Stödja svensk Mc-handel omöjligt?

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Har här under vintern handlat en hel del prylar till cykeln och har inte handlat ett dugg på den inhemska marknaden förutom oljor och anledningen är att det är ocker priser på precis allt här hemma i svedala.


Öhlins cartridge och bakdämpare

http://www.24mx.se/mc/p|3353/ohlins-cartridge-kit-nix-30-honda-cbr-600-rr-2008/23907/fjadring/k378/
http://www.24mx.se/mc/p/ohlins-ttx-stotdampar-kit/23914/fjadring/k378/bakfjadring/s1007/

Totalt 26 000 sek hos dom som har prisgaranti på att vara billigast.

Samma prylar från staterna

https://www.motomummy.com/cartridge-kits/ohlins-ttx-36-mk-ii-shock-30mm-cartridge-kit-combo-sale/

2400 dollar + 30 dollar frakt = 2430x6,5 = 15795 Nu var jag kreativ och slapp både moms och tull och bara här "sparade" jag 10 loppor.

Idag skulle jag till o lägga beställningen på däck Pirellidiablo Superbike pro

2 st bakdäck 180.55.17 1 st 120.70.17

http://grevensmcdelar.com/Däck/Slicks/Pirelli-Diablo-Superbike-slicks-PRO
pris hos Grevens 5135 sek + frakt

http://www.rodamoto.es/OnLine/IN/pr...LLI+DIABLO+SUPERBIKE+PRO++180/55-17+.+Trasero
Pris hos Rodamoto.es för exakt samma däck ink frakt hem till dörren hamnar på 3500 sek

Dessa prisskillnader har varit på precis allt jag handlat denna vinter

Lite saker jag jämnfört priser på och handlat

Bazzaz Z-fi
stormgrips
brake pads
stålomspunna slangar
kraschkåpor
pp-tuning fotpinnar
motor skydd
clip on
kåpstag hemma i sverige 2250 sek ebay 220 sek
Hjullager
o.s.v

Hur överlever dessa företag här hemma i Svedala vem väljer att handla hemma när man får samma saker från utlandet till minst 50% billigare än i Sverige, Vem roffar åt sig den stora mellanskillnaden?

Jag har efter att räknat ihop vinterns inköp sparat i runda slängar 15-18 k på att beställa från utlandet i lugn och ro framför datorn när det passat mig. Istället för att försöka stressa en ointresserad reservdelsman vid någon disk som har lunch och är upptagen mest hela dagen här hemma i Sverige.

Sedan finns ju nästan ingenting hemma på hylla heller utan man får gått beställa och vänta på sakerna om man får för sig att handla något i butik.

Hur gör ni andra? Handlar ni hemma i Sverige och ser glada ut eller gör ni som jag och beställer från utlandet?
Vet inte vad jag vill med detta inlägg mer än att skriva av min frustration över att inte kunna handla på hemmaplan.
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Funkar skitbra ända tills alla gör så och du vill ha sjukvård och pension till dig själv och din familj.

Du kan ju pröva att få det i länderna du shoppat i när det är dags eller kanske i grekland, cypern, italien, spanien. där har dom inet heller pröjsat skaatt på många år.

Det har skitit sig för ledande kulturer många gånger förr i världshistorien och det kommer at göra det igen så inget moraliserande bara enkel matematik var och en gör som dom vill.
 
Last edited:

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Funkar skitbra ända tills alla gör så och du vill ha sjukvård och pension till dig själv och din familj.

Du kan ju pröva att få det i länderna du shoppat i när det är dags eller kanske i grekland, cypern, italien, spanien. där har dom inet heller pröjsat skaatt på många år.

Det har skitit sig för ledande kulturer många gånger förr i världshistorien och det kommer at göra det igen så inget moraliserande bara enkel matematik var och en gör som dom vill.

Höna av en fjäder?

Eftersom mc kollektivet är relativt litet och inte har någon större påverkan på Sveriges ekonomi så skulle jag säga att det spelar inte så stor roll.

