Byta mot en R1 på 5000 mil. Dumt?

Frankie019

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2014
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha R6 99
Sant! Jag tycker personligen att min Monster är jävligt fet, och går förbaskat bra! Känns lite unik med den! Men man vill kanske alltid ha något annat... Såg att han lagt ut hojjen på blocket igen nu. Tack för era svar och kunnande!
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Reagerade du inte själv på 220hk? Ingen idiot förklaring på någotvis, men du reagerade inte ens lite?
Någon som skulle säga så till mig har helt tappat mitt förtroende och jag hade INTE tagit mig den tiden att ens kolla upp den R1an.
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Han skriver ju att det är ett jävla vrid så det är bara att slå till:tummenupp problemet är nog snarar att han (förmodligen) vet om att han inte kommer att få mer än 20' för den så vad gör man då, jo självklart försöker man byta bort sin osäljbara hoj mot en som faktiskt går att sälja, win win! Han har ju annonserat i omgångar nu och blir inte av med den, inte för det priset ivf, själv tycker jag att det är ett kraftigt överpris om där inte sitter ett turbokit på den men det gör det ju inte och att sen fantisera ihop en story om att hojen har 220hk med enbart ett slip on och dynojetkit, jo tjena:dummer Ha lite is i magen rätt vad det är så ringer det ngn som visar genuint intresse för din hoj som förövrigt ser riktigt fin ut, jag hade INTE bytt!
 

Veritas

Far beyond driven
Gick med
28 May 2006
Ort
Haninge
Hoj
Nada
Sant! Jag tycker personligen att min Monster är jävligt fet, och går förbaskat bra! Känns lite unik med den! Men man vill kanske alltid ha något annat... Såg att han lagt ut hojjen på blocket igen nu. Tack för era svar och kunnande!
länka annonsen hit.jag vill se den där rettan :tummenupp
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Hojar som är streetfighterstukade är sällan ett bra köp då de som ägt dom oftast kör som jubelidioter. Jag har själv en R1 -00 och skulle bli överlycklig om nån ville byta mot en ducati monster som jag anser vara värd åtminste 7-8000 mer.
Just denna var ju inget speciellt heller utan man har plockat av kåpan och bytt styret. Det borde sänka värdet med ca 5 papp.
Om sen en säljare ljuger om sin hoj så bör man backa direkt. Oavsett vad det rör sig om.
 
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Tjusigt sätt att få ut din egen annons på ett forum, och tråden får ligga kvar! Haha!

Ontopic: jag hade aldrig bytt bort en ducati mot en fighteretta.
 
Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Hojar som är streetfighterstukade är sällan ett bra köp då de som ägt dom oftast kör som jubelidioter.

Jag håller med, men av andra orsaker. Hojar som är "fajtade" är det allt som oftast för att de är lagda, vurpade eller kraschade - ibland inlösta och återköpta av / från försäkringsbolag - och nästan alltid för att ägaren tyckte att det var alldeles för dyrt att återställa originalskicket. Därav räddningsplankan som i alla annonser kallas "seriöst streetfighterbygge"...

Jag vet inte om så är fallet med just den här hojen, men liknande hojar innebär ofta risk för att köpa en krokig hoj som är tveksamt reparerad. Det är mycket långt mellan gångerna jag blir imponerad av byggkvaliten på sådana byggen och är du ute efter ett problemfritt ägande finns egentligen bara ett tips - leta efter oskruvat originalskick.

