Nya Kawasaki H2.

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
För att den inte har några lysen, det som visats hitintills är H2R som inte kommer få köras på gata.

Jasså är det så... trodde först att R versionen var typ bättre fjädring och bromsar och sånt än standard versionen. Som en del andra hojar finns i någon standard version och en lite mer påkostad, men båda är gatlegala... men så var det alltså inte. :(

Om man skulle få råd med en H2R så får man väl ta hjälp av ShervinRRR för att modda in belysning i luftintagen.


Tyvärr så spekulerade VisorDown (TWOs webbsida) att den vanliga H2 skulle få bara 200 hästar. :va
Hoppas att så inte är fallet, det skulle ju döda hypen om hojen lite.
En bättre siffra vore runt 225-240 hästar för den vanliga modellen.


Före "Vol. 10" så var det något ryckte om 220-230 hästar.
Inte för att 200 är direkt lite i en motorcykel, men i sammanhanget är det ändå en liten besvikelse.
Sen är det väl som Ulvhamne säger att det nog går att skrämma upp den en bit till...

Hoppas det finns någon H2:a på någon provkörningsdag nästa år (som ingen har krashat innan man kommer dit...)
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Måste säga att jag är lite besviken. Trodde att det skulle vara herrejösses effekt i gatlegala H2.. Visst, den kommer att ha vrid som räcker.. Men jag såg verkligen fram emot att provköra en hoj med minst 250hk..

Det är det som är det farliga med att hypa saker.. Det byggs upp något enormt av deras teasers och ens fantasi och plötsligt blir det 200hk..:3freak

Sen förstår jag inte riktigt H2R.. Ej gatlegal turbohoj som man inte får tävla med på 300hk?? Va fan är grejen där liksom? Tycker att det är väldigt märkligt. När och var ska man köra den? På bandagar uteslutande?

Många frågor som ni märker, men det är för att jag känner mig lite lurad:huvet
 

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
Undrar om vanliga H2 har kompressor....
Jag menar 200 hk kan man ju kräma ur en 998cc motor utan överladdning

Bra fråga faktiskt. Kan ändå hoppas på det. Dels för att det är coolt. :banana
Men sen borde det också kunna innebära lite mer pulver tidigare i varvregistret.
Borde väl vara enklare att skrämma upp den i mer effekt också, kanske byta H2 kompressorn mot en H2R kompressor eller något, än om det kommer en helt utan kompressor?
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Undrar om vanliga H2 har kompressor....
Jag menar 200 hk kan man ju kräma ur en 998cc motor utan överladdning
Ja, i så fall riskerar nog denna hype som Kawasaki skapat kring H2 att slå tillbaka mot dom. Samtidigt torde ju Kawasaki inte vilja överge tävlingsbanorna så någon form av reglementsenlig sugmotor borde fortfarande finnas med i literkonceptet, oavsett om den heter H2RR, ZX-10 eller något annat.

Det är dock inte lätt att bygga en motor med BMW:s prestanda och en god livslängd och dessutom göra det märkbart bättre, även tyskarna har ju haft sina problem att få motorerna att hålla sedan introduktionen. Receptet heter i mångt och mycket högre varvtal, och högre varvtal kostar. Ett sätt att göra det utan att det kostar skjortan är ju att överladda. Dessutom har man väl presenterat namnet H2 som överladdat koncept, inte enbart H2R?

Vill Kawasaki vara säkra på att både vinna effektkriget och ha en koncept som håller i tiden överladdar de även H2. Att köra vidare på sugmotorkonceptet efter denna lansering kan bli lite för svårsmält för de som skådat ljuset i den asiatiska tunneln...

