Overkliga verkstadspriser

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Någon vars yrkesinriktning det är att göra något bör vara om inte 3-4 ggr så snabb som en nub åtminstone 2 ggr så snabb på det för samma kvalité av arbete. De har oftast dessutom en drös med kvalitativa verktyg för jobbet som gör det ännu lättare.
Ska jag göra det så får jag göra något jag tycker är tråkigt, och det tar längre tid, så det blir en värdeförsämring av tiden redan där. Om man hyr hantverkare (eller mekaniker eller vad som..) som gör jobbet på samma tid som en nub så gör man lite fel.
Man betalar dessutom inte bara för tiden, utan för expertisen som någon annan har. Dyker det upp problem i arbetets gång så kan de lösa det snabbare än vad jag kan göra.

Så, därför är det ofta värt att göra det man tjänar pengar på istället för att göra något man är kass på och betala någon som är bra på att göra det. Det kostar mindre tid att jobba ihop pengarna än att göra det själv.

Sedan ställer ju det larvigt höga skattetrycket till det, och den infantila mängden kassa yrkesutövare, men jaja.

Är det dessutom något som är tråkigt att göra så betalar man ju gärna ett litet premium för att slippa böka med skiten. Jag känner till exempel, trots att jag är fullt kapabel och har gjort det bra mycket mer än jag vill, att det är jävligt värt att bara lämna bort bilskrället till bilmeken för att få bromsarna fixade än att göra de själv. Det är skitigt, man skaver fan alltid av knogarna, det är trång och det är alltid fastrostat. Värt 2-3000 bara för att slippa skiten. :hihi

Jag skulle säga att det är lite både och.
Vi har köpt ett hus med lite renoveringsbehov och just nu håller vi som bäst på med att återställs tomten efter dränering. Att hålla på och skotta runt ca 20 ton jord på tomten och blanda i mull för att få kvalitet så att det blir bra för gräset är väl inte superkul men å andra sidan så kostar en återställning av tomten i storleksordningen 100 000 kr. Det är något mer än fickpengar och då är det att ganska litet pris att betala att man får stå ute i trädgården och jobba under eftermiddagarna i kanske 1 månad. Det skulle ta bra mycket längre tid än så att spara ihop dom pengarna. Och vi har dessutom en hel del kvar att göra invändigt som ny el, kök och ytrenovering i samtliga rum samt två badrum. Jag räknar med att göra i stort sett allt utom badrummen själv då det bara i materialkostnad för resten kommer att hamna en bit över 300 000 kr bara i material. Vad det skulle kosta att leja bort allt det arbetet et jag inte riktigt men en gissning är väl att det hamnar någonstans uppåt 200 000 kr för att bygga om 1 kök och renovera 7 rum och fixa till tvättstugan. Skulle vi lejt bort allt det så skulle det ta ett tag att spara ihop dom pengarna medan istället så kan vi göra allt så fort man känner att man orkar och har lust eftersom vi har tillräckligt undanlagt för materialet till renoveringen eftersom vi räknade med det när vi köpte huset.

Sen finns det såklart en del saker som jag inte ger mig på av olika anledningar. Det kan vara att jag faktiskt inte har kompetensen eller att det finns försäkringsanledningar. Som exempelvis badrummen.

Bilen lämnar jag in för i stort sett allt då jag inte orkar hålla på och skita ner mig och det är ju typiskt sett mindre summor.

Så jag skulle säga att det är en fråga om hur mycket pengar det är frågan om. Är det mycket pengar man kan spara på att göra själv så kan det i många fall vara värt det.

Sen ska man inte bortse ifrån känslan av välbehag som infinner sig efteråt när man faktiskt åstadkommit något fint. Något som sällan infinner sig på ett jobb när man jobbar med IT lösningar som någon annan kommer att använda.

