Varför kör sporthojar så långsamt?

Jotnt

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2009
Ort
Kalmar-Öland området
Hoj
DR 650-99
Tror mest du kom ifatt ett gäng som gasat satan ett tag och bara hämta andan lite.....
och som vanligt körde jag även i dag med min 954 honda ihop med en ktm 690 mest kurviga vägar..
Ju mindre tajta kurvor och sämre sikt underlag osv ju mer frånåkt blir jag, och ju mer öppnare långt svepande kurvor i högre tempo är bättre för mitt lok :)
Och kan säga att även jag under ett par km innan min kör polare vände och undrade var jag var, körde i 50 på kurvig 70 väg .Men då med min bromsvätske behållare i handen "järn fästet gick av" hängde och slängde i slangen..
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Frågan var dock varför sporthojar kör 10km långsammare än skyltat..

Jag håller inte med, inte ens på Brudfjället med sambo på går det lite lagligt. Det är en jävla kostig för sporthoj och när det är så mycket skador i vägen är det inte jättelätt, men även där går de inte lagligt. Jag håller långtifrån med dig överhuvudtaget om ämnet. Du må vara bra på dina Yamha och skruva (vad ja hört) men detta var nog 2015 års dummaste tråd, ursäkta.

Jag jämför din generalisering med "alla som kör HD ÄR GAY" "alla som köra Yamaha dricker cider" "Suzuki förarna är alltid fulla" Nej alla är inte gay (sorry J;) ) alla dricker inte cider eller kör fulla. Alla sporthojs förare kör inte under skyltad hastighet. Så varför ta upp detta, det är ju rätt upplägg för självmål och skapa osämja.. Men vad vet jag?
 
Last edited:

moddlaren

Guest
Jag håller inte med, inte ens på Brudfjället med sambo på går det lite lagligt. Det är en jävla kostig för sporthoj och när det är så mycket skador i vägen är det inte jättelätt, men även där går de inte lagligt. Jag håller långtifrån med dig överhuvudtaget om ämnet. Du må vara bra på dina Yamha och skruva (vad ja hört) men detta var nog 2015 års dummaste tråd, ursäkta.

Jag jämför din generalisering med "alla som kör HD ÄR GAY" "alla som köra Yamaha dricker cider" "Suzuki förarna är alltid fulla" Nej alla är inte gay (sorry J;) ) alla dricker inte cider eller kör fulla. Alla sporthojs förare kör inte under skyltad hastighet. Så varför ta upp detta, det är ju rätt upplägg för självmål och skapa osämja.. Men vad vet jag?


Nej eftersom min tanke var att ev köpa en helt ny r1 så är inte frågan dum jag kör på dessa vägar ganska mycket o då är din inputt väldigt bra.. Är detta kostigar för en sporthoj då är det någit annat som jag skall ha typ supertenere ktm 1290 enduro eller något liknande som går att åka på denna typen av vägar.

Kör mycket gärna på mindre vägar än att ligga mil efter mil på rix45 e6 e20 eller vad det nu kan vara..

O japp jag skruvar jävligt mycket bygger bygger om bygger om igen osv osv.. At bygga mekaniska saker är min stora hobby. Andra spelar fotboll en del går på krogen någon hoppar i fallskärm..


Men min hobby är garaget o köra hoj.
 
Last edited:

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Försöker du skapa krig Jerker :hihi
Sporthoj är inte så gött på vanliga landsvägar.
Min Kawasaki tycker jag går som bäst på Nürburgring då det går riktigt fort men med perfekt underlag.

På gata kör jag hellre med Husqvarnan eller något långsamt och bekvämt som låter mycket :D
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Nej eftersom min tanke var att ev köpa en helt ny r1 så är inte frågan dum jag kör på dessa vägar ganska mycket o då är din inputt väldigt bra.. Är detta kostigar för en sporthoj då är det någit annat som jag skall ha typ supertenere ktm 1290 enduro eller något liknande som går att åka på denna typen av vägar.

Kör mycket gärna på mindre vägar än att ligga mil efter mil på rix45 e6 e20 eller vad det nu kan vara..

O japp jag skruvar jävligt mycket bygger bygger om bygger om igen osv osv.. At bygga mekaniska saker är min stora hobby. Andra spelar fotboll en del går på krogen någon hoppar i fallskärm..


Men min hobby är garaget o köra hoj.

Din fråga kanske inte var dum.
Men ditt sätt att uttrycka frågan gör den oerhört dum då det är ett uppenbart försök att provocera, vore du endast intresserad av hur det är att köra en sporthoj på dessa vägar så hade du förmodligen formulerat frågan på ett helt annat sätt.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Nu för tiden tror jag fler blivit riskmedvetna, då det proklamerats rätt mycket angående det. Med rätta.