Men vad vet jag... :)
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Det fanns en tid när man från myndighetshåll tyckte att det räckte med 100hk på en motorcykel. De byråkraterna och de tankegångarna är def utdöda.:fakta

Jag säger inte att fler hästar är framtiden men fan va kul vi ska ha innan den är här:yoparty:banana:tuttar
Nja det var snarare försäkringsbolagen som tyckte att det räckte med 100 hk.
En kompis importerade en GSXR750 med 112 hk på den tiden.
Den kostade mer än dubbelt så mycket i försäkring som en GSXR1100 med 100 pappershästar.
Största skillnaden är att många nu tycker att det är värt pengarna.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Ja, i så fall riskerar nog denna hype som Kawasaki skapat kring H2 att slå tillbaka mot dom. Samtidigt torde ju Kawasaki inte vilja överge tävlingsbanorna så någon form av reglementsenlig sugmotor borde fortfarande finnas med i literkonceptet, oavsett om den heter H2RR, ZX-10 eller något annat.

Det är dock inte lätt att bygga en motor med BMW:s prestanda och en god livslängd och dessutom göra det märkbart bättre, även tyskarna har ju haft sina problem att få motorerna att hålla sedan introduktionen. Receptet heter i mångt och mycket högre varvtal, och högre varvtal kostar. Ett sätt att göra det utan att det kostar skjortan är ju att överladda. Dessutom har man väl presenterat namnet H2 som överladdat koncept, inte enbart H2R?

Vill Kawasaki vara säkra på att både vinna effektkriget och ha en koncept som håller i tiden överladdar de även H2. Att köra vidare på sugmotorkonceptet efter denna lansering kan bli lite för svårsmält för de som skådat ljuset i den asiatiska tunneln...

Men vad vet jag... :)

Inte för att jag är kapabel att värdera skillnaden men en kompressormatad literklubba borde leverera 200BHP betydligt tidigare än en sugmotor väl?
Kan det inte finnas ett värde i att ha pulver vid lägre varvtal?
Kan det inte finnas värde i att varvtalsskillnaden mellan topp och tomgång är mindre?

Bara frågor.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Inte för att jag är kapabel att värdera skillnaden men en kompressormatad literklubba borde leverera 200BHP betydligt tidigare än en sugmotor väl?
Kan det inte finnas ett värde i att ha pulver vid lägre varvtal?
Kan det inte finnas värde i att varvtalsskillnaden mellan topp och tomgång är mindre?

Bara frågor.
Ja, jag tror Du kan ha rätt. BMW har tillgripit keramer/komposit och rätt avancerad styrteknik för att få sina saker att hålla när vi vanliga dödliga ska ta oss an deras literklubba. Min personliga, amatörmässiga erfarenhet är att Du med överladdning kan få ut 200 hk utan att det frestar på prylarna lika mycket. Det har med rörelseenergi att göra, även i motorn ökar påkänningar på vevstakar, lager, ventiler etc med kvadraten av hastigheten. Så merkostnaden för kompressor, plenum, drivning etc torde i mångt och mycket kunna balanseras mot inbesparingen av att slippa allt för exklusiva komponenter i motorn.
 
Last edited:

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Kanske hade jag rätt ändå :)
Man går försiktigt fram i literklassen, 200 hp är inte så värst mycket!
Och fronten på gatversionen kommer nog att se lite annorlunda ut :)
Dom ska ju på med strålkastare och ögonbrynen kommer nog att vara borta för att ge plats åt backspeglarna.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Jag tror att Kawasaki bara vill visa att de kan, swn kommer tekniken på de andra hojarna.

Varför inte kompressor på en mindre hoj ? jag tror att det ligger i framtiden.
Om en 250 går som en 1000cc-are och kostar som en 250. varför inte?
Eller en 1000cc som har 200hk vid 5000varv ... :tummenupp
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Det lär ju knappast vara några problem med att få nått snabbare.. Min gamla gixxer med snurra skulle garanterat vara "snabbare" men inte i närheten så körbar. Vilket jag tror dem har jobbat med ganska hårt med! Annars finns det ingen anledning att släppa detta "monster"!

Jag har ingen erfarenhet av att köra turbohoj men moderna implementationer brukar beskrivas som väldigt lättkörda.

