Svensk RR 2014

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Som jag fick det berättat för mig så kommer det funka ungefär som PRO SBK och privatförarcupen. Rookies kommer alltså kunna ta poäng och pallplatser i PRO SBK.
 

NeonMan

#62 Superbike 2015
Gick med
8 May 2004
Ort
Eskilstuna
Hoj
BMW S1000RR racehoj
Bakgrundstanken bör vara att öka antalet startande i Superbike och sänka hastighetsnivån i R1000 för att locka nya till att våga ta steget in i racingen.

Att göra det genom att klassa upp de snabbaste i Rookie klasserna är helt rätt väg framåt. Men att försöka göra det genom att samtidigt slå ihop Superbike och R1000 tror jag dessvärre kan medföra att man istället tar död på båda klasserna.

Har själv efter mycket om och men klassat upp för att köra Superbike 2014. Detta för att kunna utvecklas i det snabbare motståndet. Men om detta upplägg blir realiserat, då känns det som att jag är tillbaks på ruta ett igen.
 

Xroadr

#87 Superbike
Gick med
23 May 2007
Ort
Halmstad
Hoj
Kawasaki KLX450R-09, ZX10R-11 race
Ok, jag köper det om vi använder 107% regeln. Taskigt för de som inte kvalar in kanske men ska alla vara med och köra om SM poäng så får det ju vara nån ordning på det. Eller döper vi om Rookie till privarförarcupen och nya Motionsklassen till Rookie så är vi precis tillbaka där vi var för två år sen... Hade tänkt att köra lite SM tävlingar igen 2014 fast nu kan man likaväl fortsätta köra bandagsrace för det blir ungefär samma sak fast med mer körtid för pengarna... Det är en del som körde R1000 ifjol som hade tänkt satsa vad jag vet samt några "föredettingar" inklusive mig själv som tänkt köra så tror att det finns underlag för ett hyfsat startfält i superbike ändå.
Kanonide med nya motionsklassen men steget till att köra rookie/sbk blir otroligt högt för dessa sen, hur tänker man?? Följden blir en ny "inflationsklass" där inte många klassar upp... Vill man locka förare måste det finnas bra alternativ för ALLA nivåer....
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Den nya instegsklassen tror jag inte heller på... Det hade varit bättre att bara klassa upp flera Rookies och på så sätt få ner farten i Rookieklasserna och göra dom mera nybörjarvänliga....
Håller med, vill man ha in fler i sporten via rookie så skall man tvångsuppklassa de snabbaste precis som föreslagits. I rookie bör man införa begränsningar på antal däck under en racehelg och kanske även en regel om hårdhet, säg endurancegummi, så de håller.
Jag skulle till och med kunna tänka mig en begränsning på hur ny hojen max får vara. Säg att den inte få vara nyare än tävlingssäsong minus tre eller nåt (2014 - 3 = 2011). Allt för att ta ned kostnaden & farten och få jämnare race. De som är snabbast kommer ändå att vara snabbast så slutresultatet i tabellen påverkas inte.
 

yiu-han

№23 Superbike
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
cbr1000rr
Lämna klasserna som dom är nu. Upp med lite snabba rookiesar till superbike.

Låt bandagsarrangörer som t.ex. Actionpics köra samma upplägg som Bike Promotion med minitävlingar sista passen på bandagarna. Jag tror det är här man fångar upp nya förare och ger dom ett mellansteg för att våga/hitta in i riktig tävlingsverksamhet.

SEN om startfälten börjar bli stora kan man skapa fler klasser. I det här läget är iaf jag övertygad om att det gör betydligt mer skada (lång- och kortsiktigt) än nytta med upplägget som presenterats nu.

