Yamaha FZ6 2006 : Bränslepump eller annat fel? Hjälp.

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Tjenare. har fått lite problem med min hoj. senast i Torsdags gick den felfritt och igår (fredags) skulle jag köra den och den ville inte starta bara. förstår inte vad det är som är fel. Tillslut efter många försök kunde jag starta den men den Vägrade att gå på mer än några få % gas som max. Fick upp den i max 9k rpm om jag sakta tvingade upp den i varv.
Nu ikväll försökte jag undersöka lite mer och såhär beter den sig på tomgång när man har försökt o starta ca 10 gånger (de första 10 startar den inte alls)
har gjort:
*kollat säkringar
*El-spray typ överallt där de fanns sladdar (rengörning av någon slag)
*inspekterat så inget sitter löst eller klämt (i alla fall en hyffsad genomgång)
*Tankade ny soppa i Onsdags
*ej ståt i regn, varmt garage.
*typ 900mil på mätaren, 8år gammal. i original utförande.

Länkar en Youtube video på just min hoj som jag spelade in ikväll, batteriet höll på att bli urladdat så jag fick bara startat den en gång. men såhär beter den sig
https://www.youtube.com/watch?v=JiwDMvVzo9o

Snälla sporthojare där ute som har någon ide i vilken ände jag skall börja felsöka
Hjälp :Bugar :confused:

mvh
Jesper
 

xrperra

ståckholmsjävel
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Hufvudstaden
Hoj
Japanskt o Amerikanskt
Vilken kvalite håller soppan i Polen?
Kanske läge att kolla/byta bränslefilter?.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Vilken kvalite håller soppan i Polen?
Kanske läge att kolla/byta bränslefilter?.

tack för svar!
jag är osäker på Polens soppa kvalite, men jag gissar att den är sämre än den svenska. jag har väl kört ca 200 mil i polen och 650mil i sverige.

Ang bränslefilter: jag tänker mig som att ett bränsle filter som blir igentäppt kommer succesivt under tid och man märker att den går sämre o sämre och inte går fram felfri till krongel på en natt. men jag vet ej då jag aldrig haft problem med bränslefilter innan. Är dock 99% säker att de är samma filter som kom ifrån fabrik som sitter i den.

Måste passa på att fråga: vart bör filtret sitta, i tanken eller påväg till motorn?
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
var nere o plockade av tanken för att lättare kunna se lite. märke att när jag drog ur bensin slangen så rann de bensin som om de var öppet. Jag är ju bara van att meka moped med bensinkran samt vaccumstryt system innan och vill väl säga att mängden bensin som rann var motsvarande (dvs en liten fin stråle).

Skall det vara såhär på inspruts hojar med bensinpump?

2: slangen som för bensin var veckat på ett ställe precis innan den går ner till någon jag vill kalla för Fuel-Rail. dvs ett rör som ger av 4ra rör som ser ut o gå till varsin "spridare?". hur som så verkade den vara rätt klämt men de ser ut o vara ett sådant veck som blir när något ligger o klämmer under en lång tid och den gick inte att räta ut. känns även som de var något metall aktigt i bensinslangen så den kan ju ligga o klämma. men vad vet jag?

Jag har inte lyckats lokalisera något jag vill kalla för bränsle filter än sålänge, finns det någon godhjärtad själ som vet lite om detta? :)

mvh
Jesper
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Hej alla igen. testa o räta till lite bensin slangar men de verkade inte hjälpa så de är nog inte de som är fel.
Luftfilter så bra ut.

Jag måste fråga om någon vet. Sitter bensin filter i pumpen? läste om det på ett engelsk språkigt forum, tråd från 2009.

http://i.ebayimg.com/00/s/NzY4WDEwMjQ=/$(KGrHqR,!rQE88hJMt8iBPiZUioUT!~~60_57.JPG
här är en bild: jag misstänker att filter sitter i den vita som kommer ner där, det är även den som de rinner bensin ur för mig, men jag antar att de är ett öppet system som inte stängs alls.

