Holländskt mc-gäng slåss mot IS.

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
Det var sovjets förtjänst att tyskland föll.
Ingen vet vad som hade hänt om USA eller Sovjet hade suttit med armarna i kors. Vad vi vet är att båda bidrog med enorma resurser och att det inte blev ett helt grått Europa. Kanske tänker de tyskar som har åkt ner för att ”hjälpa Syrien” att det var synd; det skulle inte förvåna mig.
 

Bifogat

  • 1024px-Europe_under_Nazi_domination.jpg
    1024px-Europe_under_Nazi_domination.jpg
    96.1 KB · Visningar: 88
Last edited:

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
USAs egoistiska synvinkel gjorde att Hitler till slut besegrades och att det sönderbombade Europa kunde återhämta sig efter kriget. Men det är väl detaljer som inte har påverkat oss så mycket...

:rolleyes:

http://en.wikipedia.org/wiki/Europe_first
http://en.wikipedia.org/wiki/Marshall_Plan

Vet du hur många baser runt om i världen dom fick på köpet? För att inte tala om all utveckling tyskarna jobbat fram.

Men visst, det var av ren omtanke över oss européer....
 

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
Vet du hur många baser runt om i världen dom fick på köpet? För att inte tala om all utveckling tyskarna jobbat fram.

Men visst, det var av ren omtanke över oss européer....
Spelar hjälparens motiv stor roll för dig när du får hjälp till akuten efter en mycket allvarlig olycka? Kan det vara så att det gynnar både hjälparen och den som får hjälp om den som får hjälp överlever?
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Spelar hjälparens motiv stor roll för dig när du får hjälp till akuten efter en mycket allvarlig olycka? Kan det vara så att det gynnar både hjälparen och den som får hjälp om den som får hjälp överlever?

Ja, det spelar roll.

Om hans avsikt t.ex är att resten av mitt liv parasitera och förstöra det.
 

R-1000

Live for nothing or die for something
Gick med
25 Sep 2004
Ort
Stockholm och Dalarna
Hoj
Ducati Monster 1200 -15
Med amerikanskt materiel? Det var väl den amerikanska industriella förmågan som vann

Kriget mot Hitler var komplext, och man kan inte utnämna endast en nation som störtade Nazi-regimen.
Utan USA:s materiella stöd i slutskedet så hade det blivit mycket svårare för Ryssland/Sovjet att störta nazi-Tyskland. Sovjet och USA tillsammans var övermäktiga Hitler, rent tekniskt var det Sovjet som slutligen besegrade Tyskland, medan USA ska ha mycket eloge för biståndet av hårdvara och mycket stor insatsstyrka på plats.

Technically the Red Army defeated Nazi Germany. Eisenhower halted the Western allies and allowed Zhukov and Konev to commit the Coup de Gras by taking Berlin. However, no single nation can claim credit, victory very much belonged to all the Allied forces.
Paul Ellison, Frome.
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Det finns en bok i min bokhylla som heter "andra världskriget: myter och verklighet" skriven av Oleg Rzjesjevskij. Den ger den sovjetiska bilden av allt från tiden kring icke-angreppspaktens tecknande och vidare. Jag har inte läst hela för den är ganska tung med källhänvisningar i ymnigt överflöd. Nu blev jag dock sugen att försöka mig på den igen.
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
article-2267351-0C9CFBB300000578-650_634x415.jpg


Hur var det nu ?

Tyskland anföll Polen den 1 september 1939. Helt jävla oprovocerat utan föregående krigsförklaring

Den 3 september förklarade Frankrike och Storbritannien krig mot Tyskland. - Det är jag väldigt tacksam för så här i efterhand.

Dessförinnan hade Tyskland och Sovjetunionen undertecknat Molotov-Ribbentrop-pakten som bland annat delade upp Polen länderna emellan. - Tyskarna är pålitliga idag, Ryssarna är det fortfarande inte

Den 17 september invaderades Polen av sovjetiska Röda armén. Helt fucking jävla otroligt !!!!

