Bensin i luftintag för förgasare

MXXM

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati Monster 750 -00
Hej,

Har en Ducati Monster 750 2000 som bara gett mig huvudvärk hittills. Har haft problem att starta den och trott att det är ett batterifel. Idag hade jag laddat upp batteriet för andra gången eftersom den inte startade igen...

Lufttfiltret stinker av bensin och det verkar vara lite bensin i luftfilterboxen. Spjällen såg blöta ut. Redan innan jag försökte starta den (stått stilla i 3-4 dagar.) inga fläckar under motorcykeln alls.

Den vägrar starta, tuggar bara på startmotorn.

Vad betyder detta? Flöten som fastnat, smuts i förgasaren? Vad gör jag?
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Tag ut/bort luftfiltret! Tag ur stiften! Kör runt motorn och få ventilerat förbränningsrummen, håll lite hushållspapper över tändstiftshålet, blåser ut bensin?

Ser stiften bra ut... tvätta utav dem och se till att de blir fettfria och helt torra, som sista åtgärd värm upp dem med en varmluftspistol, eller köp nytt. Ladda batteriet och försök starta den.... kanske utan luftfiltret monterat. Försök reda ut om stiften är utav felaktig modell, typ för kalla (racestift).

Hojar som vill sura ner sig, är lite feta, för rikliga på tomgång... om du startar hojen... stäng aldrig utav den innan den är genomvarm, om så riskerar du att stiften är blöta och det ställer till det. Om den är genomvarm, är det torrt och fint i förbränningsrummen! Nästa kallstart blir då lättare.

Glöm ej återmontera luftfiltret, rent och fint.

Så är det ju så att om batteriet är äldre, ändå är lite dåligt. Är en del i din problematik.. också! Lite så här skulle väl jag prova själv innan verkstad kommer in i bilden. Toyman
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Sist det hände mig hade jag glömt att återmontera vevhusventilationsslangen.
 

Onewall72

Medlem
Gick med
4 Jul 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Z900 2018
Jag hade ett liknande problem för ett par veckor sen, visade sig att samtliga o-ringar i förgasarna hade torkat och spruckit. Bensinen flödade över och samlades i bland annat luftburken. Visade sig oxå att det rann bensin ner i motorn oxå och när den tömdes så låg det cirka 6 liter bensin plus runt 4 liter olja i motorn. Den var lite "svår" att starta kan jag meddela. :hej Å andra sidan så behöver det ju inte vara det som har hänt din hoj, men kanske värt att kolla upp i alla fall? :)
 

MXXM

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati Monster 750 -00
Jag kollade oljenivån nyss, den har stått i backe så det har sett normalt ut. På plan mark är oljan långt över max. Det är nog bensin i motorn, vad gör jag? Ska jag tömma ut det så fort som möjligt?

- - - Updated - - -

Jag hade ett liknande problem för ett par veckor sen, visade sig att samtliga o-ringar i förgasarna hade torkat och spruckit. Bensinen flödade över och samlades i bland annat luftburken. Visade sig oxå att det rann bensin ner i motorn oxå och när den tömdes så låg det cirka 6 liter bensin plus runt 4 liter olja i motorn. Den var lite "svår" att starta kan jag meddela. :hej Å andra sidan så behöver det ju inte vara det som har hänt din hoj, men kanske värt att kolla upp i alla fall? :)

Jag kollade oljenivån nyss, den har stått i backe så det har sett normalt ut. På plan mark är oljan långt över max. Det är nog bensin i motorn, vad gör jag? Ska jag tömma ut det så fort som möjligt?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag kollade oljenivån nyss, den har stått i backe så det har sett normalt ut. På plan mark är oljan långt över max. Det är nog bensin i motorn, vad gör jag? Ska jag tömma ut det så fort som möjligt?

- - - Updated - - -



Jag kollade oljenivån nyss, den har stått i backe så det har sett normalt ut. På plan mark är oljan långt över max. Det är nog bensin i motorn, vad gör jag? Ska jag tömma ut det så fort som möjligt?

Det ska iaf inte köras runt med motorn med massa bensin i oljan, eller för den delen, med för mycket olja. Ut med det.
 

MXXM

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati Monster 750 -00
Det ska iaf inte köras runt med motorn med massa bensin i oljan, eller för den delen, med för mycket olja. Ut med det.

Håller på med en tvist med försäljaren så vill helst inte göra för mycket ingrepp. Men tar den skada av att ha bensin i motorn? Tänker på O-ringar/packningar osv. som torkar. Är det akut eller kan det vänta ett par dagar?
 

Grusfalt

Medlem
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Göteborg, ursprungligen Östersund
Hoj
Suzuki RF900R -96
Jag skulle tippa på att förgasaren är boven i dramat, som Onewall72 föreslår. Jag skulle kolla flottörer och nålventiler (pluppen som stänger igen bensinflödet då flottören flytit upp). Är det otätt där kan bensin rinna ner så länge soppakranen är öppen.

