Att hålla kontakten med sina ex.

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
På R6:eek:rna kan väl ändå inte finnas mycket att göra, så fina som de är? Nej det stämmer, men eftersom jag ska ha dem enbart som ögonfägnad måste de vara i perfekta, inget annat än skyltfönsterskick duger.

R6 -00:
Den finaste av mina R6:eek:r. 1060 mil och inte ett märke, jag vill nog säga nyskick!
Detta är gjort:
* Den svarta ”nummerbotten” på bakdelen på -00:an tycker jag är lite stor och ser lite dyster ut, jag gillar -99:an bättre. Därför jublade jag högt när jag hittade en absolut ny OEM-bakdel på ebay och högg direkt!
* En ensitscuts gör varje hoj komplett, men tyvärr gör -99-bakdelens färgschema att det inte regnar passande bitar. En vacker dag fanns den där på ebay, en helt ny Yamaha original ensitscuts!


R6 -02:
Har gått 900 mil och ser ut att ha blivit körd, inte mer. Trots det fanns det några mindre saker som stack i ögonen:
* Ljuddämparen hade en lång, djup repa, men lite snokande på Blocket gav en beggad repfri i samma fina skick som hojen i övrigt, perfekt!
* Miniblinkerna var bara att byta ut mot orginalen som följde med. Det var lite pyssel med att rensa bort motstånden till LED-blinkerna, men det löste sig till slut.
* Den tidy tail-variant på regskylthållare byttes naturligtvis ut mot original. Snyggt!
* Den stora Yamaha-dekalen på underkåpan satt lös och halvt bortriven. Beställde ny som elegant kom på plats med vatten, diskmedel och blomspruta.
* Konstigt nog fattades verktygssatsen, men en spretans ny OEM-sats ebayades för nån hundring.
* Det blaffiga tankskyddet i fejk-kolfiber petades försiktigt bort, som tur var fanns inga repor under.
* Riktigt flyt hade jag också när Bike´s mc-skrot sålde en helt ny Yamaha-cuts till ett snuskigt reapris!


R6 -05:
På mätaren 1600 mil, men syns (numera) så gott som enbart där.
Blev dock lite att byta på denna:
* Den svarta generatorkåpan hade en djup repa där aluminiumet (magnesiumet?) lyste igenom. Det var bara att beställa ny och byta ut.
* Den ena av instrumententknapparnas gummi var genomnött med hål i. Enda sättet att laga var att köpa hela skalet nytt. Dyrt men korrekt.
* Kåpdelen där kraschpucken suttit var också bara att beställa ny och byta. Ännu dyrare, lika korrekt.


Gemensamt för R6:eek:rna är att de fått kedjorna tvättade med lampolja samt fått lackdelarna grundligt övergångna med polish och vax.

Olja, filter och kylvätska är inhandlat och kommer snart att bytas. Fortsättning kommer.
 
Last edited:

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Just -05:eek:r finns inte i drivor på Blocket, jag föreställer mig att det beror på två orsaker:
För det första tror jag inte att en USD-gaffel lockade tillräckligt till köp, när modellen i övrigt sett likadan ut i två år.
För det andra tror jag att de som 2005 stod i begrepp att köpa en ny R6 nog hört rykten om en helt ny generation R6 till 2006, och hellre väntade på den. Jag till exempel, som köpte en ny -06. Att det då skulle finnas en massa röda -05:eek:r till salu, dessutom i det skick jag söker, kändes orimligt. Men skam den som ger sig!
 

Paco

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Lausanne, Schweiz
Hoj
RSV4 -14
Surfade in på tråden om "originalreceptet på Polkagris" för ett par dagar sen och nu hittar man denna!
Hahaha, vilka sköna dudez ni är alltså :)
Verkligen kul med entusiastprojekt som dessa R1/R6 projekt som ni håller på med!
Keep up the good work!
Räkna med mig först i kön när ni öppnar erat museum :Bugar

Kan väl för sakens skull också bidra med lite hojhistorik från mig:
(2002) 15 år: Yamaha Dt50R 2002
(2004) 17 år: Yamaha Dt125R 1999
(2005) 18 år: Honda CBR600F 1995
(2007) 20 år: Yamaha R6 2001
(2009) 22 år: Yamaha R1 2002
(2011) 24 år: Kawasaki ZX10R 2004