Jag själv som kört som ett svin i många år, delvis gör än idag, skulle på riktigt ta det lugnt överallt i stan utöver vissa kortare raksträckor kanske. Då kanske framhjulet får vädra. Men överlag, till 90% skulle jag tuffa framåt och låta idioter köra förbi osv, för jag vill leva! :7peta

Men gasa när ni kan! :yoparty
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Håller det här forumet på att självförintas??
Vilken otroligt superkorkad tråd. :huvet
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Om du är ute efter köpråd, varför i hela friden lägga ut frågan - dessutom formulerad på ett provokativt sätt - på detta forum...? Om du överhuvudtaget är i en position där du kan köpa en R1M, då måste du rimligtvis också vara kapabel att arrangera en provkörning av en någorlunda likvärdig hoj...? Så kan du själv avgöra om detta är något för dig, istället för att få en provokativt formulerad fråga besvarad med idiotiska svar.

Hela tråden luktar troll, men om du trots allt är ute efter att maximera din prestanda på små, tajta, kuperade, kurviga vägar så är det fortfarande lokalkännedom och graden av medvetet såväl som omedvetet risktagande som bestämmer farten. Valet av hoj är underordnat, men en hoj med upprätt sittställning bidrar helt klart till att minska risktagandet då du helt enkelt har bättre överblick från en sådan. I dessa situationer kommer en R1M inte att hjälpa ett dugg. Då är det bättre att du lämnar den till någon som kan utnyttja den lite bättre (en bandagsåkare eller någon som på lite öppnare landsväg svär över att bli uppehållen av en jävla idiot på endurohoj).
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
någon hoppar i fallskärm..

Låter som ett dåligt intresse;)

Brudfjället=motard
Gestavägen=sporthoj
Den smala-fina vägen som går från "brålanda" mot åsensbruk? (Slussen)=Street
45an=K1300S:tummenupp

Du är säkert bättre på att skruva än skriva. Men vissa formuleringar är inge bra liksom, rentutav onödig/självmål/sparka sig själv på pungen osv.

Mina första hojturer bestod av först en GSX-R 600 SRAD, svårt som helvete att köra hur fan svänger man med skiten?! Andra turen en ny GL1800, hur lätt som helst att köra!! Sa till sporthojs polarna att jag hade varit snabbare på en gl1800 än gixxer på gestavägen. Idiotförklarad, ja? Idag kör ja gixxer och när ja provar SAMMA gl1800 idag blir ja livrädd så fort ja närmar mig en rondell.

Provkör själv.
 

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Öregrund
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K2, Yamaha FZR 1000 -89, Suzuki GSX 1100 -82 och en Ktm Superduke Gt -17
Tycker att sporthojsförarna i takt med färre sålda sporthojar blir mer och mer hackkyckling.

-De kör för fort!
-De kör för långsamt! (what?)
-De kör för lite!
-De har färgmatchade skinnställ! (true :))
-De har inte reflexväst!

Kan man inte bry sig mer om sig själv och sitt så tror jag att det finns ett stänk avundsjuka iblandat. Låt folk ha vilka hojar de vill och använda på det själv de tycker bäst om.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Inte för att någon frågade men.. : )
Själv ligger jag runt 110-130 på E22 när jag kör till tjejen i Karlskrona. Känns vare sig skönt eller spännande att gasa på lååånga raksträckor. I stan tuffar jag lugnt eftersom folk kan kliva ut i vägen närsomhelst utan förvarning.
Drar på vid omkörningar för att känna kraften, och kör extra offensivt när jag är ensam på lite småkurviga vägar.
Chansar inte längre, för att jag har barn/familj och värdesätter annat i livet än full fart in i riskmoment.
 
Last edited:

def

Medlem
Gick med
16 Mar 2014
Ort
örebro
Hoj
Yamaha MT-07(såld) SuperDuke 990 -07
blev ju en intressant tråd detta haha. jag har aldrig kört sporthoj så ja kan inte jämföra, men jämför jag min ktm 530 med min yamaha mt-07a så tycker jag att yamahan är betydligt bekvämare inne i stan och på slingriga landsvägar, antar att det är pga lägre tyngdpunkt på yamahan. ingen värsting hoj med sina 75hk, men de räcker på riktigt slingriga vägar där man hänger på bromsen 30% av tiden. landsvägarna med lite längre kurvor och bra sikt så kan den kännas lite slö, men det är sällan ja kör så fort.

ska du byta hoj så säger jag välj en nakenhoj med så mycket kräm du vill ha.
 

jamterik

Medlem
Gick med
7 Dec 2011
Ort
Halmstad
Hoj
2002 BMW K1200RS
blev ju en intressant tråd detta haha. jag har aldrig kört sporthoj så ja kan inte jämföra, men jämför jag min ktm 530 med min yamaha mt-07a så tycker jag att yamahan är betydligt bekvämare inne i stan och på slingriga landsvägar, antar att det är pga lägre tyngdpunkt på yamahan. ingen värsting hoj med sina 75hk, men de räcker på riktigt slingriga vägar där man hänger på bromsen 30% av tiden. landsvägarna med lite längre kurvor och bra sikt så kan den kännas lite slö, men det är sällan ja kör så fort.

ska du byta hoj så säger jag välj en nakenhoj med så mycket kräm du vill ha.