Lite OT: Sen gillar jag personligen när det är lite liv och karaktär, det ska inte va så jäkla snällt och lättkört. Även en effektklen maskin är riktigt kul att köra bara den har lite puls och karaktär. Hellre en klenare maskin som man verkligen måste köra själv än en starkare med fjorton olika elektroniska hjälpmedel för att "slippa" hantera effekten själv. Men så är jag gammal och oldschool också.... :crash
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Min erfarenhet - http://m.youtube.com/watch?v=Ylpv_evM6TY

Xyrons hoj, vid tillfället strax under 300 hk. Turbo, men hojen är jättesnäll och egentligen inte alls svårkörd. Det är bara... så mycket effekt, precis överallt! Eller i alla fall i de register man normalt håller till. På bana vill det till att ha extremt känslig gashand, i varje fall utan (eller om man inte vill sätta sin tillit till den) , en väldigt bra TC. Notera framhjulslyftet i 225 km/h, på femte eller sjätte växeln och alls inte i närheten av rödmarkeringen...


Hehe, ser helt galet ut :tummenupp
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Hehe, ser helt galet ut :tummenupp
Ja, och det som skiljer denna maskin från många andra är att den vid tillfället inte har förlängd sving, sänkt chassi eller annat tjafs, ägaren Xyron körde exakt denna maskin runt Kemora på tider runt 1.13-1.14 vilket är Rookie-klass... Den är byggd på en K3 eller K4 (minns inte vilket men byggtråd finns i Turbo-forumet) och det är därför jag tycker hojen kan tjäna som referens i denna tråd - ungefär så här uppträder en överladdad sporthoj på ca 270-300hk ut på en raka...

Visst kan Kawa få till en ännu snällare motor och visst finns högvis med elektronik för att förhindra sladd, hålla ner framhjulet etc. Men med full effektutveckling är det ungefär så här H2R kommer att vilja uppträda, under förutsättning att man bibehåller geometrin för en Sporthoj...
 
Last edited:

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Ja, och det som skiljer denna maskin från många andra är att den vid tillfället inte har förlängd sving, sänkt chassi eller annat tjafs, ägaren Xyron körde exakt denna maskin runt Kemora på tider runt 1.13-1.14 vilket är Rookie-klass... Den är byggd på en K3 eller K4 (minns inte vilket men byggtråd finns i Turbo-forumet) och det är därför jag tycker hojen kan tjäna som referens i denna tråd - ungefär så här uppträder en överladdad sporthoj på ca 270-300hk ut på en raka...

Visst kan Kawa få till en ännu snällare motor och visst finns högvis med elektronik för att förhindra sladd, hålla ner framhjulet etc. Men med full effektutveckling är det ungefär så här H2R kommer att vilja uppträda, under förutsättning att man bibehåller geometrin för en Sporthoj...

Ja det var det som var lite poängen, vad kostar det att bygga en en ny GSXR1000 Turbo med den effekten och som är (relativt) körbar, jämfört med en H2R. Och om prestanda är hyfsat lika, vilken ger roligaste körupplevelsen.
Det är ju körupplevelse (per krona kan man lägga till) allt handlar om, ifall vi inte pratar regelmässig rejsing förstås då det ju är tider som gäller.

Jag tycker t e x att min trimmade gammelbandit är mycket roligare att köra än en ny B-King, jämförbar effekt men b-kingen är mer "körbar", banditen ger dock mycket mer skoj (per krona).
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ja, och det som skiljer denna maskin från många andra är att den vid tillfället inte har förlängd sving, sänkt chassi eller annat tjafs, ägaren Xyron körde exakt denna maskin runt Kemora på tider runt 1.13-1.14 vilket är Rookie-klass... Den är byggd på en K3 eller K4 (minns inte vilket men byggtråd finns i Turbo-forumet) och det är därför jag tycker hojen kan tjäna som referens i denna tråd - ungefär så här uppträder en överladdad sporthoj på ca 270-300hk ut på en raka...