Som ni kanske ser så har man ju en viss förkärlek för Yamaha faktiskt. Intresset vaknade på allvar i 14års åldern och drömhojen var givetvis R1. Extra kul var det då när man ett par år senare skaffade sig en R1a av samma årsmodell och färgsättning (röd/vit) som moppen man hade :banana
 

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Söderut
Hoj
Daytona 675, Honda CRF150R Minimotard
tidigare:
RD350 -86 (jolly pipor mm)
GSXR750 -85 race
GSXR750R -89 race (yoshi japan motor)
FZR1000 -87
GSXR1100 -91 (3200mil på en sommar)
GSXR750 -97 race
GSXR750 -98 race
<-- GSXR750 -00 race
KTM Duke II
R1 -04 race
sen tävlade jag på andras hojar:
GSXR750 -02
R1 -02
GSXR1000 -05
Nuvarande:
YZF750R -95 (R7replica, vurpad)
RGV250 -92 ska byggas ihop med ->
RD350
RS250 säljas
CBR954RR X3, bygge.

RGV/RD ska bli kul att köra nästa år, GSXR750R är den jag helst vill ha igen, och R7replican ska byggas upp igen.
Minst saknad är Duken.

Helt plötsligt känns tesen under ditt nick inte längre så trovärdig :D
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Surfade in på tråden om "originalreceptet på Polkagris" för ett par dagar sen och nu hittar man denna!
Hahaha, vilka sköna dudez ni är alltså :)
Verkligen kul med entusiastprojekt som dessa R1/R6 projekt som ni håller på med!
Keep up the good work!
Räkna med mig först i kön när ni öppnar erat museum :Bugar

Kan väl för sakens skull också bidra med lite hojhistorik från mig:
(2002) 15 år: Yamaha Dt50R 2002
(2004) 17 år: Yamaha Dt125R 1999
(2005) 18 år: Honda CBR600F 1995
(2007) 20 år: Yamaha R6 2001
(2009) 22 år: Yamaha R1 2002
(2011) 24 år: Kawasaki ZX10R 2004

Som ni kanske ser så har man ju en viss förkärlek för Yamaha faktiskt. Intresset vaknade på allvar i 14års åldern och drömhojen var givetvis R1. Extra kul var det då när man ett par år senare skaffade sig en R1a av samma årsmodell och färgsättning (röd/vit) som moppen man hade :banana

Hehe ja, Xmax tråd om sin R1:a är verkligen helskön, har svårt att tänka mig att det finns en finare R1 -98 i Sverige. Det finns även en tråd om nån som hittar sin före detta GSX-R 750 -96 och gnider upp den till ett suveränt skick. Tyvärr kommer jag varken ihåg vad killen kallar sig eller vad tråden heter (nåt med "ungdomssynder" kanske?).

ädditt:
Hittade tråden:
http://www.sporthoj.com/forum/showt...%E5-fason-p%E5-den&highlight=ungdomens+synder

Jag tycker det är skitkul att fler räddar och tar hand om de något äldre hojar som var ikoner på sin tid, istället för att låta dem gå rishögsdöden till mötes. Till slut kanske vi bara kan läsa om dem i gamla tidningar istället för att se dem ute på vägarna, vid fikaställena, på banorna eller på en camping under semestern på väg nånstans.



En annan sak jag tänkt ta upp tidigare är hur ni som nyligen börjat köra får det att gå ihop sig? Idag verkar det inte duga med hoj och utrustning för 25.000 som det gjorde förr.
Hur är det egentligen, om kommer man glidande med något äldre än en 1000-klubba från -07, blir man utskrattad av polarna då, eller har jag fått något om bakfoten? :va Jag menar alltså inte att vara elak mot de som vill köra fin hoj redan i från start karriären, utan undrar bara hur man resonerar nuförtiden ang. lån och sånt? :)
 
Last edited:

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Hur ligger det till eg? :
.
En annan sak jag tänkt ta upp tidigare är hur ni som nyligen börjat köra får det att gå ihop sig? Idag verkar det inte duga med hoj och utrustning för 25.000 som det gjorde förr.
Hur är det egentligen, om kommer man glidande med något äldre än en 1000-klubba från -07, blir man utskrattad av polarna då, eller har jag fått något om bakfoten? :va Jag menar alltså inte att vara elak mot de som vill köra fin hoj redan i från start karriären, utan undrar bara hur man resonerar nuförtiden ang. lån och sånt? :)

Så här trevligt ser det ut i min hall i väntan på att R6:eek:rna ska servas:
016.jpg
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Man väljer sitt sällskap med omsorg...

