Modifieringar XT660 X/R

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
Tack! Är ju försäkrad men det är ingen kul med all jobb nu igen samt att jag tänkte köra en fem dagars Gotland nu på helgen.
Nu står hojen på mc varuhuset och.ska gås igenom...
 
Last edited:

Rundik

Tusenkonstnär
Gick med
4 Aug 2006
Ort
V.Götaland
Hoj
VTR1000F, NSR125R
min roliga resa avslutas med ngr jävlar pundare som bröt sig in inatt

hojen hittades 100m vidare på en dagis gård

för att få dit den bröt de sönder gaffelkronan,styrlås och hastighetsmätaren. vände upp och ned på hojen för att sedan sno mina hjul, frambroms och ljuddämparen. arrrr jag bli så less på knäppa mäniskor

Man tror ju fan inte det är sant :va hoppas du får tillbaka den minst lika fin som innan från verkstaden.
 

"Petersson"

kör som varje dag vore den sista......
Gick med
1 Dec 2006
Ort
Bromölla
Hoj
DRZ 400 sm -07
Tack! Är ju försäkrad men det är ingen kul med all jobb nu igen samt att jag tänkte köra en fem dagars Gotland nu på helgen.
Nu stor hojen på mc varuhuset och.ska gås igenom...

Fan vad tråkigt hoppas allt ordnar sej! Man blir så jävla förbannad varje gång man läser sånt här, att folk inte kan skilja på mitt o ditt är ju helt sjukt:mad:

För eller senare så torskar dom bara att hoppas det blir ordentligt......
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
vart i verkstan idag. de räknade fram 56000,- för att laga men mitt i samtalen kom han på att han inte hade fått med däck och slangen.
sen ringde hans telefon och medan han pratade kollade jag själv på hojen och upptäckte ngr skador på ramen också. de har liksom slagit sönder låset och allt runt om men det räckte tydligen inte och så böjde de sönder anslagen i styrhuvudet av ramen, alltså där låset grepper i i ramen. för att böjar sönder det slog de tydligen med en hammare rakt på allt så styrlagret fått en smäll, ramen ngr extra märken och gaffelbenen lika väl.

kort sagt, att laga upp allt det där skulle nog går på allt för mkt. har inte pratad med bolaget än då jag först vill få alla papper av polisen (ska hämta de vid två/tre tiden.

visst kommer de nog betala ut en bra summa och jag kan köpa en ny hoj i samma skick och allt det där men på nåt sätt är det ingen bra ändå. vart ju MIN hoj som jag har upplevt en himlar massa roligar timmar med! alla små och stora resor jag har hunnit med i år där den har funkat hur bra som helst!
sen hade jag ju börjat med en hel del ombyggnaden och redan hunnit med en del. har ju tex en 25000kr beställning på väg till mig för just den hojen :(

jag satt i affären på en helt ny hoj och den kändes sååå annorlunda. bara sittandes kan man känner av de över 20kilo jag redan plockat...blä ska köpa en flaska vodka sen och har lite roligt ikväll i alla fall.


bilden...typ sista jag ser av min älskling :gråta
 

Bifogat

  • DSC_0007.jpg
    DSC_0007.jpg
    80.9 KB · Visningar: 182

Lason

Smålänning
Gick med
3 Sep 2009
Ort
Rockneby
Hoj
Yamaha XT660R -07, Suzuki GS500 -78 & Honda CB125 Twin -79
Fan va förbannad man blir!
Att det ska vara så för*annat svårt att hålla fingrarna i styr...

Hoppas det löser sig smidigt..
 

Rundik

Tusenkonstnär
Gick med
4 Aug 2006
Ort
V.Götaland
Hoj
VTR1000F, NSR125R
17" däck

Någon som har något bra tips på ostar med lite mer allroundmönster för grus och asfalt ?. Mitt framdäck är väl läskigt på grus tycker jag :)
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
finns ju tyvärr inte såå många.
kolla på dunlop sportmax mutant, pirelli mt60 corsa, avon distanzia (i SM utförande) eller också goldspeed wet (i street utförande -finns även för bana där gummit är ännu mjukare) (finns ett street sport också, är lite tamare men har mjukt gummi. kanske ett allternativt)

goldspeed lär slitas lite för snabbt för vanligt bruk, om avon har jag hört rätt olika. i de engelsk språkliga länder tycker de flesta att de är det bästa som finns.
på andra ställen finns det tydligen många som inte gillar de. gummi som lossnar verkar vara ett av problemen. har dock själv inte kört på de.
pirelli och dunlop verkar vara rätt sjysta. själv skulle jag tar dunlopen av de. brukar har finemang grep och funkar fortfarande bra på gata
 
Last edited:

r33z

Livsnjutare
Gick med
27 Aug 2008
Ort
Kevlanche
Hoj
KTM 690 Endurov, Honda 600 Hornet
Någon som har något bra tips på ostar med lite mer allroundmönster för grus och asfalt ?. Mitt framdäck är väl läskigt på grus tycker jag :)

Kör pirelli scorpion sync fram o bak på min, tycker de är ett bra allround, kanske något hårda så är de kallt o blött så får man passa sig för släpp vid hård körning.

pirelli-scorpion-mt90-at-1307068_1024x768.jpg
 

JHE

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2008
Ort
Luleå
Hoj
Yamaha
Då var man nybliven ägare till en xt660x -08. Kan inte annat än säga att det är en jävligt rolig hoj. Och roligare ska det bli. Köpte hojen helt original i perfekt skick med 1700 mil på mätaren för 34k från firma..känns som att det var rätt kurs. Igår kväll drogs den in i garaget för putsning av röv, hann inte riktigt klart igår så får fortsätta ikväll.

