Tips på roliga twins, gärna nyare modeller!

Kricke

Inga vuxenpoäng
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Böhmerland 600
Tuono 1000R är perfekt allround tycker jag. Jäkligt skön att köra, driftsäker, bra prestanda och fett sound:D Dessutom är den lite udda och relativt ovanlig. Har kört min över 1000 mil genom europa och alperna ned till Kroatien. Så den funkar ju utmärkt för touring också.
Har själv tankar att köpa ny hoj för att testa något annat men vet inte om jag kan sälja Tuonon. Vill inte ens tänka tanken.
 

Mike.L

Mike.L
Gick med
9 Feb 2011
Ort
STOCKHOLM
Hoj
KTM 890 r-2022
Självklart en 041 (3).jpg 071.jpg :D 100% Kul för en piss peng (Beg,) Min Gamla Cb 1000r/a, Ok hoj 125.jpg men Rad Fyra Gäääsp, Toura?? Går inte det med vilken hoj som helst :va Jag ska åka på Touring i Europa med min 990 Smr i juni o jag är inte ett dugg orolig att det inte ska gå att Toura med den.. Nää Välj Hoj Med Hjärtat & Ögonen+öron, Så hittar du det söker. :tummenupp
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Haha..återigen igen..."nämn din egen hoj tråden"

Aja..säger väl gsxr1000 då eftersom det är vad jag har...man kan ju montera en vtwin i den om man vill. Blir nog världens bästa twin då =)
 
Last edited:

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Varsågod.

2007_Ducati_Sport_1000_6.jpg

Som ägare till en sådan (har iofs en 06 med ensits, torrkoppling och enkeldämpare bak) kan jag meddela att den inte, repeterar INTE, verkligen inte NÅGONSTANS, kan klassas som en hoj med touringegenskaper! :D

Sen att det är en av världens snyggaste hojar och jag älskar den omåttligt må vara en annan sak :kär. Men den är sjukt obekväm... och underbar...

Sa jag att jag tycker den är snygg också? :crash
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Ducce. Alla dagar. Välj efter smak och tycke, sport 1000 (hård), hypermotard (skoj), monster ("vettig") och Streetfightern (mullig).

Vill man av någon anledning inte göra rätt val, så är väl Kåtte enligt samma upplägg pucktvåa.

Själv sneglar jag åt hypermotardhållet att ha något att köpa kaffe / släpa mig till/från jobbet på.
 
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Som ägare till en sådan (har iofs en 06 med ensits, torrkoppling och enkeldämpare bak) kan jag meddela att den inte, repeterar INTE, verkligen inte NÅGONSTANS, kan klassas som en hoj med touringegenskaper! :D

Sen att det är en av världens snyggaste hojar och jag älskar den omåttligt må vara en annan sak :kär. Men den är sjukt obekväm... och underbar...

Sa jag att jag tycker den är snygg också? :crash

Då verkar den ha samma egenskaper som min 996a då, grymt obekväm och går knappt att köra på gata om man inte kör aktivt för det känns som ryggraden ska packa ihop helt och hållet, även en nyasfalterad väg känns som att köra på Polska vägar...

Men snygg är den, och låter fint gör den, och snygg är den!
 

tr3ge

Medlem
Gick med
10 Apr 2008
Ort
västerås
Hoj
Honda CBR 600 F-sport -01
Provade en Nuda R förra våren, var väl faktiskt inte direkt tokimpad efter... Iaf inte när man räknade in vad försäljaren bokstavligt sjöng ut för lovord. Man satt högt (var iofs gött) men så galet mycket trycka var det inte i den, ljudet var bara fjantigt (original pipor), sadeln var hårdare än rheniumdiborid. Bromsarna var dock av absoluta toppklass!
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Jag hade satsat på en 1098 streetfighter för att den motorn är brutal. Har aldrig känt på något liknande när det gäller låg och mellanregister.

Enda hojen som kan vara brutalare är isåfall 1290 superduke men tror fan att streetfightern är inte långt ifrån.
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
V-rod är rätt kul, dubbelt så kul, v4, köp en v-max !
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Sade du att du ville ha en rolig retro-twin med rund lykta och touringegenskaper? :D

IMG_0206.jpg Truxan på fjället.jpg


Skratta ni!:) Men den har varit tre gånger på långhelg i Norge, gått Danmark runt på tre dagar (det är förstås inte så långt...) och gått i Tyskland till Harz. T o m smiskat Autobahn. (Autobahn var förstås inte så kul... mest blåsigt!)
 
Last edited:

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Gävle
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
Erkänn, Bulldogar är rätt fina!
(Ursäkta skärmdumpen, har inga bilder kvar i telefonen)

uploadfromtaptalk1395173572105.jpg
 

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Gävle
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Duc Hypermotard 1100S / Evo. Lätt val.
Streetfighter S är ett alternativ men inte lika smidig och rolig.
Monster är ett rätt säkert kort...men ändå är Hypermotard det som tilltalar iaf mig mest.

Ducce. Alla dagar. Välj efter smak och tycke, sport 1000 (hård), hypermotard (skoj), monster ("vettig") och Streetfightern (mullig).

