Snälla, visa hänsyn för häst och ryttare!

Benta01

Rikspucko
Gick med
19 Jun 2011
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha MT-09 -2020
hest-piloter är och förblir oförmögna att ta bort skiten efter hesten, sommar som vinter... vinter = stelfrusen hestskit, som att köra rakt in i en stor stenjävel :crash
 

SubSub

Medlem
Gick med
19 Aug 2013
Ort
Stockholm
Hoj
-?-
Har i allafall ringt kommunens växel och lagt fram mitt ärende och blev då kopplad till personen som har skitfrågor på sitt bord. Tyvärr kom jag inte längre än till hennes telefonsvar och väntar fortfarande på att hon ska ringa upp.

Det enda som hjälper är terror, terror, terror! Har haft några grejer jag fått igenom, men de tar bara tag i det om man är riktigt ruskigt jobbig! Annars åker det på högen. :D
 

KHRacing

"D-K"
Gick med
3 Jan 2005
Ort
ring knutstorp
Hoj
CBR600
Enligt lag är det enbart polisen som ej behöver plocka upp skiten efter djuren(hästarna)
till o med beridna högvakten har folk till detta som följer dem på "utflykterna".

Så hästägare är okså skyldiga att plocka upp eller iaf dra ner alltihopa i diket.

böterna för nedskräpning är för låga i Sverige,
 

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Ort
Kings meadow
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Enligt lag är det enbart polisen som ej behöver plocka upp skiten efter djuren(hästarna)
till o med beridna högvakten har folk till detta som följer dem på "utflykterna".

Så hästägare är okså skyldiga att plocka upp eller iaf dra ner alltihopa i diket.

böterna för nedskräpning är för låga i Sverige,

Källa på det tack

Det jag lyckas få fram är att man inte får rida på cykel och gångbanor utan att hästen räknas som ett fordon och ska hållas på vägen. Hästskit är fortfarande inte lagligt att lämna efter sig om man får tro på allt man läser när man googlar. Dock så försöker många kommuner få igenom att det ska plockas upp såsom hundskit.
 
Last edited:

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Källa på det tack

Det jag lyckas få fram är att man inte får rida på cykel och gångbanor utan att hästen räknas som ett fordon och ska hållas på vägen. Hästskit är fortfarande inte lagligt att lämna efter sig om man får tro på allt man läser när man googlar. Dock så försöker många kommuner få igenom att det ska plockas upp såsom hundskit.

Hur svårt ska det va? Hoppa på detta hänsynståget och kliv av, skotta bort och rid vidare! Det är visad hänsyn mot hojar, kanske det visas hänsyn tillbaka då med. . . . ;)
 

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Ort
Kings meadow
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Hur svårt ska det va? Hoppa på detta hänsynståget och kliv av, skotta bort och rid vidare! Det är visad hänsyn mot hojar, kanske det visas hänsyn tillbaka då med. . . . ;)

Jag personligen sparkade undan skitet på den tiden även fast lagen säger att man inte behöver. Folkvett har inget med lagar att göra.
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Trådskaparen Pam33 som är både häst OCH motorcykelintresserad ber att vi ska visa hänsyn för hästar. Klokt och vänligt skrivet inlägg som upplyste (i alla fall mig) hur viktigt det är att slå av på gasen. Kanon så långt............De flesta här på SH vill väl ha in fler tjejer i både forumet och på vägarna.

Efter att ha ströläst denna tråden undrar jag om vi kommer lyckas med det !!

Gissa varför !
 

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Ort
Kings meadow
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Trådskaparen Pam33 som är både häst OCH motorcykelintresserad ber att vi ska visa hänsyn för hästar. Klokt och vänligt skrivet inlägg som upplyste (i alla fall mig) hur viktigt det är att slå av på gasen. Kanon så långt............De flesta här på SH vill väl ha in fler tjejer i både forumet och på vägarna.

