R1 och R6-tråden!

Vildsvin

Game on!
Gick med
16 Feb 2006
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki GSXR1000
Hallå killar...
Jag får väl ursäkta mig att jag startade en oljediskussion, det är alltid trevligt men..
Jag var mer ute efter ventilkontrollsvaret, Ni kan ju dessa hojar bäst. Är det noga med kontroll eller kan man skita i det så länge hojen går bra och inte låter konstigt eller??
Man skall väl inte mecka om man inte måste eller?
-Pirre

Hej killen(?!) eller...

Det är värre om ventilerna är helt tysta och inte tickar, dvs om det inte finns något spel så kan man bränna ventiler/ventilsäten.
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Felkod 36 på R1 07.

Var precis ner och starta min rosa fara sen första gången jag fick hem den. Slår på tändningen och får upp den obehagliga gula lampan om motorproblem, lyser konstant. Felkod #36 i displayen som enligt google ska vara,

Ignition coil (#4) (faulty ignition)

Tändspole?

Malfunction detected in the primary wire of the ignition coil (#4).

WTF? R1 07 om det gör någon klokare.

*EDIT* Var ner en sväng i garaget igen. Hur räknar man cylindrar, sett från förarplats är den längst till höger #4 då? Alla kablar och kontakter till den är hela och istoppade korrekt. Kan det vara så enkelt att det bara är tändstiftet?! Byta tändspole? Finns det något diagnosläge utöver felkoden som kan tala om lite mer exakt vad som är fel? Jag är posör, ingen mekaniker, hjälp :4skrika

*EDIT 2* Diagnosläget hittat! Översatte felkoden till en diagnoskod och gick in i displayen och knappa fram den, tryckte på röda knappen och det blinkar 5ggr och sen slockar motorlampan, borde jag bli nå klokare av det?

Om man ska få fram tänd- spolar eller stift, är det lättast att gå från luftburken eller från kylaren sett? Tänkte fortsätta imorgon :huvet

*EDIT 3*

När/om man hittar felet, släcker sig motorlampan och felkoden av sig självt då? Eller måste man på något sätt släcka den manuellt, varje gång man hoppas att man hittat felet?
 
Last edited:

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Nu får du upplysa mig! vad har jag missat då? Skulle Castrols olja ha nån inbyggd funktion som gör att kopplingen brinner upp eller??

Jag svarar gärna på den frågan. :)

Vad Slapptasken menar är att det är ganska vanligt att många som provat Castrol i sina Yamaha har fått stora problem med slirande koppling.

Det är helt klart så att någon additiv i oljan gör så att lamellskivorna antingen klistrar ihop sig helt & hållet eller att de inte greppar över huvud taget & därmed slirar.

Hej killen(?!) eller...

Det är värre om ventilerna är helt tysta och inte tickar, dvs om det inte finns något spel så kan man bränna ventiler/ventilsäten.

Bra svar faktiskt, lätt att förbise då man oftast är rädd för ett för stort spel.

Men annars så är det en mycket god idé att verkligen kontrollera ventilspelet vid angivet intervall. Det är ändå en av de mer kritiska kontrollpunkterna på en motor. Det är lätt att ångra sig den dagen man står där med en fin & dyr ventilsallad.:näsblod
 
Last edited:

|ZooT

Ny medlem
Gick med
19 May 2008
Ort
Västerås
Hoj
ingen
Finns ingen här som har 3 fjädrar (strong) från ett Barnett SR-3 liggande
och har lust att avyttra dom till mig?
Eller tips på andra fjädrar man kan montera på R1 -98 (RN01),
som går att få tag på styckvis.
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Som lite upplysande information kan jag meddela att om ni får en felkod på tändspole/stift (på en 07 i detta fall) så kommer den inte slockna enbart genom att köra diagnossystemet, maskin måste startas för att släcka koden.
 

|ZooT

Ny medlem
Gick med
19 May 2008
Ort
Västerås
Hoj
ingen
Skulle behöva en orginalsadel till R1 98-01(?).
Spelar ingen större roll vilket skick det är på den,
kommer klä om den och troligen byta stoppningen med.
Har visserligen hittat en ny på ebay för drygt 500 plus frakt,
men ville kolla här först om nån hade en i nån gömma som dom ville
bli av med snabbt..
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Vet du var man hittar något liknande som detta till '99 R6?

Yamaha-Center i Helsingborg har, men om de har till R6 99-01 vet jag inte.

Tror att Br Nilsson även säljer denna typen.

Annars beställer du direkt från www.clearalternatives.com det har jag gjort både till R1:an & R6:an för några år sedan och då betalade jag totalt 1.200kr för båda två vill jag minnas.

Kör med dem än idag och de fungerar utmärkt.
 

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Ort
rööH
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
Vet du var man hittar något liknande som detta till '99 R6?


skall du ha till orginallampan ??
det blir nog klurigt...

men om du byter till "styling-undertray" så verkar nästan alla vara för 01-02 baklampan med dubbla runda bakljus
dessa bakljus svämmar hela E-bay över av.....

har någon som jag inte sett på någon annan på min....
innehållet (elektroniken) har jag själv knåpat ihop för bak(röd)/broms(röd)/blinkers (gul/orange) funktion.
Allt finns på Elfa, förutom kopplingsschema, det finns i huvet :tungan

lånadbild på en 02:a
jag kan dock ej se om det är org tail, eller eftermarknad :gnissla
bild lånad från www.motoso.de
 

Bifogat

  • l_r1c63501459.jpg
    l_r1c63501459.jpg
    13.1 KB · Visningar: 55

kurdsson

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2009
Ort
Kungsängen
Hoj
r1 03a
inför våren

Tja,Jag bytte olja och filter innan jul på min hoj och jag undrar om det är bara att köra sen när det blir vår eller om jag måste byta igen? olja o filter köptes på biltem.

mvh/ALI
 

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
Tja,Jag bytte olja och filter innan jul på min hoj och jag undrar om det är bara att köra sen när det blir vår eller om jag måste byta igen? olja o filter köptes på biltem.

mvh/ALI

nej, det är bara att köra.

oljan åldras inte, utan slits/förorenas. har du inte använt hojen sen du bytte är oljan som ny.
 

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Retta
Beror ju lite på om hojen stått varmt, kallt, bara startats ibland utan att varmköras ordentligt osv.

Beror lite på vad? Om han bör byta oljan? Nej. Om det nu kommer kondens försvinner den vid första repan.
Svarade du på något annat i tråden så är det bara o bortse från mitt svar.
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Söker fortfarande efter höger sidokåpa, blå R1 2001. Har du någon att sälja? :tummenupp




Vidare undrar jag om det finns några fabriksfärdiga täcklock för blinkersinfästningen, för att få blinkersarmen längre in, än mha original gummidistans?

Tillverkade egna till min Kawa, en gång i tiden. Får väl i värsta fall bli så igen.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Tjo!

Funderar på att åka och kolla på den här:

http://www.blocket.se/vi/25703463.htm

R1 -05.. någon som har tips om jag bör kika på nåt extra noga?
speciellt som den inte går att provköra pg a all snö..

Ännu bättre om någon vet nåt om den, pm:a gärna isf :)

(och ja, priset behöver det göras nåt åt såklart) :tummenupp
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top