Hur tight skall ett skinnställ sitta?

tjocksmock

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2010
Ort
sverige
Hoj
kronans trampcykel
Jag anser att man inte ska ha plats för mer än en tshirt under stället och det skall sitta riktigt tight i början. (Det ska vara lite jobbigt att få på sig) vill man kunna ha tröja under så bör man ha två ställ.

Är det inte lite 'kinky' med endast tshirt?
Kallingar rekommenderas så slipper man klämma utåtstående kroppsdelar i dragkedjan :lol
 

Millihaff

Sporthojsnörd
Gick med
26 Dec 2005
Ort
Republiken Åsen
Hoj
Muz 718cc
Är av åsikten att det skall strama lite med tanke på att skydden skall sitta på plats när/om man vurpar. Har man "provat" att vurpa i 110km/h så inser man sen hur friktionen mellan stället och asfalt drar i skinnstället och hur lätt det är för skydden att vrida sig om det inte sitter som det ska.
Efter första längre åkturen i hällregn så brukar det sitta lite bekvämare om man kör en längre tur så det hinner torka lite innan man hänger upp det.


Har man problem med att det blåser genom ventilationen på skinnstället, speciellt på vår och höst går det att i de flesta ställ att tejpa över hålen med silvertejp på insidan skinnet mellan skinn och foder där de går att öppna för att slippa blåsten. Bara att slita bort när det blir varmare i luften. Har funkat i rätt många år nu, visst lite "skinnludd" följer med tejpen när man rycker bort den men inga problem enligt mig.
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Om stället sitter bra ifrån början behöver stället inte töja på sig för att passa, töjningen sker ju framför allt där det behövs/där det är för tajt.
Tyvärr töjer sig stället ändå = blir för stort.
Så köp ett supertight ställ.
Supertight !!!!

Ett slappt ställ skyddar sämre o ser för jäkligt ut.
Och inte tusan ska man fetta till sig med åren bara för att fylla ut stället. Nä håll formen.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Köper jag ett skall det sitta skönt från dag 1, inte tight och inte löst. Det flesta blir fetare med åren i större utsträckning än skinnstället töjer sig så varför köpa ett som sitter ap-tight från början. Det skall sitta skönt när du sitter på mc:n.

Under skinnstället får t-shirt, långärmad tröja och ett par långkallingar plats, inget mer. När det varit kallt har jag tagit en vindjacka utanpå skinnstället.

Om du köper ett icke tvådelat slipper du drakedjan i midjan som mycket irriterande kan åka upp lite ibland när man tar på sig det, i alla fall på viss dåliga skinnställ. Skall man ändå alltid köra med hela skinnstället ser jag ingen fördel med delbart.


Precis, köper man ett ställ som måste töjas med häxmetoder har man köpt fel storlek.

Sen tycker jag att den stora fördelen med tvådelat är just att man kan dela på det vid på- och avklädning. Den som försökt komma ur ett svettigt ålskinn till raceställ vet vad jag menar.
Plus att man kan ha jackan som täcke under ett bord på nattfärjan till Rostock. :tummenupp



...och så har inte tvådelat riktigt så mycket stretch överallt som släpper in iskall vår- och höstluft.
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Om TS har ett textilställ innan så är det ett helställ som gäller tycker jag. Nytt ska kännas för litet men måste naturligtvis gå att komma i. Köra i regn eller duscha med det ska inte behövas.
Mitt helställ är måttsytt och perforerat. Det var väldigt jobbigt att komma i när det var nytt men köptes för att köra på bana. Första gången det användes var på licenskursen, svalt ett varv men sen förstod jag varför det behöver vara perforerat. :tungan
Tvådelat köpte jag för nästan 10 år sedan och det var för trångt som nytt men satt perfekt i många år men nu börjar det bli lite slitet för att klara bana. :(
I september körde jag till England i mitt helställ. Regnställ och handtagsvärme när det var svalt och överdragsjacka om det inte var över 20 grader. Nu skulle vi inte vara turister utan bara slå upp tältet utanför puben och sedan klä om så det gick bra med helställ annars är tvådelat att föredra som turist.
(Men det hade kanske varit bra att kolla om det gick att få av och på sig stället inne i ett litet tält innan avfärd men nu gick det bra... :tummenupp)

På färjan från Rostock hade jag tänkt ta vilstol, biljetten kostade 200 för mig och hoj men 980 i tillägg för en hytt, men även om alla stolar inte var upptagna så gjorde lukten av flyktingar som inte tvättat sig på veckor utanför att jag sov i restaurangen istället. Där hade tvådelat varit bättre! :)
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Jag har ett tight helställ. Det gör att jag drar mig för att använda det. Det passar mig hyffsat i "raceposition", men annars obekvämt. Det är för kort mellan skrevet och axlarna. Spänningen känns särskilt då jag inte sitter på hojen. Går inte att stå upp med rak rygg.

