Ev. Köpa sporthoj

asgas

Medlem
Gick med
7 Oct 2010
Ort
Karlskrona
Hoj
Trajja
Kul med ditt svar mkii.

Ligger man hyffsat bekvämt på motorvägen ? Kommer nog bli några sträckor på 40-50 mil i sommar e22-e4.

Några årsmodeller man ska leta lite extra efter eller passa sig för?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Kul med ditt svar mkii.

Ligger man hyffsat bekvämt på motorvägen ? Kommer nog bli några sträckor på 40-50 mil i sommar e22-e4.

Några årsmodeller man ska leta lite extra efter eller passa sig för?

På e22 spelar det ingen roll vad du kör för hoj, du kommer att hata den med passion efter att ha kört några långa turer på den, iaf norrut. Genom Skåne är den iaf lite motorväg bitvis.
Men det beror på hur du som person funkar på sporthoj mer än sporthojen i sig hur det är på motorväg.runt 130-140 är de helt okej, vad mig anbelangar iaf. Lägre hastigheter är lite jobbigare men har man hyfsat tränad bål är det inget problem.
Sedan är det ju sadeln som kan vara något folk har problem med, det hänger på hur lätt du har att få träsmak i röven. Så, kort sagt, provkör en sporthoj för att se hur den funkar för just dig.
 

asgas

Medlem
Gick med
7 Oct 2010
Ort
Karlskrona
Hoj
Trajja
Tänker på vindskyddet som mest.
På streeten blev 20 mil ganska jobbigt tyckte jag i måttlig blåst. Satt alltid och ville ha lägre styre och högre sitthöjd :)
Har kört några vändor runt 30 mil asfalt/motorväg med min nuvarande xr utan bensträckare så hyffsat härdat arsle har man väl.
Ska ge mig på ett test framöver.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tänker på vindskyddet som mest.
På streeten blev 20 mil ganska jobbigt tyckte jag i måttlig blåst. Satt alltid och ville ha lägre styre och högre sitthöjd :)
Har kört några vändor runt 30 mil asfalt/motorväg med min nuvarande xr utan bensträckare så hyffsat härdat arsle har man väl.
Ska ge mig på ett test framöver.

Vindskydden kan man inte direkt klaga på tycker jag. För mig som är 192cm så brukar de inte riktigt räcka till, men det är helt fantastiskt mycket mer vindskydd än på en nakenhoj. :hihi
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Tänker på vindskyddet som mest.
På streeten blev 20 mil ganska jobbigt tyckte jag i måttlig blåst. Satt alltid och ville ha lägre styre och högre sitthöjd :)
Har kört några vändor runt 30 mil asfalt/motorväg med min nuvarande xr utan bensträckare så hyffsat härdat arsle har man väl.
Ska ge mig på ett test framöver.

100+ mil har min sambo kört som mest med sin STR. Innan dess var 85 mil hennes rekord. Dagsetapper på 40 - 50 mil är inga problem och det gjorde vi senast förra helgen.
Autobahn är väl ingen höjdare om du vill fullgasa med "högt" styre men 130 kph är ändå mer effektivt. Med en flugskärm (flyscreen) har man en nakenhoj med toppkåpa! :tummenupp

Drar runt halvlitern men går naturligtvis att få upp med inspirerad körning! :hihi

Men, som sagts, provkör. Hojen som jag, eller andra här, gillar behöver inte vara hojen du gillar... :krama
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Tusen varvar rätt mycket på motorväg de också så just det är skit samma.
Att välja hoj verkar vara evolution och alla ska göra samma misstag som andra redan gjort verkar det som.

Ska du nu köra sporthoj på gata så välj en du känner dig snygg på, thats it. Motorns storlek är ganska ointressant egentligen.

Kör du tranporter riskerar du kramp i skinkan, skumpiga vägar ger ömma handleder och kökörning ger trött nacke.
 

hoj vid 30

Hellre än bra!
Gick med
26 Apr 2009
Ort
Brasilia
Hoj
Street triple R -13, GSXR 1000 -05
Har haft en street triple r -13 tidigare och upplevde den betydligt mer obekväm vid längre sträckor jämfört med gsxr 1000 k5 och cbr1000rr -10.
Veckopendlade en tid 30mil enkel väg med Hondan och det var absolut inga problem.
Cbrn var betydligt mer lättkörd än Triumph och Suzukin, både väg och bana. Kändes nästan som den hade en elmotor dvs ingen effektpuckeI. Suzukin var klart roligast att köra, även om jag var både snabbare och säkrare med Hondan.

