Hur späner man fast en hoj på en släpvagn?

Somehow

Medlem
Gick med
2 Nov 2004
Ort
Linköping
Hoj
ZX-9R 2002
Ska köpa hoj snart, men hur spänner man egentligen fast när man transporterar den? ska man ha något särskilt ställ, eller är det bara o ställa den på släpkärran och dra massa spännband?
 
ställ den med framhjulet mot framlämmens övre hörn o bakändan trycker du mot högra sidan alltså dioginalt över vagnen...sätt den på stödet med en planka under(ifall vagnen inte pallar trycket från stödet.

dra ett spännband över framgaffeln o tryck ner styret så att man använder gaffelfjäderns kraft för att "hålla fast " hojen.

dra sedan en bak nånstans gärna över ramen så att man trycker ihop fjädern bak oså(ej krav men helst)

om du vill o kan så låt spänn fast främre spännb så att hojen trycks framåt o bakre så att hojen dras lite bakåt :tummenupp :tummenupp så gör jag o har alltid funkat :rofl
 
Tryck inte ihop gaffeln för mkt bara, bara precis så mkt som krävs för att den ska stå bra!
 
Jag drar fast min cross med två spännband som sitter på styret o drar ner framgaffeln men jag har en trä kloss mellan däcket o framskärmen så jag sparar på fjädrarna, har aldrig tappat hojen från pick upen :tummenupp
 
var noga med att den står helt rakt, spänn fast den så att fjädringen blir helt ihop tryckt, sen sitter den som berget.
 
Ställ den inte diagonalt, om man blir tvungen att bromsa hårt så håller inte spännbanden utan hojen välter.

Framhjulet mot släpets framstam, ett spännband på varje sida från gaffelkronan snett framåt och dra ihop gaffeln. Inget stöd nerfällt!
Komplettera med ett band över sadeln eller runt bakre fotpinnarna så att inte bakänden studsar åt sidan. Inget mer behövs den står bergstadigt.
 
KalleNorton skrev:
var noga med att den står helt rakt, spänn fast den så att fjädringen blir helt ihop tryckt, sen sitter den som berget.

Japp, ett spännband snett framåt åt var sida. Tryck ihop fjärdingen. Ett band bakåt från bakhjulet. Inget stöd. ( Du knäcker det annars. )
 
Robban W skrev:
Här är några kanon tips + ett strålande foto på hur det enkelt ska spännas.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=39460

Så här har jag kört ungefär 600 resor till och från tävlingar. Har tappat hojen en enda gång när två solblekta (tag lärdom) strapp gick av. Hojen satt dock kvar på kärran i framhjulet så att bara passagerarhandtaget blev skrapat. Värre blev det med bilen som fick en buckla på bakskärmen när hojen slängde fram i en tvär högerkurva samtidigt som jag bromsade. Har väjt för allt från djur till timmerstock på vägen (beckmörkt på natten) då släpkärran var långt uppe på bara ett hjul och nästan tippade. Notera "bläckfiskstrapparna" som tar upp eventuellt slack på de kraftigare förtöjningsstrapparna.
 

Bifogat

  • vagnsurrning.jpg
    vagnsurrning.jpg
    77.2 KB · Visningar: 2,047
KalleNorton skrev:
var noga med att den står helt rakt, spänn fast den så att fjädringen blir helt ihop tryckt, sen sitter den som berget.
Om man vill att fjädrarna ska hålla så ska man ej trycka ner fjärdringen i botten! Släng nåt emellan(tillsåggad kub) däck o skrärm så står den stabilt ändå :gnissla
 
Bäst är att strappa ned hojen i de ofjädrade delarna, t.ex. undre gaffelbenen samt bakhjulsaxeln. Då kan hojen hoppa upp och ned bäst den vill utan att strapparna belastas i onödan.
 
Somehow skrev:
Ska köpa hoj snart, men hur spänner man egentligen fast när man transporterar den? ska man ha något särskilt ställ, eller är det bara o ställa den på släpkärran och dra massa spännband?

Två spännband i nedre styrkronan ett på var sida...spänn ner gaffeln men inte ner i botten. Framhjulet skall stå rakt. Mc:n mitt i kärran med framhjulet mot främre lämmen.

Ett spännband att dra ner bakramen med...sida till sida i kärran över bakramen. Går även att köra utan detta...men har man täckt kärra så ser du inte om bakhjulet studsar åt sida...bra att försäkra sej mot detta.
 
Bläckfiskar är guld.
Dom tar upp ev. slack i remmarna när/om hojen fjädrar ner och hindrar
då att krokarna hoppar av.

Ett fyra brädor som ett # hindrar framhjulet att hoppa/glida åt sidan; inte dumt
heller ibland.
/u
 
Last edited:
enhjuling skrev:
Varför ha framhjulet snett och bryta i gaffeln?? :va

Hur hårt tror du att du behöver spänna hojen om jag får fråga?

Erfarenhet visar att det funkar finfint att spänna på så vis och att spänna svagt framåt.. Vill man ställa en hoj till brevid så spänner man bara ett band mellan hojarna och ett från vardera hoj ner i golvet.. står stadigt som f*n

//jaG
 
Ställer alltid upp hojen på depåstödet innan jag börjar spänna, då slipper man spänna "sönder" gaffeln.
 
Zeb_Macahan skrev:
Hur hårt tror du att du behöver spänna hojen om jag får fråga?

Erfarenhet visar att det funkar finfint att spänna på så vis och att spänna svagt framåt.. Vill man ställa en hoj till brevid så spänner man bara ett band mellan hojarna och ett från vardera hoj ner i golvet.. står stadigt som f*n

//jaG

lastsäkring skall klara 4 gånger lastvikt framåt, dubbla bakåt och sidled och 3 gånger uppåt....
ställer du hjulet snett och du säkrar dåligt så går det sönder om det börjar röra på sig, och då behövs det inte mycket...
själv spänner jag ett band från sving/ram framåt och två från gaffel ner och bak...
för spänner du allt fram mot lemmen kan den brista, och då har du en hoj i baksätet.... :crash
det är bäst att du vet vad lemmen klarar, dom är inte särskilt grova på vanliga släp...
 
Lägg omkull den på sidan sen drar du bara ett spännband över den.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top