Så i vissa avseenden håller jag med dig. Det finns massor av lägen där det är värt det för att slippa lägga tiden och istället göra något som man är bra på och som man tycker är roligt. Men det finns också saker som man hellre tar sig i kragen och gör för att det är så mycet pengar att hämta.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag skulle säga att det är lite både och.
Vi har köpt ett hus med lite renoveringsbehov och just nu håller vi som bäst på med att återställs tomten efter dränering. Att hålla på och skotta runt ca 20 ton jord på tomten och blanda i mull för att få kvalitet så att det blir bra för gräset är väl inte superkul men å andra sidan så kostar en återställning av tomten i storleksordningen 100 000 kr. Det är något mer än fickpengar och då är det att ganska litet pris att betala att man får stå ute i trädgården och jobba under eftermiddagarna i kanske 1 månad. Det skulle ta bra mycket längre tid än så att spara ihop dom pengarna. Och vi har dessutom en hel del kvar att göra invändigt som ny el, kök och ytrenovering i samtliga rum samt två badrum. Jag räknar med att göra i stort sett allt utom badrummen själv då det bara i materialkostnad för resten kommer att hamna en bit över 300 000 kr bara i material. Vad det skulle kosta att leja bort allt det arbetet et jag inte riktigt men en gissning är väl att det hamnar någonstans uppåt 200 000 kr för att bygga om 1 kök och renovera 7 rum och fixa till tvättstugan. Skulle vi lejt bort allt det så skulle det ta ett tag att spara ihop dom pengarna medan istället så kan vi göra allt så fort man känner att man orkar och har lust eftersom vi har tillräckligt undanlagt för materialet till renoveringen eftersom vi räknade med det när vi köpte huset.

Sen finns det såklart en del saker som jag inte ger mig på av olika anledningar. Det kan vara att jag faktiskt inte har kompetensen eller att det finns försäkringsanledningar. Som exempelvis badrummen.

Bilen lämnar jag in för i stort sett allt då jag inte orkar hålla på och skita ner mig och det är ju typiskt sett mindre summor.

Så jag skulle säga att det är en fråga om hur mycket pengar det är frågan om. Är det mycket pengar man kan spara på att göra själv så kan det i många fall vara värt det.

Sen ska man inte bortse ifrån känslan av välbehag som infinner sig efteråt när man faktiskt åstadkommit något fint. Något som sällan infinner sig på ett jobb när man jobbar med IT lösningar som någon annan kommer att använda.

Så i vissa avseenden håller jag med dig. Det finns massor av lägen där det är värt det för att slippa lägga tiden och istället göra något som man är bra på och som man tycker är roligt. Men det finns också saker som man hellre tar sig i kragen och gör för att det är så mycet pengar att hämta.

Det där med 100k för att skyffla runt jord låter som något man skulle kunna tycka det är värt att pynta 10k för en driftig gymnasiestudent att göra. :hihi (Beroende på tomtstorleken då, vi har några tusen kvadratmeter. :crash)
Men visst har du rätt i att det är väldigt avhängigt summan det rör sig om, och hur kvalificerat arbete det är. Jag växte upp på en bondgård, och har fått lära mig att fixa allt som finns på en sån i princip. Det liksom kom med uppväxten.
Men, det är ändå rätt skönt att låta andra göra jobbet och ge dem pengar. Övervåningen på garaget byggdes tex klart av en polare som jobbat med att bygga hus, men som sagt upp sig och försökte komma in på arbetsmarknaden för kodapor, så han var tillgänglig, kunnig och billig. :snålkewk

Men ja, håller med dig. :)
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Aprilia RS 125
"Det jobb som för en lekman tar 40 h; 'tar för en hantvärkare 10 h, men hantvärkaren lägger inte ner 10 h, han gör det på 5 h"
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Det problem med överpriser på hojfirmor som många påpekar är ju ett resultat av liten kundkrets/säsongsbetonat.
För hade det funnits fler kunder o pengar att hämta hem så hade fler firmor kunde etablerat sig vilket innebär att konkurrensen blivit större och priserna gått ned. Pruta..godta priset..vänd dig till någon annan eller gör arbetet själv är de 4 val man har.
 
