KTM 625 VS 660 VS 640 ? Ännu En Tråd...

Mr_M5

Ny medlem
Gick med
25 Jan 2005
Hoj
Yamaha R1 -09 Black Edition...
Till er som verkligen vet vad ni pratar om. Hur står sig en KTM 625:a mot 660:n och 640:n? Jag vet ju att 660:n ska vara rappast, sen 625, sen 640, men hur är det i verkligheten? Är det verkligen stor skillnad på dessa hojar jämfört mot varandra? Funderar på en 625:a, ny -06:a, men har även kollat på 640 Prestigen, vilken jag tycker är snygg! 660 -05-06 verkar vara skitsvåra att hitta...

Mvh Kimmen.

Om du kan utnyttja hojens resurser till 95-100% då märker du garanterat skillnad, men troligen kan du inte det och därför kommer du knappast märka skillnad, precis som jag själv. Jag märkte ingen skillnad. Iaf inte mellan 625-660 då dom är väldigt lika. Jag ville ha elstart och då var valet enkelt.

Hade en 640 tidigare, körde två säsonger med

Har precis fått min 660 -06 nu och är som tidigare postare sa en helt annan hoj

Och då är den inte ens inkörd ännu. Den känns mycket rappare. Även smidigare att hantera.

Vill du promt slippa kicka så köp 625. Men jag fick in kicktekniken efter 5 minuter, får igång den på 1:a 2:a kicken.

Ser ingen anledning till att köpa en 640, om du inte gjorde som jag, enbart gick på hur snygg 640 prestigen är :)

Tycker numera dock att min orangea 660 med svart fälgar(kommer snart) är fetare än prestigen!

Last edited:
Till er som verkligen vet vad ni pratar om. Hur står sig en KTM 625:a mot 660:n och 640:n? Jag vet ju att 660:n ska vara rappast, sen 625, sen 640, men hur är det i verkligheten? Är det verkligen stor skillnad på dessa hojar jämfört mot varandra? Funderar på en 625:a, ny -06:a, men har även kollat på 640 Prestigen, vilken jag tycker är snygg! 660 -05-06 verkar vara skitsvåra att hitta...

Mvh Kimmen.

Halloj Kimmen!

En fråga ska du sälja din Husa650 för att byta till KTM?

Ja du 29cc och nåt till så visst har 660 lite mer massa att leka med. Annars är det som sagt samma chassi, förgasare mm som 625.
Som du säkert har läst så skiljer ju bara motormässigt mellan 640 & 625 enbart förgasare & avgasystem nu pratar vi speciellt om avgasystemet -04 & äldre. Sen tillkommer den såsom större tank "iallafall på den äldre" och anpassad sadel. Likadana dämpare på 640/625/660 -05/06. Flatside förgasaren är att föredra då det är standard på 625/660 om du tröttnar på 640 sega gasrespons. Så visst 625 är lite piggare än 640 då dess flatside gör en del. En tror att de skulle sitta annan kam i 625 men så är inte fallet. Så båda 625/640 är på samma kubik dvs 625cc. Så vill du har mest effekt för pengarna så väljer du en 660 men det är skönt att ha elstart så väljer du 625. En 625 med pipor rör sig också skapligt!

Ja, jag funderar på en KTM... Husan får vila ett tag, den är inlämnad till Auktoriserad verkstad för listning, av de delar som kommer behövas. Detta pga att Husa krävde det OM dom ev ska hjälpa till lite...

Jo jag har ju haft en 660 tidigare(2 st), så jag vet att dom går bra. Men nu funderar jag på en 625 -06 eller en 640 Prestige -05. Men det lutar mer o mer mot en 625:a. Vissa säger ju att den är tung bara, 625:an.

Tack för era svar, skriv gärna meeeeer om hur ni uppfattar skillnaderna.

Kimmen.

Ja, jag funderar på en KTM... Husan får vila ett tag, den är inlämnad till Auktoriserad verkstad för listning, av de delar som kommer behövas. Detta pga att Husa krävde det OM dom ev ska hjälpa till lite...

