FR Kam till 660 - hur ändras effektregistret?

mada

Medlem
Gick med
15 Jan 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
KTM 690 Duke R 11, 950 SE 06
Blir det mer drag på topp på bekostnad av bottendrag? Medför kambytet i sig mer slitage på motorn?

mvh
Marcus
 
mada skrev:
Blir det mer drag på topp på bekostnad av bottendrag? Medför kambytet i sig mer slitage på motorn?

mvh
Marcus

På båda frågorna, svar: JA!

/G
 
Hadde kam, accra, kn-filter och 14 drev fram blev mycket stark toppade 179
5 an ut på slangen :tuttar
och den höll bra tills jag sålde den och nog fortfarande :yoparty
så tveka inte 1200 för en replika kam är mycket trim för pengarna :tummenupp
 
Har kammen monterad på min 660, skulle bra gärna vilja veta hur motorn känns utan. Den har inte så jävla mycket vrid, men när du varvar så varvar du ur växlarna med lätthet...

Men slitage vettefan. Har inte fått några bekymmer...
 
Hur svårt är det att montera in orginal? Kostnad om verkstad gör det?
 
Glöm inte porta toppen o byt ventiler om du byter kam..
 
mada skrev:
Blir det mer drag på topp på bekostnad av bottendrag? Medför kambytet i sig mer slitage på motorn?

mvh
Marcus

Skit i FR kammen och köp Rally kammen istället OM du nu inte är ute efter toppeffekten istället. Tror BRODDE här på SH har lite mer koll på det än vad jag har, men enligt honom så får du mer botten & mellan instället för nästan enbart topp på FR kammen!
 
fattaliano skrev:
SM 570 RR skrev:
hehe klockrent.

Jag tvättar aldrig. Köper nya.[/QUO

hehe ok men funkar avfettning bra eller?

Det tror jag det gör. Själv så har jag tvättat mitt i , tro det eller ej, aceton. Hittade en dunk modell större på jobbet...Tråkigt som jag hade så kunde jag inte låta bli
Filtret svällde upp ganska kraftig men gick tillbaka till org storlek. Ingenting hände med filtret bortsett från att det blev rent. Ekonomiskt i längden? Ja, så länge man kan hitta en dunk aceton då & då. :fyllisar
 
Aceton? Hahaha, lite i värsta laget... ;)

"Hitta" på jobbet, jojomensan, den har man hört förr... :)

I morse "hittade" jag en hel back full med bröd på jobbet!! :D
 
motardnisse skrev:
Skit i FR kammen och köp Rally kammen istället OM du nu inte är ute efter toppeffekten istället. Tror BRODDE här på SH har lite mer koll på det än vad jag har, men enligt honom så får du mer botten & mellan instället för nästan enbart topp på FR kammen!

Skit i Rally-kammen köp FR-kammen, den funkar mycke bättre till Motard.
Samt att cykeln är mer lättstartad (kicka) med FR
 
Finns det någon som har bänkpapper med fr-kammen så kan vi alla se svart på vitt? Har sett en del här på sporthoj men bara med orginalkam.

/Marcus
 
Holy Rider skrev:
Skit i Rally-kammen köp FR-kammen, den funkar mycke bättre till Motard.
Samt att cykeln är mer lättstartad (kicka) med FR

Jo men nu var han osäker på om han verkligen ville ha en FR-kam med mkt top och knappt nåt botten !
 
Jag tycker nästan det är "för mycket" botten i 660:n. Har kört vassa 450:s förut så det kan ju spela in lite.
Men med 660cc, finns det ju alltid botten, eller?
 
YPVS här på SH borde ha koll på detta även om han har kört mest husa, får se om han tar en titt i denna tråd nån gång?
 
Jag kör med Rallykammen i min 625'a och MegaRaid med FR'n i sin och skillnaden är precis som tidigare beskrivits; rallykammen ger mer på mitten medan FRn ligger uppe på toppen. Vilken man väljer är alltså tycke och smak och helt beroende på körstil.

Jag tycker nog Rallyn gör hojen lite mer körvänlig medan FRn gör den lite mer 'hysterisk' eftersom allt kommer högst upp. Ragge/Lelles säljer flest FR'ar men då jag frågade honom varför så hade han väl egentligen inget bra svar utan 'det bara är så' och 'folk frågar inte'. Då jag frågade honom om han berättade om att det finns ett alternativ till FRn så.... 'nej'.

För mig och min körstil passar Rallyn som hand i handsken.

Ang. bänkpapper så skall MegaRaids finnas i någon tråd någonstans. Hittar dom inte i hastigheten nu.

Edit: Hittade tråden, kolla http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=51305

.
 
Last edited:
Spider skrev:
Jag kör med Rallykammen i min 625'a och MegaRaid med FR'n i sin och skillnaden är precis som tidigare beskrivits; rallykammen ger mer på mitten medan FRn ligger uppe på toppen. Vilken man väljer är alltså tycke och smak och helt beroende på körstil.

Jag tycker nog Rallyn gör hojen lite mer körvänlig medan FRn gör den lite mer 'hysterisk' eftersom allt kommer högst upp. Ragge/Lelles säljer flest FR'ar men då jag frågade honom varför så hade han väl egentligen inget bra svar utan 'det bara är så' och 'folk frågar inte'. Då jag frågade honom om han berättade om att det finns ett alternativ till FRn så.... 'nej'.

För mig och min körstil passar Rallyn som hand i handsken.

Ang. bänkpapper så skall MegaRaids finnas i någon tråd någonstans. Hittar dom inte i hastigheten nu.

Edit: Hittade tråden, kolla http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=51305

.

Tycker det var rätt av Ragnar att säga så då folk lyssnar alldeles för mkt på vad andra än frågar de som verkligen mekar med KTM vad de tycker!
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top