CROSSPLANE-tråd - Allt om Yamaha R1 med Crossplanemotor

cv9040

Ducati
Gick med
19 Jun 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 -17
Hej
Min är bara för bankörning. Tycker den känns grym men fjädringsinställningen är lite knas. Körde på Pirelli Superbike Pro och det var halt framför allt fram. (Någon som bor i närheten av Linköping som har 30 minuter över för att ställa in sag och det övriga) :)

Men åter till flashningen. Skickade ett mail till förra ägaren så får se om han ids svara. Annars så kanske det går att reflash och sedan bänka. Såg intressant ut att kunna bänka och montera QS för hyfsade pengar. :)
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Jo jag har en blåvit R1a bokad men jag har förbehållt mig rätten att inte köpa den om försäkringen inte är överkommlig...
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
På tal om försäkringar - Betalade 4023 kr för åretruntförsäkring (trafik) för några veckor sedan, tycker det är rätt överkomligt med tanke på att man kör en hoj som lätt smiskar Ferrari och Lambosar
 

j_miller

Sporthojsnörd
Gick med
22 Mar 2012
Ort
lilla edet
Hoj
R1
Då blev man med r1 2009 :)
Är dock osäker på om garanti jobbet är gjort på den.
Nån som vet om det är försent att lämna in den om dom inte är fixade ? :)
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Då blev man med r1 2009 :)
Är dock osäker på om garanti jobbet är gjort på den.
Nån som vet om det är försent att lämna in den om dom inte är fixade ? :)

Om garantijobbet är gjort med kabelhärvan till lyset så ser du det enkelt - Original gick sladdarna inuti locket/locken till strålkastarna (som man plockar loss för att byta lampa). På den åtgärdade är sladdarna "fastsatta i locket" nertill
så detta syns alltså tydligt.

Svårare att se om kamkedjesträckaren är bytt, men min är svart och jag (har för mig i alla fall) att den var silvrig original - kan någon verifiera detta ?

Annars är det enkelt att ringa till firman som sålde den och uppge regnumret - Då får de fram om återkallningarna är gjorda.

Förutom dessa två är det inga andra återkallningar på 09:an
 

j_miller

Sporthojsnörd
Gick med
22 Mar 2012
Ort
lilla edet
Hoj
R1
Okej.
kabelhärvan vet jag att det inte är gjort.
Tror inte att kamkedjesträckaren Heller är åtgärdat.
Hör något knackande ljud i typ 0.5 sec när jag startar den och om jag inte har fattat helt galet så är det kamkedjesträckaren som är kass då ?
Har du/ni nån koll på om yamaha fixar detta eller får jag pynta det själv ? :/
Hojen har bara gått 700 mil om det kan hjälpa och 100 mils service en är gjord på bike :)
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Okej.
kabelhärvan vet jag att det inte är gjort.
Tror inte att kamkedjesträckaren Heller är åtgärdat.
Hör något knackande ljud i typ 0.5 sec när jag startar den och om jag inte har fattat helt galet så är det kamkedjesträckaren som är kass då ?
Har du/ni nån koll på om yamaha fixar detta eller får jag pynta det själv ? :/
Hojen har bara gått 700 mil om det kan hjälpa och 100 mils service en är gjord på bike :)

700 mil på 6 år !!!!!!!!!!! WTF :va

Kamkedjesträckaren beter sig på exakt det sättet du beskriver om den inte är bytt.

Tror inte du behöver bekymra dig - åk till bike så fixar de dessa fel till dig. Och skulle det vara så att de hävdar att garantin (5år) nu gått ut så tror jag de ger dig en goodwill eller åtminstone ett bra (självkostnads)pris.

I vilket fall är kamkedjesträckaren inget du ska byta själv - Finns en tråd här om det
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?253843-Akuthj%E4lp-ang-kamkedja-R1-09-s%F6kes!

Jag blev väldigt nyfiken på den hojen du köpt - Tänkte att du kunde svara på lite frågor från mig nu när jag besvarat dina.

Berätta mer om din hoj - Hur kan den ha gått så lite, 700 mil kör man ju "första veckan man äger den" med en supermaskin som R1:an :)

Varför i hela helsike är inte några återkallningar åtgärdade ? - Vem köpte en maskin bara för att INTE använda den ??. Och så sista frågan, vad fick du ge för den ? - Den borde ju vara i väldigt fint skick med tanke på milen.