Svensson kommer fortfarande att köpa/serva sina bilar på auktoriserade verkstäder, även tillbehör osv. Mc folket är i regel mer åt hobbytypen där man faktiskt spenderar en hel del tid på internet och surfar efter delar, bling bling osv.

Därför tror jag att vårt utlandsshoppande av mc delar ger knappt något märkbart intryck i den svenska ekonomin.

Ekonomins död är dock outsourcade industrijobb, men det är en helt annan diskussion :)
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Finns flera orsaker till varför det är dyrare här..bland annat så köps det upp större mängder i stora webb butiker utomlands = billigare inköpspris. Sen är skatt o moms är dyrare i Sverige än andra länder. Stark krona o svaga utlandsvalutor etc

Men jag håller med dig..köper det mesta utomlands.
Dock med ett par få undantag..ifall jag behöver något pronto...om prisskillnaden är minimal..eller om jag känner att risken är stor att varan jag köper inte passar eller inte komma hålla. Då känns det bra att ha garanti och möjligheten att lämna in varan igen.

Men som sagt...många miljoner försvinner från sverige då vi väljer att köpa från utlandet. Dock så är den förlusten säkert mindre än ändrade förutsättningar för lågt pris här i sverige.
För om priserna (inkl skatt..moms) skulle sänkas så skulle kanske skattemyndigheten förlora mer på det än de stålars som används för dagens utlandsköp.
Men men..desto fler internetföretag som ploppar upp och desto enklare o smidigare det blir att beställa. Samt att årskullar som absolut inte använder nätet försvinner o byts ut mot nya som växt upp med nätet, så kommer nog den punkt när någon i riksdagen får en snilleblixt o lägger ut en motion för att det ska kosta mer att beställa ifrån utlandet.
Nää..oavsett..alla företag som säljer lite dyrare globala varor med stora prisskillnader utomlands kommer få det hårt i framtiden.
 
Last edited:

GreenDragon

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2009
Ort
Halmstad
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -17 Honda VFR 750 -93
Handlar det mesta från utlandet, annars skulle jag inte ha råd att fixa sånt man vill på hojen!
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Höna av en fjäder?

Eftersom mc kollektivet är relativt litet och inte har någon större påverkan på Sveriges ekonomi så skulle jag säga att det spelar inte så stor roll.

Svensson kommer fortfarande att köpa/serva sina bilar på auktoriserade verkstäder, även tillbehör osv. Mc folket är i regel mer åt hobbytypen där man faktiskt spenderar en hel del tid på internet och surfar efter delar, bling bling osv.

Därför tror jag att vårt utlandsshoppande av mc delar ger knappt något märkbart intryck i den svenska ekonomin.

Ekonomins död är dock outsourcade industrijobb, men det är en helt annan diskussion :)

Men vårt utlandsshoppande totalt sett? (inte bara mc) ...Jo...tror vi har något att vänta tills slut.
 

Hänz

kRÄnKt!
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Sthlm
Hoj
GSXR
Jag har handlat det mesta över nätet under 4år och sparat tusentals kronor. Aldrig räknat men kan tänka mig att det är nära 100 000kr som jag sparat jämfört med om jag hade handlat allt här i Sverige från svenska butiker.
 

Pedro

Hårdare än ett frukostägg!
Gick med
3 May 2007
Ort
Malmö
Hoj
KTM 250 & 660
Men om dollarn kostat 8,50 och du betalt svensk moms som du skulle gjort? Hade det fortfarande varit billigt då?
 

Pedro

Hårdare än ett frukostägg!
Gick med
3 May 2007
Ort
Malmö
Hoj
KTM 250 & 660
Roffar åt sig mellanskillnad..:) Den var bra den.
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Är samma sak med alla hobbys. Inget finns ändå på hyllan så jag kan lika gärna beställa hem själv som att gå till nån butik som gör samma sak för dubbla priset med ännu längre leveranstid. Kläder där det är kinkigt med passform handlar jag i butik, i princip inget annat.
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Men om dollarn kostat 8,50 och du betalt svensk moms som du skulle gjort? Hade det fortfarande varit billigt då?