+1 på den.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det är ju en viss skillnad mellan hojtyperna med avseende på karaktär. Både på motor och ram, fjädring mm.
Jag upplever själv en rätt stor skillnad mellan min förra TDM och min nuvarande VFR.
TDM skulle jag säga är en lätt adventureinspirerad gathoj. Ganska mjuk i fjädringen men hyfsat stabil och lättsvängd ram.. Den funkade utmärkt även för ganska långa turer. Den var som bäst på riktigt kurviga 70 vägar där det bitvis kan vara så att man får jobba för att hålla 100. Däremot kändes den pga den lite mjuka fjädringen lite svampig och svajig i långa svepande högfarskurvor.
Fördelen var att när vägen var lite sämre så svalde fjädringen det mesta och man kunde med gott självförtroende tuffa på i ganska god takt.
Dessutom var effektkurvan på motorn ganska flack. Ville man köra maximalt få fick man växla men man förlorade inte så mycket på att vara lite slö med växlingarna utan kunde glatt ligga kvar på lite för hög växel.
Min nuvarande VFR är betydligt fastare i fjädring och ram. Den går som tåget i betydligt högre hastighet i dom svepande kurvor där TDM:en började kännas obehagligt svajig.
Den går också att köra minst lika fort efter den där riktigt kurviga 70 vägen så länge som vägen är hyfsad.
Priset jag får betala är följande.
Något sämre komfort på VFR pga att den sväljer mindre av ojämnheterna i vägbanan.
Är beläggningen ojämn så blir hojen orolig och kräver mer fokus för att hålla sig på vägen och det är lättare att man känner sig lite otrygg för att hojen upplevs studsa lite över ojämnheterna.
Den har betydligt mer effekt än TDM:en men det mesta av den ligger ovanför rödmarkeringen på TDM:en. Tyvärr så innebär mer effekt också att man får njuta betydligt mindre av ljudet av plågad motor då man hinner gasa betydligt mindre innan det är dags att släppa av.

En sporthoj är långt mycket fastare i karaktären än min VFR och har betydligt mer kraft. Tyvärr så innebär det att dålig vägbeläggning blir ännu sämre för den då den fjädringen är ännu sämre på att svälja ojämnheter.

Det jag vill säga är att alla hojtyper är olika och är bra på olika saker. På en riktigt kurvig väg så blir en sporthoj frånkörd av en motard. På en väg med dålig beläggning så blir sporthojen också frånkörd av en motard men motarden blir i sin tur frånkörd så det stänker av en adventurehoj.
På en fin väg med svepande kurvor och bra vägbeläggning så kör en sporthoj ifrån dom flesta andra hojtyper.

Lite beroende på förarens skicklighet och riskbenägenhet såklart.

Gillar du imagen en sporthoj har eller tänker köra massor på bana. Köp en sporthoj.
Kommer du att köra mest i stan. Köp en lätthanterlig hoj utan kåpa.
Ska du köra mycket långturer. Köp en hoj med kåpa och ganska upprätt körställning.
Vill du leka efter riktigt kurviga vägar. Köp en motard.
Vill du bara glida i sakta mak så köp en glidare.

Det är helt enkelt en avvägning mellan vad du skall använda hojen till mestadels och vilka krav du har sedan får du kompromissa lite.
Optimalt sett skulle jag väl vilja ha en hoj med 200 hästar som var skitskön även i höga farter men som gick att ta ut på en grusväg samtidigt som den var superlätt att svänga med även om man lastat på en massa packväskor. Men den hojen finns inte. Något måste kompromissas bort.

Jag anser fortfarande att min förra TDM i vissa avseenden spöar min VFR på bekostnad av att VFR:en är fruktansvärt mycket bättre på andra områden.
 

Kimbo

Kraschmaestro
Gick med
10 Jul 2008
Ort
diket
Hoj
ducduc
1098an kan nog upplevas som mer svårkörd än andra hojar från samma årgång eller nyare.
 

_biker

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Ort
08
Hoj
Gixxer
Kör som en total kärring på gata. Kör nästan aldrig på småvägar pga risk för vilt, olje/grus-spill etc.

En tur brukar se ut så här; kör ut från gården, tourar genom ett samhälle ett par km, kommer sedan till ett vackert landskap där jag myskör och luktar på blommorna.

Känner hur gixxern börjar pusta och frusta, hon börjar bli otålig. Kanske provar en racestart vid en raka.

Efter ett par km till kommer en motorvägspåfart, börjar ladda lite, väl ute på motorvägen drar jag ur henne på trean, fyran, femman, petar i sexan och slår av vid typ 260-290, om trafiken tillåter. Vill höra motorn vråla och känna accet. Kör aldrig om bilar i mer än typ 30 knycks skillnad.

Sen kör jag hem igen. Kommer hem och kramar om barnen med gott samvete då jag inte ser några större risker med att blåsa på på en tom motorväg med viltstängsel när det är dagsljus.

Varför jag kör sporthoj? Kör mest bana, men även om jag kör som en kärring på gata så älskar jag den kompromisslösa känslan som en sporthoj ger.
 
Nyheter
Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Top