Akuthjälp ang. kamkedja R1 -09 sökes!

SpaceAce

Azzazzin
Gick med
30 Jun 2008
Ort
Norra Skåne
Hoj
1 st. R1 -09 gata, 1 st. R1 -09 bana
Nu börjar jag känna paniken.
Skulle byta kamkedjesträckare på hojen till en manuell variant.
Följde till punkt o pricka youtube-instruktionerna, men när jag ska provstarta
vill inte motorn gå runt alls. Det bara "hugger till" o all ström verkar försvinna,
för hela "instrumentpanelen" dör o startar sedan om när jag släpper startknappen...
Lossade sedan kåpan på sidan igen där man kan snurra motorn manuellt,
för att kolla om de hänt något.
Testade då att snurra på den, men det känns som den sitter som berget.
Känns som att något låst sig på något vis.
Vad har hänt? O vad ska jag ta mig till för o fixa detta??
Jag skulle ju ut på premiärtur på Knutstorp på Fredag... :(
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
RÖR INTE MOTORN!

Snurra inte motorn förrän du har verifierat att kammarna står rätt och ventilerna inte krockar. När du slakade kedjan i samband med sträckarmonteringen så kan kedjan ha hoppat. Det är väl ganska troligt att kedjan stackat sig så motorn står tvärstill, något för spänd kedja gör att det går tungt men inte tvärstill.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Och för övrigt är jag starkt skeptisk till att kleti och pleti skaffar sig manuell sträckare. För raceåka är det jättebra och jag kör det själv i alla tävlingsmotorer, men felaktigt justerad manuell sträckare har garanterat lett till fler ras än dåliga automatiska....
 

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Ort
Nyköping
Hoj
Suzuki GSX-R750 SRAD -98, Suzuki RMZ 250 -11
Känner inte till crossplane motorn så väl men är sträckaren standard dålig eller varför byta till en man måste justera manuelt med?
 

SpaceAce

Azzazzin
Gick med
30 Jun 2008
Ort
Norra Skåne
Hoj
1 st. R1 -09 gata, 1 st. R1 -09 bana
RÖR INTE MOTORN!

Snurra inte motorn förrän du har verifierat att kammarna står rätt och ventilerna inte krockar. När du slakade kedjan i samband med sträckarmonteringen så kan kedjan ha hoppat. Det är väl ganska troligt att kedjan stackat sig så motorn står tvärstill, något för spänd kedja gör att det går tungt men inte tvärstill.

Ok ska inte röra den ett dugg mer...
Känns dock tyvärr som att kolla kammar o ventiler inte är nåt jag ska ge mig på själv...
Bra tips på någon eller nåt ställe där man kan lämna in när det är hyfsat bråttom?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Ok ska inte röra den ett dugg mer...
Känns dock tyvärr som att kolla kammar o ventiler inte är nåt jag ska ge mig på själv...
Bra tips på någon eller nåt ställe där man kan lämna in när det är hyfsat bråttom?

Yamaha center Helsingborg är en av de få "Märke center" jag har förtroende för. Hörbergs i Löddeköpinge är bra.
 

SpaceAce

Azzazzin
Gick med
30 Jun 2008
Ort
Norra Skåne
Hoj
1 st. R1 -09 gata, 1 st. R1 -09 bana
Känner inte till crossplane motorn så väl men är sträckaren standard dålig eller varför byta till en man måste justera manuelt med?

Ja, original är kass o blev utbytt på garantin till en bättre version, men jag la hellre 300 spänn
på en manuell än 2500 på en utbytes v.2, eftersom det ändå skulle va så enkelt o byta... Jovisst...
 

SpaceAce

Azzazzin
Gick med
30 Jun 2008
Ort
Norra Skåne
Hoj
1 st. R1 -09 gata, 1 st. R1 -09 bana
Och för övrigt är jag starkt skeptisk till att kleti och pleti skaffar sig manuell sträckare. För raceåka är det jättebra och jag kör det själv i alla tävlingsmotorer, men felaktigt justerad manuell sträckare har garanterat lett till fler ras än dåliga automatiska....

