Tiggeriet i Sverige

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Se filmen, han har lika mycket kroppstyngd på armarna/kryckorna som på benen men en skrotnisse är väl van med tungt arbete så det är kanske inte så ansträngande för dig som det skulle varit för en annan kontorsråtta.

Så du menar att det är ok att lura folk bara man lägger ner lite ansträngning på det?

Typ fejkade Röda Korsetinsamlingar där man lagt jättemycket tid på att måla ett fint plakat?
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Romani tillsammans med Kantonesiska och Japanska -och kanske något annat språk som jag inte känner till-har alla tre ett ord för främlingar, de andra som inte är som oss.
De flesta användningar av orden har inga positiva kopplingar, iaf inte för de som beskrivs med dessa ord. Alla börjar märkligt nog på G:

  • Gweilo
  • Gaijin
  • Gadjo

Och här är det vi som är de andra...


OT: Finns på massor av spåk på olika bokstäver: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_ethnic_slurs (ja, jag är medveten om att sidan inte bara handlar om det)

Fler exempel på just G och främlingar / "andra än vi"

Goy på hebreiska / Jiddish (vilket ofta högerextrema använder som bevis för att "alla" judar hatar "vita")
Gora på indiska
Guizi på kinesiska
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Ja, förstår att upprördheten är stor. Du kan ju tänka dig hur det skulle ha tagit hus i helvete om någon skulle försöka ta betalt för något som de påstod ser ut såhär:
View attachment 412018

...när det egentligen såg ut såhär...
View attachment 412019

Tröttnar du aldrig på att försvara och/eller relativisera dåligt beteende? Kan du inte bara erkänna att det är dåligt att låtsas vara handikappad om man inte är det, mot de som man vill skall ge en pengar förvisso, men främst som ett jävla hån mot alla de som faktiskt är handikappade?
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag reagerade också på "Zigeunerwürstaffären" först och tyckte att det var löjligt.
Fast... Zigenare är ett nedsättande ord/tillmäle som kanske lättast jämställs med exvis "nigger", "blatte" och liknande. Så det är säkert ok att kalla den Romsk korv (om den nu är det?). "Zigenare" finns tydligen inte ens på Romani och ingen rom kallar sig själv Zigenare. Paralleller till "Stockholmare", "Parisare" mm faller rätt platt.
Så sååå jäkla PK var det inte att reagera på korven.

Jag tror faktiskt inte zigenare och blatte faller i samma kategori.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Så du menar att det är ok att lura folk bara man lägger ner lite ansträngning på det?

Typ fejkade Röda Korsetinsamlingar där man lagt jättemycket tid på att måla ett fint plakat?

Nej, falsk marknadsföring är aldrig ok vare sig man tigger, säljer hamburgare, eller nåt annat heller. Däremot så fascinerar det mig lite att någon anstränger sig så där mycket i kombination med tiggeri. Jag menar, med den där arbetsinsatsen kunde dom ju istället erbjudit sig att måla hus, städa, eller nåt annat konstruktivt. Men istället väljer de alltså att skådespeleri i tiggarbranshen.

Det är så man börjar undra om tiggeri kanske inbringar ganska bra med pengar trots allt? Jag skulle faktiskt vilja se lite seriös forskning på det. Någon seriös person som tigger och bokför resultatet under en längre tid.

En falsk röda korsburk är ju direkt bedrägeri. Att vara tiggare och putsa ner sin fasad är kanske inte mer omoraliskt än annan marknadsföring. Ljuga i sin CV, sätta snygg personal i kassa, sälja mirakelprodukter till motorer, osv.
 
Last edited:

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR
Däremot så fascinerar det mig lite att någon anstränger sig så där mycket i kombination med tiggeri. Jag menar, med den där arbetsinsatsen kunde dom ju istället erbjudit sig att måla hus, städa, eller nåt annat konstruktivt. Men istället väljer de alltså att skådespeleri i tiggarbranshen.


Eller att man så att säga får det i modersmjölken? Den nedsättande synen på gajerna vet inga gränser. När ska folk fatta det? Begå brott mot en gaj och få en klapp på axeln som duktig "affärsman" - begå brott mot annan rom och stå till svars i deras interna rättegångar. Bara det säger ju en hel del.
 
