Enligt flera på ARN så har jag alla rättigheter och säljaren bara skyldigheter mer eller mindre. Alla brister som upptäcks inom 2 månader ska anses ha funnits vid köp. Och på mitt kvitto står det specificerat att den ska vara helt utan mekaniska eller elektriska fel. Men vi får se hur det går, väntar på beslut från ARN, och efter det blir det domstol. Har läst flera domar som vunnits mot begagnathandlare, allt från bromsskivor till motorras och felaktig mätarställning. Min säckade ju ihop efter bara några dagar så jag misstänker att han vetat om felet med läckage, bytt tändstift och olja och skickat iväg den.
Så kan det vara.
Men att tjafsa med ARN, fundera på att öppna ett civilrättsligt mål och riva upp himmel och jord för ett skitfel på ett 15 år gammalt härke...?
Jag vet inte...
Vad har du att vinna? Vad har du att förlora? Vad är chansen att ARN går på din linje?
Vad är chansen att firman väljer att följa ARNs rekommendation?
Finns dom kanske redan noterade där som non-compliants...?
Stänga bensinkranar när man ställer ifrån sig en förgasarhoj står liksom på försättsbladet till motorcykellivets manual - speciellt om man kör en lite äldre maskin.
Att utgå från att felet funnits där redan innan köpet är inte självklart. Det räcker att tanka E10 en enda gång i Finland eller Tyskland för att krascha insidan av en känslig förgasare som inte är optimerad för etanol. Som konsument i Sverige behöver man inte ens välja fel pump på stationen för att råka ut för E85 eller bränsle med etanolhalt långt över de stipulerade 5% man tror man skall ha.
Det räcker med en disträ eller oengagerad tankbilschaufför som tömmer ur fel fack på bilen för att du skall få en okänd etanolhalt i bränslet du tankar på macken.
Jag tycker inte du har något case.
En 15 år gammal hoj kräver omvårdnad och bjuder på överraskningar.
Det spelar mycket liten roll vad som står på kilometerräknaren. 15 år är 15 år, och hojens tidigare omvårdnad, användningssätt och hur den förvarats betyder mer än något annat.
..och om den någon gång tankats med etanolhaltigt bränsle. Medvetet eller omedvetet.
Du har försökt starta en hoj som troligen haft vätskespegel i cylindrarna och avgjort mängder av bensin i både vevhus och luftburk - men tolkat det hela som batteribrist.
Du vet inte hur man kollar oljan; du verkar på det hela taget som du har stora luckor i ditt motorcykelkunnande, och jag säger inte detta för att vara elak - men du skall vara tacksam att det inte hänt något värre med din motorcykel, med dig själv och med omgivningarna där du försökt starta den.
Att skylla på säljare, duellera med ARN - larma och bära sig åt tycker jag är larvigt och ett slöseri med fina höstdagar att njuta av motorcykelkörning på.
Bli kompis med din hoj, köp en repsats till förgasarna och lär dig hur en MC fungerar.
Om inte kommer problemen med en 15 år gammal cykel att ställa sig på rad och du kommer aldrig att kunna njuta av motorcykelägandet fullt ut.
...för, ditt nick skall väl inte tolkas som att du är född på -90 talet?
I så fall ber jag om ursäkt. Då har du självklart rätt i allt.