Aggressiv badning.

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Eftersom drunkningsdöden i år gått om MC-döden så borde ju någon remissorganisation till simsällskapet se till att akreditera en åtgärdsplan för att begränsa denna dårskap.

Mitt förslag är ju att den överbemannade Poliskåren tar lite kraft och lägger den på att kolla så att alla som har simborgarmärket eller i nödfall grodan verkligen inser faran med att dyka och simma och att man lägger lite energi på att få bort dessa avarter.

Envisas man att med att närma sig vatten med ett extremt tänkesätt som tex dyka, hoppa från hopptorn, bada med mindre än 3 timmar mellan det sista intaget av föda så skall man inte bara skällas på utan ens hela familj beslagtas.

Eller så ser man bara till att icke simkunniga inte badar på djupt vatten.

Bara en tanke som nog är fel som vanlig.
 
Last edited:

yada

Medlem
Gick med
8 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
MT-09 Tracer
Kul, jag hade exakt samma tanke häromdagen!

Badbevis, lätt badkort, mellan badkort och fullt badkort, givetvis efter teoretisk riskutbildning, praktisk riskutbildning, teoriprov (med blandade frågor som rör allt möjligt som sker runt vatten, gärna en halv skepparexamen).

Sedan praktiskt prov som bevisar att man kan simma vissa längder osv där ett delprov bör bestå av att flyta (med ospecad hastighet som krav), ej simma, genom en bojbana.

Myndigheter bör genomföra nykterhetskontroller på folk som befinner sig nära vatten.

Slutligen bör allt underhåll vid badplatser att dras ned, bryggor och hopptorn kan gott lappas ihop med sämsta träkvalitet, ohyvlat, och mer pengar borde satsas på att båttrafik säkrare skall kunna ta sig fram vid badplatser.

Fram för tokiga nollvisioner 2013!
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Kul, jag hade exakt samma tanke häromdagen!

Badbevis, lätt badkort, mellan badkort och fullt badkort, givetvis efter teoretisk riskutbildning, praktisk riskutbildning, teoriprov (med blandade frågor som rör allt möjligt som sker runt vatten, gärna en halv skepparexamen).

Sedan praktiskt prov som bevisar att man kan simma vissa längder osv där ett delprov bör bestå av att flyta (med ospecad hastighet som krav), ej simma, genom en bojbana.

Myndigheter bör genomföra nykterhetskontroller på folk som befinner sig nära vatten.

Slutligen bör allt underhåll vid badplatser att dras ned, bryggor och hopptorn kan gott lappas ihop med sämsta träkvalitet, ohyvlat, och mer pengar borde satsas på att båttrafik säkrare skall kunna ta sig fram vid badplatser.

Fram för tokiga nollvisioner 2013!


Den viktiga prövotiden inte att förglömma:fakta
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Inför krav på färgglad badmössa och flytväst vid allt badande! :4skrika
 

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Kul att skämta om, men mina tankar går till närstående till den 20 åring som omkom på gummibåtstillställningen jag deltog på idag. Oavsett om han var full eller dum i huvudet.

EDIT: tycker tråden borde stängas, osmaklig. Hade liknade tråd i ett "badforum" om mc olyckor. Hur hade vi reagerat?
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag undrar vem jag ska rikta polisanmälan mot, gummiibåtsingdomar hade klättrat på min Vinö och kraschat sönder kapellbågarna. Kom tyvärr ner för sent för att ha tagit hand om skuldfrågan på det vanliga viset. Nu måste jag kalla ut medlemmarna i båtklubben att städa sopor i vattnet som slöddret slängt. Sthlm blir alltmer förstört av alla talanglösa. La loss Vinö för att komma bort från "livstilsstockholmarna" och vart imedelbart nedstänkt av två vattenskotrar när jag var ute med Norska gäster. Jag lämnar snart Sverige för Åland, satan vad jag gillar Åland, det är som det Sthlm där jag växte upp..
 

