CB400N cafe racer

johkla

Ny medlem
Gick med
4 Dec 2012
Ort
Lund
Hoj
1981, Honda CB400N
Luftfilterna hittills verkar bra! Ta bort bakhjulet var inga konstigheter alls, om de underlättar så står de i denna instruktionsboken till cb400 modellerna hur man gör.http://www.hondamc.com/upload/download/ibook/cb250-400n_cm400t.pdf . Är också helt ny inom mc meck, men vad jag lärt mig hittills är bara att våga skruva och dra lite, de löser sig alltid på ett eller annat sätt! men luftburken var bökig att få ur!
 

drömmarn

noob
Gick med
10 Sep 2012
Ort
limhamn
Hoj
ingen =((
fan va snygg hoj du har :tummenupp jag fick vålda boxen en del för att den skulle av:smasha blev riktigt snyggt me svarta fälgar, varit inne på att bara lacka själva stjärnan innan men nu vet ja längre:banana
 

Defendermannen

Ny medlem
Gick med
8 Jan 2012
Ort
Uppsala
Hoj
Cb400n 1983
Hur gjorde du för att komma åt med färgen på insidan av stjärnan?
Jag har inte börjat måla än men jag ska försöka hinna med att tvätta och måla fälgarna och framdämparen i helgen. Maskerade du själva däcket när du målade fälgarna?
 

johkla

Ny medlem
Gick med
4 Dec 2012
Ort
Lund
Hoj
1981, Honda CB400N
Hur gjorde du för att komma åt med färgen på insidan av stjärnan?
Jag har inte börjat måla än men jag ska försöka hinna med att tvätta och måla fälgarna och framdämparen i helgen. Maskerade du själva däcket när du målade fälgarna?

Jag vinklade bara in och kom åt så gott de gick, körde 2 ggr så inget missades. maskerade bara i mitten på fälgen för att ingen skulle komma in i lagret. Sedan klippte jag bara till en wellpapp bit med ungefär samma båge som fälgen och höll den för däcket där jag spraya.

Tyvärr verkar de även för mig som att konfilterna börjat krångla lite, varvar bara upp till 5000 sist. Blir nog att punga ut och få bestyckat den helt enkelt. Surt men to late to turn back!
 

Defendermannen

Ny medlem
Gick med
8 Jan 2012
Ort
Uppsala
Hoj
Cb400n 1983
Surt med förgasarna, vad betyder det att du behöver "bestycka om den" och vad kostar det typ? Jag kommer nog få samma problem antar jag. Kan man inte bara byta ut förgasarna till icke-cv förgasare?

Tack för tipsen med fälgarna! Använde du någon speciell färg? Själv funderar jag på att använda http://biltema.se/sv/Bat/Kemikalier/Farg-och-Lack/2-komponents-polyuretan-36532/
efter att ha läst igenom den här tråden
http://skogenracing.editboard.com/t6913-biltema-lack-allt-du-behover-veta

Ursäkta om jag ställer idiotfrågor men jag har försökt söka runt men hittar inget nyttigt.

Lycka till med bestyckningen!
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Lägg inte pengar på att lämna in den för det. Kolla om du inte kan hitta ett par lite roligare förgasare till den istället. Bra i gasen har en hel del grejer, kanske även något till din hoj. Då ingår det "bestyckningsassistans" också!
 

johkla

Ny medlem
Gick med
4 Dec 2012
Ort
Lund
Hoj
1981, Honda CB400N
Jag körde med Hagmans sprayfärg, kändes som de va ett lite mer säkert kort än bikternas färg men den duger säkert bra den också! Vad det gäller bestyckning så vad jag fattat de som så är de att man får förgasarna att ta in lagom med luft och byter huvudmunstycke i förgasaren till några storlekar större då den får för mycket luft nu.

Rallyfisken, va i kontakt med bra i gasen i måndags och de enda han hade var nya huvudmunstycken till den. Vad jag läst på andra trådar här är bestycka vakumförgasare rena raketforskningen så känner att jag kan bita ihop och punga ut för att få den att få riktigt bra och eventuellt få lite garanti på grejerna också!
 

johkla

Ny medlem
Gick med
4 Dec 2012
Ort
Lund
Hoj
1981, Honda CB400N
Liten snabb uppdatering. fått hem en ny sadel från dime city cycles. Passade inte perfekt till ramen, men de hade jag inte räknat med heller så, gjorde även en riktigt schysst lösning med att kapa av den bakre delen som håller ihop ramen och flyttade ner den längst bak istället. Väl där fäste jag in de nya blinkersen och sen med hjälp av lite vinkeljärn och annat jag hittade blev de en nummerplåtshållare med bakljus inbyggt. Här kan ni se hur de blev:
skylt.JPG
Imorgon blir de att försöka fästa sadeln ordentligt, använde den gamla stänkskyddsplåten som jag har för mig satt bakom luftburken för att nu skydda sadeln från stänk. Passa som smäck! Allt som allt en bra dag där bitarna föll på plats lite för bra nästan!
 

