Lambdasond & Slip-on CBR1000RR -08

Lonsdale

Yamaha Racing
Gick med
14 Mar 2006
Ort
Karlshamn
Hoj
Yamaha XSR700 X-T, Yamaha Tenere 700, Yamaha WR450F, Yamaha FZ6-RR
Tjo!

Jag har köpt en slip-on till min Blade av märket leo vince. Där finns ett hål för lambdan eller vad det nu heter, men jag lyckas inte skruva ner den i botten. Det tar stopp medans att det fortfarande finns gängor kvar..

Ska jag tvinga ner den sista biten och riskera att dra sönder gängor, eller funkar sonden där den sitter?

Den går ner halvvägs, typ.

Mvh
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Förmodligen sitter det skit i gängan på pipan. Jag skulle handla en bult (tror det är M12x1.25, vanlig dimension för oljeplugg) och försöka rensa gängan med den innan jag drog sönder lambdan.

Det är väl ingen katastrof om Du inte får ned lambdan till botten men det lär bli lite ljudläckage och möjligen onödigt skramlande om Du inte får brickan på lambdan med anliggning mot pipan.

Lycka till:)
 

Lonsdale

Yamaha Racing
Gick med
14 Mar 2006
Ort
Karlshamn
Hoj
Yamaha XSR700 X-T, Yamaha Tenere 700, Yamaha WR450F, Yamaha FZ6-RR
Förmodligen sitter det skit i gängan på pipan. Jag skulle handla en bult (tror det är M12x1.25, vanlig dimension för oljeplugg) och försöka rensa gängan med den innan jag drog sönder lambdan.

Det är väl ingen katastrof om Du inte får ned lambdan till botten men det lär bli lite ljudläckage och möjligen onödigt skramlande om Du inte får brickan på lambdan med anliggning mot pipan.

Lycka till:)

Tack du, jag ska kolla det!
 

Kimbo

Kraschmaestro
Gick med
10 Jul 2008
Ort
diket
Hoj
ducduc
Tror inte det hålet är gjort för orginal-lambdan.

Det är nog anpassat för eftermarknads prylar, typ DynoJets autotune lambda.

Vad jag vill komma fram till är att, oavsett om du nu lyckas trycka i lambdan ändå så kommer du få felkod eftersom att värdena inte kommer vara korrekta.

(reserverar mig dock, då jag inte är 100% säker)
 
Last edited:

CDM

BikerBoyz
Gick med
2 Sep 2009
Ort
i garaget
Hoj
Slagskeppet
Tror inte det hålet är gjort för orginal-lambdan.

Det är nog anpassat för eftermarknads prylar, typ DynoJets autotune lambda.

Vad jag vill komma fram till är att, oavsett om du nu lyckas trycka i lambdan ändå så kommer du få felkod eftersom att värdena inte kommer vara korrekta.

(reserverar mig dock, då jag inte är 100% säker)

Original-Lambda sitter kvar om man petar i en PC eller liknande. Det är motorstyrningen man ändrar, sedan hävdar vissa att med tex PC på kopplat Lambdafunktionen ur då man kör på en egen mapp. Detta är jag osäker på dock hur det fungerar.

Hur som så ska det inte gå trögt att skruva i Lambdan som sitter på hojen. Ring dom och kolla om de haft liknande strul tidigare, om inte: byt röret.
 
Last edited:

Lonsdale

Yamaha Racing
Gick med
14 Mar 2006
Ort
Karlshamn
Hoj
Yamaha XSR700 X-T, Yamaha Tenere 700, Yamaha WR450F, Yamaha FZ6-RR
Original-Lambda sitter kvar om man petar i en PC eller liknande. Det är motorstyrningen man ändrar, sedan hävdar vissa att med tex PC på kopplat Lambdafunktionen ur då man kör på en egen mapp. Detta är jag osäker på dock hur det fungerar.

Hur som så ska det inte gå trögt att skruva i Lambdan som sitter på hojen. Ring dom och kolla om de haft liknande strul tidigare, om inte: byt röret.

Jag har köpt det begagnat och den jag köpte av har lämnat in den för montering så denne vet inget.
Vad är det för gängor på lambdan, kan det vara M12 1,5?
 

Lonsdale

Yamaha Racing
Gick med
14 Mar 2006
Ort
Karlshamn
Hoj
Yamaha XSR700 X-T, Yamaha Tenere 700, Yamaha WR450F, Yamaha FZ6-RR
Får kolla på det i morgon, blir nog att köpa gängtappar också..
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Vanlig smalbandslambda (som sitter på de flesta hojar) har vanligen M12 x 1.25 (fingäng lika oljeplugg).

Bredbandslambda (som Innovative, PCV Autotune, Bazzaz m fl) har M18 x 1.5 (fingäng lika tändstift).

Så det är normalt inga problem att avgöra om hålet är avsett för bredbands- eller vanlig lambda.

...Vad är det för gängor på lambdan, kan det vara M12 1,5?
 
Last edited:

Lonsdale

Yamaha Racing
Gick med
14 Mar 2006
Ort
Karlshamn
Hoj
Yamaha XSR700 X-T, Yamaha Tenere 700, Yamaha WR450F, Yamaha FZ6-RR
Vanlig smalbandslambda (som sitter på de flesta hojar) har vanligen M12 x 1.25 (fingäng lika oljeplugg).

Bredbandslambda (som Innovative, PCV Autotune, Bazzaz m fl) har M18 x 1.5 (fingäng lika tändstift).

