Underbara motorer

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Vilka underbara motorer som sitter i snöskotrar. Det är moderna tvåtaktare på 500-1000 cc som lämnar 210 hk och ett fruktansvärt vrid. Om dessa funkar och är godkända för snöskotrar - varför ser vi dem inte i motorcyklar?
 

Bifogat

  • st1.jpg
    st1.jpg
    103.7 KB · Visningar: 480
  • 2t2.jpg
    2t2.jpg
    99.5 KB · Visningar: 549
  • 2t3.jpg
    2t3.jpg
    129.6 KB · Visningar: 651
där sa du något som var sant...är det verkligen samma avgaskrav för snöskotrar som för mc då?
 
Nyteknik skrev:
Vilka underbara motorer som sitter i snöskotrar. Det är moderna tvåtaktare på 500-1000 cc som lämnar 210 hk och ett fruktansvärt vrid. Om dessa funkar och är godkända för snöskotrar - varför ser vi dem inte i motorcyklar?
Det undrade jag också så jag jag startade denna tråd: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=57970 Den har visserligen börjat handla om lite andra saker nu men det gör ju inget. :tungan

Det är ju en sak att dom stora hojtillverkarna inte vill bygga nån stor 2t-hoj om det inte går att sälja den i stora delar av världen, men borde inte ett litet förtag kunna ta en färdig motor och montera i ett lämpligt chassie och typa den i dom länder där lagen tillåter det, det borde väl inte bli alltför dyrt?

Edit: Finns det några tävlingsklasser som tillåter stora tvåtaktare numer?
 
Last edited:
Micke_Lindstrom skrev:
Det undrade jag också så jag jag startade denna tråd: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=57970 Den har visserligen börjat handla om lite andra saker nu men det gör ju inget. :tungan

Det är ju en sak att dom stora hojtillverkarna inte vill bygga nån stor 2t-hoj om det inte går att sälja den i stora delar av världen, men borde inte ett litet företag kunna ta en färdig motor och montera i ett lämpligt chassie och typa den i dom länder där lagen tillåter det, det borde väl inte bli alltför dyrt?

Jag tänkte att ämnet borde intressera alla som tävlar eftersom man då efterstävar minimal vikt och maximal effekt. Inte ett speciellt antal takter.

Precis som du skriver är det märkligt att inget företag har tagit en befintlig och godkänd tvåtaktsmotor och anpassat den för ett tvåhjuligt chassie. Som Aprilia gjorde med RGV-motorn och Bimota har gjort med Yamaha- och Suzukimotorer.

Har tvåtakt verkligen så låg status på marknaden?

:va
 
Nyteknik skrev:
Har tvåtakt verkligen så låg status på marknaden?
Det beror väl antagligen på lägre driftsäkerhet och högre bensinförbrukning, men såna där snö- och vattenskotermotorer är väl ändå relativt driftsäkra?
Här i Sverige så är det ju många som bara kör några hundra mil per år så då spelar det ju mindre roll.
 
Micke_Lindstrom skrev:
Det beror väl antagligen på lägre driftsäkerhet och högre bensinförbrukning, men såna där snö- och vattenskotermotorer är väl ändå relativt driftsäkra?
Här i Sverige så är det ju många som bara kör några hundra mil per år så då spelar det ju mindre roll.
När man väl börjar gasa med en skoter håller dom lite bättre än en cross, dvs tröttsamt dåligt...
 
Nyteknik skrev:
Vilka underbara motorer som sitter i snöskotrar. Det är moderna tvåtaktare på 500-1000 cc som lämnar 210 hk och ett fruktansvärt vrid. Om dessa funkar och är godkända för snöskotrar - varför ser vi dem inte i motorcyklar?

Det var ju en gubbe som byggde en racerhoj med en snöskotermotor, var någon artikel i Bike eller liknande för ett par år sedan, hette den inte Solaris ellr något liknande??
 
Two strokes are a thing of the past...

Two strokes are a thing of the past...

R.I.P

500 cc tvitakt skulle vara samma som 990 cc fyrtakt, trode man.
Men den ekvationen förstörde Honda o co rätt så snabbt!

Kolla bara på MotoGP filmen "Faster" så fattar ni vad jag menar.
 
Jag har inte koll på reglementena men gissar att regler stoppar "fel" motor i vissa klasser.


Micke: Tekniktrådar brukar kunna ändra ämne men är oftast rätt intressanta ändå, inte sant?


Och som svar på trådens fråga: Jag vill ha en gathoj med stor 2-t. Den skulle göra sig parkerad i mitt garage mellan Bimotan och Katanan. Dessutom behöver den inte fungera eftersom dom andra inte gör det. :hihi
:kocko Robban.
 