Jag vågar inte svara på om eller hur mycket skada motorn tar av att ha en massa bensin i sig, men jag skulle ta det säkra före det osäkra och byta oljan samt se till att du får igång motorn så att oljan får åka runt lite. Att tvista om fel och brister på saker vid begagnatköp är svårt att få ut något från, om inte försäljaren är ovanligt snäll eller har gett dig någon form av garanti.
 

MXXM

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati Monster 750 -00
Hej,

Jag misstänker också förgasaren och kanske i kombination med bränslekran/pump. Angående tvisten, har du erfarenhet från det? Enligt flera på ARN så har jag alla rättigheter och säljaren bara skyldigheter mer eller mindre. Alla brister som upptäcks inom 2 månader ska anses ha funnits vid köp. Och på mitt kvitto står det specificerat att den ska vara helt utan mekaniska eller elektriska fel. Men vi får se hur det går, väntar på beslut från ARN, och efter det blir det domstol. Har läst flera domar som vunnits mot begagnathandlare, allt från bromsskivor till motorras och felaktig mätarställning. Min säckade ju ihop efter bara några dagar så jag misstänker att han vetat om felet med läckage, bytt tändstift och olja och skickat iväg den.
 

Grusfalt

Medlem
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Göteborg, ursprungligen Östersund
Hoj
Suzuki RF900R -96
Nej, jag har ingen personlig erfarenhet utav det, men om inget specificerats på något avtal då man köpt MCn har jag förstått att det är mycket svårt att få rätt i en tvist med säljaren om fel och brister, såvida det inte är något som säljaren uppenbarligen vetat om men underlåtit att berätta om. Men om det står att den ska vara felfri på kvittot är det ju en annan femma, jag antar att du köpt den av ett företag. ARN har garanterat mer koll än jag har. Lycka till och hoppas hojen blir körbar snart!
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
OM bensinkranen stått öppen, ej stängts utav.
Det behövs väldigt lite smuts som följer med bensinen för att få en flottörhusnål till att inte täta!

Står det inte i de flesta mc-instruktionsmanualer att den ska stängas utav efter färd/användande?
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Enligt flera på ARN så har jag alla rättigheter och säljaren bara skyldigheter mer eller mindre. Alla brister som upptäcks inom 2 månader ska anses ha funnits vid köp. Och på mitt kvitto står det specificerat att den ska vara helt utan mekaniska eller elektriska fel. Men vi får se hur det går, väntar på beslut från ARN, och efter det blir det domstol. Har läst flera domar som vunnits mot begagnathandlare, allt från bromsskivor till motorras och felaktig mätarställning. Min säckade ju ihop efter bara några dagar så jag misstänker att han vetat om felet med läckage, bytt tändstift och olja och skickat iväg den.

Så kan det vara.
Men att tjafsa med ARN, fundera på att öppna ett civilrättsligt mål och riva upp himmel och jord för ett skitfel på ett 15 år gammalt härke...?

Jag vet inte...
Vad har du att vinna? Vad har du att förlora? Vad är chansen att ARN går på din linje?
Vad är chansen att firman väljer att följa ARNs rekommendation?
Finns dom kanske redan noterade där som non-compliants...?

Stänga bensinkranar när man ställer ifrån sig en förgasarhoj står liksom på försättsbladet till motorcykellivets manual - speciellt om man kör en lite äldre maskin.

Att utgå från att felet funnits där redan innan köpet är inte självklart. Det räcker att tanka E10 en enda gång i Finland eller Tyskland för att krascha insidan av en känslig förgasare som inte är optimerad för etanol. Som konsument i Sverige behöver man inte ens välja fel pump på stationen för att råka ut för E85 eller bränsle med etanolhalt långt över de stipulerade 5% man tror man skall ha.
Det räcker med en disträ eller oengagerad tankbilschaufför som tömmer ur fel fack på bilen för att du skall få en okänd etanolhalt i bränslet du tankar på macken.

Jag tycker inte du har något case.
En 15 år gammal hoj kräver omvårdnad och bjuder på överraskningar.
Det spelar mycket liten roll vad som står på kilometerräknaren. 15 år är 15 år, och hojens tidigare omvårdnad, användningssätt och hur den förvarats betyder mer än något annat.
..och om den någon gång tankats med etanolhaltigt bränsle. Medvetet eller omedvetet.

Du har försökt starta en hoj som troligen haft vätskespegel i cylindrarna och avgjort mängder av bensin i både vevhus och luftburk - men tolkat det hela som batteribrist.
Du vet inte hur man kollar oljan; du verkar på det hela taget som du har stora luckor i ditt motorcykelkunnande, och jag säger inte detta för att vara elak - men du skall vara tacksam att det inte hänt något värre med din motorcykel, med dig själv och med omgivningarna där du försökt starta den.

Att skylla på säljare, duellera med ARN - larma och bära sig åt tycker jag är larvigt och ett slöseri med fina höstdagar att njuta av motorcykelkörning på.
Bli kompis med din hoj, köp en repsats till förgasarna och lär dig hur en MC fungerar.
Om inte kommer problemen med en 15 år gammal cykel att ställa sig på rad och du kommer aldrig att kunna njuta av motorcykelägandet fullt ut.

