437 online
Sporthoj.com & SMC arbetar ihop för ökad trafiksökerhet

REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
- För icke MC-relarade frågor, använd OT Teknikforumet
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I TEKNIKFORUMET
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 31 till 59 av 59
  1. #31
    Killing time? time kills you! bullysmiles avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Ort
    oped
    Hoj
    Rossis förra
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    7 499

  2. #32
    Medlem
    Reg.datum
    Aug 2004
    Ort
    Nykvarn
    Hoj
    Nada
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    237
    Det borde vara det, men för att vara riktigt säker så bör man även titta på hur växelstaget är fäst i växelföraren (fotpinnen) är den monterad på översidan så blir det ju push och undersidan så är det pull.

    /Anders

    Citat Ursprungligen postat av bullysmile Visa inlägg
    Så är min monterad för att få raceväxlat
    http://www.xmodworld.com/albums/albu...0553.sized.jpg

    ettan upp och resten ner. Så då antar jag att det är push.

  3. #33
    Medlem
    Reg.datum
    Aug 2004
    Ort
    Nykvarn
    Hoj
    Nada
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    237
    Citat Ursprungligen postat av bullysmile Visa inlägg
    Pull är det om du har raceväxlat enligt denna bild. Tänk på hur staget rör sig när du trycker på växelföraren från 1 och uppåt. Då drar man ju i staget = Pull

  4. #34
    Killing time? time kills you! bullysmiles avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Ort
    oped
    Hoj
    Rossis förra
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    7 499
    Citat Ursprungligen postat av Brkn Visa inlägg
    Pull är det om du har raceväxlat enligt denna bild. Tänk på hur staget rör sig när du trycker på växelföraren från 1 och uppåt. Då drar man ju i staget = Pull
    Har ju inte original fotpinnar, och med allt detta push, pull, 180graders vändning blir man förvirrad. Monterade grejerna bara för att få de på plats. men den pdf filen du skickade var till stor nytta får ha den i iphonen och klia mig lite i huvudet när jag har hojen framför mig så ska det lösa sig.

    Tack för din hjälp!

  5. #35
    Medlem
    Reg.datum
    Aug 2004
    Ort
    Nykvarn
    Hoj
    Nada
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    237
    Citat Ursprungligen postat av bullysmile Visa inlägg
    Har ju inte original fotpinnar, och med allt detta push, pull, 180graders vändning blir man förvirrad. Monterade grejerna bara för att få de på plats. men den pdf filen du skickade var till stor nytta får ha den i iphonen och klia mig lite i huvudet när jag har hojen framför mig så ska det lösa sig.

    Tack för din hjälp!
    Tänk bara på hur staget mellan fotpinnen och axeln rör sig vid växlingen från ettan och uppåt så kommer det lösa sig (Pressas den framåt = Push, Dras den bakåt = Pull)

    Om du stöter på mer problem så är det bara hojta till på PM.

  6. #36
    Killing time? time kills you! bullysmiles avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Ort
    oped
    Hoj
    Rossis förra
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    7 499
    Första körningen med QS:en på Gälleråsen, först klonkade det rätt bra när jag la i växlarna på raksträckan, ställde in QS:en på lite hårdare och då försvann det, men då vill inte växlarna gå i ibland.

    Ska jag öka bryt tiden en aning? eller har nån nåt förslag?

    På kvällskörningarna med skinnstället på hinner man inte börja finlira med detta

  7. #37
    saknar ännu skägg, väst och bumse... roffe_ss avatar
    Reg.datum
    Aug 2005
    Ort
    Piteå
    Hoj
    1 liter saké K9, Tussilago-88
    Blogg
    Visa blogg
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    4 103
    För att Cordonan ska veta hur växlingen ska optimeras ska Du ställa in maxvarv för shiftlight om än Du inte har den monterad. Då brukar växlingarna bli sammetsmjuka. Börja inte under 65 ms bryttid, funkar det kan Du sänka stegvis.

    Lycka till
    -----...inte för att det behövs - men för att det går...-----
    "Alla gör vi våra misstag. Därför ska man inte färdas fortare än att ens skyddsängel hinner med"
    ...happiness is not around the corner, it's in the corner...

    2014
    Kemora Tommen tour v21 mån-tors. Be there or...
    Kemora SMC juli

  8. #38
    Killing time? time kills you! bullysmiles avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Ort
    oped
    Hoj
    Rossis förra
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    7 499
    Citat Ursprungligen postat av roffe_s Visa inlägg
    För att Cordonan ska veta hur växlingen ska optimeras ska Du ställa in maxvarv för shiftlight om än Du inte har den monterad. Då brukar växlingarna bli sammetsmjuka. Börja inte under 65 ms bryttid, funkar det kan Du sänka stegvis.