Därför använder jag oftast jeans/skinnjacka, eller t-tröja/kortbyxor, när jag kör MC.

Så det är ju en sak att tänka på. Om man vill ha ett något löst sittande ställ, eller ha ett ställ som man drar sig för att använda. Nu menar jag inte så löst att det syns utifrån att det är för stort. Utan precis så löst att det inte spänner och känns obekvämt.

Jag undrar om ens MotoGP-förare kör med så tighta ställ som en del här förespråkar. Rossis ställ ser ut att ha ganska "fladdriga" ärmar. För att inte strypa blodtillförseln till händerna får man anta.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag har ett tight helställ. Det gör att jag drar mig för att använda det. Det passar mig hyffsat i "raceposition", men annars obekvämt. Det är för kort mellan skrevet och axlarna. Spänningen känns särskilt då jag inte sitter på hojen. Går inte att stå upp med rak rygg.

Därför använder jag oftast jeans/skinnjacka, eller t-tröja/kortbyxor, när jag kör MC.

Så det är ju en sak att tänka på. Om man vill ha ett något löst sittande ställ, eller ha ett ställ som man drar sig för att använda. Nu menar jag inte så löst att det syns utifrån att det är för stort. Utan precis så löst att det inte spänner och känns obekvämt.

Jag undrar om ens MotoGP-förare kör med så tighta ställ som en del här förespråkar. Rossis ställ ser ut att ha ganska "fladdriga" ärmar. För att inte strypa blodtillförseln till händerna får man anta.

Lorenzos ställ ser rätt fladdrigt ut med. Tror inte det behöver sitta sådär extremt tajt. Mitt tvådelade började bli lite sådär rymligt att jag bekvämt kunde ha vanliga kläder under, och runt magen var det gott om plats, men skydden satt där de skulle ändå när jag krachade med det. Men, en krasch är ju inte en speciellt stor datamängd.
Och ett ställ man använder är ju oavsett bättre än ett som skyddar lite bättre.
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Lorenzos ställ ser rätt fladdrigt ut med. Tror inte det behöver sitta sådär extremt tajt. Mitt tvådelade började bli lite sådär rymligt att jag bekvämt kunde ha vanliga kläder under, och runt magen var det gott om plats, men skydden satt där de skulle ändå när jag krachade med det. Men, en krasch är ju inte en speciellt stor datamängd.
Och ett ställ man använder är ju oavsett bättre än ett som skyddar lite bättre.
Deras ställ "fladdrar" i 300+...
Vi normala dödliga skall ha helställ som sitter tight som attan (inte i skrevet). Vanligt underställ är max vad man skall få in under, plus ryggskydd och evt. bröstplatta då, fryser man så är det lager på lager utanpå som gäller. Det räcker oftast att man får stopp på vinden genom stället.
Att få in hoodie och vanliga brallor innanför ett skinnställ är nonsens, vart tar skydden vägen vid en vurpa? Ett ställ skall vara ett andra skinn med extra skydd, inte ett tält.
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Deras ställ "fladdrar" i 300+...
Vi normala dödliga skall ha helställ som sitter tight som attan (inte i skrevet). Vanligt underställ är max vad man skall få in under, plus ryggskydd och evt. bröstplatta då, fryser man så är det lager på lager utanpå som gäller. Det räcker oftast att man får stopp på vinden genom stället.
Att få in hoodie och vanliga brallor innanför ett skinnställ är nonsens, vart tar skydden vägen vid en vurpa? Ett ställ skall vara ett andra skinn med extra skydd, inte ett tält.

För mig satt de fortfarade på plats när jag åkte i backen i 120 med ett ställ som jag antagligen kunnat klämma in en hoodie i, men aldrig testat. På benen låser man ju fast skydden med stövlarna, och på armarna hålls de ju iaf lite fast av handskarna. Det är dessutom till en del formen som håller dem på plats. Jag har vad jag minns inte sett någon statistik för hur kondompassformen på ett skinnställ kontra allmänt lite extra rum påverkar skyddsvärdet. Tills dess någon faktiskt producerar dylik statistik kommer jag fortsätta anta att det inte gör någon större skillnad för själva slagskyddet att ha ett skinnställ som inte sitter som klistrat, sålänge det är någorlunda okej storlek.
Mitt raceställ sitter tajt, och det enda som får plats i det är ett underställ, förutom ryggskydd/bröstskydd. Min utrustning för gata varierar lite, men för tillfället är det mest allväderställ.
Sedan bör man ju komma ihåg att även med fulla skylld enligt konstens alla regler så går det fortfarande utmärkt att bli invalid i 50 km/h. Och, ett perfekt skydd som är obevämt är sämre än ett inte helt perfekt skydd som sitter bekvämt av den enkla anledningen att man använder det bekväma skyddet mer.
Och lorenzos ställ är definitvt rätt sladdrigt runt buken i bra mycket lägre hastigheter än 300+...
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Vi normala dödliga skall ha helställ som sitter tight som attan (inte i skrevet). Vanligt underställ är max vad man skall få in under, plus ryggskydd och evt. bröstplatta då

Frågan är ju hur ordet "tight" ska tolkas. Jag, som aldrig använt löst sittande kläder, som tycker att en medium-t-shirt sitter löst, eftersom att en small går att få på, tolkar nog ordet annorlunda än de som stått på en bräda i XL-kläder när de egentligen passar i medium.

