Era bästa MacGuyver moments

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Alla har vi väl varit i den sitsen där man inte haft rätt delar/verktyg/prylar för att lösa ett problem. Då är det enda rätta att improvisera.
Så låt oss se era bästa MacGuyver-lösningar.

MacGyver_1.jpg



Börjar med några intressanta jag har sett på nätet.

Däckbalansering
Balansera.jpg

Däckverktyg för däckkrängning
Däck_6.jpg

Mobilhållare
Telefonhållare.jpg

Highwaybars/fotpinnar
Fotpinnar_1.jpg
Fotpinnar_2.jpg
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Trodde jag skulle få skryta om när jag gnagde upp en usb-kabel och tvinnade ihop mittledarna för att frugans kompis skulle kunna ladda sin telefon med en ciggadapter under en lång bilresa förra året...

Fast en sann MacGyver hade väl fixat ett motstånd på 100ohm med några hårstrån och lite urin förstås.
Jag körde tillfällig-lösningkortis.
 

speedfreak no1

speedfreak no1
Gick med
15 Jan 2004
Ort
Skutskär
Hoj
KTM 950 Super Enduro-08 & Honda CR 500
Inte jag men min farbror var ute och körde sin gamla snöskoter, stannade till ett tag sen när han skulle åka iväg så hade magnapullstarten frysit ihop.:gnissla

Gick alltså inte att dra igång skotern..
Vad gör man då? jo värme skulle säkert lösa problemet tänkte han så ha ställde sig och pissa på startapparaten och vips så var den tinad :tummenupp

Osade dock lite illa i början men han kom hem iaf:)
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Jag fick akut läckage på ena bromskretsen på bilen vilket dumt nog gjorde att all vätska rann ut ur behållaren=andra kretsen funkade inte heller pga luft i huvudcylindern. Detta var på väg till finlandsfärjan så det fanns ingen tid att vänta på hjälp.
Jag pluggade igen den trasiga kretsen genom att värma en smältlimstav med bilens ciggtändare och trycka ner den i hålet i botten på bromsvätskebehållaren, slog i en skvätt T-röd som fick agera bromsvätska i huvudcylindern och tryckte in en kolv långt nog för att bli av med luften i systemet.

Höll utan problem till färjan och ett par mil till så jag hann fixa det på riktigt men jag körde jävligt försiktigt kan jag säga.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Igår filade jag till ett kol från en vinkelslip så att jag kunde få igång tvättmaskinen.

Blir lätt gnäll när det inte går att tvätta, tydligen noga.
 

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mölndal
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Bakre krägningshämmare av på volvo 240, 20mil hem sent på kvällen.
Köpte två spännband på en tapp och spände dom i kors mellan övre och nedre stötdämparfästen.
Blev så bra så jag körde så tills besiktningen närmade sig, aldrig haft så stum och fin bakvagn :)

Detta kommer att bli en kanontråd:yoparty
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
alla mina lösningar är nog såna, bra för tillfället..
kanske inte ska hålla på med tekniska saker :D
vad jag kommer på rak arm såhär.
en gasvajer av, en festis förpackning mellan gasspjället på bilen och 3500 varv på tomgången, justera farten med koppling. gick fort utför och långsamt nerför.
 

Olof.B

Pride only hurts, it never helps.
Gick med
12 Mar 2005
Ort
Gbg (emigrerad 08:a)
Hoj
KTM 660/RC8-R
MacGyver vet jag inte men man har ju gjort några "man tager vad man haver-varianter".

Trasiga fästen till avgassystemet på bilen. Tog en kabel och drog några varv runt ljuddämparen, fäste sen kabeln i dragkroken.

Trasig växelpetare efter att jag slog över med 660:n. Borrade nytt hål i det som fanns kvar och drog i en bult.

660:n ville inte starta. Visade sig vara gummit mellan förgasaren och toppen som var paj. Lindade en jävla massa eltejp för att få det tätt, sen hoppa'n igång som vanligt.
 

TheViktor

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2009
Ort
Staden på G
Hoj
Se be ärr sekshundra ärr ärr
Haha, efter första bandagen - tog fram sticksågen och gjorde knäpuckar av farmors gamla skärbräda ;)
 

TriumphNynäs

Medlem
Gick med
8 Dec 2007
Ort
Nynäshamn
Hoj
För många enligt hustrun...
Bakre krägningshämmare av på volvo 240, 20mil hem sent på kvällen.
y

Är det något att bry sig om på en 240??? Haft ett antal och tycket det känns som om bakvagnen alltid lever sitt eget liv, trots godkänd besiktning, nya bussningar och stötdämpare osv.....
 

Kneedrag

Guest
Tog loss bänkskruvstycke och använde som nitverktyg när nya kedjan skulle dit på hojen
 

djulle

Medlem
Gick med
1 May 2012
Ort
Västra Skåne
Hoj
KTM Superduke R
Mjölkkartong som topplockspackning. Monterade det sen körde man till en verkstad och köpte nytt. Detta var på en gammal DT50
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Mjölkkartong som topplockspackning. Monterade det sen körde man till en verkstad och köpte nytt. Detta var på en gammal DT50

Det är inget MacGyver, på en DT50 är det fling eller mjölkpaket man använder som packning, punkt.
 

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Under studietiden gjordes det ofta små snabblösningar för att spara pengar.

Innan biltema börjat med mc-prylar köpte jag vajer på deras trädgårdsavdelning. Vajern kapade jag sedan och lödade på nya nipplar, det gamla höljet återanvändes. Körde hundratals mil med hemmagjord gas- och kopplingsvajer. Det värsta fulmeket var nog när jag gjorde en nippel av svetsloppa.

Har använt domkraft och undersidan på personbilssläpet som mothåll för att kränga av däcket från fälgkanten.

Byggde kylarskydd till crossen av skrotbitar och gängstång.

Byggde om en automatisk kamkedjesträckare till manuell. Gängade upp hålet och skruvade i en gängstång. Fick dock hjälp av en vän med bra gängningsverktyg.

Buntbandade ihop en crossbakskärm som låg i tre delar.

Använde ugnen hemma i köket för att värma motorblocket, lagret låg i frysen för att lättare falla på plats.

Har ofta klippt och skurit ut motorpackningar istf att köpa färdiga.

Svarvade svänghjulsvikter för att ge lite mer svängmassa på den annars ettriga crossen.

Svetsat ihop en kedja när det inte fanns något komplett kedjelås att tillgå.

Har sytt remmar från en ryggsäck på mc-stövlarna när kardborrfästet gav upp.

Kapade styret 1cm i varje sida då inte motarden gick in i källarförrådet.

Klätt in sadel med fakeskinn från biltema.

Tog ett overheadblad och klippte till tearoff för att kunna ta mig igenom starten på GGN.

Gjorde en lasthållare av resterna från en stålbokylla och gängstång.
 
Last edited:
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top