Frågor man vågar ställa

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Nu stoder jag och gillar systemet men..

det ar ju sjalvklart som fan att alkohol blir billigare om det laggs ner.

1. Monopol. 2.Tror du verkligen att systemet har storre kopkraft an Ica, Coop, osv osv osv?

Han menar nog att nu går all alkohol i landet till 1 kedja.

Börjar ICA sälja en liten bit, Coop en liten bit, Hemköp en liten bit, bensinmackarna en liten bit, osv. så kanske det inte blir samma köpekraft för varje kedja.

Annars har bara ICA ensamma mer än 3 gånger så många butiker som systembolaget.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Nu stoder jag och gillar systemet men..

det ar ju sjalvklart som fan att alkohol blir billigare om det laggs ner.

1. Monopol. 2.Tror du verkligen att systemet har storre kopkraft an Ica, Coop, osv osv osv?

Lustigt, lite finare viner och spriter är ibland billigare i Sverige, trots skatten.
 

Tallefjant

vacker och genomklok
Gick med
12 Sep 2005
Ort
london
Hoj
honda rs250, 748SPS
Lustigt, lite finare viner och spriter är ibland billigare i Sverige, trots skatten.
Ja vin och sprit kan ibland ha hyfsat pris pa systemet, att det skulle vara billigare in nagon markbar omfattning haller jag inte med om. Men pa vin har dom faktiskt varit duktiga/kunniga de ganger jag har varit inne.

Over lag ar det dock duktigt mycket dyrare an nagon annanstans jag har handlat. Nagonsin.

Nagon som har koll pa var det faktiskt ar dyrare att handla alkohol an i Sverige? Norge mojligtvis?
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Det är dyrare med alkohol i Norge. De invaderar ju Svenska systembolag utmed gränserna.
Att det är dyrt i sverige har nog mer med alkoholskatten att göra än inköpspriset på varorna. Jag behåller gärna systembolaget, de kan få tag på det mesta och har oftast kunnig personal, tror inte konsumkassörerna/kassörskorna kan ge mig lika bra tips på vad som funkar till vad och nya sorter när det gäller både öl,wiskey o vin. Priserna är dessutom helt okej, har man inte råd att köpa sin alkohol på systemet så vet jag inte om jag tycker att man bör spendera pengar på alkohol heller.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Ja vin och sprit kan ibland ha hyfsat pris pa systemet, att det skulle vara billigare in nagon markbar omfattning haller jag inte med om. Men pa vin har dom faktiskt varit duktiga/kunniga de ganger jag har varit inne.

Over lag ar det dock duktigt mycket dyrare an nagon annanstans jag har handlat. Nagonsin.

Nagon som har koll pa var det faktiskt ar dyrare att handla alkohol an i Sverige? Norge mojligtvis?

Jo, fast med en skatt på sprit som ligger över en femhundring per liter, blir det en lite ojämn jämförelse.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Svårt att bedöma. Behöver inte varit en betydande tvärsnittsarea som spruckit initialt.
Oavsett, otal regeringars misskötsel av infrastruktur börjar visa sitt verkliga resultat. Gasa tills det rasar funkar inte här, heller. Sverige är långt från glans dagar..

Ja, det borde ju inte hända oavsett, det är ju sant.

En sådan spricka bör ju rosta på studs, men jag trodde räls var smidd, det där ser ju nästan ut som gjutgods?
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Valsat stål som vårdats. Med tiden ger utmattning sprickor. Kyla är också ett problem.

Men den måste väl vara rätt hård om den skall bete sig på det viset? Jag har alltid trott att den bestod av någorlunda vanligt järn/stål.

Nåväl, det kommer är snackas bort som en olycklig omständighet i en tillfällig trend av framplanerat underhåll...
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Har märkt att jag dömer personer som blandar in engelska uttryck i talet, specifikt då det finns fullt acceptabla ord på svenska att nyttja istället.

Tror det beror på någon föreställning att personen försöker elevera sig över normen på konstgjord väg, eller som kompensation för dålig självbild och bristande karaktär.

Resultatet blir oavsett det samma, jag tar precis allt som sägs med en stor nypa salt, vilket ger mig merarbete vilket stör mig.

Så frågan är helt enkelt, hur fel har jag?
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Har märkt att jag dömer personer som blandar in engelska uttryck i talet, specifikt då det finns fullt acceptabla ord på svenska att nyttja istället.

Tror det beror på någon föreställning att personen försöker elevera sig över normen på konstgjord väg, eller som kompensation för dålig självbild och bristande karaktär.

Resultatet blir oavsett det samma, jag tar precis allt som sägs med en stor nypa salt, vilket ger mig merarbete vilket stör mig.

Så frågan är helt enkelt, hur fel har jag?

Fel och fel. Du är väl en bakåtsträvare bara :p

Svenska språket har använt låneord i princip så länge det funnits. Det är bara att du vant dig vid dom gamla precis som du, förhoppningsvis, kommer vänja dig vid de nya. Annars kommer du låta som en riktig gammal gubbe i framtiden. :7peta
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Fel och fel. Du är väl en bakåtsträvare bara :p

Svenska språket har använt låneord i princip så länge det funnits. Det är bara att du vant dig vid dom gamla precis som du, förhoppningsvis, kommer vänja dig vid de nya. Annars kommer du låta som en riktig gammal gubbe i framtiden. :7peta

Fast lånord kommer in i ett språk när ett ord saknas, det är som jag skrev, inte ord som används till utfyllnad/komplettering i diskussion jag åsyftar.