En hel del bortklippt...

En annan sak jag tänkt ta upp tidigare är hur ni som nyligen börjat köra får det att gå ihop sig? Idag verkar det inte duga med hoj och utrustning för 25.000 som det gjorde förr.
Hur är det egentligen, om kommer man glidande med något äldre än en 1000-klubba från -07, blir man utskrattad av polarna då, eller har jag fått något om bakfoten? :va Jag menar alltså inte att vara elak mot de som vill köra fin hoj redan i från start karriären, utan undrar bara hur man resonerar nuförtiden ang. lån och sånt? :)

Skulle det funka så illa, så...är det nog dags att om inte säga upp bekantskapen på stående fot så i alla fall att seriöst ompröva den...
Inte mycket till polare isf. :fakta

Jag är personligen mer impad av de som påminner om levnadskonstnärer...som trots allt lyckas, trots usla förutsättningar, tack vare uppoffringar ändå lyckas hålla nåt rullande och i skick! :tummenupp Sen kör man ju inge bättre bara för att man har det bättre ställt eller är skuldsatt ända upp till öronen! :fakta
 
Gick med
1 May 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Kawasaki ZX9-R -02
:va Jaha, Laidback, det var det den nyinköpta hall hyllan skulle användas till... Ser ut som bakom disken i välsorterad hojverkstad!!! Kan man serva en Kawa där också, eller får dina R6:eek:r utslag då??? :tummenupp
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Skulle det funka så illa, så...är det nog dags att om inte säga upp bekantskapen på stående fot så i alla fall att seriöst ompröva den...
Inte mycket till polare isf. :fakta

Jag är personligen mer impad av de som påminner om levnadskonstnärer...som trots allt lyckas, trots usla förutsättningar, tack vare uppoffringar ändå lyckas hålla nåt rullande och i skick! :tummenupp Sen kör man ju inge bättre bara för att man har det bättre ställt eller är skuldsatt ända upp till öronen! :fakta

Jag får en känsla av att var och varannan (som är ny på hoj) härinne funderar på att köpa hojar som helst inte ska vara äldre än fem år. Likadant med utrustning, absolut inte köpa beggat, utan nytt å fint i årets färger.
Eller är jag bara avundsjuk för att jag själv fick vobbla omkring i brorsans tre storlekar för stora ställ de första åren? Det kanske är så enkelt...

:va Jaha, Laidback, det var det den nyinköpta hall hyllan skulle användas till... Ser ut som bakom disken i välsorterad hojverkstad!!! Kan man serva en Kawa där också, eller får dina R6:eek:r utslag då??? :tummenupp

Ha ha! Ja, det blev väl rätt snyggt?
För er som inte vet så var Matte med och hjälpte mig köpa en hylla igår. Det är f.ö. han som är ansvarig för putsen på hojarna. Även tilltänkt som serviceman inom en snar framtid.

Men si några Kawor kommer inte i närheten av mina gullungar! De skulle få apelsinskal i lacken diReCktT!! :hihi
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R
ZXR400 -92.
Såld.
ZXR750 -92.
Ombyggd för 100.000kr och därefter totalförstörd av MP-Racing i Billesholm. Pengar i sjön och Mats har fortfarande kvar motorn som han vägrar lämna ifrån sig. Han har slarvat bort den. Hoj=FÖRSTÖRD!
ZXR400 -92.
Trimmad, kitad och såld.
ZXR750R -92.
Förstörd av MP-Racing. Därefter såld och lagas än idag. Hoppas den blir återställd.
ZX-7R -00.
Mint condition. 2000mil nu. Kört Europa runt 2ggr med den. Står i garaget.
ZXR750 -92.
Svensksåld, 2300mil, orört originalskick, mint condition. Körd endast en gång. Museumexemplar i garaget.
ZXR400R -94.
Importerad från Tyskland. Blev stulen på MP-Racing. Hittad. MP-Racing lagade den och blåste mig på 17.000kr. Idag fullkitad.
R1 -08.
300mil. Coolt impulsköp efter jobbet en lördag. Samlar damm i garaget.
ZXR750/900 -92.
Mitt nya monsterbygge som börjar ta form. Hojen var helt slut vid köpet men nyligen omlackerad. Köptes för 25.000kr. Redan lagt 40.000kr. Ska byta bakfjäder, fotpinnar och styrdämpare i år. 15.000kr till. Nästa år blir kåpor. 44.000kr. Året därpå blir sving, fälgar samt div styling: 75.000kr
Ska ner till Sachsenring med den i sommar.

