Illaluktande ryggskydd - vad göra?

• Thread starter Thread starter ft
  • Start date Start date

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Mitt ryggskydd börjar stinka som tvätt som fått ligga blöt i maskinen i två dagar så fort det blir varmt. Det är lite lagom kul.

Vad kan man göra åt det? Blir nog att prova om den löstagbara delen närmast ryggen klarar att åka tvättmaskin, för handtvätt hjälper inte. Jag är dock rädd att det sitter även i själva plattan och den går inte att köra i maskin.

Fick tips om ättikssprit och det hjälper lite. I ett par dagar...

Jag vill minnas att det diskuterades någon gång förut, men jag lyckas inte hitta den tråden.

Mvh,
/Fredrik

Har en Dainese säkerhetsväst o jag slängde in hela paketet i tvättmaskinen. Funkade perfekt !:tummenupp

ft skrev:
2520869 Mitt ryggskydd börjar stinka som tvätt som fått ligga blöt i maskinen i två dagar så fort det blir varmt. Det är lite lagom kul.

Vad kan man göra åt det? Blir nog att prova om den löstagbara delen närmast ryggen klarar att åka tvättmaskin, för handtvätt hjälper inte. Jag är dock rädd att det sitter även i själva plattan och den går inte att köra i maskin.

Fick tips om ättikssprit och det hjälper lite. I ett par dagar...

Jag vill minnas att det diskuterades någon gång förut, men jag lyckas inte hitta den tråden.

Mvh,
/Fredrik
nej,ättikssprit gör att det luktar ålderdomshem.
och det vill du kanske?

Gomer Pyle skrev:
2520918 nej,ättikssprit gör att det luktar ålderdomshem.
och det vill du kanske?
alternativ 2: pila ryggen ordenligt :)

Last edited:
Headbanger skrev:
2520874 Går det inte bara att tvätta för hand...? :va eller?

ft skrev:
2520869Blir nog att prova om den löstagbara delen närmast ryggen klarar att åka tvättmaskin, för handtvätt hjälper inte.

;)

Klockringaren skrev:
2520917 Grönsåpa är antibakteriell.

Där hade vi ett gott tips! Skall provas!

All-in! skrev:
2520884 Släng in den i frysen, det tar död på det som luktar:tummenupp

Provat. Fungerade inte. :(

Last edited:
Något som UTTALAS febris (vet ej om det stavas så), borde funka. Funkar att ta bort lukten på det mesta annat.

EDIT: febreze stavas det.
Tar bort illaluktande odör på textil, skor osv.

Last edited:
Folkezx9r skrev:
2520905 Har en Dainese säkerhetsväst o jag slängde in hela paketet i tvättmaskinen. Funkade perfekt !:tummenupp

Jag kör också min skyddsväst i tvättmaskinen, skippar dock centrifugeringen.

lägg det i badkaret, funkade fint för mig.

Köp nytt om det inte hjälper med en omgång i 90C vittvätt (skippa centrifug) och sen 24 timmar i -25C. Köp även en ryggborste när du köper nytt ryggskydd.

*/ ?>
Back