Det är jag med nu... ;)
Det är till racemoppen jag ska ha den just eftersom det skulle va bra på racehojar.
Ska ringa runt imorn o se om någon har tid o ta sig an detta direkt. Tack för snabba svar!
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Fördelen med en manuell sträckare är att den inte backar med mindre än att man trycker gängorna genom godset. Automagiska slackar ibland när den interna mekanismen blir sliten, för att undvika detta provar vissa hydraulisk sträckare baserad på oljetryck men då får man taskig spänning innan trycket kommer. Det finns en anledning att där fortfarande är konstruktionsproblem trots att problemet är lika gammalt som kamkedjan....

Nackdelen med manuell sträckare är att man måste ha kompetensen att justera den och komma ihåg att göra det. Just därför säljs där inga mc med manuella sträckare....
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Det är jag med nu... ;)
Det är till racemoppen jag ska ha den just eftersom det skulle va bra på racehojar.
Ska ringa runt imorn o se om någon har tid o ta sig an detta direkt. Tack för snabba svar!

Det där med bra på racehojar är mest marknadsföringsnys idag. Detta då man i dagens RR klasser tillåter väldigt lite trim. När man fick byta till helvilda kammar, stenhårda ventilfjädrar och höja maxvarvet långt över vad motorn var konstruerad för så var det en viktig uppgradering men idag är en svensk SBK mest en standardmoppe med helsystem och mappning och då spelar det mindre roll.
 

MagicMotion

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2009
Ort
norrort
Hoj
SXV 550 -08
Fördelen med en manuell sträckare är att den inte backar med mindre än att man trycker gängorna genom godset. Automagiska slackar ibland när den interna mekanismen blir sliten, för att undvika detta provar vissa hydraulisk sträckare baserad på oljetryck men då får man taskig spänning innan trycket kommer. Det finns en anledning att där fortfarande är konstruktionsproblem trots att problemet är lika gammalt som kamkedjan....

Nackdelen med manuell sträckare är att man måste ha kompetensen att justera den och komma ihåg att göra det. Just därför säljs där inga mc med manuella sträckare....


Mao så är det bara livslängd vi pratar om eller?

Det här är intressant! Har vart så mycket snack om manuella genom åren som om det vore en häftig preformance grej,..
 
Last edited:

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
En "vanlig" radfyra har inte samma benägenhet att kamkedjan hoppar på men eftersom Yamaha har fått för sig att skjuta på hela paketet 09 så finns det inte riktigt något naturligt läge för motorn att stanna på.
Och lossar man då kedjesträckaren utan att låsa vev och kammar i läge så rappar det över.

Hoppas den inte krökt ventiler men fick den ingen fart när du tryckte på starten så kan du haft tur.
Men startmotorn är rätt stark så det kan vara såpass att ventiler behövs bytas.

När man byter något som på något sätt kan påverka kammtimingen så skall motorn ALLTID dras runt för hand även om du är bombsäker på att det är rätt...:crash
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Mao så är det bara livslängd vi pratar om eller?

Det här är intressant! Har vart så mycket snack om manuella genom åren som om det vore det vore en häftig preformance grej,..

Kamkedjesträckaren ger ju ingen effektökning eller så så jag har också svårt att förstå att varenda korvkiosks åkare ska ha en blåeloxerad tingest på hojen, inget brudarna impas av ändå!
Och en manuell kamkedjesträckare är precis vad den heter, MANUELL.
Den punkten missar de flesta och överraskas när kamkedjan rappar över efter ett par tusen mil.

