Triumph Daytona 955i - tråden

PEPPE

8:40
Gick med
22 Jun 2003
Ort
Stuttgart/Hässelby
Hoj
Daytona 955i x2
jojje skrev:
WindDrifter skrev:
vart beställer man en bottenlänk... och det ska va en till arsmodell 01 och framåt med enkelsving.....

vad kan det kosta???
vad blir resultat om man kör med bottenlänk från en t595 från 98 och en öhlins bakdämpare det är väl det du syftar på....alltså sätta dit 98 ans länk och dämpare... påverkar det köregenkaperna och på vilket sätt????

mvh..

den blir lägre bak. vilket innebär att den blir segare och svänga med.

fråga på freewheel eller mcvaruhuset vad en länk kan kosta.
stötdämpare från öhlins är ju aldrig direkt billiga ....

du behöver en bottenlänk till 01 - 03 av NYA Daytonan.
det finns också årsmodell 01(visseligen tillverkad 00) av gamla Daytonan. jag har en sådan. det kan liksom lätt bli lite förvirring på årsmodellerna så bäst
är väl att säga att det är till en 03 du behöver den, då blir det ingen förvirring.

det finns/fanns en snubbe i england som tillverkade egna länkar
tror det finns på shop-sidan på www.t595.net


/peppe

EDIT: här är länken. :rolleyes: http://www.t595.net/shop/product.asp?category=6&level=3&currency=1&retired=0&id=201
med en sån och en stötdämpare till gamla daytonan borde höjden bak bli 'lagom'.
 

jojje

popo
Gick med
19 Jul 2003
Ort
Upplands väsby
Hoj
ZXR-750 1992
WindDrifter skrev:
den blir lägre bak. vilket innebär att den blir segare och svänga med.

fråga på freewheel eller mcvaruhuset vad en länk kan kosta.
stötdämpare från öhlins är ju aldrig direkt billiga ....

du behöver en bottenlänk till 01 - 03 av NYA Daytonan.
det finns också årsmodell 01(visseligen tillverkad 00) av gamla Daytonan. jag har en sådan. det kan liksom lätt bli lite förvirring på årsmodellerna så bäst
är väl att säga att det är till en 03 du behöver den, då blir det ingen förvirring.

det finns/fanns en snubbe i england som tillverkade egna länkar
tror det finns på shop-sidan på www.t595.net


/peppe

EDIT: här är länken. :rolleyes: http://www.t595.net/shop/product.asp?category=6&level=3&currency=1&retired=0&id=201
med en sån och en stötdämpare till gamla daytonan borde höjden bak bli 'lagom'.











tack för svaret... har tittat på länken men hittar inga prisuppgifter på bottenlänken.......kan du få fram uppgifter om priset och hur man beställer vore tacksam....

mvh...
 

Peterrr

Medlem
Gick med
1 May 2005
Ort
Västkusten
Hoj
Honda igen!!!
El Garto skrev:
Häromdagen såg jag -någonstans- att det finns raisers till handtagen på Daytonan, men nu kan jag inte hitta var jag såg dem.

Någon som vet?

Och är det någon som vet om Triumph har alternativa mappningar till stock Daytona. Typ om man vill lägga vridet på lite lägre varv eller göra någon annan förändring.

Johans Mc i GBG har raisers.
995:-
031-220049.

Peter
 

Sweedo

Sporthojsnörd
Gick med
27 Jun 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Triumph Speed Triple 1050 RS
Jag måste varna för att använda originalbakdämparen från Daytonan.
Den är väldigt standardbetonad och gör inte sitt jobb när den blir belastad.
Jag hade en T595 -98 med seatpipe och det gick inte att få bakdämparen att inte bottna med resultat att bakdäcket slog i svepet på dämparen.
Gick det fort studsade hela bakänden runt, trots olika justeringar.
Jag kollade och jämförde mellan att köpa en billig ride height adjuster mot att gräva ett hål i plånkan och köpa en bättre fullt justerbar dämpare.
Det slutade med att jag köpte en fullt justerbar Öhlinare som även justerades så att höjden, vid dämparen, ökades med ca 2 cm.
Helt plötsligt hade jag en hoj som svängde istället för att sträva rakt fram i kurvorna. Kändes som en helt ny hoj. :tummenupp
 
Last edited:

Totte

www.mikeband.com
Gick med
5 May 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Daytona 955iT
Så ja...
Nu står bettan i det nya garaget!:yoparty

Fint vi fått det va!?
Snacka om att det ska bli kul i garaget, när man slipper kliva över bråte åt alla håll!:hihi

Länkarna är till bilder!
attachment.php

attachment.php

attachment.php

attachment.php

attachment.php
 

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
Sweedo skrev:
Jag måste varna för att använda originalbakdämparen från Daytonan.
Den är väldigt standardbetonad och gör inte sitt jobb när den blir belastad.
Jag hade en T595 -98 med seatpipe och det gick inte att få bakdämparen att inte bottna med resultat att bakdäcket slog i svepet på dämparen.
Gick det fort studsade hela bakänden runt, trots olika justeringar.
Jag kollade och jämförde mellan att köpa en billig ride height adjuster mot att gräva ett hål i plånkan och köpa en bättre fullt justerbar dämpare.
Det slutade med att jag köpte en fullt justerbar Öhlinare som även justerades så att höjden, vid dämparen, ökades med ca 2 cm.
Helt plötsligt hade jag en hoj som svängde istället för att sträva rakt fram i kurvorna. Kändes som en helt ny hoj. :tummenupp

Den som sitter på -02 och framåt är väl fullt justerbar?
Har för mig att den är det på min S3 och jag har inte upplevt några sånna problem vid bankörning..
 

