Polisen stal Johans hoj

Manne990

#60
Gick med
4 Feb 2008
Ort
Västerås
Hoj
R1
Oavsett om hojen är stulen eller inte så vidhåller jag min åsikt - parkerar man en oreggad, oskyltad hoj helt öppet UTANFÖR sin bostad, då förtjänar man fan att bli av med den en längre tid...

100% korrekt agerat av polisen.

Varför då? Det är ju fortfarande MIN hoj. Ge fan i den!
 

tjocksmock

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2010
Ort
sverige
Hoj
kronans trampcykel
Oavsett om hojen är stulen eller inte så vidhåller jag min åsikt - parkerar man en oreggad, oskyltad hoj helt öppet UTANFÖR sin bostad, då förtjänar man fan att bli av med den en längre tid...

100% korrekt agerat av polisen.

Så du menar att man ska parkera den INUTI sin bostad!
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Så du menar att man ska parkera den INUTI sin bostad!

Ja, det är ju ett alternativ som är bra mycket bättre än det nuvarande alternativet, där någon till slut irriterat sig så mycket eller fattat så mycket misstanke att polisen kom och plockade in den. Eller...?

Seriöst. Det är inte en daily driver eller en jobbpendlarhoj vi diskuterar. Detta handlar om en racehoj. Ingen förvarar sin racehoj på det sätt som beskrivs i artikeln.
 
Last edited:

Floki

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2014
Ort
Göteborg
Hoj
En STOR plastraket.
Man ska kunna förvara sin hoj precis hur man vill utan rädsla för att få den stulen.Att sedan polisen reagerar när de ser en oskyltad hoj är ju helt rätt.
 

Bernando

Medlem
Gick med
8 Aug 2014
Ort
Vasastan
Hoj
-03, Yamaha, YZF-R6
Då nämner han en hoj som polis har i beslag, men inte kan identifiera, varken modell eller år.
men som alla vet, har jag ägt 5 st R1 & skrev även wiki om Yamaha R1 här på SH för några år sedan.

min kontakt mailar över ett par bilder, som larmtjänst fått av polis. då dom inte vet märke eller modell.
så jag kan identifiera hojen som en Yamaha R1 av första generationen, dvs 1998-1999

dagen efter hör larmtjänst av sig igen & dom har tack vare att jag kunde berätta märke & modell samt år, så har polis fått fram vilken hoj det rör sig om.

Om varken polis eller larmtjänst kunde få fram modell och år så antar jag att det byter att ramnumret måste varit bortfilat (eller hur man nu tar bort såna saker)?
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Har läst igenom inläggen och kan bara konstatera en sak - När man läser sådana här trådar är oftast allt kristallklart vid första anblicken - typ "Vilken tavla polisen gjorde !! lämna tillbaks hojen DirEckt "

Vid närmare eftertanke så............

Kan det vara så att.........(här bara spånar jag fritt och gissar hej vilt - Men det KAN finnas sanning i något påstående)

Hojen har blivit buskörd i byn utan försäkring - Folk har tröttnat och anmält honom. Men polisen har inga direkta bevis och killen själv blånekar.

Den är inte alls så grön som han vill påskina.

Han har andra saker på sig i belastningsregistret som gör att polisen så att säga har en "mindre tröskel" för att ingripa än om det varit en vanlig Svensson. Inte helt ovanligt att polisen punktmarkerar de kriminella i min stad, sådana här "trakasserier" är nyttiga, buset tycker det är väldigt påfrestande att alltid ha ögonen på sig.


Möjligt att inget av det jag skriver stämmer, jag bara gissar som sagt !!!!
 

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
Jag är inte så fördomsfull, men efter att ha läst inlägg och kommentarer från herren ifråga har jag svårt att tro polisen, av ren slump, beslagtog hojen.
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Jag är inte så fördomsfull, men efter att ha läst inlägg och kommentarer från herren ifråga har jag svårt att tro polisen, av ren slump, beslagtog hojen.

Hymlar inte direkt med fängelstiden heller:rolleyes:
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
????? Vet ej vad som hände där men ett PM kanske löser det.
 

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Ort
SsS
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Har läst igenom inläggen och kan bara konstatera en sak - När man läser sådana här trådar är oftast allt kristallklart vid första anblicken - typ "Vilken tavla polisen gjorde !! lämna tillbaks hojen DirEckt "

Vid närmare eftertanke så............

Kan det vara så att.........(här bara spånar jag fritt och gissar hej vilt - Men det KAN finnas sanning i något påstående)

Hojen har blivit buskörd i byn utan försäkring - Folk har tröttnat och anmält honom. Men polisen har inga direkta bevis och killen själv blånekar.

Den är inte alls så grön som han vill påskina.

