Ducati Monster S2R, bra lr anus?

Teemu

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Täby
Hoj
Ducati Monster S2R
Tjena!
Jag tänker köpa en Ducati Monster S2R eller S2R1000 till sommaren och undrar om någon här har erfarenhet av den S2Rn från förra året. Jag har också tittat en hel del M900:an. Jag skulle vara oerhört tacksam för lite info innan inköp.
Hur upplevde ni dom nya bromsar? Hur kändes effekt registret? Och hur mycket mer kan man egentligen lägga ner S2R:n jämfört med gamla 900:an med höga pipor? Hur upplevde ni kopplingen på S2R?
Jag har haft en M750(förgasar version) några år tillbaks med låga avgassystem och det tog i backen direkt och motorn upplevde jag som lite slö. Så om ni har erfarenhet/lite info skulle jag verkligen uppskatta några rader här. :)
 

Hultan

Kimbow™
Gick med
12 May 2004
Ort
Gbg
Hoj
Slutat för gott.. Kanske..
Jag är ingen förespråkare av ducati eller v2 för den delen, men jag körde en monster 900 i sommras, det var det slöaste jag kört på två hjul tror jag... Farsans shadow 600 är mer bett i..
 

Hultan

Kimbow™
Gick med
12 May 2004
Ort
Gbg
Hoj
Slutat för gott.. Kanske..
Teemu skrev:
Tråkigt att höra! Men att det är mer bett i shadow 600...knappast!
Ok, prestandamässigt kanske inte, men körkänslamässigt, jo tyvärr..
 

raZorsharp

sharper than your razors
Gick med
24 Nov 2005
Ort
C:\Skåne\Klippan
Hoj
Söker 125a, pma
Äh, ljudet är skäl nog att slå till, väldigt fina hojar.. :banana


Edit: Såg du har en Ducati 748, personligen kan jag inte förstå om du vill byta dig ifrån detta mästerverk.. :(
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Skall du köpa en S2R så bör du nog ta och välja S2R1000DS

Mer pulver i motorn och roligare.

Vanlig 800:an är ju inte fel, men den saknar det bett som storebror har. Det beror ju naturligtvis på hur man skall köra hojen, men det är väl värt pengarna att satsa på den större. Om inte annat så håller andrahandsvärdet bättre på 1000 motorerna än 800:eek:rna.
 

CeltaniC

They Drive, We Ride!
Gick med
21 Jun 2005
Ort
Skane
Hoj
SV650S K3 "SE"
amullo skrev:
Skall du köpa en S2R så bör du nog ta och välja S2R1000DS

Mer pulver i motorn och roligare.

Vanlig 800:an är ju inte fel, men den saknar det bett som storebror har. Det beror ju naturligtvis på hur man skall köra hojen, men det är väl värt pengarna att satsa på den större. Om inte annat så håller andrahandsvärdet bättre på 1000 motorerna än 800:eek:rna.
håller med till 100%
 

Teemu

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Täby
Hoj
Ducati Monster S2R
raZorsharp skrev:
Äh, ljudet är skäl nog att slå till, väldigt fina hojar.. :banana


Edit: Såg du har en Ducati 748, personligen kan jag inte förstå om du vill byta dig ifrån detta mästerverk.. :(

Du har rätt, 748:an är ju en helt underbart hoj att köra, särskilt på bana, men jag andvänder hojen mestadels på Sthlms trafiken och kanske 3-5 dar på bana så det lutar lite mer åt upprätt körställning...

amullo skrev:
Skall du köpa en S2R så bör du nog ta och välja S2R1000DS

Mer pulver i motorn och roligare.

Vanlig 800:an är ju inte fel, men den saknar det bett som storebror har. Det beror ju naturligtvis på hur man skall köra hojen, men det är väl värt pengarna att satsa på den större. Om inte annat så håller andrahandsvärdet bättre på 1000 motorerna än 800:eek:rna.

Bra! Det gillade jag. Tänkte bara om det går att fixa slirfunktion för S2R1000:ns torrkopling(S2R har den APTC-våtkoppling)? Eller är det egentligen något att ha?
 