Visst kan Kawa få till en ännu snällare motor och visst finns högvis med elektronik för att förhindra sladd, hålla ner framhjulet etc. Men med full effektutveckling är det ungefär så här H2R kommer att vilja uppträda, under förutsättning att man bibehåller geometrin för en Sporthoj...

De har ju pillat dit lite vingar för att motverka wheelies. :crash
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
De har ju pillat dit lite vingar för att motverka wheelies. :crash
Yeah, right. Jamen då så... ;)

...Det är ju körupplevelse (per krona kan man lägga till) allt handlar om, ifall vi inte pratar regelmässig rejsing förstås då det ju är tider som gäller...
Mmm, när det gäller körupplevelse per krona torde väl ett hemmabygge kosta ca 35-50 kkr inkl material men exkl egentid för en händig hemmapulare.

Det finns dock två riktigt stora problem att överladda en sugmotormaskin för landsvägsbruk:
1 - De flesta orkar inte bygga tillbaka prylarna till standard inför varje besiktning. Och i alla fall på våra breddgrader inspekterar de alltid grenrören...
2 - Effekten underlättar inte gatåkat precis, Xyron har tävlat på hög nivå i R1000 men ställer ändå alltid ned laddtrycket maximalt vid banåkning. Go figure why... ;)

Därmed tror jag att t ex en överladdad H2 skulle kunna bli en storsäljare, Du har hojen reggad med överladd vilket ger mycket goda möjligheter att "utveckla" effekten på hemmaplan och slippa bygga tillbaka prylarna inför besiktningstillfället. Det har sålts hojar med lättkorrigerade strypningar även tidigare i historien...
 
Last edited:

NoBrakes

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2014
Ort
Trollhättan
Hoj
Kawasaki zx10r 2005
Seriöst...
Det Kawasaki har gjort är ju ingen konst, dom har ju egentligen kastat in handduken mot S1000rr då dom inte klarade av att slå den utan överladdning! Det verkar som att alla har blivit överväldigande och helt förtrollade av detta :confused: vad händer om Yamaha slänger en turbo på sin R1? Jag är väldigt skeptisk till utvecklingen av detta! Man brukar gå fram försiktig i literklassen. Det här är nästan absurt! Nu måste dom övriga märkena också köra med överladdning för att kunna hänga med, vart ska detta sluta?

Lugn o fin nu. H2 kommer kosta multi i inköp och i försäkring så ja ni vet fläsk! och det kommer inte säljas så många med andra ord. Byggd för att dräpa bmw s1000rr på pappret men inte i sålda hojar!
Det kommer inte hända så värst mycket med sporthojs segmentet.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Yeah, right. Jamen då så... ;)

Mmm, när det gäller körupplevelse per krona torde väl ett hemmabygge kosta ca 35-50 kkr inkl material men exkl egentid för en händig hemmapulare.

Det finns dock två riktigt stora problem att överladda en sugmotormaskin för landsvägsbruk:
1 - De flesta orkar inte bygga tillbaka prylarna till standard inför varje besiktning. Och i alla fall på våra breddgrader inspekterar de alltid grenrören...
2 - Effekten underlättar inte gatåkat precis, Xyron har tävlat på hög nivå i R1000 men ställer ändå alltid ned laddtrycket maximalt vid banåkning. Go figure why... ;)

Därmed tror jag att t ex en överladdad H2 skulle kunna bli en storsäljare, Du har hojen reggad med överladd vilket ger mycket goda möjligheter att "utveckla" effekten på hemmaplan och slippa bygga tillbaka prylarna inför besiktningstillfället. Det har sålts hojar med lättkorrigerade strypningar även tidigare i historien...

Glöm inte att vi pratar om överladdning med kompressor här. Det blir en betydligt mer linjär effektkurva än med turbo som dessutom med elektronikens hjälp kan styras lite som Kawasaki vill. Jag tror att den kommer att vara hysteriskt stark men samtidigt betydligt snällare än ett hemmabyggt turbomonster... :)
 
Nyheter
Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Top