Chefen Alabama skrev:
När man väl börjar gasa med en skoter håller dom lite bättre än en cross, dvs tröttsamt dåligt...
öhh jag skulle säga att en skotermotor håller förvånansvärt bra... med tanke på att top effekten ligger på ca 8600 rpm samt att topfarten ligger runt 150 km/h (mätarfart 170, den går i botten).
min Arctic cat zr 500 -98, lämnar ca 95 hästar, jag har kört 300 mil med den (gått 600 mil) och det enda jag har gjort är att renoverat variatorn.
och jag kan påstå att jag gasar ganska friskt när jag är ute och kör...
 
maxximus skrev:
Two strokes are a thing of the past...

R.I.P

500 cc tvitakt skulle vara samma som 990 cc fyrtakt, trode man.
Men den ekvationen förstörde Honda o co rätt så snabbt!

Kolla bara på MotoGP filmen "Faster" så fattar ni vad jag menar.

Allt har för och nackdelar... Fast mycket effekt vid låg vikt (och överkommliga pengar) är tvåtakt oöverträffat.

Jag tror f.ö. att EPA-kraven på skotrar bara är ljud... inget om emissioner...
 
maxximus skrev:
Two strokes are a thing of the past...

R.I.P

500 cc tvitakt skulle vara samma som 990 cc fyrtakt, trode man.
Men den ekvationen förstörde Honda o co rätt så snabbt!

Kolla bara på MotoGP filmen "Faster" så fattar ni vad jag menar.

För oss som inte vill titta på filmen för att förstå vad du menar kanske du kan skingra dimman?
 
Micke: Tekniktrådar brukar kunna ändra ämne men är oftast rätt intressanta ändå, inte sant?
Absolut, det kul att dom oftast fortsätter åt nåt annat håll när folk inte har mer att skriva om det ursprungliga ämnet.



Och som svar på trådens fråga: Jag vill ha en gathoj med stor 2-t. Den skulle göra sig parkerad i mitt garage mellan Bimotan och Katanan. Dessutom behöver den inte fungera eftersom dom andra inte gör det. :hihi
:kocko Robban.
Jo, det borde vara rätt många många som skulle vilja köpa en 2t-hoj trots att den inte är lika driftsäker som en 4t-hoj.
 
Akesson skrev:
Svarar på min egen fråga: Tul-aris heter den! Tävlas med framgångsrikt om man får tro dom själva.

Coolt!
http://www.bottpower.com/e-tularis.html

Cool! Men den ser extremt lång ut (ör det för att dom satt motorn "åt fel håll?)! ingen hoj för snabba kurvor.

Nyteknik skrev:
För oss som inte vill titta på filmen för att förstå vad du menar kanske du kan skingra dimman?

Förstår inte riktigt vad han menar faktiskt, många av förarna säger att 500 var bättre i filmen :confused:
 
triple skrev:
Cool! Men den ser extremt lång ut (ör det för att dom satt motorn "åt fel håll?)! ingen hoj för snabba kurvor.



Lång :va Tvärtom, den ska ha ganska extrema chassi mått! ser väl inte så lång ut på bilderna heller.Enligt denna provkörning verkar den vara ganska lätthanterlig också, väger ju bara c:a 160kg fulltankad!
http://venus.13x.com/roadracingworld/issues/feb01/tularis.htm

edit: Enligt dessa specar har den endast 1369mm i hjulbas vilket som får ses som extremt kort!
http://venus.13x.com/roadracingworld/issues/feb01/tulspecs.htm
 
Last edited:
Akesson skrev:
triple skrev:
Cool! Men den ser extremt lång ut (ör det för att dom satt motorn "åt fel håll?)! ingen hoj för snabba kurvor.



Lång :va Tvärtom, den ska ha ganska extrema chassi mått! ser väl inte så lång ut på bilderna heller.Enligt denna provkörning verkar den vara ganska lätthanterlig också, väger ju bara c:a 160kg fulltankad!
http://venus.13x.com/roadracingworld/issues/feb01/tularis.htm

edit: Enligt dessa specar har den endast 1369mm i hjulbas vilket som får ses som extremt kort!
http://venus.13x.com/roadracingworld/issues/feb01/tulspecs.htm

OKEJ! Den såg nog bara lång ut för att expansionskammarna sitter raktut från motorn. Ser kul ut! Skulle vara kul att bygga en sådan.... :banana
 
Akesson skrev:
Svarar på min egen fråga: Tul-aris heter den! Tävlas med framgångsrikt om man får tro dom själva.

Coolt!
http://www.bottpower.com/e-tularis.html


Vilket härligt bygge, kul med folk som tänker annorlunda och vågar prova sina idéer

Men det ser lite lurigt ut med förgasarna, inget luftfilter (vad jag kan se) och insuget direkt vid ”däcksprutet” :skrämd


Edit:
Sedan läste jag artikeln och såg att luftfiltret inte var monterat :rolleyes:
 
Last edited:
Är ju en finne som rejsar med skotermotor i sin sidovagnsracer..
Han är förlamad nertill, så variatorn kommer väl tillhands på den hojen.
Verkar gå riktigt fint, har flaggvaktat på 2 race som han varit med i.
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top