Last edited:

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Någon vars yrkesinriktning det är att göra något bör vara om inte 3-4 ggr så snabb som en nub åtminstone 2 ggr så snabb på det för samma kvalité av arbete. De har oftast dessutom en drös med kvalitativa verktyg för jobbet som gör det ännu lättare.
Ska jag göra det så får jag göra något jag tycker är tråkigt, och det tar längre tid, så det blir en värdeförsämring av tiden redan där. Om man hyr hantverkare (eller mekaniker eller vad som..) som gör jobbet på samma tid som en nub så gör man lite fel.
Man betalar dessutom inte bara för tiden, utan för expertisen som någon annan har. Dyker det upp problem i arbetets gång så kan de lösa det snabbare än vad jag kan göra.

Så, därför är det ofta värt att göra det man tjänar pengar på istället för att göra något man är kass på och betala någon som är bra på att göra det. Det kostar mindre tid att jobba ihop pengarna än att göra det själv.

Sedan ställer ju det larvigt höga skattetrycket till det, och den infantila mängden kassa yrkesutövare, men jaja.

Är det dessutom något som är tråkigt att göra så betalar man ju gärna ett litet premium för att slippa böka med skiten. Jag känner till exempel, trots att jag är fullt kapabel och har gjort det bra mycket mer än jag vill, att det är jävligt värt att bara lämna bort bilskrället till bilmeken för att få bromsarna fixade än att göra de själv. Det är skitigt, man skaver fan alltid av knogarna, det är trång och det är alltid fastrostat. Värt 2-3000 bara för att slippa skiten. :hihi
Vad spelar det för roll hur snabbt det går för någon professionell? Huvudsaken är att DU klarar att göra samma sak inom en sådan tid att arbetstimmarna du förlorar på att inte vara på ditt vanliga jobb och tjäna pengar, hämtar du in på sparade pengar i att inte leja ut renoveringen/servicen eller vad det nu kan vara. Jag tycker att du borde prova att serva något fordon eller pryl själv, eller utföra ett renoveringsarbete. Det är en rätt härlig känsla att göra sånt med sina egna händer och känna sig nöjd med slutresultatet.

Ang att betala för expertisen så är det en fantasibild du har av verkligheten. Särskilt på verkstäder kan vilket spån som helst jobba. Men visst, de kan säkert lösa eventuella problem snabbare än vad du kan, men det kostar också 5 gånger mer att lösa då. Samt att i praktiken så är det någon jävla skruv eller dosa som de måste beställa genom deras enda leverantör som håller till utanför Mellerud och i sin tur ska ha 4 veckors leverenstid för att ha gott om tid att pilla sig i naveln.

Sen fattar jag inte vad du menar med att det är billigare att jobba ihop pengarna själv och betala någon annan för det. Jag ställde ju upp ett exempel ovan som visar solklart vilken jävla superaffär det kan vara att göra saker själv?

Ja visst är meka bil jobbigt, men tar du på dig arbetshandskar ska du se att du sparar knogarna. Och vill du lyxa så drar du till en gör det själv-station och hissar upp bilen så går det bra att meka även med bruten rygg. :)
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
JAg skruvar rätt mycket själv. Men jag var tvungen lämna in en av våra bilar på verkstaden för jag ids inte hålla på fippla med elektronik som är känslig. I samma veva så frågade jag om dom kunde byta bromsslangarna bak. Dom skulle ha 2000kr för det jobbet så jag tackade nej. Jag har bytt många bromsslangar i mina dagar och jag kan säga att för 2000kr så skulle jag gladerligen stå dagarna i ända och byta.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Vad spelar det för roll hur snabbt det går för någon professionell? Huvudsaken är att DU klarar att göra samma sak inom en sådan tid att arbetstimmarna du förlorar på att inte vara på ditt vanliga jobb och tjäna pengar, hämtar du in på sparade pengar i att inte leja ut renoveringen/servicen eller vad det nu kan vara. Jag tycker att du borde prova att serva något fordon eller pryl själv, eller utföra ett renoveringsarbete. Det är en rätt härlig känsla att göra sånt med sina egna händer och känna sig nöjd med slutresultatet.