För övrigt, att någon bemödat sig att byta olja betyder inte att man har gjort service. Service innefattar så mycket mer, särskilt på en R1 som gått femtusen mil. Den bör bland annat ha fått minst en kontroll av ventilspelet med (förmodad) justering. Om inte så är den värd...kanske hälften av det som står i annonsen...?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Endera har hojen 220 hk och då kommer hojen tillbringa så mycket tid på verkstan för att hålla ihop, tex regelbundna byten av ventiler och extra hårda ventilfjädrar (OBS inga standardfjädrar, kanske också special vevstakar var 100 mil?) så du kommer köra den mycket lite, mecka mest. Och det kommer kosta !
Det finns i princip bara två sätt att öka motoreffekten radikalt som i det här fallet ca 50% över originalmotor:
http://www.motorcyclenews.com/bike-reviews/yamaha/r1/1998/
Öka slagvolymen genom att tex borra och sätta i överdimensionskolvar.
Öka max varvtalet där motorn ger mest effekt från 10250RPM till omkring 14000 RPM.
Och för det behövs nya kammar, hårdare ventilfjädrar, nya special vevstakar
och regelbundna byten av det mesta i motorn.

Eller så är det hela en ren bluff.
Och då skall du nog undvika den här säljaren helt. Undvik bluffare.
Om nått är för bra för att vara sant. Då är det inte sant.
 
Last edited:

Frankie019

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2014
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha R6 99
:fyllisar
Endera har hojen 220 hk och då kommer hojen tillbringa så mycket tid på verkstan för att hålla ihop, tex regelbundna byten av ventiler och extra hårda ventilfjädrar (OBS inga standardfjädrar, kanske också special vevstakar var 100 mil?) så du kommer köra den mycket lite, mecka mest. Och det kommer kosta !
Det finns i princip bara två sätt att öka motoreffekten radikalt som i det här fallet ca 50% över originalmotor:
http://www.motorcyclenews.com/bike-reviews/yamaha/r1/1998/
Öka slagvolymen genom att tex borra och sätta i överdimensionskolvar.
Öka max varvtalet där motorn ger mest effekt från 10250RPM till omkring 14000 RPM.
Och för det behövs nya kammar, hårdare ventilfjädrar, nya special vevstakar
och regelbundna byten av det mesta i motorn.

Eller så är det hela en ren bluff.
Och då skall du nog undvika den här säljaren helt. Undvik bluffare.
Om nått är för bra för att vara sant. Då är det inte sant.


Oj! Nu ser jag hur lite jag kan, när jag läser vad du skrev :D
Tack för all hjälp!
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
Endera har hojen 220 hk och då kommer hojen tillbringa så mycket tid på verkstan för att hålla ihop, tex regelbundna byten av ventiler och extra hårda ventilfjädrar (OBS inga standardfjädrar, kanske också special vevstakar var 100 mil?) så du kommer köra den mycket lite, mecka mest. Och det kommer kosta !
Det finns i princip bara två sätt att öka motoreffekten radikalt som i det här fallet ca 50% över originalmotor:
http://www.motorcyclenews.com/bike-reviews/yamaha/r1/1998/
Öka slagvolymen genom att tex borra och sätta i överdimensionskolvar.
Öka max varvtalet där motorn ger mest effekt från 10250RPM till omkring 14000 RPM.
Och för det behövs nya kammar, hårdare ventilfjädrar, nya special vevstakar
och regelbundna byten av det mesta i motorn.

Eller så är det hela en ren bluff.
Och då skall du nog undvika den här säljaren helt. Undvik bluffare.
Om nått är för bra för att vara sant. Då är det inte sant.

Precis! på 4-takt så ökar effekten någorlunda linjärt så visst kan den lämna 220hk.. vid 14-15k. rpm...:fakta

fuggisar mellan 98-00 på R1. kopplingen är svag punkt...

Med vänlig hälsning
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Hela streetfighter-idén gör mig lite illamående.
Först lägger man omkull sin sporthoj, sen river man bort kåpresterna och snor krÅsstYret från lillbrorsans DT 50 - klart!
Nej visst fan, glömde spreja tanken mattsvart - klart! :zpy

Och precis som med R1:an i annonsen tror "byggherrarna" att deras hojar är unika och värda mer än innan de vurpades...
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Jo, men jag pratar inte om R1-säljaren utan om trådskaparen.

Du menar att han skulle hitta på en story för att få länka sin annons där den syns mest? Ingen skulle väl komma på tanken att göra något sånt här!? :brynad
Fast jag väljer att inte tro det.
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top