Omkullkörningsbrytare

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Svårt att hitta rätt ord, nyare insprutningshojar har väl en brytare som dödar tändning och/eller bränslepump vid en vurpa.

Hur fungerar dessa i praktiken, blir det några problem med att de dödar utan att det är en vurpa på en roadracingbana? Typ mycket nedlägg eller highsidersladdar utan krasch.

Finns de med både slutande och brytande funktion?

Funderar på att installera en dylika på mina hojar och bryta tändningen om den inte får för mycket elak kritik, för att stoppa motorn från att svälja hela sandfållan...

Vad kostar dylika nya, förstår att det skiljer mellan olika modeller etc men pris och till vilken modell om någon vet.

Är de enkla att nollställa efter krasch?

Svårt att hitta rätt ord, nyare insprutningshojar har väl en brytare som dödar tändning och/eller bränslepump vid en vurpa.

Hur fungerar dessa i praktiken, blir det några problem med att de dödar utan att det är en vurpa på en roadracingbana? Typ mycket nedlägg eller highsidersladdar utan krasch.

Finns de med både slutande och brytande funktion?

Funderar på att installera en dylika på mina hojar och bryta tändningen om den inte får för mycket elak kritik, för att stoppa motorn från att svälja hela sandfållan...

Vad kostar dylika nya, förstår att det skiljer mellan olika modeller etc men pris och till vilken modell om någon vet.

Är de enkla att nollställa efter krasch?

Antar att du menar en Tilt over switch / Tip over switch - se den här tråden.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=41168

Last edited:
Antar att du menar en Tilt over switch / Tip over switch - se den här tråden.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=41168

Exakto mento

Så om man för att eventuellt undvika problem skippar Suzuki så är övriga ok? Hur gör ni som tävlar med dylika hojar?

Någon som har ungefärliga priser? Eller kanske monterat bort och är mer sugen på Linné?

Är det inte Bättre med ett snöre som man har på speedway hojarna:rolleyes:

Nix, har haft det tidigare när jag åkte cross och det stör. Jag kan inte rätta till glasögon/visir eller handskar på ett bra sätt, eller så får jag sätta så långt snöre att det fastnar i saker.
Annars är iden bra :tummenupp

Last edited:

Hur fungerar dessa i praktiken, blir det några problem med att de dödar utan att det är en vurpa på en roadracingbana? Typ mycket nedlägg...

Det kommer aldrig hända vid nedlägg eftersom tyngdkraften fortfarande går rakt igenom hojen, dvs tiltswitchen "märker" inte att hojen lutar.

Det kommer aldrig hända vid nedlägg eftersom tyngdkraften fortfarande går rakt igenom hojen, dvs tiltswitchen "märker" inte att hojen lutar.
Enligt det här inlägget på ett annat forum finns det vissa Suzuki-modeller som har en väldigt känslig sensor som kan gå in och störa vid kraftiga nedlägg:
http://www.fireblades.org/forums/506692-post2.html

05:an verkar inte ha den känsliga typen, däremot en del tidigare modeller.

Enligt det här inlägget på ett annat forum finns det vissa Suzuki-modeller som har en väldigt känslig sensor som kan gå in och störa vid kraftiga nedlägg:
http://www.fireblades.org/forums/506692-post2.html

05:an verkar inte ha den känsliga typen, däremot en del tidigare modeller.

Kanske det, men det är isf inte själva nedlägget som gör att den knasar. Då är det den ökade kraften genom hojen som ställer till besvär.

Kanske har de missuppfattat allt och tror det är hojens lutning som styr huruvida sensorn skall reagera eller ej. Men så är det ju inte. Om man släpper MC;n från Kaknästornet så kan den ha exakt vilken vinkel som helst utan att motorn stannar. :)

Kanske har de missuppfattat allt och tror det är hojens lutning som styr huruvida sensorn skall reagera eller ej. Men så är det ju inte. Om man släpper MC;n från Kaknästornet så kan den ha exakt vilken vinkel som helst utan att motorn stannar. :)
Jag kan nada om hur de fungerar så har du tid får du gärna förklara.

Om man vill ta bort den så är det bara att mäta upp vilket motstånd den har vid icke slutet läge och sedan ersätta mojängen med ett dyligt motstånd

Går du till närmsta bilskrot och spanar efter fordar med insprut (typ en scorpio av gårgång -85 eller nyare) så har dom en liten brytare plaserad innanför panelen till vänster om pedalstället (om du inte hittar en högerstyrd så klart),den reagerar på krockar och det verkar som att det är en kula som vid tvärt stopp (slå den lite lätt i något) bryter strömmen till bränslepumpen.
Den borde inte reagera på lutningar utan enbart på smällar,den är dessutom utrustad med en liten röd knapp som man bara behöver trycka på så är den återställd.En sån borde du få loss för nån tia även om du kapat kabeln så du har den passande kontakten.

Värt att prova?

Om ringen a nuddar b eller c -- så sluts kretsen. Resten är fysik och hur ECUn är programmerad att reagera på det.
Så om jag lutar hojen mycket i en kurva borde väl centrifugalkraften göra att ringen trycks nedåt och då inte kan bryta strömmen?
Om man vill ta bort den så är det bara att mäta upp vilket motstånd den har vid icke slutet läge och sedan ersätta mojängen med ett dyligt motstånd
Tipsen jag läst på andra forum är att trycka i silikon så att ringen (i Olssons bild ovan) inte kan röra sig.

Så om jag lutar hojen mycket i en kurva borde väl centrifugalkraften göra att ringen trycks nedåt och då inte kan bryta strömmen?

Jag är lite lost i vad du menar. Centrifugalkraften är bara en komponent. Strömen är bruten(nästan) när ringen är i mitten. När den får kontakt med b eller c har du mest ström (sluten krets).

Om det hjälper kan man tänka sig själv som en 'ring' -- hur brant man än svänger så blir ju resultatet endast att kroppen trycks mot säte o annat. Man upplever inga sidokrafter så länge man själv sitter med samma lutning som hojen. Ringen kommer göra samma sak d v s vara i mitten. Nästa gång du åker på charter-äventyr, be kaptenen göra en brant sväng och passa då på att titta i ditt glas. Din hallonsoda komer luta med glaset och liksom inte kämpa mot. :)

(Det blir inte exakt 100% 'neutralt' bl a eftersom däckets anläggningsyta inte är helt i linje med centrum. Men det är nog försumbart för RR)

Last edited:
Har en sådan på min hoj, du kan ju kolla vad den kostar från Japan.
Till TZ TW4 heter den 4TW-82576-00 Emergency stop switch assy.

köp en ducce så slipper du ha en, den behöver iaf inte funka.

Funktionsprincip på en "omkullkörningsbrytare".
I detta fall en Honda VTR1000SP-1 (påverkas vid ungefär 60 graders nedlägg).

Bifogat

• Bank_angle_sensor.JPG
    Bank_angle_sensor.JPG
    21.2 KB · Visningar: 56
  • Vältsensor_princip.JPG
    Vältsensor_princip.JPG
    81 KB · Visningar: 75
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...