Jag har aldrig köpt en sådan och kommer inte göra det heller.
Har kastat i och byggt om det mesta i min CBR1000RR men kamkedjesträckaren är original.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Kamkedjesträckaren ger ju ingen effektökning eller så så jag har också svårt att förstå att varenda korvkiosks åkare ska ha en blåeloxerad tingest på hojen, inget brudarna impas av ändå!
Och en manuell kamkedjesträckare är precis vad den heter, MANUELL.
Den punkten missar de flesta och överraskas när kamkedjan rappar över efter ett par tusen mil.

Jag har aldrig köpt en sådan och kommer inte göra det heller.
Har kastat i och byggt om det mesta i min CBR1000RR men kamkedjesträckaren är original.

Jag tycker det är fantastiskt gjort av APE och liknande bolag som lyckas sälja en eloxerad aluminiumplatta med en skruv i för 800kr (listpris hos motospeed.se)
3899.jpg

Jag använder manuell sträckare i racemotorer som är ombyggda och används för annat än de var konstruerade tex supermoto då deras brutala nedväxlingar med övervarv och hjulstuds med 100% grepp ger väldigt mycket ryck som dödar tänderna på automagiska sträckare dimensionerade för enduro. På en japsfyra använd för RR håller jag helt med om att det är en onödig uppgradering som oftast blir en försämring...
 

MagicMotion

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2009
Ort
norrort
Hoj
SXV 550 -08
Jag tycker det är fantastiskt gjort av APE och liknande bolag som lyckas sälja en eloxerad aluminiumplatta med en skruv i för 800kr (listpris hos motospeed.se)
View attachment 361000

Jag använder manuell sträckare i racemotorer som är ombyggda och används för annat än de var konstruerade tex supermoto då deras brutala nedväxlingar med övervarv och hjulstuds med 100% grepp ger väldigt mycket ryck som dödar tänderna på automagiska sträckare dimensionerade för enduro. På en japsfyra använd för RR håller jag helt med om att det är en onödig uppgradering som oftast blir en försämring...


Jo, bra marginaler har de allt, ungefär som att sälja kranvatten!

Uppskattar infon som tusan boris då jag kan se användningsområdet för dessa prylar nu!
 

Kneedrag

Guest
lyfter den här tråden.

Har en hoj med rasad motor. Hojen vart inne för byte av kamkedja och kamkedjespännare. Fem mil efter service så hände något under körning, belastning på 2:ans växel som gör att det rasslar enormt i motorn.

Boris har så rätt det sitter en APE mauell kamkedjespännare på i blå eloxerad färg som mc firman satt på.

Har inte öppnat motorn ännu. Utan det blir i vinter. Men är sjukt nyfiken vad som kan vara sönder.
Glykolen är borta och den ryker vitt. Olja såg bra ut i fönstret.

Blir nog att hitta en motor och byta rakt av blir nog billigast i slutändan.

Fast jag är ju hemskt nyfiken om det går att laga motorn. Vill ju lära mig sånt här.
 
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
lyfter den här tråden.

Har en hoj med rasad motor. Hojen vart inne för byte av kamkedja och kamkedjespännare. Fem mil efter service så hände något under körning, belastning på 2:ans växel som gör att det rasslar enormt i motorn.

Boris har så rätt det sitter en APE mauell kamkedjespännare på i blå eloxerad färg som mc firman satt på.

Har inte öppnat motorn ännu. Utan det blir i vinter. Men är sjukt nyfiken vad som kan vara sönder.
Glykolen är borta och den ryker vitt. Olja såg bra ut i fönstret.

Blir nog att hitta en motor och byta rakt av blir nog billigast i slutändan.

Fast jag är ju hemskt nyfiken om det går att laga motorn. Vill ju lära mig sånt här.

Har motorn rasat 5 mil efter att verkstan har satt dit en manuell sträckare och bytt kamkedja så hade ju iaf jag åkt dit och sagt till dem att de har klåpat sig. Rejält.

De ska betala/fixa, helt klart.
 
Nyheter
Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top