Efter att ha ströläst denna tråden undrar jag om vi kommer lyckas med det !!

Gissa varför !

Alla bör respektera varandra i trafiken oavsett fordon eller avsaknaden av det. Detsamma gäller överallt i övriga livet då det blir mycket trevligare då och minde bittert. :)

EDIT: Sen tror jag inte folk är lika tuffa som de är bakom sitt tangentbord.
 

Hadez

race.exe
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Sollentuna
Hoj
Kawasaki ZX-10R -16
Trådskaparen Pam33 som är både häst OCH motorcykelintresserad ber att vi ska visa hänsyn för hästar. Klokt och vänligt skrivet inlägg som upplyste (i alla fall mig) hur viktigt det är att slå av på gasen. Kanon så långt............De flesta här på SH vill väl ha in fler tjejer i både forumet och på vägarna.

Efter att ha ströläst denna tråden undrar jag om vi kommer lyckas med det !!

Gissa varför !

Tror du får förklara dig lite angående könstemat i ditt inlägg.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Nu var det ny mc-säsong, folk börjar plocka ut sina hojar av varierande färg o form.. Så och även jag, idag var det dags att lämna hojen på service :)
Hur jäkla nice det än är att vrida på rullen så BER jag er alla där ute att tänka på att ta det försiktigt när ni ser en häst/hästar på eller omkring vägen. Oförsiktighet eller ignorans kan orsaka så otroligt mycket mer smärta och skada än ni någonsin kan föreställa er. Både för häst och ryttare.Tack på förhand! :kiss

Trådskaparen Pam33 som är både häst OCH motorcykelintresserad ber att vi ska visa hänsyn för hästar. Klokt och vänligt skrivet inlägg som upplyste (i alla fall mig) hur viktigt det är att slå av på gasen. Kanon så långt............De flesta här på SH vill väl ha in fler tjejer i både forumet och på vägarna.

Efter att ha ströläst denna tråden undrar jag om vi kommer lyckas med det !!

Gissa varför !

Försiktighet och hänsyn men nämnde inte slå av på gasen. :7peta

Det kan behövas men om man inte bombar så är det vanligtvis inte nödvändigt. Oväntade förändringar av ljudet är värre. Nu ser jag oftast på häst och ryttare om det är nervöst, vanligtvist är det ryttaren, och är beredd på det värsta.

Nu har det hänt att min motorcykel skrämt hästar, men aldrig med mig i sadeln. :tummenupp

Även om jag kan hantera en häst någorlunda hyfsat så vågar jag mig inte på att ge exempel på hur en nervös häst beter sig utan överlåter det till er som är bättre på detta! :)
 

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Ort
OSBY
Hoj
Kawasaki Z800 -16, Aprilia SXV 5.5 - SÅLD, Aprilia RS125 Projekt, Yamaha YZ426F Projekt
Hästtjejer är ökända som problemtjejer! De kan inte ha ett förhållande och de kan inte vara sams med andra hästtjejer eller andra människor över huvudtaget. Stackars hästar!

Jävlar, mitt i prick!!!
 

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Ort
hos maken
Hoj
Ducati 900SS
Hur svårt ska det va? Hoppa på detta hänsynståget och kliv av, skotta bort och rid vidare! Det är visad hänsyn mot hojar, kanske det visas hänsyn tillbaka då med. . . . ;)

Hur svårt det är beror på hur stor hästen är och hur vig ryttaren är. Att ta sig upp på en häst som är över 170 cm i mankhöjd är inte helt trivialt för alla. Själv använder jag pall. Det inte är särskilt tätt mellan pallarna längs vägarna, så skulle jag hoppa av så kommer jag inte upp igen. :huvet Nu har det aldrig hänt att en häst jag ridit skitit på vägen i tättbebyggt samhälle eller asfaltväg. Om den lämnar en hög i skogen däremot tycker jag faktiskt är skit samma, det gör älgarna oxå.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top