Sweedo

Sporthojsnörd
Gick med
27 Jun 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Triumph Speed Triple 1050 RS
xyx skrev:
Den som sitter på -02 och framåt är väl fullt justerbar?
Har för mig att den är det på min S3 och jag har inte upplevt några sånna problem vid bankörning..
Fullt justerbar är bakdämparen till samtliga årsmodeller av T595/955I.
Vad jag slarvigt menade var att på Öhlinaren kunde fjäderförspänningen justeras hydrauliskt och även längden var justerbar så att "raiser" inte behövs.
Sedan är klickinställningar väldigt lätta att hålla reda på när man justerar fram och tillbaka.
Original Showa spelar inte i samma liga som en Öhlinare.
 
Last edited:

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Nån som har tips på mellanrör till ljuddämparen.

Tänkte köpa en budgetdämpare på Addemoto (Viper 1500 pistoler).
Men de har inget mellanrör som passar (tror jag). De har en lång lista över hojar där de har mellanrör som passar men så klart inte till Triumph. Någon som vet vilket som kan passa på Daytonan eller någon som har ett jag kan köpa. Kanske någon som har ett orginalsystem som jag kan få kpa billgt (och slakta, dvs göra ett nytt mellanrör av det).
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Dämpare

Totte skrev:
Va?

Jag kollade igenom Addemotos katalog, och det ända jag fann var kromade pipor till typ CB450 från 82... hehe...

Annars har du jävligt prisvärda pipor här:
http://www.wolfracing.co.uk/triumph_app.html

Ja, det var ju ganska hysade priser med tanke på att det är kompletta system. Men på Addemoto finns Viper dämpare för 1.495:- och anslutningsröret tror jag går att bygga med 2 st rör för bilavgassystem (2 tums). De jag tänker på har 30 graders böj och kostar 40:- styck.
Jag var på Addemoto i går och tittade på dämparna. Jag hade en sådan (fast bolt-on) på min Bandit 1200, fungerade klockrent och ljudet var perfekt.
 

Totte

www.mikeband.com
Gick med
5 May 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Daytona 955iT
Låter inte som en fröjd för ögat...
Kan du skicka en länk till bild eller nåt?

Föresten har jag en fråga till er alla:
Finns det någon som konverterat sin koppling till hydraulisk? I sånt fall... hur? Vart får man tag på delar?
 

Totte

www.mikeband.com
Gick med
5 May 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Daytona 955iT
Fan... De var ju inte så farligt... 1300:- för hela kittet??!!
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Så var Addemotos Viper slipon monterat o klart. Det fick bli en ett hemmagjort mellanrör men det ska väl funka. Jag har bara startat den och det låter inte så pjåkigt. Jag vill minnas att Vipern som jag hade på Banditen var hyfsat dämpad på låga varv och röt ganska ordentligt när man trycker på lite. Precis som det ska vara, ett dovt muller på låga varv och skön sång på lite högre. Tror ni att insprutningen ser till att den inte går för snålt nu?
Hur som helst så tycker jag att 1495:- är billigare än ca 4500:- för orginal, även om jag skulle behöva betala ett par hundralappar för en ommappning.
 

Totte

www.mikeband.com
Gick med
5 May 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Daytona 955iT
El Garto skrev:
Tror ni att insprutningen ser till att den inte går för snålt nu?
Hur som helst så tycker jag att 1495:- är billigare än ca 4500:- för orginal, även om jag skulle behöva betala ett par hundralappar för en ommappning.

De där med mappningen vid byte av slipon, är jag tveksam till att man verkligen behöver göra. Jag gjorde det... Fick det gratis på Freewheel när jag tjackade sliponet av dem (2200:- beg). Men den enda skillnade jag märkte var ljudet...
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Ommappning eller inte?

Ni som har monterat öppnare ljuddämpare på era Daytonor. Har ni mappat om?
Nu menar jag inte Triumphs egna dämpare för där ingår ju ommappningen så det är väl ingen som kör med dem och inte har mappat om. Men ni andra som köpt andra märken på era ljuddämpare. Blev det någon skillnad efter ommappning och i så fall, vad?
 

Totte

www.mikeband.com
Gick med
5 May 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Daytona 955iT
Som diskussionen har gått tidigare här i tråden, så påstår sig folk ha kännt en märkbart snabbare respons på gasen, men jag bytte till en burk som heter (pinsamt nog) "ninja", beggad av Freewheel, och fick då mappningen gratis.

Jag måste säga att det blev en oerhörd skillnad!

PS. på ljudet, inget annat...
 

Peterrr

Medlem
Gick med
1 May 2005
Ort
Västkusten
Hoj
Honda igen!!!
Tailriser till T595 -97

Var hittar jag tailriser till Daytona???
Någon av er "trepipspiloter" som
kan ge mig ett tips?

Peter
 

Peterrr

Medlem
Gick med
1 May 2005
Ort
Västkusten
Hoj
Honda igen!!!
Peterrr skrev:
Var hittar jag tailriser till Daytona???
Någon av er "trepipspiloter" som
kan ge mig ett tips?

Peter

ojoj...hittade svaret på min fråga...i samma tråd.
T595.net är ju en otrolig kunskapsbank.
Ska tillverka en egen "tailriser",tydligen ska den
vara 13 mm kortare än original.

Peter
 
Nyheter
Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Top