Ang att betala för expertisen så är det en fantasibild du har av verkligheten. Särskilt på verkstäder kan vilket spån som helst jobba. Men visst, de kan säkert lösa eventuella problem snabbare än vad du kan, men det kostar också 5 gånger mer att lösa då. Samt att i praktiken så är det någon jävla skruv eller dosa som de måste beställa genom deras enda leverantör som håller till utanför Mellerud och i sin tur ska ha 4 veckors leverenstid för att ha gott om tid att pilla sig i naveln.

Sen fattar jag inte vad du menar med att det är billigare att jobba ihop pengarna själv och betala någon annan för det. Jag ställde ju upp ett exempel ovan som visar solklart vilken jävla superaffär det kan vara att göra saker själv?

Ja visst är meka bil jobbigt, men tar du på dig arbetshandskar ska du se att du sparar knogarna. Och vill du lyxa så drar du till en gör det själv-station och hissar upp bilen så går det bra att meka även med bruten rygg. :)

Jag har kört skrotbilar i 15 år, jag har renoverat och lagat i princip allt som kan gå sönder på bilar. Jag har byggt garage, vagnar och släp och bytt takbjälkar och en herrans massa annat. Känna-mig-duktig-känslan av att klara av att göra saker själv har försvunnit för ett årtionde sedan nu. Jag vet att jag kan, och jag vet att det blir tillräckligt bra, ibland till och med snyggt. :hihi Nuförtiden sysslar jag bara med saker jag faktiskt tycker är mysigt att pyssla med. Hojarna servar och lagar jag själv, eftersom att jag fortfarande tycker det är lite lagomt mysigt.

Bilar däremot är ett nödvändigt ont, och någon annan stackare som får betalt för att skruva på dem får göra det, och jag känner det är lite samma med att lägga avlopp, gräva brunnar och bygga garage och det mesta annat.
Det är ärligt talat inte värt tiden och besväret. Jag är jävligt duktig på det jag jobbar med, så jag tjänar tillräckligt bra för att inte sakna några tusen om året i service på bilar, eller att lägga undan några tusen i månaden för att betala avlopp.
Är det mer besvär att ta hit hantverkare än att göra själv, eller priserna är mer än vad det tar några månader att spara ihop så gör jag antagligen saker på huset själv med.
Undantaget är väl om det behövs någon fix jävligt omedelbart, som när vi fick en frostsprängning i en rörkoppling ute i pumphuset i vintras, på helgen. Bara att fixa skiten och inte tänka närmare på om man ska försöka få tag på en hantverkare.
Jag satt där i några cm vatten med lite kylslagna -20 utanför ståldörren som inte gick att stänga och skruvade iskalla rör. Rören sitter bättre ihop nu än innan frostsprängningen, men inte kändes det speciellt bra att ha gjort det.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Mest irriterande med verkstäder tycker jag är när man lämnar in för felsökning och de felsöker inte utan byter allt istället. För det är ju kunden som betalar...

Ex KTM LC4 med intermittent misständning inlämnad till aukt KTM i GBG området:

Stator 1999kr
Tändspole 560kr
Givare 776kr
Tändstift 109kr
Tändhatt 225kr
Totalt 3668kr+3500kr arbete.

Och inte fan gick cykeln bättre för problemet var att där stått vatten i dödarknappen som intermittent kortslöt. Byte till vattentät knapp och 1h felsökning 800kr hos mig. Var är yrkeshedern i att byta alla delar man kan komma åt utan att ens göra ett rimligt försök till felsökning? Att byta delar tills felet är lokaliserat kan en tam apa göra.
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Har du bytt styrlager på en customhoj någon gång? Du vet ju inte ens vad du snackar om.