Nar du hört vad jag menar kommer du att förstå, det är inte ett språkbruk som är särskilt nyttjat bland t.ex hantverkare eller butikspersonal.

Gubbe är jag redan, kan ju nästan stava och allt....
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Fast lånord kommer in i ett språk när ett ord saknas, det är som jag skrev, inte ord som används till utfyllnad/komplettering i diskussion jag åsyftar.

Nar du hört vad jag menar kommer du att förstå, det är inte ett språkbruk som är särskilt nyttjat bland t.ex hantverkare eller butikspersonal.

Gubbe är jag redan, kan ju nästan stava och allt....

Jag talar utrikiska hela tiden, inte för att jag måste utan för att det är kul. Ibland passar ett ord bättre på utrikiska och ibland hittar jag inte rätt svenskt ord.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Fast lånord kommer in i ett språk när ett ord saknas, det är som jag skrev, inte ord som används till utfyllnad/komplettering i diskussion jag åsyftar.

Nar du hört vad jag menar kommer du att förstå, det är inte ett språkbruk som är särskilt nyttjat bland t.ex hantverkare eller butikspersonal.

Gubbe är jag redan, kan ju nästan stava och allt....

Det är långtifrån säkert att det saknas ord i svenskan för att motivera ett lånord. Det är såklart vanligt att det är så, men inte säkert. Istället för franska Dussin kan man ju helt enkelt säga 12 till exempel.

Det är vääldigt komplicerade saker man ger sig in på när man pratar om språkförändring och varför de sker. Men till viss del har du säkert rätt att vissa använder lånord eller fraser för att verka lite....häftigare.

Men samtidigt tycker iaf jag att vissa, exempelvis engelska, fraser passar bättre in. Men så är ju en stor del av mitt liv just nu på engelska också.


Och eftersom jag har en tenta i Nordamerikansk historia imorgon så kommer här ett långt inlägg om lånord :banana

Ibland är det pga behov. Ordet Dator kom exempelvis som förslag från en snubbe som tyckte Matematikmaskin eller Siffermaskin var för krångligt. Men även det ordet har sitt ursprung i latinska Dare och klingar ju bra tillsammans med Data som maskinen lagrar/spottar ut.

I andra fall är det bara mode att använda ord från ett specifikt språk. Du kan nog tänka dig att alla franska ord vi använder i dagens språk inte helt saknade motstycke i svenska språket innan 1700-talet.

Sen finns det ord som lånas in antingen i brist på eget ord eller av andra orsaker men som av någon anledning sedan ändrar betydelse genom åren. Exempelvis Billig från tyskan användes från början om saker som hade rimliga priser. Inte låga och inte höga utan rimliga. Nu använder ju snarare Lagom istället och Billigt om saker som ligger längst ner i prisnivå.

Ordet Följetong passar härligt in på båda. Det togs från franskan och användes istället för Tilläggsblad om små blad efter de häften man fick på teater. Men idag är ju betydelsen snarare om själva "teatern" att den pågår i flera delar istället.

Men värst är de falska vännerna. Ikväll till exempel ska jag ha det kjemperolig eftersom jag ska skriva tenta imorgon bitti. Och vi är nog många på detta forum som undrat varför man ska filtrera öl med oljefiltret.


Så, nu jävlar måste jag plugga historia istället, men som du märker är jag betydligt mer intresserad av språkförändring :p
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Jag talar utrikiska hela tiden, inte för att jag måste utan för att det är kul. Ibland passar ett ord bättre på utrikiska och ibland hittar jag inte rätt svenskt ord.

Jag gifver eder medhåll min unge Herr Blöjräser.

Jag pluggar ju just engelska och språkvetenskap så all undervisning hela terminen inklusive litteraturen är på engelska. Jag både tänker och drömmer på engelska nuförtiden så jag får typ översätta mina egna tankar till svenska när jag ska prata :p
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Jag gifver eder medhåll min unge Herr Blöjräser.

Jag pluggar ju just engelska och språkvetenskap så all undervisning hela terminen inklusive litteraturen är på engelska. Jag både tänker och drömmer på engelska nuförtiden så jag får typ översätta mina egna tankar till svenska när jag ska prata :p

Ung och ung. Äldre än Ni är.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Vet vad du menar. Jag tror det beror på att vårt samhälle snabbt blir mer och mer englskifierat. Kommer på mig själv ibland med att använda en del engelska uttryck, främst i arbetet. Främst kanske för att det inte finns bra svenska ord för det man vill säga eller för att det svenska ordet helt enkelt låter puckat.

Ordet "e-post" är tex ett sådant ord som jag precis vant mig vid. Tog väldigt lång tid innan jag började använda det framför "e-mail"

Har märkt att jag dömer personer som blandar in engelska uttryck i talet, specifikt då det finns fullt acceptabla ord på svenska att nyttja istället.

Tror det beror på någon föreställning att personen försöker elevera sig över normen på konstgjord väg, eller som kompensation för dålig självbild och bristande karaktär.

Resultatet blir oavsett det samma, jag tar precis allt som sägs med en stor nypa salt, vilket ger mig merarbete vilket stör mig.

Så frågan är helt enkelt, hur fel har jag?
 
Nyheter
Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Top