corbijn

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2011
Ort
HÖÖR
Hoj
Mv Agusta F4 750S
Kul att se, jag tänkte göra samma sak som du gjort med att fästa den biten där bak för att fästa bakljus osv. Hur tänker du göra med glipan mellan sadeln o tanken. Jag håller på att slipa min tank nu, den är så gott som plåtren nu. Det var betydligt mer jobb än jag trodde. Snart ska den bli mattsvart. :)
 

Evileye79

????????
Gick med
25 Jul 2008
Ort
Perstorp
Hoj
1986, Yamaha XJ600
Liten snabb uppdatering. fått hem en ny sadel från dime city cycles. Passade inte perfekt till ramen, men de hade jag inte räknat med heller så, gjorde även en riktigt schysst lösning med att kapa av den bakre delen som håller ihop ramen och flyttade ner den längst bak istället. Väl där fäste jag in de nya blinkersen och sen med hjälp av lite vinkeljärn och annat jag hittade blev de en nummerplåtshållare med bakljus inbyggt. Här kan ni se hur de blev:
View attachment 383466
Imorgon blir de att försöka fästa sadeln ordentligt, använde den gamla stänkskyddsplåten som jag har för mig satt bakom luftburken för att nu skydda sadeln från stänk. Passa som smäck! Allt som allt en bra dag där bitarna föll på plats lite för bra nästan!

Snygg sadel du hittat där. Har själv vart inne på Dime och kollat efter sadel till mitt projekt. Hur gick det att beställa från dom? Bra kvalitet? Tog det lång tid att få grejorna?
 

johkla

Ny medlem
Gick med
4 Dec 2012
Ort
Lund
Hoj
1981, Honda CB400N
Jag är mycket nöjd med sadeln, jättebra kvalite och känns bra! De tog väl ungefär 2 veckor att få den hem, fastnade i tullet ett par dagar här i Sverige. Vad det gäller glipan mellan sadeln och ramen sitter jag och funderar på de nu, funderar på att köpa nån svart plåt från nån plåtslagare att sätta där men känns inte som de kommer bli tight, kan inte svetsa heller så får klura lite på dedär! Tanken kommer jag lackera mörkgrå hos en kompis i Halmstad förhoppningsvis! Lägg gärna upp bilder på era byggen! Kul att se!
 

corbijn

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2011
Ort
HÖÖR
Hoj
Mv Agusta F4 750S
caferacer.jpg
Efter dagens projekt så har jag också en glipa att ta itu med.... har du kommit fram till nåt..? en plåt känns som bästa lösningen!
 

johkla

Ny medlem
Gick med
4 Dec 2012
Ort
Lund
Hoj
1981, Honda CB400N
View attachment 383746
Efter dagens projekt så har jag också en glipa att ta itu med.... har du kommit fram till nåt..? en plåt känns som bästa lösningen!

Riktigt snyggt där med svart tank! Nej den är inne hos RG engineering i Falkenberg just nu för att få ordning på förgasaren med konfilter, har du kvar luftburken eller? Tänker också att plåt måste vara bästa alternativet!

En helt annan fråga. Fått dåliga besked att man numera måste ha handledare som kört tung mc i 5 år för att få vara handledare för mig. Så för tillfället har jag en hoj här i Lund men ingen att ha som handledare att köra med. Inte intresserad att köra tillsammans lite i sommar om du har åldern inne? Hade vart extra kul när vi har samma mc!
 

lotus-jonas

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2010
Ort
trelleborg
Hoj
VOR 501 solg. ducati 750 sport 2001. yamaha virago 750 1999. ducati 160 monza 1964
Du kan fixa en mall i pap på hur du vill ha plåten vid sadeln, sen hitter du nån som kan göra den i plåt. Jag kan säkert slänga ihop den för dig om du har vägarna forbi Trelleborg i sommer
 

johkla

Ny medlem
Gick med
4 Dec 2012
Ort
Lund
Hoj
1981, Honda CB400N
Du kan fixa en mall i pap på hur du vill ha plåten vid sadeln, sen hitter du nån som kan göra den i plåt. Jag kan säkert slänga ihop den för dig om du har vägarna forbi Trelleborg i sommer

tack Jonas, de skulle vart riktigt bra! Svänger med största sannolikhet förbi i sommar! Inte sugen på ta dig ann en handledarroll också? Fick besked idag från transportstryrelsen att man måste ha en handledare som kört tung mc i 5 år för att ha som handledare för nya begränsad... Riktigt tråkigt!
 

lotus-jonas

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2010
Ort
trelleborg
Hoj
VOR 501 solg. ducati 750 sport 2001. yamaha virago 750 1999. ducati 160 monza 1964
Jag fattar känslan, men med 2 barn, hus osv hinnar jag tyvärr inte Åka så mycke hoj
 

corbijn

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2011
Ort
HÖÖR
Hoj
Mv Agusta F4 750S
Hej, jag tog mitt kort förra sommaren så det går tyvärr inte för mig heller...
 

corbijn

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2011
Ort
HÖÖR
Hoj
Mv Agusta F4 750S
15200_144845279031085_421461747_n.jpg

Idag var jag ute på första turen med den! Det ska bli svarta fälgar på den och blinkers och baklampa ska på... :) Men det var en rolig tur! :)
 
Nyheter
Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Top