Sen när började Yamaha tillverka svårmeckade customhojar där all teknik är totalt annorlunda från gängse japansk standard:va

Ja eller så har dom börjat serva skräp från USA och Indien.
 

moddlaren

Guest
Hmmmmm vi måste höja priset på våren firma uppenbart dom debiterar 430 i timmen för oss stackars husbyggare då skall detta täcka kläder och resor traktamenten boende osv..

Vi är för billiga ändå är vi Sveriges största privatägda byggföretag..
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Var det inte just det som hände?

Felsökning i min värld innefattar att man lokaliserar den trasiga delen och byter endast den.

Om du försöker starta din hoj efter vintern och det bara klickar och startmotorn inte orkar dra runt vad gör du då?

A: Mäter batterispänningen och provar att ladda batteriet
B: Byter startmotor, startrelä och batteri för något är ju fel
C: Gör en McGyver och tillverkar ett nytt batteri av vad du har liggande i garaget
D: Ringer en vän
D: All of the above
E: None of the above
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Och då skall man ha klart för sig att 695:-/Tim inte täcker helårslöner samt vinst till firman...


Sent from my iPhone using Tapatalk

Har du räknat på det? 695 kr/h minus moms är 90000 kr/månaden, lokalhyran för per verkstadsgubbe är max 10000 kr/mån, verkstadsgubben kostar ca 30000 kr/mån således ungefär 50000 kr kvar till slitage på verktygen, administration och vinst åt chefen. Per månad.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Felsökning i min värld innefattar att man lokaliserar den trasiga delen och byter endast den.

Om du försöker starta din hoj efter vintern och det bara klickar och startmotorn inte orkar dra runt vad gör du då?

A: Mäter batterispänningen och provar att ladda batteriet
B: Byter startmotor, startrelä och batteri för något är ju fel
C: Gör en McGyver och tillverkar ett nytt batteri av vad du har liggande i garaget
D: Ringer en vän
D: All of the above
E: None of the above

De där känns som en typisk provfråga här på de polska universitetet
A: Mäter batterispänningen och provar att ladda batteriet
B: Byter startmotor, startrelä och batteri för något är ju fel
C: Gör en McGyver och tillverkar ett nytt batteri av vad du har liggande i garaget
D: Ringer en vän
E: All of the above
F: None of the above
G: A and B are True
H: A and D are True

så hade de sett ut på våra prov ;)
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Har du räknat på det? 695 kr/h minus moms är 90000 kr/månaden, lokalhyran för per verkstadsgubbe är max 10000 kr/mån, verkstadsgubben kostar ca 30000 kr/mån således ungefär 50000 kr kvar till slitage på verktygen, administration och vinst åt chefen. Per månad.

Har du räknat med arbetsgivaravgifter, försäkringar och sociala avgifter på det? 30 papp lät väldigt lite
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Jag ratar firmor som har flådiga firmabilar, men även dom som kör skrot då ingen av dessa är seriösa och kundmedvetna. Mittimellan är bäst. här i byn finns en byggfirma som rullar i fina Range-Rovers skulle inte tro att jag anlitar dom då prisbilden kanske är för hög för min del. Och polskskyltade rostiga skåpbilar går fetbort det med.

Bägge är säkert jätteduktiga på det dom gör men ger iaf mig helt fel köpinpulser.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Har du räknat på det? 695 kr/h minus moms är 90000 kr/månaden, lokalhyran för per verkstadsgubbe är max 10000 kr/mån, verkstadsgubben kostar ca 30000 kr/mån således ungefär 50000 kr kvar till slitage på verktygen, administration och vinst åt chefen. Per månad.

Lycka till att hitta en mek för 19000/mån.
Med en lön om 24000/mån hamnar kostnaden för den anställde på strax över 40000.

Du har även räknat att du fakturerar 8h/dag(161h/mån) för den anställde. Dvs från det att denna kliver in genom dörren till den går kan du fakturera varje minut. I praktiken, inte helt sant
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top