Han har andra saker på sig i belastningsregistret som gör att polisen så att säga har en "mindre tröskel" för att ingripa än om det varit en vanlig Svensson. Inte helt ovanligt att polisen punktmarkerar de kriminella i min stad, sådana här "trakasserier" är nyttiga, buset tycker det är väldigt påfrestande att alltid ha ögonen på sig.


Möjligt att inget av det jag skriver stämmer, jag bara gissar som sagt !!!!
Jo ligger väl lite bakom som gjorde det. Fast är det verkligen rätt att lagen ska se olika ut? Nu vet jag inte hur rättsligt okey det är att ta beslagta en hoj utan skyltar men känns lite tveksamt...

Hade det varit lika okey om dom hade ställt upp en upphittad stulen hoj framför hans bostad o sedan tagit honom för hojstöld bara för att han buskör?

Att polisen kan trixa lite händer ju då o då även i vårat lilla land och kan mycket väl förstå en viss frustration från deras sida. Fast att hitta på brott/dra paragrafer till det yttersta för att man inte klarar sätta dit personen i fråga för vad den egentligen gör anser jag vara fel, även fast det händer, har gjort o kommer alltid att göras.
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Som svar till Culpa

Märk väl att nu svarar jag inte på huruvida detta är så i det här specifika ärendet - Här svarar jag helt generellt.

En viss form av extra punktmarkeringar av vissa personer är ofrånkomlig. "Vet" man att en person har gjort "det och det" men inte kan sätta dit honom för detta, så kör polisen med att t ex sätta dit för extra kontroll av fordon (flygande besiktning) vinkar in och kollar bilen när man ser den, kollar vilka som är passagerare osv osv. Man lämnar helt enkelt inte personen ifred. Det är nog rätt jobbigt kan jag tänka mig !

Men...............Det får positiva konsekvenser för oss skattebetalare !!

Hur det är i detta fallet har jag inte en susning om - Kan vara så att killen är helt clean

Det lär väl ge sig inom en snar framtid !!
 

Bernando

Medlem
Gick med
8 Aug 2014
Ort
Vasastan
Hoj
-03, Yamaha, YZF-R6
Jo ligger väl lite bakom som gjorde det. Fast är det verkligen rätt att lagen ska se olika ut? Nu vet jag inte hur rättsligt okey det är att ta beslagta en hoj utan skyltar men känns lite tveksamt...
Enligt lagen får fordonet flyttas "Om det är uppställt i strid mot föreskrifter om stannande eller parkering och fordonet ska vara registrerat men saknar registreringsskylt eller annars inte kan identifieras på platsen". Nu har det ju inte framgått om hojen fick stå där den stod, men dessutom går nog en hoj utan skyltar som misstanke om brott och därmed föremål för utredning, särskilt om killen är en lokal kändis. Är allt i sin ordning får han ju tillbaka sin hoj.

Hade det varit lika okey om dom hade ställt upp en upphittad stulen hoj framför hans bostad o sedan tagit honom för hojstöld bara för att han buskör?
Det kallas brottsprovokation och är inte tillåtet i Sverige.:fakta Så nej, det hade inte varit lika okey :)
 
Last edited:

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Ort
SsS
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Enligt lagen får fordonet flyttas "Om det är uppställt i strid mot föreskrifter om stannande eller parkering och fordonet ska vara registrerat men saknar registreringsskylt eller annars inte kan identifieras på platsen". Nu har det ju inte framgått om hojen fick stå där den stod, men dessutom går nog en hoj utan skyltar som misstanke om brott och därmed föremål för utredning, särskilt om killen är en lokal kändis. Är allt i sin ordning får han ju tillbaka sin hoj.
Förvisso, en slagning på ett ramnummer kan ta ett år om dom vill.
Det kallas brottsprovokation och är inte tillåtet i Sverige.:fakta Så nej, det hade inte varit lika okey :)
Inte riktigt va, vid brottsprovokation gör ändå personen ifråga ett brott. Görs titt som tätt även det, ända skillnaden är att det saknas i papperna.
 

Bernando

Medlem
Gick med
8 Aug 2014
Ort
Vasastan
Hoj
-03, Yamaha, YZF-R6
Inte riktigt va, vid brottsprovokation gör ändå personen ifråga ett brott. Görs titt som tätt även det, ända skillnaden är att det saknas i papperna.
:va Jag kanske missförstod ditt tidigare inlägg, tolkade "Hade det varit lika okey om dom hade ställt upp en upphittad stulen hoj framför hans bostad o sedan tagit honom för hojstöld bara för att han buskör?" som att du menade att polisen ställer en stulen hoj framför hans bostad i hopp om att han skulle dra iväg på den.
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top