Street triplen kändes både blek och något tråkig i jämförelse( ja, jag vet att det finns fullt med folk som åker åttor runt mig på bana med den, men jag var långsammare på den).

Instämmer i övrigt med det som sagts tidigare, köp den du tycker är snygg:tummenupp
 
Last edited:

lolrazz

Medlem
Gick med
13 Aug 2015
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki GSXR 1000, 2011
Jag älskar min gsxr 750 :) Ett säkert kort, bra med kraft när det behövs.
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Trist fråga men bara för att minska urvalet lite: vad har du tänkt att lägga?
 

asgas

Medlem
Gick med
7 Oct 2010
Ort
Karlskrona
Hoj
Trajja
Kul med lite positiva svar här :)

Väldigt bra fråga tycker jag, av det jag kollat hittils är det allt mellan 50 - 90.
Lägger nog taket vid 90 ungefär då jag vill slippa större lån.
Tanken va från början att skaffa en ny mt-09 så sparade mot det :)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Kul med lite positiva svar här :)

Väldigt bra fråga tycker jag, av det jag kollat hittils är det allt mellan 50 - 90.
Lägger nog taket vid 90 ungefär då jag vill slippa större lån.
Tanken va från början att skaffa en ny mt-09 så sparade mot det :)

Nu vet jag inte var du drar gränsen, men du kan utan problem få tag på en fin CBR929RR från 00-01 nånstans för 25-30 000, tex. De andra tillverkarna kostar ungefär lika mycket runt samma år.
 

asgas

Medlem
Gick med
7 Oct 2010
Ort
Karlskrona
Hoj
Trajja
Sweet lord dom är vackra!

Har alltid varit rädd för att kolla på sådana exotiska italienare :kär

Hur är det att äga en sådan tros ?
 

pålle123

Medlem
Gick med
13 Feb 2012
Ort
Gråbo
Hoj
-16 Aprilia V4 tuono 1100 Factory
Sweet lord dom är vackra!

Har alltid varit rädd för att kolla på sådana exotiska italienare :kär

Hur är det att äga en sådan tros ?

Jag har en Tuono factory -16 nu och hade en Tuono -12 innan. Jag har svårt att se mig på någon annan hoj.
Effekt och vrid så det blir över.
Körbarhet
Charm
Temperament
Utseende
Funkar på bana
Funkar på 200-300 mils resor.
Och sist men inte minst...oerhört billiga i försäkring. I alla fall för mig.



Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Micke_B

Medlem
Gick med
13 Sep 2014
Ort
valdemarsvik
Hoj
yamaha R1 2009
Testa dig fram om möjlighet finns jag har kört 750r,600r och hayabusa 1300r. Nu kör jag R1 a och den fungerar utmärkt för mig nu. I framtiden blir det en sport tourer för skjutsande o sporthojskänsla. En literklubba kan man ligga högre på växeln o ändå öka okej med :banana
 

Tomas72

Medlem
Gick med
6 Jul 2014
Ort
Södra Sverige
Hoj
Ducati Monster 821; Suzuki KingQuad 500 AXi
Sweet lord dom är vackra!

Har alltid varit rädd för att kolla på sådana exotiska italienare :kär

Hur är det att äga en sådan tros ?

Har en Ducati 821 monster, underbar hoj.

Hyffsad i försäkring och rolig. Den är ju dock mer en streethoj men då jag mest kör till jobbet på den så passar den perfa.
 

asgas

Medlem
Gick med
7 Oct 2010
Ort
Karlskrona
Hoj
Trajja
Har svårt för att dra till handlare och testa runt, dels för att det är dåligt med handlare i närområdet och dels för att jag skäms som en hund om jag provar mer än 2 hojar hos samma handlare haha..

12k/året för att halvförsäkra en gsxr 750-11 på en 28 åring låter det rimligt eller är det lag på att ringa runt till olika bolag ?
Bor i en relativt tät ort.
 

steff-650

Medlem
Gick med
1 Feb 2014
Ort
Örebro
Hoj
2009 Triumph daytona 675
Tycker det låter rimligt. Kolla annars länsförsäkringars suzuki märkesförsakringe de ha bra villkor på gsxr cyklarna om de är 10år eller äldre annars är det 25k i självrisk. Det samma gäller daytona http://triumphforsakring.se
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top