    Lycka till
    Hur ställer man in maxvarv på SBK-4 killboxen?
    Kan det skada växellådan om bryttiden är 0.70-0.80 eller ha några andra negativa effekter på hojen?

  9. #39
    saknar ännu skägg, väst och bumse... roffe_ss avatar
    Reg.datum
    Aug 2005
    Ort
    Piteå
    Hoj
    1 liter saké K9, Tussilago-88
    Blogg
    Visa blogg
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    4 103
    Sorry, finns bara på PQ8 - glöm det.

    Det är bättre att börja med långa bryttider, för korta rensar kuggarna i lådan. 0.70-0.80 ms är bra att börja på.

    Citat Ursprungligen postat av bullysmile Visa inlägg
    Hur ställer man in maxvarv på SBK-4 killboxen?
    Kan det skada växellådan om bryttiden är 0.70-0.80 eller ha några andra negativa effekter på hojen?
    -----...inte för att det behövs - men för att det går...-----
    "Alla gör vi våra misstag. Därför ska man inte färdas fortare än att ens skyddsängel hinner med"
    ...happiness is not around the corner, it's in the corner...

    2014
    Kemora Tommen tour v21 mån-tors. Be there or...
    Kemora SMC juli

  10. #40
    Killing time? time kills you! bullysmiles avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Ort
    oped
    Hoj
    Rossis förra
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    7 499
    Ibland på rakan när man varvar ur växlarna vill inte QS:en växla, normalt eller nåt som är fel? Ibland funkar den klockrent :S

  11. #41
    Killing time? time kills you! bullysmiles avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Ort
    oped
    Hoj
    Rossis förra
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    7 499
    Ska ut och mecka lite om en stund, ingen som har lite tips eller erfarenhet att dela med sig?

  12. #42
    Killing time? time kills you! bullysmiles avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Ort
    oped
    Hoj
    Rossis förra
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    7 499
    Märkte ett fel igår, när man trycker på växelpedalen så bryter QS:en och trycker man igen så bryter den ej, utan man måste trycka själv tillbaks pinnen till ursprungsläge själv för att trycka igen och den ska bryta. Nån som vet vad som kan vara fel med brytaren vid växelpinnen eller om det är nåt jag ställt in fel. Har haft problem ända från början just därför har det gått nu 4träningar utan att jag fått ordning på eländet.

  13. #43
    Killing time? time kills you! bullysmiles avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Ort
    oped
    Hoj
    Rossis förra
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    7 499
    Bump!!

  14. #44
    Killing time? time kills you! bullysmiles avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Ort
    oped
    Hoj
    Rossis förra
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    7 499
    bump!!

  15. #45
    Konceptet M|ckes avatar
    Reg.datum
    May 2009
    Ort
    Vendelsö
    Hoj
    Yamaha R1 -05
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    1 585
    Går växellänkaget lätt? Inte trögt?
    Då skulle jag tippa på att problemet sitter i QS att fjädern i den inte vill dra in den till '0-läget'. Om du har en pull.

    Är det push så är förmodligen fjädern paj som trycker ut den i '0-läget'. Skulle jag tippa på.

    Om du försöker röra på pinnen i QS åker den tillbaka om du drar/trycker den till där den bryter och släpper?
    Streetfighters Stockholm MC

  16. #46
    Killing time? time kills you! bullysmiles avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Ort
    oped
    Hoj
    Rossis förra
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    7 499
    Citat Ursprungligen postat av M|cke Visa inlägg
    Går växellänkaget lätt? Inte trögt?
    Då skulle jag tippa på att problemet sitter i QS att fjädern i den inte vill dra in den till '0-läget'. Om du har en pull.

    Är det push så är förmodligen fjädern paj som trycker ut den i '0-läget'. Skulle jag tippa på.

    Om du försöker röra på pinnen i QS åker den tillbaka om du drar/trycker den till där den bryter och släpper?
    Allt går lätt med växelpinnen osv. Ikväll monterade jag loss swtichen och den är uppbyggd på ett helt annat sätt än jag trodde. har ingen fjäder utan gummi "kuddar". Rengjort allt och smörjt upp grejerna så ska under helgen till garaget och testa o se om det ordnat sig. Cordonas QS brytare kan du bestämma själv om det ska vara pull eller push med hjälp av skruvar och kabel installationen till boxen. Så nu när allt är inställd korrekt ska jag se ifall det funkar ok igen om inte är det elektroniken i som är i slutet/in gjutet innanför plasten som är paj och det går ej att laga.