Last edited:

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
OT: Finns på massor av spåk på olika bokstäver: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_ethnic_slurs (ja, jag är medveten om att sidan inte bara handlar om det)

Fler exempel på just G och främlingar / "andra än vi"

Goy på hebreiska / Jiddish (vilket ofta högerextrema använder som bevis för att "alla" judar hatar "vita")
Gora på indiska
Guizi på kinesiska

Märkligt...med just G?!

Guizi -> Kinesiska som i Mandarin?
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Märkligt...med just G?!

Jo, fast där tog jag just ord på 'G' för att göra din samling komplett.

Fann massor av ord på andra bokstäver, ett dom missat är "Mzungu" som i stora delar av östafrika användsds på europeer eller andra icke-afrikaner. Ofta men inte alltid i nedsättande ordalag. Har själv bott i Kenya och tyckte det användes lite för att markera avstånd att man minsan inte var en av dom, även om man var kompis.

(betyder egentligen "planlös vandrarare" eller något likartat på Swahili, men används även om man pratar exempelvis engelska)

Guizi -> Kinesiska som i Mandarin?

Ops, där kopierade jag friskt från wikipedia. Står "used in Mainland China and Taiwan". Mandarin är ju störst så det borde vara det, fast dom andra språken är väl besläktade så det kanske även används där...
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Det är så man börjar undra om tiggeri kanske inbringar ganska bra med pengar trots allt? Jag skulle faktiskt vilja se lite seriös forskning på det. Någon seriös person som tigger och bokför resultatet under en längre tid.

Jag skulle vilja se den seriösa forskare som vågar ta i det ämnet med tång, twitterstormar och krav på avsked och officiell pudel lär komma som ett brev på posten efter att en sån forskningsrapport offentliggjorts...

Är det även ok att spela apatisk och ligga och fisa i sängen hela dagarna så föräldrarna får bidrag för vård i hemmet? En fullt arbetsför människa som ljuger om ett handikapp för att mygla åt sig stålar i båda fallen.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Jo, fast där tog jag just ord på 'G' för att göra din samling komplett.

Fann massor av ord på andra bokstäver, ett dom missat är "Mzungu" som i stora delar av östafrika användsds på europeer eller andra icke-afrikaner. Ofta men inte alltid i nedsättande ordalag. Har själv bott i Kenya och tyckte det användes lite för att markera avstånd att man minsan inte var en av dom, även om man var kompis.

(betyder egentligen "planlös vandrarare" eller något likartat på Swahili, men används även om man pratar exempelvis engelska)



Ops, där kopierade jag friskt från wikipedia. Står "used in Mainland China and Taiwan". Mandarin är ju störst så det borde vara det, fast dom andra språken är väl besläktade så det kanske även används där...

Jo, jag misstänkte att du fyllde på bland G:na, men trots det så är jag något förvånad att så pass många liknande ord transkriberas/skrivs med ett inledande G.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Här av tas inte en gadjo i hand?

En romsk man tar nog ingen i hand förutom en annan romsk man. Och kvinnor rör man inte. Om de inte är gamla eller väldigt unga. I stort sett allt är smutsigt, förutom män. Om mannen nu inte råkat röra en kvinna. Då är han också smutsig.

De har väl iofs en del rätt i sin syn att exempelvis kläder från undre delen av kroppen är smutsigare än kläder från övre delen, men som sagt är det taget till extremer då kläderna inte ens får nudda varandra om de är nytvättade.

Oklart hur de gör om de behöver använda en tvättmaskin de inte köpt helt ny.
 

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR
Det hade ju varit bra om media berättar att "de hemlösa" är rumänska tiggare så vi kanske slipper alltför många fler 19-åriga gruppvåldtäktsoffer som vill öppna sina hjärtan. Ska inte allmänheten(dvs de som fortfarande tror på lögnerna) få veta var riskerna är störst?

Äh, vad är väl ett våldtäktsoffer eller tiotusen jämfört med att en rom kan känna sig sårad och kränkt.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=110&artikel=5989199

edit: Väntar på en McDonalds-jämförelse från Korvgube.
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top