...för, ditt nick skall väl inte tolkas som att du är född på -90 talet?
I så fall ber jag om ursäkt. Då har du självklart rätt i allt.
 

MXXM

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati Monster 750 -00
Så kan det vara.
Men att tjafsa med ARN, fundera på att öppna ett civilrättsligt mål och riva upp himmel och jord för ett skitfel på ett 15 år gammalt härke...?

Jag vet inte...
Vad har du att vinna? Vad har du att förlora? Vad är chansen att ARN går på din linje?
Vad är chansen att firman väljer att följa ARNs rekommendation?
Finns dom kanske redan noterade där som non-compliants...?

Stänga bensinkranar när man ställer ifrån sig en förgasarhoj står liksom på försättsbladet till motorcykellivets manual - speciellt om man kör en lite äldre maskin.

Att utgå från att felet funnits där redan innan köpet är inte självklart. Det räcker att tanka E10 en enda gång i Finland eller Tyskland för att krascha insidan av en känslig förgasare som inte är optimerad för etanol. Som konsument i Sverige behöver man inte ens välja fel pump på stationen för att råka ut för E85 eller bränsle med etanolhalt långt över de stipulerade 5% man tror man skall ha.
Det räcker med en disträ eller oengagerad tankbilschaufför som tömmer ur fel fack på bilen för att du skall få en okänd etanolhalt i bränslet du tankar på macken.

Jag tycker inte du har något case.
En 15 år gammal hoj kräver omvårdnad och bjuder på överraskningar.
Det spelar mycket liten roll vad som står på kilometerräknaren. 15 år är 15 år, och hojens tidigare omvårdnad, användningssätt och hur den förvarats betyder mer än något annat.
..och om den någon gång tankats med etanolhaltigt bränsle. Medvetet eller omedvetet.

Du har försökt starta en hoj som troligen haft vätskespegel i cylindrarna och avgjort mängder av bensin i både vevhus och luftburk - men tolkat det hela som batteribrist.
Du vet inte hur man kollar oljan; du verkar på det hela taget som du har stora luckor i ditt motorcykelkunnande, och jag säger inte detta för att vara elak - men du skall vara tacksam att det inte hänt något värre med din motorcykel, med dig själv och med omgivningarna där du försökt starta den.

Att skylla på säljare, duellera med ARN - larma och bära sig åt tycker jag är larvigt och ett slöseri med fina höstdagar att njuta av motorcykelkörning på.
Bli kompis med din hoj, köp en repsats till förgasarna och lär dig hur en MC fungerar.
Om inte kommer problemen med en 15 år gammal cykel att ställa sig på rad och du kommer aldrig att kunna njuta av motorcykelägandet fullt ut.

...för, ditt nick skall väl inte tolkas som att du är född på -90 talet?
I så fall ber jag om ursäkt. Då har du självklart rätt i allt.

Hej, tack för ditt svar och engagemang. Först och främst är det en vakuumstyrd bränslekran på min motorcykel och går därför inte att stänga av eller på manuellt.

Jag har varken tankat E10 eller något annat då jag bara haft motorcykeln ett par veckor. Att det finns stora luckor i mitt motorcykelkunnande är väl uppenbart, annars skulle jag inte ställ frågor här, men jag tycker ändå att som utbildad ingenjör i maskinteknik och yrke som utvecklingskonstruktör av elmotorer så borde jag kunna lära mig ganska snabbt, åtminstone känna igen när något inte fungerar som det ska.

Det var inte jag som "tolkade det som batteri-brist", det var säljaren som via telefon bad mig ladda upp batteriet och prova igen.

Om jag köper en begagnad motorcykel av en säljare som lovar mig en motorcykel "helt utan mekaniska eller elektriska fel" och den efter ett par dagar slutar starta och att det läckt ner så mycket bensin i motorn att oljenivån är utspädd med uppskattningsvis en halv liter, då tycker jag att jag har rätt att påpeka detta? Men du tycker att jag direkt efter köp ska sätta mig och bygga om förgasarna?

Jag köpte den för att som du säger lära mig mer om motorcyklar, men jag hade inte väntat mig att lägga ner flera tusen på att få den att starta efter bara några dagar.

Och nej, jag är inte 90-talist.
 

MXXM

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati Monster 750 -00
OM bensinkranen stått öppen, ej stängts utav.
Det behövs väldigt lite smuts som följer med bensinen för att få en flottörhusnål till att inte täta!

Står det inte i de flesta mc-instruktionsmanualer att den ska stängas utav efter färd/användande?

Hej, som jag förstått det så är den vakuumstyrd med en slang till grenrör. Bränslepumpen är inte elektrisk och fungerar likadant, inlopp, utlopp och en slang till grenrör.

Om ett av dessa membran fallerar så kan det teoretiskt rinna bensin direkt ner i grenröret från antingen bränslepump eller bränslekran "bakvägen".
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top