Söker hjälp i gbg :)

Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
Cfr, klart är inbromsningsteknik väldigt viktigt, inte så jag mena. Men senast och ända gången jag testa min r6 så var inbromsningen absolut minsta problemet. Har en liknelse som för Mc killar säkert är löjlig, men kört med racercykeln med helt vanliga 23c slicks varje vinter det varit is på cykelbanorna och mer än förstår hur man hanterar en broms även i paniklägen. Ja, cykeln går inte lika fort men jag snitta 40kmh på isen sist till jobbet, och tycker med omständigheterna beter sig väldigt likt :)

Möjligt att du har rätt. Men det är skrämmande att de släpper igenom folk som inte kan bromsa när så många motorcyklar finns på vägen utan ABS.

"otur och kan låsa bromsen" som han skrev. Det handlar inte om tur, det handlar om att nöta in det så att det sitter instinktivt.
Har man inte det så bromsar man garanterat omkull sig i en paniksituation.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
....Det handlar inte om tur, det handlar om att nöta in det så att det sitter instinktivt.
Har man inte det så bromsar man garanterat omkull sig i en paniksituation.

...och hojmodell!
Höll på att gå på öronen med frugans Harley för någon månad sedan med låst framhjul.
Däääääm så lätt den släppte fram jämfört med någon av mina hojar.
 

Krok1

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R6 -00
Förstår dig johnny, bromsen handlar bara om känsla och instinkt. svårt att förklara för någon hur man använder den, man måste känna det.
 

Krok1

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R6 -00
Tråden flyttades till sidans dödaste del, "Göteborg".

Hur som, var nere i hamnen å körde lite. Redan nu känns det lättare att hantera mcn, throttle kändes inte alls lika nervig som första gången och hela gången blev mjukare och finare. Allt gick bra förut att efter 2 kärringstopp (dom ända dock :) ) så ville den inte starta på länge förrens tempen gått ner till 87 grader. Innan var den runt 100 grader. Är det för varmt för motorn eller är nått vajsing? Hela turen så låg jag på 3-4k mestadels i runt 30-40kmh . mestadels på ettan men växla upp till 2an en kortare stund.

Nån som vet nått ? :)
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
FSN. Nej jag vill inte ens köra fort, jag vill lära mig the basics så att säga och min r6a kunde likaväl haft en 250cc i istället, hade nästan varit bättre tom :)

Det säger du nu men vänta och se vad du tycker när du suttit som en ostbåge i 6mil i 75km/h på 70 väg med värk i armarna. Då vill du inte ha nåt annat än lite luft som avlastar armarna.

Någon framgång på handledarsidan? Det är Augusti nu och har du inget körkort sen tidigare så behöver du mer tid (fler lektioner) för att läsa trafiken. Du borde ha minst tre handledare och puttra av 100mil fort som fan om du skall ha kortet i år.

Jag skulle kunna puttra runt lite med dig vid fint väder men jag har jävligt dåligt med tid (extremt mycket jobb, hus, fru, barn som skall lämnas/hämtas/matas skjutsas till fotboll/handboll/innebandy/kartträning mm) så risken är stor att det inte blir så många mil och kanske inte är värt besväret. Har haft kortet sen 94 så jag har inte heller en aning om vad man skall fokusera på, hur lågfartsbanorna och bromsprov funkar nu för tiden mm.
 

Krok1

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R6 -00
FSN, förstår redan vad du menar, körde en liten sväng till igår denna gången med lite mer gas. Löjligt roligt ! :)
Inte fått tag i nån handledare, och som du säger börjar det bli ont om tid, körskolan stänger Mc delen 1 oktober. Får hoppas nått dyker upp eller att man får bokat in så många pass med körskolan som möjligt :)
 

Krok1

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R6 -00
Och hur är det med handledarskap på Mc, man behöver inte gå kursen som på bil har jag läst. Stämmer det?
 

Raderad medlem 51742

Guest
Och hur är det med handledarskap på Mc, man behöver inte gå kursen som på bil har jag läst. Stämmer det?

Stämmer. Kravet är att den som är handledare har haft MC-kortet i minst 5 år. Har för mig att de även kan ha synpunkter på om man haft körkortet återkallat eller i övrigt anses ha en "tvivelaktig karaktär". I övrigt är det bara att skicka in ansökan och betala ett par hundralappar. Går att ha flera handledare.