Ducster900

Ducster900
Gick med
20 Jun 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Ducati Monster 900Sie -00 (numera såld...)
Som alla svar så är detta oxå partiskt.

Om man förväntar sig en räcer när man köper en Monster missar man målet, men man får faktiskt en hoj med mängder av körglädje, mindre i dom mindre hojarna och mer ju större maskinen är.

Min 900Sie från 2000 ger mig mer känsla av att ha kul när jag kör hoj än det mesta annat, han som jämförde med en Honda Shadow ger jag inte mycket för, men det är ju för att jag tycker om min hoj.

Det du frågar efter, bromsarna exempelvis är helt utan några punkter för klagan, bra känsla och bett.
Markfrigången på en originalmaskin är inte så kul men med höga dämpare och andra fotpinnar så blir det genast väldigt mycket bättre.
Har kört på Ducceklubbens körning på Knutstorp 4 ggr och förbättrat det som släpat i mellan varje gång.

Om man vill fixa lite själva så är det enkelt att byta till lättat svänghjul och alukoppling, och vips har man lite mer rapp i motorn.
Jag har även fått en PowerCommander monterad och fått den bänkad och gjort en mapp till min maskin.
Resultatet blev 84 bakhjulshästar vilket är ganska mycket mer än en förgasar-750 eller en standard-800. Din 748 ligger på runt 94 bakhjulshästar tror jag.
Eftersom maskinen väger under 190 kilo fulltankad, vägd på en kalibrerad pallvåg och inte fabriksuppgifter, så är den väldigt smidig att kasta kunt på kurviga vägar eller på en knixig bana som Knutstorp.

Jag vet att det inte smäller så högt jämfört med litershojarna som har det dubbla men de är inte, i mina ögon, ett dugg roligare att köra, enbart dyrare...kolla in lite info på min sajt: http://web.telia.com/~u41816988/

Sen är det mer som talar för den, min kostar 3600 helår, helförsäkrad på Bilsport&MC, den förbrukar sällan särskilt mycket mer än 0,5 liter/mil ens vid insporerad körning och den orkar även att varva ut på varväknaren eller tills skalan på h-mätaren tar slut vid 220 km/h.

Om du vill ta kostnaden med en ny maskin skulle jag nog tycka att du skall prova en vanlig Monster 1000 eller en S2R 1000.
Annars är en insprutnings-900 säkert ganska billig att hitta eftersom det finns några efterföljare och då brukar de äldre sjunka i andrahandsvärde.
 

Teemu

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Täby
Hoj
Ducati Monster S2R
Ducster900 skrev:
Som alla svar så är detta oxå partiskt.

Tack för svaret! Det jag tänkte över bromsarna var att S2R har 300mm skivor med 2-kolvsok medan S2R1000 har 320mm skivor med 4-kolvsok(samma som M750, 748 och din M900)
Din clip-on styre värkar vara vettigt alternativ. Jag gillar okcså skarpt din lösning med den bakre "hyllan"! Jag tycker den original formen är snygg men lite väl lång medan några av dom fyrkantigare hyllor ser bara ful ut.
 

Fist Woman

Guest
amullo skrev:
Skall du köpa en S2R så bör du nog ta och välja S2R1000DS

Mer pulver i motorn och roligare.

Vanlig 800:an är ju inte fel, men den saknar det bett som storebror har. Det beror ju naturligtvis på hur man skall köra hojen, men det är väl värt pengarna att satsa på den större. Om inte annat så håller andrahandsvärdet bättre på 1000 motorerna än 800:eek:rna.

Håller inte riktigt med.
Efter att ha provkört s2r (800) och Multistrada så har naturligtvis 1000DS motorn ett påtagligt högre vridmoment men varvar motvilligt över 8000. 800:an däremot upplevde jag som mycket mer flexibel, faktiskt med ett längre användbart register.

Jag tycker att 1000 motorn känns lite som en gammal 860GT utan Desmo.
 

