2 hojar på ett släp

Robban W

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
cbr600, gsx750r, xrv750
Är det nån som har något bra tips på hur hojarna ska surras.
Jag vet precis hur jag gör när jag bara har en hoj på släpet.

Jag vill ha båda hojarna framåt. Släpet är ett vanligt bilsläp typ Statoil.
 
2st spännband mellan hojarna. Typ styre till styre o sving till sving. Sen spänn ner mot sidorna (snett bakåt o snett framåt).
 
Jag spänner ner framgaffeln, fäll upp sidostödet innan du spänner fast, annars kan det knäckas.
 

Bifogat

  • 2002_0710_115738AA.JPG
    2002_0710_115738AA.JPG
    112.2 KB · Visningar: 1,554
Det ger sig självt när du står där. Spänn ner framtill (se till att inte framhjulet kan vrida sig, en del surrar dem med fullt styrutslag) och se till att bakdelen inte kan vandra runt på släpet (tex genom att spänna fast bakfälgen mot en lastögla baktill).

En punkt som nästan alla missar är spännbandet. Köp riktiga doningar som klarar några ton. Itne de där enkla, tunna grejerna man köper för nån hundring på bensinmackarna. Det har hänt att de har gått av... Det är mycket enklare och skönare (de dåliga, billiga gör ont i fingrarna eftersom de är så små och ahr vassa kanter) med riktiga spännband.
 
GSXR1100R skrev:
Jag spänner ner framgaffeln, fäll upp sidostödet innan du spänner fast, annars kan det knäckas.


Du lär få en hoj i nacken om du bromsar kraftigt.. eller?
 
AleX skrev:
Du lär få en hoj i nacken om du bromsar kraftigt.. eller?
Spänn ner i fram o fäst sedan bakfälgen med spännband, då slipper man få en kyss i nacken. Skit i dom billiga banden bara
 
Kolla så att lämmen fram är kraftig nog att stå emot två hojar!
Grindsläp och kåpsläp brukar vara lite kraftigare byggda, tycker jag.
Känner du dig osäker på sidostabiliteten kan soffkuddar stilla nerverna. Smäller lastöglorna hjälper de inte, men om det börjar glida lite så landar hojarna i alla fall mjukt.
 
Pilsner skrev:
Kolla så att lämmen fram är kraftig nog att stå emot två hojar!
Dra spännbandet över framlämmen.
 
Ett spännband som pressar ner framgaffeln och trycker hojen framåt. Dra bandet upp utmed gaffelbenen och runt kronan. Säkra så att inte kronan kan glida. Sedan ner igen. Passa bara kåpor så att de inte blir skadade.

Säkra bakhjulet så att inte hojjen studsar runt.

Funkar för mig (50 mil autobahn Tyskland).
 
Pilsner skrev:
Kalas! Då blir det ännu större krafter! Hoj + spännband!
Hur menar du nu? Om man drar spännbandet över lämmen så hålls den på plats av både sina "lås" och spännbandet. Cykeln pressar lämmen framåt och spännbandet håller emot "från andra hållet" . Eller har jag fattat det fel?

Edit: kolla på GSXR100:s första bild så ser du hur jag menar att det ska se ut. Jag kan inte se hur det kan öka belastningen på lämmen.
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top