Orginal vs INTE orginal. KTM 660

Lucky9

En gång är ingen gång...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
VFR800Fi
Köpte min 660 i våras och den gick bra.

Den hade då ett sebring hunter på och bestyckad med pilot 48 och main 175 om jag inte minns fel... Säljaren hade klivit upp ett snäpp i main då han körde när det var kallt.

Jaja...

Den lät vackert och mycket. Men smällde en hel del. Dessutom tyckte jag att det blev värre... Det smällde väldigt mycket.

Ok, jag bestyckar om den. Kollade runt lite och hittade rekommendationer. Efter 15 min pill så var ju det fixat (sanning med modifikation då jag lyckades knäcka main i det lilla röret och fick åka och köpa ett nytt...).

Men... det blev inte mycke bättre.

Svor en del och fortsatte pilla och bytte fram å tebax. Blev aldrig nöjd. Det som var "bäst" men inte bra tyckte jag var pilot 48 och 168 main med blandskruven strax under 2.

Tillslut lessnade jag och tryckte på orginal-dämpen och bestyckade den enligt manualen. Den small fortfarande, fast lägre såklart.

Efter måååånga svordommar så insåg jag att packningen efter första lilla kröken på systemet hade gett upp!!! GAH! Det var anledningen till allt smällande.

Men jag insåg även en sak, orginal är inte så dumt. Se nedan.

För Orginal:
* Mjuk gasrespons
* Gladare grannar (låter knappt)
* inget oroande över att den ska gå snålt
* Farbror polis har ingen anledning att gnälla. Bortsett från min körning...
* Bandagar/Rörken osv är inte ett problem.
* Gissar att slitaget på hojen generellt blir mindre (den går ju mjukare och saknar några Hk.)
* Mindre effekt = Mindre risk för släpp (om detta nu är en fördel... :))

Mot Orginal:
* Töntigt ljud
* Man hörs inte i trafiken
* Lite slöare
* Moppefuckona pekar och undrar vad jag har för moppe (då MÅSTE man wheela i 100 blås för att visa att det inte är en moppe. Jäkla fuckon.)

För Inte orginal (Sebring slipon, ombestyckad):
* Mer Hk
* Manligare ljud
* Man hörs i trafiken

Mot Inte Orginal:
* Hetsigare
* Ilskna grannar
* Bandagar/Rörken blir lite mer omständiga
* Oro för felbestyckning (personlig noja... dyrt att bänka)
* Mer slitage

Listorna kan säkert göras mycket längre.

Men... det är ju inte så att den går sakta eller inte inbjuder till bus bara för att den är orginal. Ok, får väl knycka till lite mer i styret för att få upp den på samma sätt men det är ok.

Så jag kommer nog fortsätta köra orginal ett tag till (tills jag lessnar på moppe-ljudet).

Ibland känns det mer som att det är en trim-hysteri bland oss SM-förare. Visserligen... Det är kul med effekt och det är kul att pilla... Men jag tror inte vi kör så jäkla mycket fortare i trafiken bara för att hojen är trimmad.

Denna tråd är alltså inte riktigt riktad till er tävlingsförare utan mer till oss vardags-förare som busar i stan och pendlar till jobbet typ.

Kommentarer till ovanstående? Är jag helt ute och traskar i träsket eller har jag nån typ av poäng?

/Lucky9

Jo, men ellerhur... Iallafall vi som valde att köpa 660, har nog någonstans i bakhuvudet att mek och ständig injustering av motor inte riktigt är för oss... Jag kan också tänka på slitage ibland..

Faktum är att jag har ett 1*2cm stort hål i min titankrök, och det låter så jag skäms, bor fan på södermalm och har 3 miljoner grannar, nästan så chicksen vänder sig om och håller för öronen istället för att tappa hakan och dreggla sönder sig (haha).

Så jag har länge gått i funderingar att svetsa skiten, men det innebär att jag måste sätta på originalkrök, och jag har länge velat känna skillnaden, tänk om den inte är så stor! Shit va jobbigt det vore, eller då kan man ju alltid kränga helsystemet till nån.