Teemu

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Täby
Hoj
Ducati Monster S2R
Fist Woman skrev:
Håller inte riktigt med.
Efter att ha provkört s2r (800) och Multistrada så har naturligtvis 1000DS motorn ett påtagligt högre vridmoment men varvar motvilligt över 8000. 800:an däremot upplevde jag som mycket mer flexibel, faktiskt med ett längre användbart register.

Jag tycker att 1000 motorn känns lite som en gammal 860GT utan Desmo.

Hur upplevde du skillnaden mellan bromsar och kopplingar? Dom är ju samma motorer och bromsar som mellan Monstrar.
 

Fist Woman

Guest
Teemu skrev:
Hur upplevde du skillnaden mellan bromsar och kopplingar? Dom är ju samma motorer och bromsar som mellan Monstrar.

På gata märkte inte jag någon större skillnad. Min gamla 600 Pantah har tillräckligt bra bromsar för gata.
Allt snack om att Ducatis kopplingar skulle vara svåra eller tröga är fullständigt nonsens. Möjligen så är torrkopplingarna något mer distinkta i sitt ingrepp, men det enda man egentligen märker är att det skramlar.

Köp en Suzuki DR650 om du prioriterar en lättdoserad koppling.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Fist Woman skrev:
Köp en Suzuki DR650 om du prioriterar en lättdoserad koppling.
Men Suzuki DR650 äter kopplingslameller. :tungan

Monster S2R1000 är ett mycket estetiskt tilltalande val. Säkert den snyggaste i sin klass.
 

Gottschalk

#45 2013 ??
Gick med
3 Mar 2006
Ort
Lycke / Kungälv
Hoj
Italienska moppar......
Teemu skrev:
1923171 Tjena!
Jag tänker köpa en Ducati Monster S2R eller S2R1000 till sommaren och undrar om någon här har erfarenhet av den S2Rn från förra året. Jag har också tittat en hel del M900:an. Jag skulle vara oerhört tacksam för lite info innan inköp.
Hur upplevde ni dom nya bromsar? Hur kändes effekt registret? Och hur mycket mer kan man egentligen lägga ner S2R:n jämfört med gamla 900:an med höga pipor? Hur upplevde ni kopplingen på S2R?
Jag har haft en M750(förgasar version) några år tillbaks med låga avgassystem och det tog i backen direkt och motorn upplevde jag som lite slö. Så om ni har erfarenhet/lite info skulle jag verkligen uppskatta några rader här. :)

Nå ?
Ser att det står s2r på din profil, men blev det 800 eller 1000 ??
(är inne på att köpa en 800 själv, därför jag undrar)
 

DarkDesmoRider

S4R TESTASTRETTA
Gick med
30 May 2004
Ort
Skåne
Hoj
Monster S4R
amullo skrev:
1923737 Skall du köpa en S2R så bör du nog ta och välja S2R1000DS

Mer pulver i motorn och roligare.

Vanlig 800:an är ju inte fel, men den saknar det bett som storebror har. Det beror ju naturligtvis på hur man skall köra hojen, men det är väl värt pengarna att satsa på den större. Om inte annat så håller andrahandsvärdet bättre på 1000 motorerna än 800:eek:rna.


Hade en 800 i 2 år.............fin fin maskin o billig försäkring...............

Den räckte mer än väl till ................men så kom ju S2r 1000 DS.........

Kan inte säga så mycket om S2R 1000 .............mer än att jag hämtar ut min i morgon.................:banana

Den klart vackraste monster som tillverkats, bortsett från RS modellen då...
 

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
DarkDesmoRider skrev:
2344334 Hade en 800 i 2 år.............fin fin maskin o billig försäkring...............

Den räckte mer än väl till ................men så kom ju S2r 1000 DS.........

Kan inte säga så mycket om S2R 1000 .............mer än att jag hämtar ut min i morgon.................:banana

Den klart vackraste monster som tillverkats, bortsett från RS modellen då...

Vet du om det finns en S2R 1000 att provköra i malmö?
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top