Någon som vet? :Bugar
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Spelade in en liten film med bränsle pump men de blev så dåligt, man såg inte strålen då ja riktade den ner i en dunke… aja där lärde man sig något o tänka på inför filmning av sådant. hur som.
*när jag vrider på tändningen går ju pumpen fint, strålen tilltar rätt kraftigt och pumpar på med bränsle, sedan när jag försöker starta den (utan att de kommer bensin till den) så ökar även strålen.

Är detta tecken på att pumpen funkar bra? eller kan den fortfarande vara dålig?

Hur som, jag undrar om de är filtret i soppa pumpen som jag bör kolla, de rann bra i alla fall, men bör jag fortfarande kolla?
någon som har någon ide?
 

h051n

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2011
Ort
Kristianstad?
Hoj
Crescent citybike
Har du kommit över dödarknappen?
När jag hade en fz6a 2006 så kunde jag inte starta hojen på ett bra tag, så jag lät den vila en stund sen lyckades vi springa igång den.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Har du kommit över dödarknappen?
När jag hade en fz6a 2006 så kunde jag inte starta hojen på ett bra tag, så jag lät den vila en stund sen lyckades vi springa igång den.

Hej, tack för svar. jo dödar knappen har använda lite faktiskt, både av mig och firma. hur betedde sig din FZ6a när du hade problem? som i min video eller startade den inte alls? jag håller på o felsöker lite när jag inte jobbar, har plockat av o tömt tanken o kollat bränsle pump, o allt verkar dock funka på den fronten.

Jag har även kollat alla säkringarna under tailen, Hela o fina. men de fanns "huvudsäkringar" någonstans enl manualen, vet du något om detta eller du kanske inte är så insatt :)

I alla fall, jag är mycket tacksam för ditt svar och hoppas du orkar svara mig igen om hur din hoj betedde sig.

Många vänliga hälsningar
Jesper :krama
 

h051n

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2011
Ort
Kristianstad?
Hoj
Crescent citybike
Mer eller mindre som på videon, ibland gick den igång några meter innan den stängdes av och ibland hände inget när jag försökte starta.

Som mest tror jag att jag fick vänta max en timme innan den blev normal igen, men oftast 5-10 minuter.

Hojen kunde även bli lite svår startad om jag tvättat hojen noga.

Hoppas du fått igång den nu.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Mer eller mindre som på videon, ibland gick den igång några meter innan den stängdes av och ibland hände inget när jag försökte starta.

Som mest tror jag att jag fick vänta max en timme innan den blev normal igen, men oftast 5-10 minuter.

Hojen kunde även bli lite svår startad om jag tvättat hojen noga.

Hoppas du fått igång den nu.

Det låter ju precis som min, jag tvättar ganska nogrant och lite små ofta, kör mycket i regn (eller ja, har kört) samt tvättar alltid av efter jag kört i regn så inte all lera o grus skall vara kvar på den över natten.

Just nu har jag jobbat rätt mycket så den har mest stått stilla, jag skall försöka ta ett pytte ryck ikväll då jag börjar 07:00 imorgon, och förhoppningsvis köra ett Stor ryck imorgon och se vad som kan göras.

jag har inte testat så länge som du, kanske startat 10-20 gånger i stöten sedan har jag gett upp istället. jag vågade inte köra den då den tvekade så när jag gasade på tomgång men jag antar den skulle dö direkt när jag släppte kopplingen antar jag, tyckte den verkade så i alla fall.

Tack för hjälp i alla fall, jag återkommer med info när jag väl har lyckats få igång den (Eller om jag inte får igång den)

:tummenupp :krama
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Edit då: "inget resultat än"

*Rengjort lite vid dödarknappen med El-rengörnings spray

*har gjort fin jord kabel samt slipat ytorna, även för batteriet. de såg alla fina ut och nu är de mer än garanterat fina

*Svurit så att man aldrig någonsin kommer hamna i himlen…

*Jag har noterat en Liten veckning på bensin slangen
den ser dock ut som att den har kommit av att den legat veckat under en Lång tid. som en "kläm skada", men kan det vara värt o kolla på?

