felsökning KABAAAAM!!!

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Min hoj får ibland för sig att smälla som fan istället för att starta när den har stått några dagar i garaget. på andra startförsöket hoppar den igång utan problem och puttrar på som vanligt. Jag är inte helt säker men jag tror att det bara har inträffat när jag har tankat 98. Detta händer sam sagt bara ibland...

vad beror det på? hur åtgärdar jag? är det farligt? osv...

E väll bara lite soppa som drägglat ner till avgasröret och som sedan antänds. Håller ju avgaset sotfritt.

ingen fara med andra ord? misstänkte att det var nått åt det hållet men man blir lite småskraj när det låter som om man spränger ett däck när man ska starta :)

Det bör nog undersökas. Kontrollera att flottören verkligen stänger nålventilen. Det kan (inte säkert men) vara att det läcker in bensin i cylindrarna och då får du en sådan explosion av oförbränd soppa. Kontrollera att soppakranen verkligen är stängd, har du vakumstyrning på den? Har du otur kan det vara läget före du fyller hela cyllen med bensin och får en sk hydralock som innebär att det tar tvärstopp i motorn när du kör med startmotorn med dyr trasighet som följd.

Det bör nog undersökas. Kontrollera att flottören verkligen stänger nålventilen. Det kan (inte säkert men) vara att det läcker in bensin i cylindrarna och då får du en sådan explosion av oförbränd soppa. Kontrollera att soppakranen verkligen är stängd, har du vakumstyrning på den? Har du otur kan det vara läget före du fyller hela cyllen med bensin och får en sk hydralock som innebär att det tar tvärstopp i motorn när du kör med startmotorn med dyr trasighet som följd.

Läste just om det i denhär tråden http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=186125 och det lät allt för lika för att vara roligt. Och ja, jag har vakumstyrd kran så det borde ju inte läcka några stora mängder men det är väll läge att riva förgasarna endå för säkerhet skull. Hur kontrollerar jag lättast att flotören stänger helt? Ska kika lite i manualerna iaf, tack för svaret!

Läste just om det i denhär tråden http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=186125 och det lät allt för lika för att vara roligt. Och ja, jag har vakumstyrd kran så det borde ju inte läcka några stora mängder men det är väll läge att riva förgasarna endå för säkerhet skull. Hur kontrollerar jag lättast att flotören stänger helt? Ska kika lite i manualerna iaf, tack för svaret!

Hur kolla flotör stänger.... För det första när du skruvat lös flotörkoppen försök lista ut om det kan tänkas ligga soppa inne i någon av flotörerna dvs att dom läker (ej vanligt) skaka och lyssna..

sedan så tar du en soppaslang och stoppar i käfften och blåser samtidigt som du stänger flotörerna sakta, då ska det bli tvärstummt till slut. flotörens nålsäte kan du slipa in med tandkräm på en örontopps då blir det bättre än nytt. och kolla noga på flotörnålen,,om det är en nål med järnspetts får det inte vara slitage vid tätytan! Är det därimot gummi nål så är det lungt.
Och naturligtvist så kollar du alla munstycken i övrigt att dom ser ren ut speciellt lågfarten!!

Tack som fan, skall åtgärdas så fort tanken blir lite lättare (tankade tvärfullt igår :huvet )

Nyheter
Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret