Tungelsta <-> Rosenhill (farlig rutt)

SuzukiLover

Ny medlem
Gick med
6 May 2008
Ort
Luleå
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 k8
Tungelsta <-> Rosenhill (söder om Stockholm)

Jag vill lyfta ett varningens finger för den här sträckan. En kompis rekommenderade sträckan så jag tog en sväng dit första gången. Det är inte vägen som det är fel på, mkt skön rutt, problemet är mötande MC förare i kurvor och i alltför höga hastigheter som gör att riskerna skjuter i höjden. Jag observerade även förare som gjorde helt sjuka lutningar i höga hastigheter och kom ur linje, gjorde omkörningar i ytterkurvor utan sikte, såg livsfarligt ut (och det var det förstås, hastigheten var väldigt hög i bägge riktningarna) och definitivt inte enligt konstens regler. Jag misstänker att det fanns förare där precis som mig som åkte första gången där, blev omkörda och därefter skulle matcha de hastigheter som de som är vana med sträckan hanterade. För hög växel, fel situation och så kraschar det.

Det dröjer ett bra tag före jag gör om en färd på den där sträckan, men sträckan var det som sagt inget fel på, det fanns några riktigt sköna partier där det heller inte fanns MC förare, de försökte jag passa på och utnyttja till fullo, det var avkopplande då... :) Kanske hade jag otur, vet inte, men de signaler jag tog emot var mörka...

Vill tillägga att det tyvärr var någon som hade förts iväg med helikopter från området igår, p.g.a. för hög situationshastighet:

http://www.svd.se/stockholm/nyheter/artikel_1382321.svd
 
Last edited:

wallbanger

Ny medlem
Gick med
10 May 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Fireblade -92
Bulten, som sträckan kallas, är ju ihop med Bogan den mest kända åka-fort-vägarna i stockholmsområdet. Du kanske råkade ut för folk som körde på tid vilket förekommer en del där ;)
 

SuzukiLover

Ny medlem
Gick med
6 May 2008
Ort
Luleå
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 k8
Bulten, som sträckan kallas, är ju ihop med Bogan den mest kända åka-fort-vägarna i stockholmsområdet. Du kanske råkade ut för folk som körde på tid vilket förekommer en del där ;)

Aha... Det såg så ut... Situationshastigherna var extrema... Tack och lov hade jag inte otur där...
 
Last edited:

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Ort
Södertälje
Hoj
Triumph Explorer
Som sagt, ingen nyhet. Men Bulten är som sagt känd för detta, att man hela tiden måste vara beredd på att möta rettor och gixxrar på fel sida av vägen - och att man kör ikapp glidare som tar upp HELA vägen. :)

Dock skönaste vägen i trakten.
 

Kenny_kx

På Tjuvjakt
Gick med
3 Aug 2007
Ort
Bergshamra
Hoj
Buell
Bulten, som sträckan kallas, är ju ihop med Bogan den mest kända åka-fort-vägarna i stockholmsområdet. Du kanske råkade ut för folk som körde på tid vilket förekommer en del där ;)

Åker man med tidtagning och tillämpar den "teknik" som beskrivs av SuzukiLover så blir det till att åka helikopter förr eller senare.

Trist första upplevelse på en så fin sträcka :(
 

ZoulFly

RR-pensio
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bromma
Hoj
Gixxer 1000/CRF 250 R
OM det är så illa som den här beskrivningen målar upp, så är det helt sjukt att det får fortsätta. Det är ballt att köra fort, att ta risker och att utmana...så länge man gör det med sitt eget liv som insats.
 
Last edited:

IronMike

Guest
Håller med trådskaparen, men det beror ju på vilken dag & tid man är där.

Jag åker aldrig där på onsdagar öht...
 

WilleZL

Aktionsgruppen för TT-lopp på Gotland
Gick med
13 Jan 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R6 & RD350
Som sagt, ingen nyhet. Men Bulten är som sagt känd för detta, att man hela tiden måste vara beredd på att möta rettor och gixxrar på fel sida av vägen - och att man kör ikapp glidare som tar upp HELA vägen. :)

Dock skönaste vägen i trakten.


Nu måste jag ta sporthojsförarna i försvar. De gånger jag mött fordon på fel sida av vägen på Bulten har det varit "Kråmslädar" och "jobbarbilar" typ Citroen Jumpy med rallykalle bakom ratten!
 

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Ort
Flytt Sthlm
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Nu måste jag ta sporthojsförarna i försvar. De gånger jag mött fordon på fel sida av vägen på Bulten har det varit "Kråmslädar" och "jobbarbilar" typ Citroen Jumpy med rallykalle bakom ratten!

Hallå där! Snacka inte skit om Jumpyn!!! :mad: :finger :6surkart
Skojade lite bara då jag kör en själv, förstår vad du menar.


Men till trådskaparen. Välj en annan dag än Onsdagar, då det är mer aktivitet än övriga dagar på banan......:D Och om du söker lite i forumet så skall du se att du hittar en hel del trådar om just detta fenomen. Trist som faan, men nu vet du hur det kan vara. Åk och se vilken dag och tid det är lite mindre bus där och njut av åkningen. Idag under fotbollsmatchen så är det nog mycket mindre folk där tex. Å sen så tror jag att det blir mycket mindre en timme efter att Rosenhillcafe´ stänger.
 

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Ort
Tullinge
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Visst, man möter ibland en o annan hjälte men riktigt så jävligt som du beskriver det tycker jag nog inte att det är.
Bor strax intill och kör Bulten flera gånger i veckan men undviker Onsdagar o helger.
.
.
.
...hmmm, din beskrivning blir en aning stukad när du hänvisar till en incident som skedde för en vecka se'n.
Om du såg helikoptern igår så var nog du den enda som gjorde det:va
Du vet tydligen oxå vad som orsakade olyckan...måste ha varit något
slags hål i tidskontinuum som du träffade på.:gnissla
 

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Ort
Södertälje
Hoj
Triumph Explorer
Nu måste jag ta sporthojsförarna i försvar. De gånger jag mött fordon på fel sida av vägen på Bulten har det varit "Kråmslädar" och "jobbarbilar" typ Citroen Jumpy med rallykalle bakom ratten!

Du har rätt i att man också möter en hel hög andra fordon med tveksam kurvtagning, inkluderat kromslädar, lastbilar, jobbarbilar, discoturkar i BMW, lamborghinis, volvo 142:eek:r och hela kolonner med cyklister iförda trikåer som tvingar ut varenda övrig fordonstyp på fel sida av vägen. Men jag har faktiskt INTE mött någon snöskoter på fel sida av den vägen - ännu.

Men påstår du att man aldrig möter en sporthojare i hög fart och på fel sida på Bulten, då får du nog fan öppna ögonen. ;)
 

Babar

bromskloss
Gick med
26 Jul 2005
Ort
Nära Sviestad
Hoj
Honda CBR
Men till trådskaparen. Välj en annan dag än Onsdagar, då det är mer aktivitet än övriga dagar på banan......:D Och om du söker lite i forumet så skall du se att du hittar en hel del trådar om just detta fenomen.

Nu tycker jag det börjat bli sjuka proportioner om den där vägbiten. Att kalla en allmän väg för banan?? Nån borde fan mig oannonserat slänga ut betonggrisar på vägbanan efter den där vägsträckan. Sen kanske det blev slut med att köra mc enligt principen förberedelse till dråp.
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + TL1000RW + G650X Moto

Visst, du har rätt i att det körs hårt och fort på Bulten. Fast om man kollar igenom saker du skrivit tidigare verkar du väääldigt stillsamt lagd när det kommer till motorcykelkörning. Vad har du köpt den fetaste fethojen för om du är rädd för excessive situation speed?

Nu tycker jag det börjat bli sjuka proportioner om den där vägbiten. Att kalla en allmän väg för banan?? Nån borde fan mig oannonserat slänga ut betonggrisar på vägbanan efter den där vägsträckan. Sen kanske det blev slut med att köra mc enligt principen förberedelse till dråp.

Hm. Ja, det låter som en god idé. Jag för min del tänkte vänta tills Murphy och Darwin går ihop och löser problemet tillsammans. Liemannen kör man inte ifrån så jävla lätt. Det löser sig. Upprörda tant-idéer om att sabotera allmän väg är bara konstigt. Är du konstig?
 
Last edited:

Babar

bromskloss
Gick med
26 Jul 2005
Ort
Nära Sviestad
Hoj
Honda CBR
Visst, du har rätt i att det körs hårt och fort på Bulten. Fast om man kollar igenom saker du skrivit tidigare verkar du väääldigt stillsamt lagd när det kommer till motorcykelkörning. Vad har du köpt den fetaste fethojen för om du är rädd för excessive situation speed?

Är det ett försvar att köper man en fet sporthoj i princip anpassad för race är det tillåtet att köra enligt RR-reglementet på allmän väg? :va Ju mer man läser om argument för sporthojsåkning på allmän väg desto mer blir jag övertygad om att alldeles ör många tappat omdömet helt.
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Nu tycker jag det börjat bli sjuka proportioner om den där vägbiten. Att kalla en allmän väg för banan?? Nån borde fan mig oannonserat slänga ut betonggrisar på vägbanan efter den där vägsträckan. Sen kanske det blev slut med att köra mc enligt principen förberedelse till dråp.

Det är ingen väg det är en bana :fakta :hihi
 

Babar

bromskloss
Gick med
26 Jul 2005
Ort
Nära Sviestad
Hoj
Honda CBR
Hm. Ja, det låter som en god idé. Jag för min del tänkte vänta tills Murphy och Darwin går ihop och löser problemet tillsammans. Liemannen kör man inte ifrån så jävla lätt. Det löser sig. Upprörda tant-idéer om att sabotera allmän väg är bara konstigt. Är du konstig?

Politiker-retorik Mattias!! När inte motargument finns angriper man talaren.

Att sätta ut betonggrisar är vanlig trafikåtgärd för att sänka hastigheten på vägsträckor. Var en har eget ansvar för att anpassa hastigheten efter förutsättningarna. Vilket ytterst få gör på bulten och massa andra slingervägar.
 

WilleZL

Aktionsgruppen för TT-lopp på Gotland
Gick med
13 Jan 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R6 & RD350
...och hela kolonner med cyklister iförda trikåer som tvingar ut varenda övrig fordonstyp på fel sida av vägen...Men jag har faktiskt INTE mött någon snöskoter på fel sida av den vägen - ännu.

Rätt spännade att möta en sådan där kolonn trikåklädda herrar i favokurvan. Att dom vågar cykla där. Men jag tar det altid lugnt när jag passerar. Som du skrev, de tvingar ut övriga på fel sida vägen :D
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + TL1000RW + G650X Moto
Politiker-retorik Mattias!! När inte motargument finns angriper man talaren.

Att sätta ut betonggrisar är vanlig trafikåtgärd för att sänka hastigheten på vägsträckor. Var en har eget ansvar för att anpassa hastigheten efter förutsättningarna. Vilket ytterst få gör på bulten och massa andra slingervägar.

Fast du presenterade inte din idé såhär "Jag anser att farthindrande åtgärder bör vidtagas för att stävja fortkörning på den aktuella vägsträckan". Du sa "Det vore fett att slänga ut betongsuggor (gärna från ett fordon i rörelse) en onsdagkväll. Då skulle de där fortkörarfittorna få se på andra bullar. Hoppas dom dör!!! :rock "

Det var den typiska "jag ska kasta ut grus på vägen i vredesmod"-grejen jag vände mig mot. Det är möjligt att din formulering brast något, men sabotage var vad jag trodde att du syftade på.
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Igår stod ju bed & breakfast ägarna ute mitt i vägen med hemsnickrade 70-skyltar och såg arga ut. De hade dessutom dekorerat vägen med kvistar och grenar.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top