Om du är som jag så kommer du uppskatta flera grymma fördelar med denna hoj.

Den har ett sjuhelsikes bra vrid i motorn jämfört med vanliga literklubbor

Den är väldigt förlåtande på bana. Man kan missa en växel - det skjuter på ändå..............eller rättare sagt, man kan klanta till det ganska mycket med det mesta. Den är otroligt förlåtande och lättmanövrerad. I nåt test jämförde de denna känsla med att "Bamse kan köra den - UTAN dunderhonung" :D. Är man då (som jag) en ganska medioker bansmiskare så är det den perfekta hojen att få känna sig som Rossi en stund. Hojen fixar det

Crossplaneteknologin gör att känslan mot vägen är perfekt.

Väldigt jämn effektkurva utan kraftiga effektpucklar (vilket också är bra på bana). Den har ibland fått kritik för att den upplevs som förrädisk, den är FÖR snäll i sin effektutveckling. Men farten finns - bara att kolla på hastighetsmätaren.

Nackdelarna som jag upplevt är att..

den blir varm vid banåka och fläkten startar inte förrän vid 106 grader så ibland undrar man om den ens funkar.
De stora pojkarna sätter dit en extra oljekylare och det går att flashtuna fläkten att starta vid en lägre temp. Står om hur man gör i denna tråden.

Ska du skjutsa med den så funkar det utmärkt.............om du köper en annan hoj till för just det ändamålet. På R1:an åker man själv, så är det bara !.............och egentligen är det helt rätt tänkt av Yamaha. det är en rejsmaskin ju.

Här är ett par tester
http://www.bike.se/test/mc-test/yamaha-yzfr1-78

http://www.fastbikes.se/index.php/reportage/provkort/820-yamaha-yzf-r1-2009

Jag gillade speciellt slutorden i detta test

"=Wow! Mitt första intryck består. Jag anser att det här är den bästa motorcykel Yamaha någonsin har tillverkat. Och om det är Yamahas bästa är den högt upp på rankinglistan totalt sett också. Enligt min ödmjuka mening finns det bara två motorcyklar i detta segment under 2009 och det är R1 och Ducati 1198.
"Crossplane" vevaxeln och motorn, brilliant chassi och manövrering. Bästa motorcykel jag någonsin kört från Yamaha. 2009 års "måste-ha-motorcykel"."
 

SV

Ny medlem
Gick med
2 May 2009
Ort
Svalöv
Hoj
2016 Yamaha MT 10
Kamkedjesträckaren, jag fick bara en kallese för kabelhärvarn , min är en 12 gäller det bara 09 eller ? har inte hört något om kamkedjesträckaren
 

SV

Ny medlem
Gick med
2 May 2009
Ort
Svalöv
Hoj
2016 Yamaha MT 10
Behöver lite hjälp , har fått en liten spricka i min framskärm , jag ville byta till en kolfiber skärm men min fru tyckte inte att det passade med en svart kolfiber så nu frågar jag er, det är en jubileum 50 år röd och vit skärmen är röd , vilken ska jag köpa ?
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Behöver lite hjälp , har fått en liten spricka i min framskärm , jag ville byta till en kolfiber skärm men min fru tyckte inte att det passade med en svart kolfiber så nu frågar jag er, det är en jubileum 50 år röd och vit skärmen är röd , vilken ska jag köpa ?

Det finns rött kolfiber nuförtiden :banana
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
View attachment 417988 men jag vill ju ha en svart skärm............................men min fru:)tuttar som är den som bestämmer) tyckte inte att det passade med en svart kolfiber så nu frågar jag er

Det spelar ingen roll vad du vill

säger frugan rött - Ja..då är det rött som gäller


Varför tror du annars att rött kolfiber uppfunnits för !

Jo......för att lösa sådana här tvister - Du får kolfiber (som är det viktigaste), och hon är skitnöjd med färgen :tummenupp


Jag tycker det är viktigt att den samlade vetenskapseliten valde att fokusera på färgad kolfiber innan de löste världssvält, krig och andra frågor. Därför tycker jag du är lite otacksam nu !

Om några år kommer säkert kolfiber som ser svart ut för män, men är rött för kvinnor. Du kan byta en gång till då
 
Nyheter
Ole Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Top