// johan åberg
 

yiu-han

№23 Superbike
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
cbr1000rr
Håller med, vill man ha in fler i sporten via rookie så skall man tvångsuppklassa de snabbaste precis som föreslagits. I rookie bör man införa begränsningar på antal däck under en racehelg och kanske även en regel om hårdhet, säg endurancegummi, så de håller.
Jag skulle till och med kunna tänka mig en begränsning på hur ny hojen max får vara. Säg att den inte få vara nyare än tävlingssäsong minus tre eller nåt (2014 - 3 = 2011). Allt för att ta ned kostnaden & farten och få jämnare race. De som är snabbast kommer ändå att vara snabbast så slutresultatet i tabellen påverkas inte.

Strunta i begränsningar i Rookie. Det löser sig själv bara man ser till att flytta upp snabba förare. Det finns ändå ingen som kan/orkar/vill/har råd att hålla koll på att begränsningarna följs. Och det finns väl ingen anledning att tvinga folk att köra på däck som dom kanske är för snabba för att köra på. Det blir bara onödiga skador och ännu dyrare.

Att ha åldersgräns på hojarna blir bara löjligt för om det ska ge resultat måste man ju ha 7-8 års gräns. Är man snabb första säsongen man tävlar så är man snabb oavsett om hojen är ny eller 3-4 år gammal. Det blir ju ändå bara en säsong i rookie innan man blir uppflyttad så det är inte där problemet ligger.
 
Last edited:

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Strunta i begränsningar i Rookie. Det löser sig själv bara man ser till att flytta upp snabba förare. Det finns ändå ingen som kan/orkar/vill/har råd att hålla koll på att begränsningarna följs. Och det finns väl ingen anledning att tvinga folk att köra på däck som dom kanske är för snabba för att köra på. Det blir bara onödiga skador och ännu dyrare.

Att ha åldersgräns på hojarna blir bara löjligt för om det ska ge resultat måste man ju ha 7-8 års gräns. Är man snabb första säsongen man tävlar så är man snabb oavsett om hojen är ny eller 3-4 år gammal. Det blir ju ändå bara en säsong i rookie innan man blir uppflyttad så det är inte där problemet ligger.
Grupptryck skall man inte underskatta, "Fan jag måste också köra nya SC2 kval och rejs om jag skall inte skall bli avhängd och jag måste ju ha en S1000RR med TC, Launch control och..."
Du får ju riktigt bra material om du köper en 3 år gammal kittad hoj och den är bra mycket billigare. Varför förkasta förslag omedelbart? Då skapar vi också en bra andrahandsmarknad för de som kör i toppskiktet och som måste köra på senaste materialet för att vara konkurrenskraftiga.
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Lösningen kanske är att tillräckligt många av oss som kör skitsakta börjar köra rookie, då kommer de snabba ledsna på att vi vinkar omkring mitt i idealspår och är ivägen i största allmänhet...

Vad vi behöver är ett gäng på 5-10 rundningsmärken så ingen behöver känna sig ensam bak i fältet, vilka hänger på?

1. PSXCARE
2.
3.

:)
 

Xroadr

#87 Superbike
Gick med
23 May 2007
Ort
Halmstad
Hoj
Kawasaki KLX450R-09, ZX10R-11 race
Reglementet för R1000 lär ju bli reglerat till Superstock1000 aka pro superbike om den klassen även ska vara med och köra om SM poäng? Alternativet är ju fritt reglemente för superbike... Lär ju inte bli billigare direkt även om jag gärna hade sett att man fått byta åtminstone bromspump...
Ska man införa någon typ av begränsning för en eventuellt fristående rookie klass är väl det enda som jag kan tycka rimligt är mönstrade torrdäck vilka har ett andrahandsvärde.
 

Xroadr

#87 Superbike
Gick med
23 May 2007
Ort
Halmstad
Hoj
Kawasaki KLX450R-09, ZX10R-11 race
Finns där någon motpol typ förarförening/representant som kan vara med och diskutera samt argumentera SVEMOS ideer? Det kan kanske funka på vissa banor att slå ihop klasserna men tycker absolut man ska skilja på reglemente och poängbedömning om detta görs.
 

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Ort
Mölndal
Hoj
R1 1999 såklart!
Lösningen kanske är att tillräckligt många av oss som kör skitsakta börjar köra rookie, då kommer de snabba ledsna på att vi vinkar omkring mitt i idealspår och är ivägen i största allmänhet...

Vad vi behöver är ett gäng på 5-10 rundningsmärken så ingen behöver känna sig ensam bak i fältet, vilka hänger på?

1. PSXCARE
2. Achtung!
3.

:)

Haha jag är lätt på :D
 

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Ort
Mölndal
Hoj
R1 1999 såklart!
Reglementet för R1000 lär ju bli reglerat till Superstock1000 aka pro superbike om den klassen även ska vara med och köra om SM poäng? Alternativet är ju fritt reglemente för superbike... Lär ju inte bli billigare direkt även om jag gärna hade sett att man fått byta åtminstone bromspump...
Ska man införa någon typ av begränsning för en eventuellt fristående rookie klass är väl det enda som jag kan tycka rimligt är mönstrade torrdäck vilka har ett andrahandsvärde.


Typ dunlop sportsmart? De håller ju tok länge, körde 7 bandag och fanns mycket kvar o köra på för en gat åkare
 

Henrik08

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2011
Ort
Hong Kong
Hoj
Duc Pantah-82, Duc 888-94, Apa/KTM, ZX10-09
Snälla, inget reglemente i R1000

Krångla inte till det, det spelar väl för .... Ingen roll vad vi kör på, jag blir frånåkt i allla fall. Ska jag behöva köpa nya grejor för att bli precis lika frånåkt så skiter jag i det.

Roadracing på amatörnivå är ingen materialsport!

Henrik
 
Last edited:

Xroadr

#87 Superbike
Gick med
23 May 2007
Ort
Halmstad
Hoj
Kawasaki KLX450R-09, ZX10R-11 race
Snälla, inget reglemente i R1000

Krångla inte till det, det spelar väl för .... Ingen roll vad vi kör på, jag blir frånåkt i allla fall. Ska jag behöva köpa nya grejor för att bli precis lika frånåkt så skiter jag i det.

Roadracing på amatörnivå är ingen materialsport!

Henrik

Håller fullt med, problemet är om R1000 ska köra ihop med sbk och konkurrera om sm poäng så måste reglementet vara samma...
 

Henrik08

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2011
Ort
Hong Kong
Hoj
Duc Pantah-82, Duc 888-94, Apa/KTM, ZX10-09
Håller fullt med, problemet är om R1000 ska köra ihop med sbk och konkurrera om sm poäng så måste reglementet vara samma...

Men, det kan ju inte vara allvar. Det låter för dumt, måste vara en missuppfattning

Henrik
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Håller fullt med, problemet är om R1000 ska köra ihop med sbk och konkurrera om sm poäng så måste reglementet vara samma...

Kan väl vara 2 klasser i sånt fall. Jag skulle tycka det var intressant med en långsammare R1000 för att slippa en massa varvningar
 

Xroadr

#87 Superbike
Gick med
23 May 2007
Ort
Halmstad
Hoj
Kawasaki KLX450R-09, ZX10R-11 race
Har bara kört med r10 och de är grymma däck, men varför skulle man köra på dem? De är väl också dyra och slits rätt fort....

Ja de är ju racedäck vilket man bör använda, rena gatdäck är inget bra alternativ, blir bara massa krascher när tempot trissas upp. Men i motsats till slicks så har dessa mönstrade racedäck ett andrahandsvärde som gatdäck.
 

mbracing

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2010
Ort
Nynäshamn
Hoj
BMW S1000RR -11
Det hade räckt bra med nya regeln där topp 5 klassas upp och thats it, sedan får man ge det 2 år så hade vi plötsligt massa nya förare i SBK/SST och förhoppningsvis nya förare i rookie när snabba, race sugna trackday åkare inser att det inte går så fasligt fort i rookie längre
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top