Köper man inom EU så betalar man ju moms som man ska och det kvittar vad dollarn kostar. När det bara innebär mer besvär för mig som kund, är sämre service och dessutom MYCKET dyrare så är det rätt svårt att motivera varför jag ska masa mig till en butik för att beställa det jag ska ha i stället för att göra det hemma och få det levererat till dörren.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Att jämföra med pris utan moms blir ju aldrig rättvist men visst tas där ut enorma överpriser även med momsen inräknad. Det är märkligt att man kan spara så mycket pengar på att skicka en Öhlinare tor USA...

Ibland funderar man på om svenska handlare inte vill tjäna pengar. Det klagas ofta på höga inköpspriser och dåliga marginaler. Men om nu ditt inköpspris är så högt att det är billigare att köpa sakerna över disk i EU så är det väl bara för handlaren att köpa det där istället för av sin svenske leverantör...
 

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Ort
göteborg
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Vi har Europas högsta lönekostnader, allt inräknat, enl DI idag. Tro sjutton att ingen lägger tjänster eller produktion i detta landet om det inte är absolut nödvändigt.

Tyvärr. Men någon gång kanske någon fattar vad vi håller på med och börjar arbeta mot en förändring. Själv orkar jag inte ta fajten.
 

Pedro

Hårdare än ett frukostägg!
Gick med
3 May 2007
Ort
Malmö
Hoj
KTM 250 & 660
Det finns många faktorer som gör att en produkt kan kosta mindre i ett annat land. Löner, skatt och moms är några. Man avgör naturligtvis själv var man handlar sina prylar och det behöver man inte ha dåligt samvete för. Det enda man ska veta är att svenska handlare inte själv styr över sin egen prisbild även om folk utan insikt i detaljistleden tror det. Vår marknad är för liten för handlarna ska ägna sig åt egen gråimport. Generalagenterna sätter priserna och om handlarna ska följa någon slags streetprice finns det inte många procent kvar. Det handlar oftast om marginaler på 15-20% (alltså tjänar man ca 150 kr netto på en tusenlapp) och då är det inte lätt att möta ett pris från ett låglöneland med 15% moms som dessutom handlar direkt från tillverkaren. Detta är inte spekulationer utan fakta om man är intresserad. Diskussionen om service och lagerhållning är en annan femma :)
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Funkar skitbra ända tills alla gör så och du vill ha sjukvård och pension till dig själv och din familj.

Du kan ju pröva att få det i länderna du shoppat i när det är dags eller kanske i grekland, cypern, italien, spanien. där har dom inet heller pröjsat skaatt på många år.

Det har skitit sig för ledande kulturer många gånger förr i världshistorien och det kommer at göra det igen så inget moraliserande bara enkel matematik var och en gör som dom vill.

Bara att ta det man sparar på att handla utomlands och investera i sin egen "pensionsfond".
 

Nalle74

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2008
Ort
Hisings-Kärra
Hoj
KTM 690 SMC-R -13, KTM 300 EXC -12, VTR1000F-98, m fl
Ja, det är inte lätt att vara handlare i Sverige idag. Problemet är när alla mc firmor gått i konkurs, var ska man då köpa sin nya hoj? För på att sälja Nya mc kan ingen mc handlare försörja sig, det är alldeles för dåliga marginaler på nya hojar. Lägg sen på Arbetsgivaravgifter, skatt och den förhatliga momsen (som du som konsument "slipper" då den utländske webshopen antagligen låter bli att redovisa då grejorna gått på export).
Summan av kardemumman; Handlare i Sverige idag köper från leverantörer med HÖGRE priser än vad det kostar att köpa samma del för en privatperson på ebay. Hade vi haft schyssta inköpspriser så hade butikerna i Sverige varit fulla med ljuddämpare, batterier, bromsbelägg, kläder, hjälmar etc till bra priser, men när jag beställer en ljuddämpare från vår leverantör i finland till 30% högre INKÖPSPRIS än det kostar att köpa den som privatperson från ebay.de t ex då är det något som är seriöst fel.

