Touring för nybörjare

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Ort
Eslöv
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Hörselpluggar i öronen för att vara piggare i huvudet efter en hel dag på hojen.

Ett bra tips. Har ni inte testat så testa. Gör enorm skillnad.
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Citat Ursprungligen postat av Tompten Visa inlägg
Så här ser det ut på min FZ1
Och jag skrev fel i mitt förra inlägg, den är på 4 liter, inte 14.

Ser inte helt pjåkigt ut :3 ska kolla närmre på tanklocksfäste

Det finns ju även större väskor med tanklockfäste. Jag köpte också en sån 4-liters för att ha mobil, nycklar, plånka och ev en liten matlåda ibland. Så jäkla smidigt att kunna ha alla småsaker i när man hoppar av och på hojen ofta och vill kunna ta med alla värdesaker i. Pluspoäng till Givi för mobil-fönster.
 

Braggerman

Medlem
Gick med
12 Sep 2008
Ort
Borlänge
Hoj
BMW K1300R BelgianBlack

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Ett tips för packning av kläder är att istället för att vika den prydligt, så vik en gång så att klädstycket blir långt och smalt och rulla ihop till hårda rullar så får man plats med mer i samma packvolym. (Jag får det iaf)

........ och ta med LITE kläder. De skall vara i syntet.
Tar mindre plats och torkar mycket snabbare när man tvättat dom.
 

manneman

Est 2005
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Hemma
Hoj
En vit V-twin och en liten stånka
Haha Bebe det hade jag ju glömt!

Hade ju en likvärdig lösning på min gamla XT som funkade kalas!

image.jpg

Väskan kan bli ryggsäck och släppte inte in tillstymmelse till fukt trots att jag körde igenom nyköping när det föll 50 mm på två timmar, resten av jag var dock ganska sur trots regnställ.
Enkel att montera runt sadeln med två spännremmar.
 
Last edited:

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
080607b3.jpg

Jag hade vid Sandöbron på GPS:en högsta not 233km/timmen....sitter som smäck i vindskydd bakom föraren.

You da man, VS! :rock
En annan tycker 200 blås över Höga Kusten-bron vore läbbigt, men du håller stumt över gamla vägen, alltså? Wow! Ja, ja - det finns alltid en del ungtuppar som skall vara värst.


Till TS:
Lasta upp så många däck som du tror kommer att gå åt under trippen

dscf8269x.jpg

sedan är det bara att lobba ner verktyg, reservdelar, pump, kläder, ombyten, tält, sovsäck, liggunderlag, mat, vatten - whatever ner i det svarta hålet. Easy as a pancake!
OBS! Kasta inte bort de utslitna däcken. Dom behövs för... ...ja, du förstår?


Allvar?
Hur du än löser ditt packande, så se till att utrustningen sitter säkert. Det handlar inte bara om att man "tappar" grejer. Lösa remmar är farliga i sig, och hela packningen kan sugas in under bakskärmen och blockera upp hjulet fullständigt. Vi har förlorat flera duktiga och trevliga kamrater på det viset, och var medveten om att det som ser bra ut på hemmaplan kan arbeta sig löst på bara några kilometers körning.
Tag för vana att kolla din packning flera gånger innan första tankstoppet. Erfarenheten säger att det kan löna sig...

Sedan det där vad man skall ha med sig på resan: lägg lite tid på att utvärdera din packning när du kommer hem igen. Packa upp i lugn och ro, och kolla kritiskt på det som legat oanvänt.
Varför tog du med det? Kan du lämna det hemma nästa gång? Finns det något i packningen som kan tjäna dubbla syften, och därigenom låta något annat bli kvar hemma nästa gång?

Det låter enkelt, men själv jag letar fortfarande efter den optimala packningen. Efter snart 40 år på 2 hjul...
Man är ju lite ekorre, och dessutom angelägen att inte bara kunna lösa sina egna problem utan kanske kunna hjälpa andra också. Då blir det ibland mycket pryttel. Tur att man kan spara in på kläder och ombyte. :D

Lycka till med tourandet!
 