Bifogat

  • image.jpg
    image.jpg
    251.3 KB · Visningar: 296
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Har ngn personuppgifter eller organisationsnr på arrangörerna så pm:a mig.

/Jörgen
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
De absolut farligaste på våra stränder är de som simmar med grodfötter. De susar fram i vattnet i sådana hastigheter att de lätt tappar kontrollen och utsätter sig själv och andra för stor fara. Inför hastighetsbegränsning, reg skylt fram o bak samt säkerställ adekvat utbildning med förarbevis!
 

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Skurup
Hoj
Honda VFR 800F -15
EDIT: tycker tråden borde stängas, osmaklig. Hade liknade tråd i ett "badforum" om mc olyckor. Hur hade vi reagerat?
Tråden lyfter verkligen fram det absurda i det regelverk som finns för MC genom att spegla regelverket i en annan aktivitet med jämförbara dödstal.
 

#68

\m/
Gick med
18 Aug 2012
Ort
Enköping
Hoj
S1000 RR ///M
Olycksstatistiken kan bara tolkas på ett sätt. Dags att införa hastighetsbegränsningar för badande.
 

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
Honda VFR800
Den stora skillnaden tycker jag nog ligger i faran för övriga. Risken att bli översimmad känns rätt låg.
Och hade vi släppt MC helt fritt som med badning är jag övertygad om att olyckorna skjutit i höjden.

Att man sen tagit det för långt med MC är en annan sak.
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Av någon anledning ser jag Hamrén framför mig, lurandes i vassen med laser och bullermätare. För givetvis får den badande inte föra för mycket oväsen.
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
För att få lite förståelse, i Juli drunknade 1 person om dagen!!!!!

Men det orsakade inga köer iaf.
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstationen
Hoj
Zebraröd Honda Eldblad
Jag tycker att det borde upprättas ett badregister där alla som tänkt bada måste vara med för att få bada, inom badregistret kommer det registreras hur lämplig en badgäst verkligen är, detta gör det lättare både för badaren, statistiken och staten att välja rätt och lämpligaste badplatsen. Låt oss säga att Bosse 63 med en 140 pannors ölmage som mest håller sig flytande med hjälp av en enorm badring skulle bli hänvisad till att hålla sig till mindre grunda sjöar med minimal folkmängd runt omkring medan Anna 20 som tränat simning i 10 år är lämplig att få vistas på alla platser :tummenupp Här får vi då både bort en större del av de badgäster som ligger inom riskgruppen samtidigt som vi håller badstränderna stiliga och modemedvetna inför Sveriges badturister.

För att kunna upprätta och driva detta register kommer alla badförda svenskar behöva avlägga en minimal registerhållningsavgift på 500 kronor per år, detta för att täcka det enorma jobbet med att framförallt klistra på frimärken på intyg som sänds ut samt bekosta personalens fikaraster.

Hämtat ur Badandets Nollvision 2013 - Plaska gör man säkrast via registrering
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
EDIT: tycker tråden borde stängas, osmaklig. Hade liknade tråd i ett "badforum" om mc olyckor. Hur hade vi reagerat?

Sluta nu, du försöker bara hitta en ursäkt för att någon ska få känna sig KrEnKt.
Inom samtliga områden har någon omkommit vilket enligt ditt resonemang skulle innebära total radiotystnad.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Jo nog är det som renkött skrev en viss skillnad i faran för andra människor.

Sen tror jag det är liiiiiite fler personer som badar på en svensk sommar än som kör hoj.

Just sayin´
 

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
Honda VFR800
Sen undrar jag hur många som blir allvarligt skadade för resten av lite av badning? Nog för att de finns men jag gissar att de är betydligt färre än till mc. En död människa är en människa som slutar bidra till statskassan, en invalid är en människa som kostar statskassan stora mängder pengar.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Det inträffar ju en del dyktillbud varje år där folk skadar rygg/nacke. Detta trots att det är uppsatta varningsskyltar som förbjuder dykning.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top