Intresserad av tips för framtida inköp!
Vilka burkar?intresserad av Mivv kolfiber, bra eller anus? Pålitliga försäljare med bra priser? k&n DNA filter+hus och pc..vad kan jag förvänta mig rent "kul" mässigt? Är det bang for the buck?
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
grattis och priset är ju inte dåligt :)
kolla man blocket verkar det ju verkligen vara köpläge just nu på en X. då kanske jag få tur och går inte med förlust om nu min hoj bli inlöst (som den helt troligt bli)

ang tips, jag själv tycker att ett 2-1 system är vägen att gå. man spara mkt vikt och dessutom platsen under hojen. personligen skulle jag inte vilja byta burkar bara. känns liksom som bortkastade pengar på nåt sät. i såfall i alla fall ett hel system....finns ju en del att välja av.
vill du byta ut filter osv måste du ju köpa ett pc. kolla man runt lite hittar man pc3 för rätt bra priser. pc5 är lite bättre med att mappa och jag valde det tex för min senaste hoj och kommer att ha det på den nästa också.

själv köper jag mkt på http://www.off-the-road.de/en/home/?lang=1 (obs den engelska sidan är inte alltid lika uppdaterad som den tyska)
där hitta man de mesta man behöver. de har inte alltid de bästa priserna men man få en bra service om man behöver den. själv har jag ringt flera gånger till de och alltid fått mkt bra hjälp. de har även grejer på hyllan som inte är med i deras produktkatalog. så saknar man nåt är det bara undrar.
och så fixa de också en del specialare med särskilda färger eller specialtillverkad osv...

vad du kan förväntar dig är ju svårt att säger. men jag personligen tycker att en originalare är skit trist och tung.
min senaste hade ca 20kg mindre, annan utväxling och cirkus 10hästar mera och vart då en annan hoj tycker jag. sen hade jag ändå en hel del kvar att göra på min. så vill man kan man gå långt och det lönar sig. man få en ball hoj som dessutom är super pålitlig
 

cage

Carpe diem !!
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Sandviken
Hoj
KTM 1190 Adv R
Jag fick ÄNTLIGEN dit mina progressiva framfjädrar igår. De var mkt kortare än orginal men med medföljande distanshylsa var de lika långa... Så mina hemsvarvade distanser struntade jag i tills vidare. Och så bytte jag olja i gaffeln till 15W olja.
Hmm, vid djupare koll hade även styret fått sig en smäll vid min marksyning så det blev en sväng till Biltema!
Nytt styre och även nya handtagsskydd. Det satt (förmodligen) dyra Acerbics på med "spoiler" i ovankant. Biltemas är en BILLIGARE kopia av Acerbics och spoilern passande perfekt på Biltemas!!



När jag ändå var i farten slängd jag på ett Maxxis Maxcross IT. Imorgon blir det test av däck, fjädring och styre!!

//cage
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Vilket märke blev det på fjädrarna? Har själv köpt från OTR, och är nyfiken (har inte fått på dom än...) :). Berätta gärna hur du upplever skillnaden, när du prövat.
 

cage

Carpe diem !!
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Sandviken
Hoj
KTM 1190 Adv R
Vilket märke blev det på fjädrarna? Har själv köpt från OTR, och är nyfiken (har inte fått på dom än...) :). Berätta gärna hur du upplever skillnaden, när du prövat.

Jag köpte Wilbers. Försökte få nån fakta via olika forum men det verkade vara hugget som stucket... :confused:
Så då tog jag Wilbers.

Kände direkt skillnad när man satte sig på hojen. Förr så sjönk framgaffeln ihop ganska mkt direkt men nu "höll den upp"..
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Blev Wilbers för mig med. Specialverktyg? Distansen högst upp, antar jag? Bytte du själv, och om så, var det knepigt? Vet inte om jag ska lämna bort, eller ge mig på't själv...
 

JHE

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2008
Ort
Luleå
Hoj
Yamaha
Prövar ett nytt inlägg eftersom det jag skrev tidigare inte kom fram =)

Vet inte hur ni har rensat era bakdelar, men såhär blev min iaf..rätt nöjd..förutom att man är sugen på att göra en helt egen clean innerskärm.

Kommer bli ett vinterprojekt med resterande prylar..men har en känsla av att den kommer bli heeet!! :tummenupp
 

Bifogat

  • xt1.jpg
    xt1.jpg
    88 KB · Visningar: 160
  • xt2.jpg
    xt2.jpg
    123.4 KB · Visningar: 140

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
blev ju fint det där. jag skulle försöker att få baklampan lite längre in då den verkar lite "klumpigt" så långt ut.
själv hade jag OTR bakdelen på min. det blev super cleant dock så är passformen dåligt på den.


Per...gör det själv. att byta fjädrar i gaffeln går mkt snabbt och enkelt! enda extra du behöver är nåt att måtta oljan med samt nån hink för att tömmar benen på den gamla oljan.
 

JHE

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2008
Ort
Luleå
Hoj
Yamaha
blev ju fint det där. jag skulle försöker att få baklampan lite längre in då den verkar lite "klumpigt" så långt ut.
själv hade jag OTR bakdelen på min. det blev super cleant dock så är passformen dåligt på den.


Per...gör det själv. att byta fjädrar i gaffeln går mkt snabbt och enkelt! enda extra du behöver är nåt att måtta oljan med samt nån hink för att tömmar benen på den gamla oljan.

hur menar du med klumpig? Den är helt under skärmen..följer linjerna från skärmen perfekt, hade man satt den längre in hade det sett helt fel ut.
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top