Men man lär ju få typ ingenting.

Får man inte förflyttning av registret eller iallafall vridet nedåt i hela kurvan, mer vrid i låga varv typ... or? Borde väl vara en fördel, i allafall i stan.

Zana skrev:
2288251
Får man inte förflyttning av registret eller iallafall vridet nedåt i hela kurvan, mer vrid i låga varv typ... or? Borde väl vara en fördel, i allafall i stan.

Vet inte hur registret flyttas men jag tror inte du får mer vrid i låga varv utan kanske tappar lite på topp. Det i och för sig kanske gör att det upplevs som mer vrid vid lägre varv.

Det ÄR skillnad på en moddad och en orginal. Det ÄR slöare orginal men den är ju inte okörbart slö på något sätt.

Det rullar på fint och man lär sig rätt fort vart effekten ligger osv. Utnyttjar man bara det rätt så kan man nog hänga på en moddad rätt bra.

/Lucky9

Fick denna tråd av Spider här på SH http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=51305

Dock en 625 men det är samma förgasare på dem!

Varför jag satt på rallykam är inte för att jag gillar att trimma utan att jag vill flytta mitt register längre ner, har inge nytta av toppeffekt!
Det enda jag har gjort på min origdämpare är att ta bort det 10-15cm långa röret som får avgaserna att studsa innan de kommer ut. Har inga planer på att köpa helsystem alt Akra slip-on som jag troligtvis kan få köpa av kompisen då han ska sälja sin Adventure nästa år!

Bifogar en bild på orig kam vs rallykam för dig zana. Din kam är mkt smalare på sidan och nocken är högre för att öppna ventilen maximalt. På rallykammen är betydligt bredare och inte lika hög som på FR kammen.

Rallykammen är den som är till vänster och orig till höger!

Bifogat

• Rally VS orig.jpg
    Rally VS orig.jpg
    87.3 KB · Visningar: 70
Okey, ja det är klart att kammen är viktig... Måste varva satan för att det ska röra på sig, men det är iofs sweeet, men inte i stan och knixvägarna.

Om jag vågade ge mig in på det skulle jag montera originalkammen... Hehe

Och man kan alltså modda originalauspuffen, fett... Skönare att buckla till aluminium än titan iaf. :)

Fy helvete va varmt, jag är påväg att döööö....

Zana skrev:
2290689 Okey, ja det är klart att kammen är viktig... Måste varva satan för att det ska röra på sig, men det är iofs sweeet, men inte i stan och knixvägarna.

Om jag vågade ge mig in på det skulle jag montera originalkammen... Hehe

Och man kan alltså modda originalauspuffen, fett... Skönare att buckla till aluminium än titan iaf. :)

Fy helvete va varmt, jag är påväg att döööö....

Jo det låter betydligt mer men inte lika mkt som ett Akra!
Nu fick jag hjälp med att montera på den, men det såg inte så knepigt ut. Har inte lärt mig att ställa ventiler än men det kommer!

motardnisse skrev:
2290697 Jo det låter betydligt mer men inte lika mkt som ett Akra!
Nu fick jag hjälp med att montera på den, men det såg inte så knepigt ut. Har inte lärt mig att ställa ventiler än men det kommer!

Ellerhur, det är ventilerna som känns svåra. Därför väntar jag hela tiden på att dom ska behöva justeras, men jag kör så sällan så det går ganska trögt. Startar alltid på första osv.

Finns väl mekböcker att dl:a... borde ta mig i kragen å göra det asså.

Zana skrev:
2290728 Ellerhur, det är ventilerna som känns svåra. Därför väntar jag hela tiden på att dom ska behöva justeras, men jag kör så sällan så det går ganska trögt. Startar alltid på första osv.

Finns väl mekböcker att dl:a... borde ta mig i kragen å göra det asså.

He he har en 200 sidors rep/mek handbok!

Lucky9 skrev:
2291647 AppApp!!!! Det här var en tråd om att INTE modda sin 660!!! ;)

/Lucky9

Ok då, sälj ditt slip-on och modifiera orig dämparen lite som jag gjort då!

Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back