Jo jag har ju haft en 660 tidigare(2 st), så jag vet att dom går bra. Men nu funderar jag på en 625 -06 eller en 640 Prestige -05. Men det lutar mer o mer mot en 625:a. Vissa säger ju att den är tung bara, 625:an.

Kimmen.

8 Kg skillnad!!! I så fall ska man inte köpa en 660 heller då den också egentligen betraktas som tung!

Kimmen.

Åhhh fan, jag trodde att du ville sälja stånkan? Blev det billigare än vad du trodde att laga den eller?

Jag ska sälja den förr eller senare. Men jag vill få klart med Husa OM dom ö h t ställer upp med nån Goodwill eller liknande, men antagligen så gör dom inte det. Kan inte säga nåt mer i dagsläget, men återkommer med mer info...

Är det 250 mils serviceintervaller på 625:an?(Förutom den första efter 100 mil alltså...) Någon...?

K.

Okej... Låter ju bra! Solid snake, är du nöjd med din 625:a???

K.

Okej... Funderar på att slå till på en sån imorrn... En ny -06:a. Den 4:e Motarden man köper inom ett år, och det blir sista chansen att få en vettig hoj som inte krånglar alltför mycket...

K.

Last edited:
Jag hoppas att du får ett bra ex då, min har inte krånglat ett dugg faktiskt, eller jo helljusindikatorn har lagt av på panelen lite då och då men det är inget som stör.

Det är mer störande när indikatorn fungerar för den lyser upp hela hjälmen så man inte ser vägen. :dummer

Edit: bromsljuset höll i en vecka, lampan hade skakat sönder.

Men det är nog det enda jag har haft på hojen som gått sönder.

Jag hoppas att du får ett bra ex då, min har inte krånglat ett dugg faktiskt, eller jo helljusindikatorn har lagt av på panelen lite då och då men det är inget som stör.

Det är mer störande när indikatorn fungerar för den lyser upp hela hjälmen så man inte ser vägen. :dummer

Edit: bromsljuset höll i en vecka, lampan hade skakat sönder.

Men det är nog det enda jag har haft på hojen som gått sönder.

Min -04 har gått strax över 600mil nu och det roliga var att för 2veckor sedan så lade bakljuset av men bromsljuset fungerade! Annars har min 625 hållt bra under hårda grus & motardkörningar peppar peppar ta i trä! Likadan med min att helljusindikatorn har lagt av och Neutral lampan vill lysa lite då & då men det är inge fara. Dock blev jag lite förvånad att blinkersindikatorns glas sprack under instrumentpanelen så den hänger och dinglar. Så min "enligt KTM,s lista" trötta tunga 625 ska nog kunna ligga i arslet på en del 660 i sommar iallafall :D

He hee, fast de problemen med lampor o dyl som ni haft, är ju rena bagateller, det jag menar är problem med maskineriet o liknande, såna grejer vill man inte ha... Men men, det blir säkert bra! Förresten, har ni andra ljuddämpare/helsystem på era hojar?

Mvh K.

He hee, fast de problemen med lampor o dyl som ni haft, är ju rena bagateller, det jag menar är problem med maskineriet o liknande, såna grejer vill man inte ha... Men men, det blir säkert bra! Förresten, har ni andra ljuddämpare/helsystem på era hojar?

Mvh K.

Vågar du köpa ännu en motard med din historia?
Hoppas det går bättre denna gång:tummenupp

Ja du... Egentligen inte. Men skam den som ger sig... Eller? :tummenupp

Nej, har sagt det nu att blir det strul en gång till så är det bara att inse att jag INTE SKA ha nån Supermotard! då får man seriöst börja ägna sig åt mer :tuttar Ha ha haaa...

K.

Mvh K.

Nja kör med Wings slip-on för tillfället men dessa kommer skickas till Göteborg vilken dag som helst. Annars ser du lite här hur jag bestyckat min men ta bänkning med en nypa salt för ska försöka pröva en anna bänk för att jämföra!
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=154938

Provade ett helsystem dock inte Akra men med gröva krökar samt rak igenom dämpare men blev inte nöjd! Vann inte så mkt på det tyckte jag så jag kör slip-on istället!

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT