Pinsamt! Men kul...

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
När man fyllt 52 så har man gjort bort sig så många gånger, att en gång till inte spelar någon roll. Dessutom är man så gammal att man kan berätta om det.



Ibland går saker lätt, ibland går det tyngre, och ibland går det inte helt enligt plan.

När jag stod där i Hertz biluthyrning på Melbournes flygplats, på väg till min Trackday på Phillip Island, så tände jag omedelbart på den unge biluthyrarens fråga. Orden ”Would you like a GPS with your vehicle?” sände spontana olustkänlor genom kroppen . Mindes Sydney sex år tidigare; att i en nyköpt Toyota Camry -89, och noll lokalkännedom, försöka navigera storstadstrafiken med en Gregory’s Street directory i knät, skapade trafiksituationer vars farlighetsgrad får roadracing i regn att framstå som rena söndagsskolan.
Så svaret blev givetvis ”Sure mate, that would of course be a great idea, thank you!”. Jag menar jag var ju redan tre timmar försenad och klockan var 22.00 och jag hade två timmars körning kvar till The Island! Jag hade ju aldrig själv ägt en GPS, men sett hur Hjalmarson fipplat runt med sin och tänkt att ”Nästa gång jag ska navigera i en okänd storstad ska jag ha en sådan!”

Så där satt jag och försökte hitta ut ur parkeringshuset, delade mitt 120 procentiga fokus mellan GPS-skärmen, hyrbilen, vänstertrafiken och vägskyltarna. GPS-skärmen visade en myriad gula linjer. ”Hur fan vet jag vilken som är min?” tänkte jag, när jag till slut fick syn på en skylt CITY som pekade ut ur P-huset. Just som jag svängde dök det upp en lite kraftigare lila linje på skärmen som pockade på uppmärksamhet, och VIPS så hade jag kördt jag förbi en CITY-höger skylt. Tänker ”FAN” och upptäcker samtidigt att det är enfiligt och enkelriktat MOT mig. Rakt emot mig kommer en bil. Tvärnitar och tänker backa 12 meter för att komma tillbaka till rätt utfart. Såklart kommer bakifrån samtidigt cirka en miljon bilar, så jag får vänta. Den mötande bilens förare tutar intelligent. Jag vinkar glatt tillbaka och noterar att det är VÄLDIGT varmt i bilen trots att AC jobbar för fullt.

Till slut har hela karavanen passerat, jag kan backa mina 12 meter och med tjutande däck fräser jag ut ur parkeringshuset. Intelligent listar jag ut att det är den lila tjockare vägen som jag ska navigera efter och efter två korsningar är jag på spåret!!! Kroppstemperaturen börjar återgå till den normala och allt känns fint. Jag menar hallå, jag är på väg till Phillip Island, coolt navigerande Melbournetrafiken assisterad av min 12-dollars GPS i en hyrbil av okänd sort… Kan det bli bättre??? No fuggin way!!! Och GPS, the way to go, inget fipplande med kartböcker, inget frågande om vägen. Kalas, en sån ska jag ha, bara följa en lila linje så är man framme! Perfekt juh!

Ojojoj, där fick man igång stereon också! Fifan! ”An..dtye…eas…ound” Vad var det??? Var det GPS:en som sa något? Hur höjer man ljudet på den? Hur sänker man ljudet på stereon? HELVETE, nu lossnade GPS:en också! Vart f-n tog den vägen? H-vete, vad ALLT ska vara krångligt!!! ”Recalculating” säger GPS:en. Vaffan då ”recalculating”? Och varför är jag inte på den lila linjen längre??? ”Recalculating” SATAN, jag skulle inte svängt av på den avfarten!!!!!!!! Djävlar, hur gör man nu, det går ju fan vägar överallt, över och under och bredvid. ”Recalculating” Det är ju DÄR jag skulle vara, 14 meter till höger och 8 meter upp!

”Drive straight at the next crossroad, then second left in the next roundabout” Vad var DET nu då? TJOHO, jag är ju tillbaka på lila linjen! Men DÄR försvinner vägen jag egentligen SKULLE varit på!?! Okay, men jag får väl lite på den där mojängen då, second left var det där alltså, okay. De lär ju vara rätt smarta de där GPS:erna… FAN, det här som gick så bra!!! ”Take right at the next set of trafficlights, then keep firmly to the left end enter Pittswater Drive” Okay, okay, okay, till höger var det och sedan hålla vänster . In på den vägen måste det vara. ”Recalculating”

NEEEEEEEEEEJ, jag är bredvid lila linjen! Tvärnitar mitt på den fyrfiliga vägen ca 15 m före ett trafikljus. Klart bakåt, jag backar de där 35 meterna så kommer jag rätt igen! Då sitter växelspaken fast!!!!!!!!!!!! ”Recalculating” Får den inte ur P-läget hur jag än fipplar på knappen och drar i spaken. Rycker och drar! Bakifrån, likt gnuer på Afrikas savanner, kommer ett stim av bilar på den fyrfiliga vägen. Hittar hazard-knappen och ber till gud att ingen ska köra in i mig. Tack och lov blir det rött så bilarna stannar.

”Recalculating” Spaken sitter som berget. När det blir grönt börjar såklart bilarna bakom tuta men jag vinkar och sliter i spaken. ”Recalculating” Får fram papperen som uthyrningsfirman gav mig och ringer Emergency-numret.
- You have reached Hertz voice controlled emergency service. Do you want to make a booking? Say YES, if that is the case, otherwise say NO.
- NO!!!!!!!
”Recalculating”
- Have you experienced a breakdown, if so, say YES, if not, say NO.
- YES,YES,YES,YES!!!!
- You vill now be transferred to an operator
Nu blir det hissmusik i ca 45 sek. GPS:en fortsätter mala på med sitt ”Recalculating” Igen kommer:
- Do you know that you can deal with most matters on Hertz’s homepage, www.hertz.com.au?
-SVARA FÖR HELVETE!!!!!!!!!!!!!
En kvinna svarar.
- What is your name sir?
- This is an emergency!!!!!!!! The gear lever is stuck and I’m right in the middle of a 4-lane road, cars everywhere, and I’m right in the middle of it. I can't drive!!!! I want a mechanic!!!
”Recalculating”
- What is your name sir?
- For crying out loud! This is an emergency!
-……
- Magnus Mossberg, my name is Magnus Mossberg!!! Sorry...
- What is the number of your vehicle?
- What???
”Recalculating”
- There is a number on your key, sir. What number is it?
Fipplar fram nyckeln där det står oläsbara handskrivna krumelurer. På tredje försöket får jag fram en kombination hon känner igen.
”Recalculating”
- I will now transfer you to a mechanic.
- Thank you, thank you.
Efter 45 sekunder kommer, såklart, en gammal kompis tillbaka:
- Do you know that you can deal with most matters on Hertz’s homepage, www.hertz.com.au?
- För helvete!!!!!!
”Recalculating”
En kille svarar
- Hi mate what is your problem?
- The gearlever is stuck, I can’t get it nowhere!
. What car are you driving?
- I don’t know!!! What fucking car am I driving…?????
Rusar ut och läser på bakluckan. Micra!!!
- Micra, it’s a Micra! It says Micra on the boot!!!!!!!
- Ok, but what kind of car is it. Is it a Kia?
Här börjar jag nästan skrika högt, rusar ut, tusen bilar överallt, kollar på huven. Nissan!!!!!
”Recalculating”
- It’s a Nissan, it says Nissan on the bonnet, a Nissan Micra!!!!!!
- OK, mate, is the engine running?
- No!
- Ok, so please start the engine.
Här upptäcker jag att nyckeln inte sitter i tändningslåset!!! Skriker könsord och rotar runt överallt. Borta!!! Springer ett varv runt bilen och letar. BORTA! Svetten sprutar! ”Recalculating” Till slut hittar jag nyckeln, i ena skon som jag tidigare tagit av mig. Startar motorn och gör ett försök med växelspaken, OCH DEN GÅR UR P-LÄGET!!!!!!!!!!!!
- It works, I can move it, it works!!!!!!!!
- Well mate, you’ve always got to have the foot on the brake when you put the car in gear.
Tackar honom tusen gånger, väntar tills det är tomt bakom mig, lägger (med foten på bromsen) i Reverse. GPS:en meddelar att ”You are not allowed to drive against the direction of the traffic on a one-way street”
- Fuck you, utbrister jag glatt när jag ser den lila linjen och jag sammanfalla till ett, drar på AC:n på max, känner svetten långsamt torka på kroppen, och tittandes mer på vägskyltar än GPS:en kör jag raka vägen ner till the Island och har nästa dag en kalasdag på banan.
 
Last edited:

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Alldeles underbart! :rofl

Skrattar så ögonen tåras....kan riktigt känna frustrationen när det inte går att få i växeln...:hihi
 
Last edited:

nicotin

Back Again
Gick med
20 Jul 2010
Ort
sthlm
Hoj
Jag saknar begräsningar i trafiken
HAHAHAHAHAHAH...du anar inte vilken flashback jag fick av att läsa det där..jag har nästan råkat ut för samma sak fast jag fastnade i en 6 fils korsning..i eftermiddags rusningen i Sydney för några år sen...åhh vilka minnen :rofl :rofl
 

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gôtteborg
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Herregud människa, jag får ont i hjärtat! Å jag som tycker jag stressar upp mig ibland :D

edit: blev det några banrekord på PI, fick ni köra med laptimer?
 
Last edited:

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Härlig historia :D
Ser att bilkännedomen är på topp med :tungan
 

pihlen2

pihlen
Gick med
29 May 2009
Ort
Södertälje
Hoj
HONDA VFR JUBILEUM KRASCHAD FY FAAAN ....
Var bara tvungen att svara , här öppnar jag Sporthoj sur och trött för att kolla om det har kommit in några nya hoj annonser , råkar av misstag trycka på ditt inlägg och börjar läsa. Kan ju bara meddela att du förgyllde min närmsta vecka för jag har skrattat så till och med katten undrade vad jag höll på med tårarna rinner fortfarande . Tack tack .:rofl:banana
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
...underbart, får mig att minnas mitt första försök i vänstertrafik, färjade över min Impreza till Newcastle för några veckors bus med likasinnade, gick bra tills vi skulle stanna hos första polaren i Nottingham.

Vilse i rusningstrafiken, utan GPS, mitt inne i Nottingham, med norra europas sämsta kartläsare - min ssambo :hihi ) som "hjälp".

Det är ett under att både bil, vi och vårat förhållande överlevde den dagen.
 

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Helt schükt! :D
Fast det heter Pittwater utan s! :fakta

Bästberg som vanligt för övrigt! :tummenupp

/e
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag satt och slösurfade lite SH på väg hem på tunnelbanan när jag hittade den här tråden. Jag försökte hålla mig, men till slut brast jag ut i hejdlöst skratt, och blev konstigt nog lämnad väldigt ensam av mina medresenärer :D Underbar underhållning Mozzberg, jag hade gett vad som helst för att få se det live :hihi
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
GPS är fan helt hopplöst ibland.

Igår åkte jag och tjejen i göteborg.
Kör i Lundbytunneln och GPS-tanten säger ta höger om 600 meter.
Visst.
2 filer blir till tre och jag kör av på avfarten till höger.

"Recalculating"


:huvet
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top