Har själv haft MC-behörighet i 5 år först i juni nästa år. Annars hade jag nog kunnat ställa upp som handledare.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Krok, tyvärr har jag inte haft mitt hojkort länge nog för att få handleda.
Kul att se fler som satsar på sporthoj i göteborgsområdet :)

Möjligt att du har rätt. Men det är skrämmande att de släpper igenom folk som inte kan bromsa när så många motorcyklar finns på vägen utan ABS.
Släpper de verkligen igenom folk som inte kan bromsa då?

När jag tog kort i slutet av 2013 var de väldigt noga både under övning och uppkörning att ABSen aldrig fick rycka in under bromsövning. När jag övade stod instruktören bredvid inbromsningszonen för att kunna lyssna efter ABS-ljud.

Samtidigt kan jag säga att det var trevligt att ha ABS när man som helt grön skulle göra bromsövningen i spöregn. Kan inte tänka mig något mer ofarligt sätt att snabbt få uppfattning om vad som är för hård inbromsning och vad som är lagom.

Det handlar inte om tur, det handlar om att nöta in det så att det sitter instinktivt.
Jag antar att du menar för varje hoj man kör? Själv känner jag att jag har ganska god känsla för mina egna bromsar och däck, men kan verkligen inte säga det samma när jag lånar någon annans hoj. Självklart anpassar jag min körning efter detta om jag lånar någon annans hoj.
 
Last edited:

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
FSN, förstår redan vad du menar, körde en liten sväng till igår denna gången med lite mer gas. Löjligt roligt ! :)
Inte fått tag i nån handledare, och som du säger börjar det bli ont om tid, körskolan stänger Mc delen 1 oktober. Får hoppas nått dyker upp eller att man får bokat in så många pass med körskolan som möjligt :)

Och hur fan lyckades du köra en sväng om du inte har nån handledare? Är man 24 år gammal så borde man förstå konsekvenserna om det händer nåt? Du tar en jävla risk. Är du införstådd med att händer det nåt oavsett om det är ditt fel eller inte så blir det inget körkort på flera år och du kan bli ersättningsskyldig till försäkringsbolag. Har du försäkring?

Handledarintyg kostar 60-65 spänn eller nåt och du kan ha flera handledare. Kravet är att du har körkortstillstånd, har du det?

Det är i princip så billigt att om du bara får ut en eller två svängar på några mil/handledare så är det ändå värt det. Fixa det nu så du får ditt jävla kort innan vintern.
 

Krok1

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R6 -00
Är försäkrad , hojjen är försäkrad och jag har körkortstillstånd. Rulla ner och körde i min abnormt stora hamn en kort stund, vet att det inte är att föredra men vad hade du själv gjort om du inte hade nått annat alternativ och precis köpt hojj? Inget illa menat asså, men har inte kunnat hålla mig
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Är försäkrad , hojjen är försäkrad och jag har körkortstillstånd. Rulla ner och körde i min abnormt stora hamn en kort stund, vet att det inte är att föredra men vad hade du själv gjort om du inte hade nått annat alternativ och precis köpt hojj? Inget illa menat asså, men har inte kunnat hålla mig

Hade jag haft min egna abnormt stora hamn hade jag nog gjort likadant men kanske inte skrivit det på forum samtidigt som jag letar handledare.

Jag kanske är den sista som skall säga nåt. För två veckor sen plockade jag ihop min gamla gokart som samlat damm i 7 år och drog genast några feta sladdar på gatan i villaområdet.
 

ingetnamn

Medlem
Gick med
16 Mar 2013
Hoj
na
Kul att du köpt sporthoj Peter! Ligg på ordentligt nu så kanske du får kortet innan vintern slår till med full kraft. Tyvärr har jag inte haft mitt körkort tillräckligt länge för att vara handledare.

Att du väljer att köra upp på körskolans hoj är en klok idé, och då syftar jag inte på att dem har abs. Provförättarna verkar inte älska sporthojar. Jag själv hade tävlingskört motorcykel i 15 år, haft A2 kort 2 år och alltid haft en genuint motorintresse. Körde upp för A på en sporthoj, Honda cbr 600, och fick inte ens köra på vägen utan kuggades på första delen, dålig växlingsteknik och ojämn gas skyllde provförättaren på. Jag personligen tycker jag nailade alla delarna. Fick inte ens möjligheten att göra om någon del, vilket jag i efterhand fick berättat att man har två försök. Körde upp efter 0 mil, 1 vecka senare, och på en okänd hyr-hoj, klarade allting galant. Så 2700:- fattigare + bensin ner till halmstad kan jag säga att på sporthoj har man lägre chans.