Jag behöver ideer, vad skall jag ta mig till? solen skiner ute nu men de gör inte jag :(
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Hej!
Tyvärr kan jag inget om insprutning eller bensinpumpar.
Men jag tycker spontant att det låter som att du ska byta ut bensinslangen som första åtgärd.
Du säger att det verkar flöda rikligt med bensin från kranen/pumpen när du försöker starta, så där verkar det ju inte vara stopp. En bensinslang med ett veck på mitten är, som de säger i amerikat, "a big no-no".
Börja med det oavsett andra idéer.
Du har ju nämligen hittat ett fel där.

Efter det kan du försöka starta den igen. Går det lika illa ändå så tycker jag du ska försöka få igång den på tomgång en kort stund, sen slå av och ta ur tändstiften och kolla hur de ser ut.

Kolsvarta, fuktiga och luktar kraftigt av bensin, då kan du tillsvidare dra slutsatsen att soppa flödar och lämna bränsletillförseln så länge, och kanske kolla tändningen istället. Alltså gnista/tändspolar/tändhattar/tändkablar/tändstift etc.

Kritvita och snustorra, då kanske du ska kolla vidare kring bränslet och insprutningen (kan det vara nåt annat i hela kedjan från tanken fram till cylindern som är igensatt? Spridarna tex?)

Som sagt, jag gissar lite här och hoppas någon mer kunnig ger dig bättre svar. Men även för insprut antar jag att det gamla vanliga gäller, dvs:
#har vi gista?
#har vi kompression?
#har vi bränsle? (och med bränsle menar vi ju luft+bensin i rätt förhållande)
och att man utifrån dessa tre söker sig fram till felet, alltid de enklaste sakerna först (så man inte river hela motorn när det visar sig att man bara glömt att tanka:))
 
Last edited:

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Hej!
Tyvärr kan jag inget om insprutning eller bensinpumpar.
Men jag tycker spontant att det låter som att du ska byta ut bensinslangen som första åtgärd.
Du säger att det verkar flöda rikligt med bensin från kranen/pumpen när du försöker starta, så där verkar det ju inte vara stopp. En bensinslang med ett veck på mitten är, som de säger i amerikat, "a big no-no".
Börja med det oavsett andra idéer.
Du har ju nämligen hittat ett fel där.

Efter det kan du försöka starta den igen. Går det lika illa ändå så tycker jag du ska försöka få igång den på tomgång en kort stund, sen slå av och ta ur tändstiften och kolla hur de ser ut.

Kolsvarta, fuktiga och luktar kraftigt av bensin, då kan du tillsvidare dra slutsatsen att soppa flödar och lämna bränsletillförseln så länge, och kanske kolla tändningen istället. Alltså gnista/tändspolar/tändhattar/tändkablar/tändstift etc.

Kritvita och snustorra, då kanske du ska kolla vidare kring bränslet och insprutningen (kan det vara nåt annat i hela kedjan från tanken fram till cylindern som är igensatt? Spridarna tex?)

Som sagt, jag gissar lite här och hoppas någon mer kunnig ger dig bättre svar. Men även för insprut antar jag att det gamla vanliga gäller, dvs:
#har vi gista?
#har vi kompression?
#har vi bränsle? (och med bränsle menar vi ju luft+bensin i rätt förhållande)
och att man utifrån dessa tre söker sig fram till felet, alltid de enklaste sakerna först (så man inte river hela motorn när det visar sig att man bara glömt att tanka:))

*bytte slang utan resultat
*Kollat stift, ser Ok ut, den hade stått över natten men de var ju inte "torra". mer svart - bruna
kanske borde byta stift ändå kanske? annars vet jag inte. är helt planlös på vad jag skall gå vidare med.

Om någon vänlig själ mellan göteborg och stenungsund skulle vilja komma förbi är ni mycket välkomna, vi får hitta på någon rimlig ersättning för besväret, kanske mat o fika eller något?
mvh
Jesper
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Stiften ska inte vara blöta. Visst, byt dem, det är ju en enkel åtgärd. Andra enkla saker är att plocka ut dem en och en. Stoppa tillbaks i tändhatten. Håll stiftet mot metalldel på motorn. Tryck på startknappen och kolla om du har gnista. Gör så på allihop, en i taget. En annan enkel sak är att få igång den och sen känna på grenrören. Blir alla lika varma? På detta sätt har du enkelt kollat om du ha gnista på alla samt att den går på alla cylindrarna.
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Andra enkla saker är att kolla att anslutningarna till tändspolarna verkar okej. Att de inte är ärgade och att de sitter ordentligt. En annan sak är att skruva av tändhattarna och titta hur det ser ut. Kapa av några millimeter av tändkabeln och skruva på igen. Känn efter att de sitter.
 
Last edited:

Ejb

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2012
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha FZ6
Du har kollat avluftningsslangarna som går ner från tanken? Är själv rätt novis men om dom hamnar i kläm så borde det väl bli lätt vakum i tanken så att soppan stannar av vilket skulle kunna ge symptomen av att den går igång men sen självdör.
Kolla dom och testa också att starta med öppen tanklucka.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Andra enkla saker är att kolla att anslutningarna till tändspolarna verkar okej. Att de inte är ärgade och att de sitter ordentligt. En annan sak är att skruva av tändhattarna och titta hur det ser ut. Kapa av några millimeter av tändkabeln och skruva på igen. Känn efter att de sitter.

Det skall jag faktiskt ta o kolla. tror du de e okej o ta ut alla 4 på en gång o testa eller bör jag ta en o en? borde jag inte "se" att spolarna funkar då. som jag förstått de så är det två spolar totalt. 1 för cylle (stift) 1+2 samt en för cylle (stift) 3+4.

Ejb: Jag har kollat o blåst. de verkar vara okej. samt jag har testat att köra med bensinlocket öppet, antar jag är klar med den kontrollen då? :)
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Man brukar låta de andra sitta kvar för att på så vis ha dem jordade, så ta dig det extra besväret tycker jag.

Det är ofta två spolar totalt, ja. Men snarare spole A=1+4, spole B=2+3.

När det gäller det där med att putsa spolarnas kontakter, kolla att de sitter fast ordentligt, kapa lite tändkabel vid anslutningen till tändhattarna så är det väl lite samma sak som när du putsade batterikontakterna: när man ändå håller på kan man väl lika gärna... osv:)
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Sorry! Jag kanske svarade på fel fråga!:smasha
Alltså, kolla tändhattarna kan du ju göra alla på en gång. Kapa lite tändkabel osv.
En i taget gäller om du ska kolla gnistan.

Edit: vill förresten svara lite tydligare på denna fråga också
"borde jag inte "se" att spolarna funkar då"
Jag antar att du tänker på gnistkontrollen. Njae. Vad du kommer att kunna komma fram till är ifall du får bra gnista ute i tomma luften. Det utesluter inte att det ändå blir dålig gnista inne i cylindern när det hela ska jobba mot kompressionen osv. Vad du ska titta efter för att det ska verka bra är: du håller in startknappen i kanske 2-3 sekunder, gnistan ska synas bra och komma i regelbundet intervall, säg 5-7 gnistor per sekund (eller däromkring). Är det dagsljus så syns det ju sämre, men ändå... Ser det INTE ut så, så kan du ha hittat ett problem.
 
Last edited:

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Sorry! Jag kanske svarade på fel fråga!:smasha
Alltså, kolla tändhattarna kan du ju göra alla på en gång. Kapa lite tändkabel osv.
En i taget gäller om du ska kolla gnistan.

Edit: vill förresten svara lite tydligare på denna fråga också
"borde jag inte "se" att spolarna funkar då"
Jag antar att du tänker på gnistkontrollen. Njae. Vad du kommer att kunna komma fram till är ifall du får bra gnista ute i tomma luften. Det utesluter inte att det ändå blir dålig gnista inne i cylindern när det hela ska jobba mot kompressionen osv. Vad du ska titta efter för att det ska verka bra är: du håller in startknappen i kanske 2-3 sekunder, gnistan ska synas bra och komma i regelbundet intervall, säg 5-7 gnistor per sekund (eller däromkring). Är det dagsljus så syns det ju sämre, men ändå... Ser det INTE ut så, så kan du ha hittat ett problem.

de spelar väl ingen roll om vilken tändhatt jag använder när jag kollar gnistan väl? eller är det "smidigt" att testa alla på respektive tändhatt?. dvs "stift 1" på hatt "1" och 2 på 2 osv. tänkte då borde jag ju få bekräftat att ström går via alla hattar samt varje stift på en gång.
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top