Själv sneglar jag åt hypermotardhållet att ha något att köpa kaffe / släpa mig till/från jobbet på.



Hur funkar Hypermotarden på resor längre än till närmaste café? Tänkte på att TS ville ha lite touringmöjligheter.

Var väldigt inne på en Hyper själv ända tills jag fick möjligheten att torrbryta lite härom månaden, satt verkligen inte alls bra på den. Kändes som om jag hade styret i knät, men det kanske bara är en vanesak och ska vara så?

Fick däremot gåshud när jag fick starta upp hojen, öppen torrkoppling och kolfiberpipa är en grym kombination. :Bugar Hade jag suttit bättre så vet jag inte om jag hade kunnat låta hojen stå kvar i butiken.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Touringen klaras lätt av med en TDM 900. Vill man istället busa till en låg kostnad så kan man byta ut DM mot RX.
 

Elgasen

Antal krasch: 0st
Gick med
28 Jan 2004
Ort
Skövde
Hoj
K1300R -09, EXC 350 Racing -05
Om det endast är av försäkringsskäl du är ute efter en streetfighter och du kan tänka dig ljudet från en rad4 så kan du titta på K1300S som är en sporttourer med bra bottendrag samt hyfsad försäkring.

 
Last edited:

Becko

Ny medlem
Gick med
30 May 2013
Ort
Malmö
Hoj
Speed Triple 1050
Wow! 36 svar på 1 dygn! Trevligt! Väldigt tacksam för alla tips! Jag vet att mina kriterier är konstiga, jag gillar retro men trots det så vill jag ha en modern hoj, trevlig att titta på samt en skön sång, men som motorälskare så gillar man egentligen allt, det spelar ingen roll om det är supersport eller grushoj. Har tittat på de ni tipsat och har följande kommentarer/frågor.

Aprilia Tuono ser trevlig ut, lite annorlunda utseende som tilltalar mig, lite så fulsnygg, precis som jag vill ha det. Hur svårt är det att få tag i reservdelar på Aprilia i Sverige? Jag bor i Malmö och här har vi många MC-verkstäder som är aukt. för BMW, Honda, Kawasaki och Yamaha. Dom fixar säkert Aprilia också men det tar ju tid att få hem delarna... Är det ett dyrare märke?

TL1000, SL1000 samt Bulldogen tilltalar mig men jag vill ha något modernare och gärna ABS (fått uppleva hjullåsning en gång redan, inte kul).

Ducati Hypermotard tilltalar mig, samt S4R/S men jag har hört att Ducati är duktiga på att ta betalt för sina hojar och är mer kostsamma än andra märken när det gäller både service och delar. Dessutom så har jag hört att S4R/S inte gå att toura med, men jag kan ha fel (jag vill gärna ha fel här). Överlag tycker jag att hojen är bland de snyggaste som finns på marknaden, men jag vill kunna köra problemfritt varje dag och gärna långt när man väl ska göra det och går det inte så faller den bort. Jag vill ju inte skruva mer än vad jag måste, även om det också är en del av charmen.

VFR800 verkar vara en kanonhoj, alla pratar gott om den. Den ser lite tung ut bara, känns stor och klumpig, men det kanske är skönt när man ska köra långt. Låter trevligt gör den också. Får provköra en och få en egen uppfattning.

R1200R ser trevlig ut, ska provköra denna också, tycker dock inte det lät så jätteupphetsande men det är kanske annorlunda ljud i verkligheten. K1300S är för dyr, och de som är billigare har rullat alldeles för mycket. Har alltid gillar BMW, och ägt ett par sportbilar men just hojarna tilltalar mig inte så jättemycket, förutom 1000RR och den nya Nine som kommer iår, påminner om Ducati Streetfighter 848.

Vad är skillnaden mellan Street och Speed triple? Ser ruskigt fina ut båda två! Måste provköras!

Just nu lutar det på 990 Superduke, Ducati Streetfighter 848, S, samt Speed/Street triple. Men jag måste kolla vad vad försäkringarna hamnar på. Måste dock provköra VFR800 och R1200R.
 
Last edited:

955i

[Reklamplats uthyres]
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
En röd
Inte lusläst hela tråden men undrar samtidigt hur mycket budget du har?

Har ägt både Hypermotards 1100 S och Streetfighter (1098) S.

SF är en dräpare och med vettig försäkring, maken till motor får man leta efter, jäkligt snygg och rå. Mappa den hos IBC, sen får du hålla i dig... Kanske lite rå och "bångstyrig" att leva med för den trivs bäst i full attack och mycket underhållande att köra.

HYM är kul, lättsvängd som få (iaf tyckte jag det 2008) och bra punch i. Däremot inte komplett som enda hoj, inget för högfart heller, bred i trafik (smita mellan i köer?).

Tuono´n är trevlig, går som fan, vettig försäkra också, fint ljud, hård sadel.

P.S Ducati Multistrada är en mkt missförstådd och rolig hoj. Massor av körglädje, tänk "Upprätt sporthoj med komfort". Testa en och säg att jag hade fel.

Street Triple är väldigt mkt hoj för pengarna också, mkt körglädje och bra ekonomi i.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top