Vi ska vara väldigt tacksamma för USA:s inblandning (trots att de verkligen inte ville...............men så var det ju en sak som hände !!) annars hade saker och ting varit väldigt annorlunda idag.

Svenskarna då - Jo skitnödigt PK redan på den tiden. "Vi håller inte med någon, sedan ser vi vem som vinner kriget och vänder kappan med vinden" - Fegt (på gränsen till äckligt) säger jag - "Diplomati" heter det på finare svenska.


Vi kör samma race idag - Våra politiker vägrar ta fighten mot extreminism, gissar på att de sitter i riksdagen med händerna i kors och sjunger "we shall overcome" just nu !!!
 

h051n

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2011
Ort
Kristianstad?
Hoj
Crescent citybike
På med foliehatten!
För min del så tror jag inte på att IS en en muslimsk terrorist grupp.
Visst finss det muslimer med där som blivit lurade dit. En del från Sverige som åkt, ena dagen är dem på diskotek och vet inte ens vad islam är sen är dem i Syrien och krigar för Guds skull...

Nä jag säger att IS, bin Laden och resten av terror grupperna är tränade av USA och är där för att göra uppror och krig vilket ger en stor inkomst.
Att USA krigar "mot" dem är spel...
11 september= USA.

Hjärntvättade av media är vad vi blivit...
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
På med foliehatten!
För min del så tror jag inte på att IS en en muslimsk terrorist grupp.
Visst finss det muslimer med där som blivit lurade dit. En del från Sverige som åkt, ena dagen är dem på diskotek och vet inte ens vad islam är sen är dem i Syrien och krigar för Guds skull...

Nä jag säger att IS, bin Laden och resten av terror grupperna är tränade av USA och är där för att göra uppror och krig vilket ger en stor inkomst.
Att USA krigar "mot" dem är spel...
11 september= USA.

Hjärntvättade av media är vad vi blivit...

Lustigt att du nämner hjärntvättad.
 

h051n

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2011
Ort
Kristianstad?
Hoj
Crescent citybike
Dem som åker har också blivit hjärntvättade, de drivs av sina känslor, där av enda dagen på disko andra ja du vet var...
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Dem som åker har också blivit hjärntvättade, de drivs av sina känslor, där av enda dagen på disko andra ja du vet var...

Ja, de åker för att de tror det är det rätta, och i princip alla som tror något är det rätta har blivit hjärntvättade.

Vi drivs alla av våra känslor, iaf om vi är utan skarpa diagnoser.
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
vadå.. det finns en artikel där 20 st svenska medborgare (dock med annan bakgrund) har åkt ner & anslutit sig till IS, dock är 13 av dessa 20 döda.. men vadå.. spelar roll
tror inte "vi" svenskar råkar illa ut iaf

Nu har du nog lite gamla siffror.
T o m SÄPO har räknat upp dem till ca 100 st.
Andra, icke politiskt korrekta, bedömare anser att det snarare är 300-400 som åkt inklusive ett gäng kvinnor.
 

R-1000

Live for nothing or die for something
Gick med
25 Sep 2004
Ort
Stockholm och Dalarna
Hoj
Ducati Monster 1200 -15
Oavsett om vi står inför ett världskrig eller inte så det fortfarande skillnad på ett land som invaderar länder där de har något att vinna och på ett världskrig.
Jag tror att SilverWolf syftade på det Rysslands? Lilla övertramp i skärgården. Att det skulle handla om en skarp invasion är väldigt långsökt, kanske en demonstration om Sveriges brister i försvarsmakt, även det kan vara långsökt. Men absolut, du har rätt PippiT, en invasion a ala Ryssland>Georgien eskalerar absolut inte till ett världskrig, det har uppstått två världskrig i historien, och man ska inte förringa betydelsen. Så ja, det är väldigt stor skillnad på en invasion och ett världskrig. Inget tyder på att vi kommer se ett 3:e. Idag kan vi se många verbala skenattacker mellan supermakterna, men inget som eskalerar till något särskilt mycket mer.
 
Last edited:
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top