Så det är normalt inga problem att avgöra om hålet är avsett för bredbands- eller vanlig lambda.

Vart får man tag i tapp/bult med den gängan... standard på classe och jula verkar vara 1.5 1.75..
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Nej, nog hittar Du den dimensionen i de flesta sortimenten numera, de finns i alla fall i min enkla gängsats. Googla på "gängtapp m12 1.25" så får Du en bunt med träffar, bland annat från denna site:)

Vart får man tag i tapp/bult med den gängan... standard på classe och jula verkar vara 1.5 1.75..
 

CDM

BikerBoyz
Gick med
2 Sep 2009
Ort
i garaget
Hoj
Slagskeppet
Vanlig smalbandslambda (som sitter på de flesta hojar) har vanligen M12 x 1.25 (fingäng lika oljeplugg).

Bredbandslambda (som Innovative, PCV Autotune, Bazzaz m fl) har M18 x 1.5 (fingäng lika tändstift).

Så det är normalt inga problem att avgöra om hålet är avsett för bredbands- eller vanlig lambda.

Bra skrivet, det jag dock inte kan greppa är varför det skulle vara en annan Lambdagängning på den Honda (av motsvarande modell) som röret suttit på innan som Lonsdale köpt det beggat av.

Tror en ide kan vara att kolla så gängorna inte är sallad innan du tar till andra åtgärder. Ser du att de är sallad vilket de verkar vara (av situationen att döma) så blire till att gänga om. (Alt gänga upp och stoppa i en hylsa)
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Nej, med största sannolikhet har även Hondan en std smalbandslambda monterad. Men det kan t ex vara så att föregående ägare haft PCIII med O2-eliminator och tvingat ned något annan skit i röret. Men om nu lambdasonden går ned till hälften kan det även vara så att det suttit en kort bult i bungen och att resten av gänglängden är skitig av sot och avlagringar. I vilket fall som helst är gängorna på lambdan normalt sett rätt ömtåliga, därav mitt förslag att gänga upp med en bult eller - ännu bättre - en gängtapp.

Men finns hälften av gänglängden kvar finns det hopp, att gänga om är absolut det vettigaste alternativet. Och gärna lite kopparpasta på gängan innan lambdasensorn monteras så borde det fungera.

Bra skrivet, det jag dock inte kan greppa är varför det skulle vara en annan Lambdagängning på den Honda (av motsvarande modell) som röret suttit på innan som Lonsdale köpt det beggat av.

Tror en ide kan vara att kolla så gängorna inte är sallad innan du tar till andra åtgärder. Ser du att de är sallad vilket de verkar vara (av situationen att döma) så blire till att gänga om. (Alt gänga upp och stoppa i en hylsa)
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Du bör hur som helst instalera en Powercommander och få den mappad

Då kopplar man även ur lambdan

Dessa hojjar går ruggit mycket bättre efter mapning
 

Lonsdale

Yamaha Racing
Gick med
14 Mar 2006
Ort
Karlshamn
Hoj
Yamaha XSR700 X-T, Yamaha Tenere 700, Yamaha WR450F, Yamaha FZ6-RR
Du bör hur som helst instalera en Powercommander och få den mappad

Då kopplar man även ur lambdan

Dessa hojjar går ruggit mycket bättre efter mapning

Jag har tänkt göra det i sommar!

Men nu blir det att fixa tapp och försöka gänga upp!

Tack för bra svar alla!
 

Lonsdale

Yamaha Racing
Gick med
14 Mar 2006
Ort
Karlshamn
Hoj
Yamaha XSR700 X-T, Yamaha Tenere 700, Yamaha WR450F, Yamaha FZ6-RR
Nu var saken biff!

Det var som många anat sot i gängorna. Gängen är utan tvivel M12x1.25 om någon i framtid skulle få samma problem. Leo Vince system passar alltså rakt av!

Gängtapp av den dimensionen var omöjligt att få tag på här i Kalmar trakten, sökte i alla butiker från Jula och Classe till yrkesbutiker. På nätet fanns det visserligen, men då för runt 400kr. Jag fick slutligen tag i en härdad bult och efter 1min var saken klar och det kostade 24kr för skruv och mutter.

Tack alla för hjälpen!
 
Last edited:

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Tips om man ska gänga upp med skruv (som det heter om den har gängor, en bult har inga gängor...Så fick jag säg det också...:)) är att slipa/såga spår i den så att den ser ut som en gängtapp, då funkar det ännu bättre.
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Tips om man ska gänga upp med skruv (som det heter om den har gängor, en bult har inga gängor...Så fick jag säg det också...:)) är att slipa/såga spår i den så att den ser ut som en gängtapp, då funkar det ännu bättre.


Japp så brukar jag göra , Smalaste kapskivan och gärna lite negativ vinkel så det skär bra
 

lladron

Medlem
Gick med
6 May 2009
Ort
Oskarshamn
Hoj
-14, Yamaha MT 09
Bump

Var sitter lambdasonden på min hoj? Det sitter ett yoshimura-slipon på hojen, den är mappad och bänkad med pc5. Jag har inte letat men sitter lambdan i sliponet eller?
 

Lonsdale

Yamaha Racing
Gick med
14 Mar 2006
Ort
Karlshamn
Hoj
Yamaha XSR700 X-T, Yamaha Tenere 700, Yamaha WR450F, Yamaha FZ6-RR
Den sitter i rörkröken mellan grenrören och slipon, precis bakom stödet. :tummenupp
 
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top