Dock, om handlarna går omkull, finns det inga som har fabriksnya hojar att provköra, det finns inga beg hojar med garanti, det finns ingenstans man kan fixa den där extra delen som man behöver en fredag eftermiddag innan bankörningen akut osv, ingenstans att prova ut olika skinnställ innan man beställer dem från USA, osv..
Och det vore väl synd?
;)
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Ja, det är inte lätt att vara handlare i Sverige idag. Problemet är när alla mc firmor gått i konkurs, var ska man då köpa sin nya hoj? För på att sälja Nya mc kan ingen mc handlare försörja sig, det är alldeles för dåliga marginaler på nya hojar. Lägg sen på Arbetsgivaravgifter, skatt och den förhatliga momsen (som du som konsument "slipper" då den utländske webshopen antagligen låter bli att redovisa då grejorna gått på export).
Summan av kardemumman; Handlare i Sverige idag köper från leverantörer med HÖGRE priser än vad det kostar att köpa samma del för en privatperson på ebay. Hade vi haft schyssta inköpspriser så hade butikerna i Sverige varit fulla med ljuddämpare, batterier, bromsbelägg, kläder, hjälmar etc till bra priser, men när jag beställer en ljuddämpare från vår leverantör i finland till 30% högre INKÖPSPRIS än det kostar att köpa den som privatperson från ebay.de t ex då är det något som är seriöst fel.

Dock, om handlarna går omkull, finns det inga som har fabriksnya hojar att provköra, det finns inga beg hojar med garanti, det finns ingenstans man kan fixa den där extra delen som man behöver en fredag eftermiddag innan bankörningen akut osv, ingenstans att prova ut olika skinnställ innan man beställer dem från USA, osv..
Och det vore väl synd?
;)


Det är ju precis det jag vill belysa och lyfta fram. Priserna i Sverige gör det inte ekonomiskt försvarbart att handla här.

Ingen kan väl tycka att man ska betala 50% mer för exakt samma vara för att få förmånen att köpa den i en butik i Sverige?

Jag hade gärna handlat på hemmaplan och även kunnat betala 10-15% mer än på nätet för att ha en butik i närheten, Men när jag kan spara ca 50% av kostnaden genom att i lugn och ro sitta och beställa det jag behöver framför datorn och få det skickat till dörren så är det något som är helt galet.
 

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
Roten till det onda är inte marginalerna, utan grossisterna!

Många ska ha sin del av kakan ....
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Jag är ingen ekonom eller liknande men att just momsen skulle vara orsaken har jag lite svårt att förstå:
http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta...sumtion-och-produktion/Moms-i-Sverige-och-EU/

Min käre far som kört eget så länge jag varit könsmogen och har hyfsat med erfarenhet av skatteregler och annat brukar hävda att Sverige är ett av de enklare länderna inom Europa att köra eget i (men vad vet jag?).

Personligen tror jag att allt mer av det vi gör i Sverige saknar substans och att det på något magiskt sätt urholkar hela landets ekonomi: alla idag ska tydligen vara arkitekter, designers, projektledare, managementkonsulter, syssla med ledarskap och massa andra mellanled.

Ingen vill kavla upp ärmarna, torka skit, tillverka saker eller svetsa längre verkar det som. I stort nu alltså, jag kan tänka mig att andelen pysslare är större på ett sånt här forum.

Heck, mig veterligen vill ingen egenföretagare ens vända sig till privatpersoner idag pga dålig lönsamhet och det måste vara av ondo, vad jag förstått finns det ingen som går till jobbet utan att slutmålet är privat konsumtion?

Går industrin under och vi inte ska börja bryta uran så är i alla fall jag orolig.
Mig veterligen kan vi inte bygga statsfinanser genom att åka runt och putsa varandras fönster?

Angående handlarna så har väl det avhandlats tidigare och kontentan där var väl att märkesåterförsäljarna på något sätt troligen får kickback av huvudägaren och därmed kan driva sina butiker så att det ser ut som det går dåligt?

Säker man på ordet "gåslever" i forat tror jag man hittar tråden.

Men vad vet jag?
 
Nyheter
Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Top