? :banana :)

Bjudkaffe på Rosen minsann, jag kommer! Vilken tid ska vi ses där?

:banana

När ska den bli fullvuxen så den blir snabb?:hihi

När den käkat tillräckligt många Hayabusor till frukost, lunch & middag, och det lär gå fort för den är vrålhungrig :D Oj, såg just din spec på 300+ hästar, jag får ta tillbaks mitt påstående tror jag visst :Bugar
 
Last edited:

AnteF

Gubbjävel
Gick med
3 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW K1300S + Tesla P85D
Grattis till ett av de bästa japs-köpen!

Har kört zzr1400 några gånger precis som Hayabusa och K1300s. Alla tre är tänkbara för mig nästa år då jag har tänkt byta upp mig till något i Sporttouring-klassen. Hayabusan kommer dock troligen att gå bort, mest för att den inte har abs. BMW K1300s har abs standard och zzr1400 har abs som option. Hayan har jag kört två gånger (nya och ga versionen) och båda två tyckte jag har mindre bra bromsar. Främst om jag jämför med BMWn.

Alla tre har grymma motorer och kraft i överflöd (alla gör väl 0-200 under 8 sekunder med rätt förare) och fint bottendrag och över 290 ärliga i toppfart på alla tre. Kawan är även prisvärd begagnad (2007or med ABS går för runt 90 lök).

För mig lutar det ändå åt BMW K1300s pga följande saker/extrautrustning:

Försäkringspremien (10 lök/hel/helår/sthlm)
Elektroniska quickshiftern som är grym
Elektronisk fjädring. Skjutsar du bruden, tryck på knappen och datorn sköter resten.
Anti-spinn

Men visst, den kostar ju flis... Skall jag inte bränna så mycket pengar lutar det åt en begagnad ZZR. Riktigt fin hoj och självklart ubersnygg i kawa-grönt. :tummenupp
 

Gollum

Idrott luktar svett...sport luktar bensin!
Gick med
5 Jun 2007
Ort
Haninge
Hoj
BMW K 1600 GT
Den kan mycket väl ha bättre svängradie än din hoj. Bara några grader mer styrutslag ger en oerhörd skillnad.

Den vänder betydligt lättare än min Aprilia Mille gjorde! Fast Aprilian kanske är byggd sån med flit, då det är en fullblodsräser...och inte ett motorvägslok som Kawan...typ :va
 

TurboBuser

NR Racing
Gick med
11 Jun 2006
Ort
Med GixxerLady
Hoj
Buse-07 Fullvuxen med 313 rwhp!
När den käkat tillräckligt många Hayabusor till frukost, lunch & middag, och det lär gå fort för den är vrålhungrig :D Oj, såg just din spec på 300+ hästar, jag får ta tillbaks mitt påstående tror jag visst :Bugar[/QUOTE]


:lol Det viktiga är att man har en hoj man brinner för.

Kul att du är nöjd med köpet ditt!:tummenupp

Om du vill ha grepp på gatan så testa Shinko Stealth 003.
Har inte lyckats att få ett enda släpp med såna däck.
Du kan ligga i 180 o slå på det som finns ur en kurva och antingen så lyfter den eller så ritar man låååångt!:yoparty
Dom skjuter hojjen över 300 utan problem,man känner hur framhjulet snuddar lite vid marken.:banana

Dom funkar dåligt i regn:gnissla men det är bara att köra lugnt.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top