  17. #47
    Prospect HayabusaMans avatar
    Reg.datum
    Aug 2012
    Ort
    Dalarna
    Hoj
    Hayabusa -03 LE
    Inlägg
    112
    Jag går också i quickshifter-tankar, fast för gatbruk. Ibland när man varit ute länge och kört runt så
    blir man trött i kopplingshanden. Har lite hårdare koppling än original dock.

    Tänkte slå till på en universiell linjär push-sensor från Dynojet. (Har PC5)
    Tycker mitt växelreglage glappar lite grann, vet inte säkert men det kanske mest är i sidled.
    Kanske går att lägga på ett tunt shims emellan, där pedalen sitter..

    Fråga till Andersson eller nån:
    Är detta något som spelar stor roll i regel när man monterar quickshifter?
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version

Namn:	reglage.jpg
Visningar:	46
Storlek:	65,3 KB
Id:	380947  
    Senast redigerat av HayabusaMan den 2013-03-12 klockan 14:56.

  18. #48
    Turbotok Andersson turbos avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Ort
    upplands väsby
    Hoj
    suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    4 560
    Nej det har ingen större betydelse men det är väl alltid otrevligt med glapp
    http://www.turbo-bike.com/


    JAG har orginalet ( kinakopior börjar dyka upp )

    Kör så de ryyker , Fast man inte får

    Numera Dynobänksinnehavare

  19. #49
    Medlem
    Reg.datum
    May 2008
    Ort
    i staan
    Hoj
    En moped
    Inlägg
    230
    Jag har lite fina växellådsdelar från R1 07-08 som har blivit behandlade med quickshift, kan posta lite bilder så kanske ni vill fortsätta använda kopplingen istället

  20. #50
    kRÄnKt! Hänzs avatar
    Reg.datum
    Aug 2012
    Ort
    Sthlm
    Hoj
    GSXR
    Inlägg
    623
    Citat Ursprungligen postat av Örgel Visa inlägg
    Jag har lite fina växellådsdelar från R1 07-08 som har blivit behandlade med quickshift, kan posta lite bilder så kanske ni vill fortsätta använda kopplingen istället
    Är det skit bakom spakarna........
    Ställer man in grejerna rätt så ska det ej vara problem. Men alltid lätt att skylla ifrån sig.

    Ex. BMW kör med QS på sina s1000rr och de körs aktivt på bana av flertal personer både i Sverige samt resten av världen, aldrig hört om att en växellåda rasat där. Sedan kan en växellåda självklart rasa, men det gör det även med hojar utan QS.

  21. #51
    Medlem Tobbe Js avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Ort
    Eskilstuna
    Hoj
    Kawasaki zx6r 2008
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    83
    Köpte ny hoj i höstas där det sitter en qs monterat.
    Men vet inte säkert bryt tiden som är inställd,
    Kan man ta reda på det på något enkelt sätt?
    Tror han sa 35ms lät kort tyckte jag..
    Vad är standard ungefär?

    /Tobbe

  22. #52
    kRÄnKt! Hänzs avatar
    Reg.datum
    Aug 2012
    Ort
    Sthlm
    Hoj
    GSXR
    Inlägg
    623
    Citat Ursprungligen postat av Tobbe J Visa inlägg
    Köpte ny hoj i höstas där det sitter en qs monterat.
    Men vet inte säkert bryt tiden som är inställd,
    Kan man ta reda på det på något enkelt sätt?
    Tror han sa 35ms lät kort tyckte jag..
    Vad är standard ungefär?


    /Tobbe
    65ms har jag hört är bra bryttid

  23. #53
    Medlem
    Reg.datum
    May 2008
    Ort
    i staan
    Hoj
    En moped
    Inlägg
    230
    Citat Ursprungligen postat av Hänz Visa inlägg
    Är det skit bakom spakarna........
    Ställer man in grejerna rätt så ska det ej vara problem. Men alltid lätt att skylla ifrån sig.