FjordHunter

Adventurer
Gick med
4 Mar 2010
Ort
Sundsvall
Hoj
XTZ750 -97, RMX250 -99, XS750 -77 Caféracer
Ett annat bra tips är att spara på sig kalsonger och strumpor som gjort sitt och använda dom när man drar ut på touring och sen slänger man dom bara eftersom så slipper man släpa med sig så mycket smutstvätt.
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
247302_10150206477487963_8255485_n.jpg
så såg hojen ut fullastad... Jag satte en kort metallpinne på baksidan av skjutspinnarna med 2 buntband "uppåt" och det räckte för att hålla ut väskorna ifrån bakhjul och ljuddämpare !
 

MaxKaka

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2013
Ort
Halmstad
Hoj
05 Ducati Monster 620
247302_10150206477487963_8255485_n.jpg
så såg hojen ut fullastad... Jag satte en kort metallpinne på baksidan av skjutspinnarna med 2 buntband "uppåt" och det räckte för att hålla ut väskorna ifrån bakhjul och ljuddämpare !

Najs! Jag testade att spänna fast väskor och dylikt på hojen igår för att se hur det blev. Ser ungefär ut som på din bild. Fast med en ducce dårå ;) blev bra iaf och känns som att det kommer gå rätt bra i sommar ändå :D
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
så såg hojen ut fullastad... Jag satte en kort metallpinne på baksidan av skjutspinnarna med 2 buntband "uppåt" och det räckte för att hålla ut väskorna ifrån bakhjul och ljuddämpare !

Har du inga bilder på pinnen monterad? Skulle va intressant att se! Har sett att Yamaha har något liknande orginaltillbehör, men nu hittar jag inte bilden.
 

Wihlle

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Ort
Hässleholm
Hoj
1999 Yamaha XJR 1300 SP
Kolla gärna in Motonaut , de visserligen för offroadare men skulle nog kunna funka på en monster också tror jag.
Hälsa honom från mig!
 

Mike.L

Mike.L
Gick med
9 Feb 2011
Ort
STOCKHOLM
Hoj
KTM 890 r-2022
notrightrider....... bra skrivet. håller med såg här såg min första Eu,resa ut 039.jpg Tyckte jag snåla med prylar men som det är sagt!!, när man kom hem så hade jag säkert använt hälften av prylarna :va Så nästa resa blev så här 025.jpg Men Ändå! När man börja packa upp så ta me fan´ Allt i botten har man ju inte använt Gäääsp.. Å nu Snart så blir det en Eu, resa till å då tänkte jag endast ha en sån här bc_hta_00_304_100001351778773-23918.jpg en Sw-Motech, Hade en sån på min Gixxer. var sjukt nöjd med den samt lätt att ta av-på samt sväljer en hel del Prylar som man kommer att använda :D? Skall bara köra med den samt en Vatten rygga (Enduro Size=liten) ingen tankväska. Hm? Risken är att man kanske har för lite prylar med sig, (kör en Ktm 990 smr) Men Jag åker ju alltid ensam blir ju inte samma sak som när man åker men någon annan .Man käkar fikar Kör och sover såå,, Men nästa år Skall äntligen Tant med o åka :banana Men då blir det Ny Hoj (Bmw k1300s) Med MYCKET packning :gråta.. Hua va man vill ut å Resa (Hoj). Må gott..
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
1532068_10151891101332963_92406034_n.jpg
ja ni fattar buntband vid själva fotpinnen då ! Röret passar helt perfekt i skålningen till fotpinnen!
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Najs! Jag testade att spänna fast väskor och dylikt på hojen igår för att se hur det blev. Ser ungefär ut som på din bild. Fast med en ducce dårå ;) blev bra iaf och känns som att det kommer gå rätt bra i sommar ändå :D

Ja det är sjukt nice att toura och om du läser min reseberättelse noga slipper du gå i samma fällor som jag gjorde även fast det inte va några allvarliga sådana... Det va en helt underbar upplevelse o dra iväg så! Jag ska åka igen helt klart!
 

MaxKaka

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2013
Ort
Halmstad
Hoj
05 Ducati Monster 620
Ja det är sjukt nice att toura och om du läser min reseberättelse noga slipper du gå i samma fällor som jag gjorde även fast det inte va några allvarliga sådana... Det va en helt underbar upplevelse o dra iväg så! Jag ska åka igen helt klart!

din reseberättelse? :)
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top