Det här skulle inte jag kalla "tight":
http://wallpaperdesktopbackground.c...orge-lorenzo-yamaha-motogp-2015-wallpaper.jpg
http://i1.mirror.co.uk/incoming/article1385731.ece/ALTERNATES/s615/153036407.jpg
http://wallcrusher.com/wp-content/uploads/2015/11/lorenzo_wl03.jpg

Jag pratar som sagt inte om att man ska kunna få plats med ett extra lager kläder under. Jag menar att man ska kunna andas hela lungkapaciteten, och kunna röra sig någorlunda fritt, annars är stället för litet.

Sen har ju några pratat om att ställ töjer sig. Har inte märkt av det på mitt ställ, men vet inte vad mitt har för material. Skulle gissa på ko-skinn. Om stället töjer sig kanske man måste köpa ett ställ som är tungt att andas i från början, om det nu töjer sig 7%. Dock är jag inne på att även om det töjer sig, när det inte satt så att tight att det var tungt att andas i från början, borde det vara OK.
 

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
zx10r
Generellt ligger det till så här: nötskinn töjer sig en hel del, get något mindre och känguru väldigt lite. Det kan dock variera något med hur skinnet är garvat. Billiga ställ töjer sig ofta mer och slutar inte.

Jag tycker nöt och get ska vara jobbigt att få på sig men sitta bekvämt vid körning från dag ett. Aktiviteter utanför hojen ska kännas jobbiga. Tänk dock på att delade ställ kan vara sydda så midjan inte kan töja sig särskilt mycket.

Vill man ha bra passform och lång livslängd rekommenderas starkt att fetta in stället ordentligt innan det tas i bruk.

Nöt är ändå inte värst på att töja sig, skinnställ i penisskinn är dom värsta dom töjer sig så att det krävs enorma matintag för att hålla samma takt som dom:)

Jag kör med känguruskinn och jag tycker inte min ställ töjt sig mycket alls.
 

Allramified

Medlem
Gick med
25 Jul 2015
Ort
Gränna
Hoj
SFV4S, D675
Tack för alla tips! :tummenupp
Det blev ett tvådelat a* Atem som med underställ och ryggskydd/bröstplatta sitter riktigt tight, men bara snudd på obekvämt. Var ute i garaget och provsatt lite, och det känns riktigt bra.

Så till följdfrågan, hur tar man hand om ett ställ på bästa sätt? Några bra husmorsknep att rekommendera?
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Tack för alla tips! :tummenupp
Det blev ett tvådelat a* Atem som med underställ och ryggskydd/bröstplatta sitter riktigt tight, men bara snudd på obekvämt. Var ute i garaget och provsatt lite, och det känns riktigt bra.

Så till följdfrågan, hur tar man hand om ett ställ på bästa sätt? Några bra husmorsknep att rekommendera?

Låt det inte ligga i solen och smörj MINST 1gång per år
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tvätta av insektslik med en våt trasa lite då och då, och smörj vid säsongens slut och häng in i garderoben.
 

Linus F

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2010
Ort
Stallarholmen
Hoj
Kawasaki ZX10R 2009
Tack för alla tips! :tummenupp
Det blev ett tvådelat a* Atem som med underställ och ryggskydd/bröstplatta sitter riktigt tight, men bara snudd på obekvämt. Var ute i garaget och provsatt lite, och det känns riktigt bra.

Så till följdfrågan, hur tar man hand om ett ställ på bästa sätt? Några bra husmorsknep att rekommendera?

Jag skaffa oxå ett 2 delat atem ställ, den svarta varianten. Riktigt skönt. Men vart köpte du bröst plattorna?
 

#68

\m/
Gick med
18 Aug 2012
Ort
Enköping
Hoj
S1000 RR ///M
Tvätta lädret med glycerintvål, ta ur mesh innertyget o tvätta i maskin (skonsamt program, exvis handtvätt).
Fetta in måttligt med lädersmörj från hest-butik, ta på handskarna så får dom smörj samtidigt.
Stället blir som nytt.

Sportbike Track Gear på youtube har bra tip exakt hur tajt ett ställ ska sittta. (Och en djefla massa andra bra videor med för den delen om allt från utrustning till mektips.) Hi I´m Brian Van...

https://www.youtube.com/watch?v=TrwcglY98wg
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Alla ställ är för torra från fabrik. Fetta in ordentligt redan nu så kommer det sitta bättre och hålla längre.
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top