    Ex. BMW kör med QS på sina s1000rr och de körs aktivt på bana av flertal personer både i Sverige samt resten av världen, aldrig hört om att en växellåda rasat där. Sedan kan en växellåda självklart rasa, men det gör det även med hojar utan QS.
    Inte jag som är ansvarig för salladen, jag har bara tagit reda på oredan efteråt.. Men BMW har ju QS orginal eller iaf som tillval så de är antagligen utprovade bättre för det än hojar som man eftermonterar det på. Visst man bryter tändningen men man frikopplar ju inte och det gör stor skillnad för de stackars små klackarna på dreven.

  24. #54
    kRÄnKt! Hänzs avatar
    Reg.datum
    Aug 2012
    Ort
    Sthlm
    Hoj
    GSXR
    Inlägg
    623
    Citat Ursprungligen postat av Örgel Visa inlägg
    Inte jag som är ansvarig för salladen, jag har bara tagit reda på oredan efteråt.. Men BMW har ju QS orginal eller iaf som tillval så de är antagligen utprovade bättre för det än hojar som man eftermonterar det på. Visst man bryter tändningen men man frikopplar ju inte och det gör stor skillnad för de stackars små klackarna på dreven.
    Detta har diskuterats förut i andra trådar så läs gärna igenom dem. Mycket läsvärt där personer med kunskap förklarar det hela. En QS är inte skadligt för lådan om den är rätt inställd.

  25. #55
    Prospect HayabusaMans avatar
    Reg.datum
    Aug 2012
    Ort
    Dalarna
    Hoj
    Hayabusa -03 LE
    Inlägg
    112
    Citat Ursprungligen postat av Hänz Visa inlägg
    Är det skit bakom spakarna........
    Ställer man in grejerna rätt så ska det ej vara problem. Men alltid lätt att skylla ifrån sig.

    Ex. BMW kör med QS på sina s1000rr och de körs aktivt på bana av flertal personer både i Sverige samt resten av världen, aldrig hört om att en växellåda rasat där. Sedan kan en växellåda självklart rasa, men det gör det även med hojar utan QS.
    som jag förstod enl en manual så har man lite längre tid mellan 1 å 2an.
    80 ms kanske...Sen har ju Hayabusan nästan ett friläge mellan 5an och 6an så där kommer jag nog också välja lite längre
    killtime.

    Jag vet fortfarande inte fullt ut vad jag pratar om, men längre killtime borde väl vara bra för gatbruk? Jag ville mest prova för bekvämligheten, om det nu blir
    det...
    Senast redigerat av HayabusaMan den 2013-03-13 klockan 05:42.

  26. #56
    Medlem Tobbe Js avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Ort
    Eskilstuna
    Hoj
    Kawasaki zx6r 2008
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    83
    Kan man kolla vad det är inställt på när man har enbart power commander grejer monterat?
    Både pc ignition module och pc qs?

  27. #57
    Prospect HayabusaMans avatar
    Reg.datum
    Aug 2012
    Ort
    Dalarna
    Hoj
    Hayabusa -03 LE
    Inlägg
    112
    Citat Ursprungligen postat av Tobbe J Visa inlägg
    Kan man kolla vad det är inställt på när man har enbart power commander grejer monterat?
    Både pc ignition module och pc qs?
    Tror det, men du måste ha kabeln i ,till PowerCommandern för
    mina menyer är gråmarkerade när jag inte har den ansluten. Men det kanske behövs nåt programtillägg beroende på vilken Commander man har. Kolla på powercommander.com

  28. #58
    kRÄnKt! Hänzs avatar
    Reg.datum
    Aug 2012
    Ort
    Sthlm
    Hoj
    GSXR
    Inlägg
    623
    Citat Ursprungligen postat av Tobbe J Visa inlägg
    Kan man kolla vad det är inställt på när man har enbart power commander grejer monterat?
    Både pc ignition module och pc qs?
    Du behöver en USB-kable + programvaran från Dynojet (tror det finns på deras hemsida) Och sedan behöver man veta hur programmet funkar också

  29. #59
    Medlem Tobbe Js avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Ort
    Eskilstuna
    Hoj
    Kawasaki zx6r 2008
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    83
    Okej! Men då får jag prova det, har skivan liggandes så :-)
    Tack för infon

Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Var du på Sweden Rock?
Ja
Nej
Vad är det?

[ Visa resultat ]
Garaget
2011 KTM 450 sx-f av J.Birgersson

2000 Suzuki GSXR 600 Corona av J.Birgersson

2013 Ktm 690 Smc-r av irish

Bloggar
Mina bilder.. 33 . SM Karlskoga... av Toyman

Race 3, skrika i hjälmen kan jag iaf. av Ulvhamne

Är man frisk? av Toyman