bästa sättet att få rent ett skinnställ??

Gick med
16 Mar 2003
Hoj
Höjjd Röd&Vit Värsting TZR me Konisktluftfilter, Effektavgassystem, Miniblinkare, Ensittscuts, Upprensad bak & Svart Kåpglas!
vad ska man andvända för medel vid rengörning av ett skinnställ?? några råd från de som "kan" :confused:

Thundercat skrev:
glöm inte fetta in det efteråt...

Nån som har tips på vad för fett man ska ha och var man köper sånt?

Jag köpte en burk "läderbalsam" i en skinnjacke-och-väskor-affär. Bike i Trollhättan säljer den som del av ett lädervårdskit, här är en bild.

Balsamen heter EKOL och funkade bra. Stället var lite kladdigt första veckan och då var jag ute och körde på vårdammiga vägar, mindre kul, men annars funkar det fint. Det problemet kommer man nog inte undan vad man än köper.

Bifogat

• ekol_stor.jpg
    ekol_stor.jpg
    45.9 KB · Visningar: 222
Eller så kör du så fort att alla flugor bara studsar av dig. :crash

750RR

Jag köpte en burk med fett på yamaha center, smörjde in stället och lät det torka in över natten sen torkade jag bort överflödet med en trasa. :tummenupp

Ekol finns på Granngården, häst folk har det till sadlar mm jag köpte det till mina stövlar och det funkar bra, det kanske inte är lika snygg flaska men det är nog minst lika bra. Det blir ju lite kladdigt efter och det ska ligga å dra in i ett dygn ungefär men vet man att man inte ska åka på några dagar är det ju ingen fara.

(Edit)Nu såg jag att det var tvättning av skinnställ tråden handla om :rolleyes:

Last edited:
Thundercat skrev:
Jag köpte en burk med fett på yamaha center, smörjde in stället och lät det torka in över natten sen torkade jag bort överflödet med en trasa. :tummenupp

Det kladdade inte efteråt??? Gillar inte kladd, så jag vill ha nåt som drar in i skinnet på ett dygn ca.....

/FW

watson skrev:
Det kladdade inte efteråt??? Gillar inte kladd, så jag vill ha nåt som drar in i skinnet på ett dygn ca.....

/FW

Direkt när jag hade smörjt in det så var ju stället kladdigt som fasen... men efter jag torkat av överflödet med en gammel trasa så var det lugnt...

:tummenupp

Tvätta: Lädertvål, funkar i nödfall med vanlig handtvål. Jag brukar fukta stället några timmar innan så släpper insekterna lättare.

Smörja: Jag kör minkoljan i micron en stund innan jag smörjer samt försöker få stället lite ljummet också. Bara lägga på ett ordentligt lager, vänta en dag och eftertorka.
Skitbra att värma fettet innan smörjning: skinnet tar åt sig mer, det blir lättare att massera in fettet, inga problem att komma åt i skarvar och kanter och du får lätt ett jämt lager.

Det bästa är att inte tvätta det alls. Då blir det inte skitigt igen heller.

Tvål och vatten. Jag använder vanlig flytande handtvål och en svamp.
Fetta in behöver man inte göra efter varje tvätt, men en gång per säsong man göra det.(kör ca 1400 mil per säsong). Fettar in stället då jag ställer av hojen.

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul