Trasig torx-bit kvar i bult

RaffeKawa

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2010
Ort
Broby
Hoj
Kawasaki A7 -68
Du MIG-svetsar dit en M8-skruv i linje med befintlig skruv, sedan drar du loss alltihop och sätter dit en ny skruv.
Inte en bult, för bultar är ogängade..
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Kapa skallen med en Dremel eller liknande liten maskin, dra bort oket och ta loss skruven med en polygrip.
 

MÅLAREN

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2008
Ort
Helsingborg
Hoj
FZ8N 11a
ELLER så kan man kanske komma åt med en muttertång o dra runt. Annat alt är en vass huggmejsel och slå loss den.
 

Tobias.v.nyberg

Ny medlem
Gick med
11 Oct 2011
Ort
Trollhättan
Hoj
Såld: 1998 Honda CBR 1100 XX. Yamaha XT 1200Z Super Tenere, BMW R1200RT -10
Sälj hojen & köp en ny! :hej

En svetstång låter bra, annars en annan torx som slås fast och lossas med annan nyckel.
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
INTE polygrip! Papegojtång ska det va :fakta
Drar fanken så mycket bättre
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Bits är ganska spröda så prova att knacka i botten på skallen med en körnare och se om du kan spräcka delen som sitter där.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
...och dra med momentnyckel framöver...det där tvåmetersskaftet behövs inte alltid användas. :crash
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
...och dra med momentnyckel framöver...det där tvåmetersskaftet behövs inte alltid användas. :crash

Det är väl losstagningen som misslyckats antar jag? Därför tror jag snarare TS bevisat varför man inte ska använda biltemas verktyg och/eller varför man inte ska använda kulsidan på insexnyckeln vid högre moment.

Men varför har ingen föreslagit boRRa? :va
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Det är väl losstagningen som misslyckats antar jag? Därför tror jag snarare TS bevisat varför man inte ska använda biltemas verktyg och/eller varför man inte ska använda kulsidan på insexnyckeln vid högre moment.

Men varför har ingen föreslagit boRRa? :va

..det var just det jag menade, anar att det är ~40 Nm på de där, som det brukar vara. Det pallar även skitverktyg när det skall lossas. ;) Om nu inte bondens tvåmetersrör varit framme. #jagharmomentetiarmbågen :hihi
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Troligen går det ej att "dra" bort oket med skruven (utan skalle) kvar. Spara skallen.

Ser ut som om det går att dra oket rakt bakåt på bilden.
Iofs så hade jag själv tagit bort hjulet, lossat den andra skruven på oket och vickat lite på oket så att den fastnade skruven skulle lossa (om det nu är möjligt förstås, känner inte till modellen ordentligt)
 

DjMoha

Sporthojsnörd
Gick med
18 Feb 2011
Ort
Sthlm
Hoj
HD V-ROD Muscle
Värm upp oket med en varmluftspickadoll, skruva sen ut skruven mha. en svettstån el. likn. Sen byter du ut hela skruven.
 
Last edited:

kj80

Medlem
Gick med
23 Apr 2014
Om du använder ett dorn då klappar till ordentligt och sen borrar. Kanske inte borde slinter.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Är inte torxbitarna magnetiska? Borde det inte gå att plocka ut den med en liten ferromagnet tex?
 

Manne990

#60
Gick med
4 Feb 2008
Ort
Västerås
Hoj
R1
He he! Många bra tips! :) Gett upp på att få ut resterna och rädda skruven... Så snart jag fått en hem en ny så åker den bort med våld!
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Ett alternativ i framtiden kan vara att köpa säkerhetsbits, de har hål i mitten. Ev kan man lirka i en skruv och dra ut den kvarvarande delen.
 

H Svensson

Mister
Gick med
27 Jun 2005
Ort
Falkenberg
Hoj
Hojlös
Många tips men många är dåliga också, har varit i samma sits ett par gånger och mitt tips är: gör ett djupt spår genom hela skallen ända ner till oket så spänningen släpper, värm upp oket (lufta om det sen), slå lös skruven med slagskruvmejsel eller en REJÄL traditionell skruvmejsel.

Det är väldigt lätt att förvandla den där skallen till en liten bröstvårta om man ska vrida med polygrip/rörtång och liknande på den - och då blir allt helt plötsligt lite svårare.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top