På punkten att köra helt utan körkort tycker jag det är upp till var och en och fatta sina egna beslut som vuxen människa, majoriteten vet vad det kan innebära för konsekvenser. Det viktigaste är att ingen annan kommer till skada.

Om du hittar någon som vill vara handläggare så hojta gärna till här eller i PM, har en polare som också vill börja köra med saknar handledare. Kan säkert bli riktigt roliga söndagsutflykter om man blir ett gäng, jag hade lätt hakat på bara för nöjet. :tummenupp
 
Last edited:

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Kul att du köpt sporthoj Peter! Ligg på ordentligt nu så kanske du får kortet innan vintern slår till med full kraft. Tyvärr har jag inte haft mitt körkort tillräckligt länge för att vara handledare.

Att du väljer att köra upp på körskolans hoj är en klok idé, och då syftar jag inte på att dem har abs. Provförättarna verkar inte älska sporthojar. Jag själv hade tävlingskört motorcykel i 15 år, haft A2 kort 2 år och alltid haft en genuint motorintresse. Körde upp för A på en sporthoj, Honda cbr 600, och fick inte ens köra på vägen utan kuggades på första delen, dålig växlingsteknik och ojämn gas skyllde provförättaren på. Jag personligen tycker jag nailade alla delarna. Fick inte ens möjligheten att göra om någon del, vilket jag i efterhand fick berättat att man har två försök. Körde upp efter 0 mil, 1 vecka senare, och på en okänd hyr-hoj, klarade allting galant. Så 2700:- fattigare + bensin ner till halmstad kan jag säga att på sporthoj har man lägre chans.

På punkten att köra helt utan körkort tycker jag det är upp till var och en och fatta sina egna beslut som vuxen människa, majoriteten vet vad det kan innebära för konsekvenser. Det viktigaste är att ingen annan kommer till skada.

Om du hittar någon som vill vara handläggare så hojta gärna till här eller i PM, har en polare som också vill börja köra med saknar handledare. Kan säkert bli riktigt roliga söndagsutflykter om man blir ett gäng, jag hade lätt hakat på bara för nöjet. :tummenupp

Man får bara handleda en i taget, dvs två elever kan inte åka en tur men en handledare. Angående din uppkörning så tror jag mycket väl att det kan vara så att privatister skall kuggas minst en gång.
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Hur går det för dig Krok?
Har samma situation som FSN med familj osv.
Vill du så kan jag dock köra lite sporadiskt med dig när jag har tid.
Inga enorma pengar för handledarskap. Betalt nej det vill jag inte ha...
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Hur går det för dig Krok?
Har samma situation som FSN med familj osv.
Vill du så kan jag dock köra lite sporadiskt med dig när jag har tid.
Inga enorma pengar för handledarskap. Betalt nej det vill jag inte ha...

Det verkar inte gå nåt vidare. Jag erbjöd mig också att köra lite med honom och hade bra med tid denna veckan då frun och ungarna är bortresta men hörde inte ett ljud. Kanske beror på att jag krävde nån form av riktig skyddsutrustning? Själv har jag fått ihop 55 mil under veckan vilket är mycket för mig.
 

Krok1

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R6 -00
Är tillbaka, haft för mycket jobb för att ens hinna gå in och kolla. Men nästa vecka börjar folk komma tillbaka från semester och jag får äntligen tid över. Vart handlar jag bäst kläder ? Vill kunna testa dom så inget över Internet , är det yamahacenter som gäller då ? :)
 

Mögel

Hillbilly
Gick med
11 Jun 2005
Ort
I skogen
Hoj
1x Yamaha, 3x Honda, och en Kina
Är tillbaka, haft för mycket jobb för att ens hinna gå in och kolla. Men nästa vecka börjar folk komma tillbaka från semester och jag får äntligen tid över. Vart handlar jag bäst kläder ? Vill kunna testa dom så inget över Internet , är det yamahacenter som gäller då ? :)

Yamaha center då kan du lika väl elda upp pengarna dom har såna jävla över priser så det är löjligt. Kolla handelsboden eller xlmoto dom har fri retur om det inte passar.
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top