Stora 2t-hojar för gatbruk?

Micke_Lindstrom

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki GPZ 900R
Varför säljs det inga 500-1000cc tvåtaktshojar för gatbruk?
Är det miljölagstiftning som hindrar det eller nånting annat?
 
Micke_Lindstrom skrev:
Varför säljs det inga 500-1000cc tvåtaktshojar för gatbruk?
Är det miljölagstiftning som hindrar det eller nånting annat?

Jupp. Precis, miljökraven har dödat tvåknackshojen.
 
Vems miljölagstiftning (EU:s eller USA:s?) är det och hur är den utformad för det finns väl fortfarade 250cc 2t-taktshojar att köpa?
 
H4 skrev:
Hur skulle bensinförbrukningen vara?

Hehe, vad drar din 125:a? En 1000cc tvåtaktare skulle väl (nu gissar jag bara utan att ha relevanta kunskaper) kanske kunna lämna 300hk och vara någolunda driftsäker och glatt slurpa i sig 5liter milen.

En inte så driftsäker 1000cc 2knack skulle kunna ge hur mycke effekt som helst.
 
Min dricker runt 6-7 beroende på körning skulle jag gissa på.

Farsans ZX9R dricker lika mycket :kocko
 
Det är USA som påverkar oss också. De förbjöd 2t gathojar redan på 80-talet och strax därefter slutade fabrikanterna göra nya hojar. Nu håller det på att bli likadant med mx/enduro då de snart (2006?) kommer att sluta åka 2t i USA med det också. Stort skifte till 4t i rullning.

Tycker det är synd också. En modern efterträdare till RD/RG500 skulle ju vara som en dröm. :Bugar
 
Micke_Lindstrom skrev:
Vems miljölagstiftning (EU:s eller USA:s?) är det och hur är den utformad för det finns väl fortfarade 250cc 2t-taktshojar att köpa?

Njae? Finns det landsvägsreggade 2T? (moppe, visst men riktig hoj?)
 
Mookie skrev:
Njae? Finns det landsvägsreggade 2T? (moppe, visst men riktig hoj?)
Aprilia har väl kvar sin 250 2t?

Sen skulle väl en 1000cc 2takt vara lagomt brutal, vettetusan om man sku våga sätta sig på en sån :D
 
Den eran är död för gott skulle jag tro.
Dels försvann de på 70-talet men fick sen ett uppsving på 80-talet med lite 500or.
RD350 las ner -90 tror jag.
Sen fanns ju bara småmaskiner kvar om man snackar masstillverkning iaf.
 
OlleR skrev:
Aprilia har väl kvar sin 250 2t?


Nix.

Dom håller enligt ryktet på med en 450cc 4t v-tvin för att ersätta RS250.
 
Jag tycker om tvåtaktare mer än fyrtaktare, speciellt ljudet och ketchupeffekten.

Gillar inte att meka dock :)

Också roligt att veta att RS250 hänger med 600 kubikare på banan.
 
H4 skrev:
Jag tycker om tvåtaktare mer än fyrtaktare, speciellt ljudet och ketchupeffekten.

Gillar inte att meka dock :)

Också roligt att veta att RS250 hänger med 600 kubikare på banan.

Du gillar inte att meka men har en mito? :va

"okej"

RS250 hänger bara med i kurvorna där den är snabbare, på rakan försvinner den bakåt.
 
Vad är det för utsläpp som ökar egentligen?

Jag gissar:
1) CO borde väll öka eftersom man inte alltid har full förbränning.
2) Partiklarna, eftersom man bränner smörjolja
3) oförbrända CH-kjedjor, eftersom man släpper igenom helt oförbränd soppa

Jag bara gissar, men är det någon som VET???

Aprilla hade väll en direktinsprutat 2-taktare på gång, hur gick det med det. Det pratades om att den skulle ersätta RS250, men sedan kom ryktena 450:n. Någon som vet hur det gick??

Direktinsprutat 2-takt borde ju bli bra mycket bättre, även om man fortfarande måste bränna lite smörjolja...

EDIT: stavar ilal
 
H4 skrev:
Min dricker runt 6-7 beroende på körning skulle jag gissa på.

Farsans ZX9R dricker lika mycket :kocko

Vänta lite nu, inte liter per mil väl, för då är nåt väldigt fel :va .
 
Lustigt att det här kom upp. Den allra senaste högfartsracern på snöskotermarknaden, med massa ny teknologi, är nya Skidoo Mach Z. Den har en tvåcylindrig tvåtaktsmotor på 1000cc ("Rotax 2-TEC 1000 SDI" närmare bestämt).
 
Bimota försökte ju göra en 500 tvåtakts tvinn 96 någon gång v due hette den.... Men fick avbryta eftersom dom inte fick den att gå riktigt med insprutning.
 
Den kom ju ut på marknaden men det blev massor av garantiåtaganden så de gick nog rejält back på den hojen. Synd för den var fin. Undrar om de går att få tag på nu? :va
 
Back
Top