-----------------

Nästa inkommande hojköp: Ducati 1199 Carbon Edition :)
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
ZXR400 -92.
Såld.
ZXR750 -92.
Ombyggd för 100.000kr och därefter totalförstörd av MP-Racing i Billesholm. Pengar i sjön och Mats har fortfarande kvar motorn som han vägrar lämna ifrån sig. Han har slarvat bort den. Hoj=FÖRSTÖRD!
ZXR400 -92.
Trimmad, kitad och såld.
ZXR750R -92.
Förstörd av MP-Racing. Därefter såld och lagas än idag. Hoppas den blir återställd.
ZX-7R -00.
Mint condition. 2000mil nu. Kört Europa runt 2ggr med den. Står i garaget.
ZXR750 -92.
Svensksåld, 2300mil, orört originalskick, mint condition. Körd endast en gång. Museumexemplar i garaget.
ZXR400R -94.
Importerad från Tyskland. Blev stulen på MP-Racing. Hittad. MP-Racing lagade den och blåste mig på 17.000kr. Idag fullkitad.
R1 -08.
300mil. Coolt impulsköp efter jobbet en lördag. Samlar damm i garaget.
ZXR750/900 -92.
Mitt nya monsterbygge som börjar ta form. Hojen var helt slut vid köpet men nyligen omlackerad. Köptes för 25.000kr. Redan lagt 40.000kr. Ska byta bakfjäder, fotpinnar och styrdämpare i år. 15.000kr till. Nästa år blir kåpor. 44.000kr. Året därpå blir sving, fälgar samt div styling: 75.000kr
Ska ner till Sachsenring med den i sommar.

-----------------

Nästa inkommande hojköp: Ducati 1199 Carbon Edition :)

Här är en som gillar Kawasaki, fränt!
Kawas ZXR:er är bland det närmaste man kommer en 80/90-tals superbikeräser. Må de leva för evigt! Har också haft en ZXR och gillade den för dess kompromisslöshet; "-Det här är en motorcykel som är gjord för att köras så fort du kan, inget annat. Punkt." Ungefär så.
Att puttra runt och ha det mysigt låg inte för den överhuvudtaget. Körställningen med arslet upp i luften och styret i höjd med blinkersarna gjorde körning långsammare än bantempo ointressant. Har för mig att motorn hade ett sagolikt klipp i mellan- och toppregistret, minns jag rätt?

Men du verkar inte ha mycket till övers för MP-racing, är de så kassa som det låter?
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Suzuki 125 marauder -98/99
Yamaha R1 -02
Suzuki GSXR1000 -07
Yamaha R1 -08
Yamaha R1-09
Suzuki GSXR1000 -07 (nyast är inte bäst..går tillbaka till älskade K7an) =D =D
Suzuki m800 -06

Äger dessa 2 nu:
Yamaha xv1600 wildstar -99
Suzuki GSXR1000 -08

Kan ha glömt någon GSXR1000 =P Fu**ing love'em :yoparty
 
Last edited:

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Suzuki 125 marauder -98/99
Yamaha R1 -02
Suzuki GSXR1000 -07
Yamaha R1 -08
Yamaha R1-09
Suzuki GSXR1000 -07 (nyast är inte bäst..går tillbaka till älskade K7an) =D =D
Suzuki m800 -06

Äger dessa 2 nu:
Yamaha xv1600 wildstar -99
Suzuki GSXR1000 -08

Kan ha glömt någon GSXR1000 =P Fu**ing love'em :yoparty

Okej, det står 3-3 i matchen mellan R1 och Gixxer 1000. Kommentar? :)

------------------


Idag var jag och hämtade ut ett mycket efterlängtat paket:
Ett...010.jpg

Tu...013.jpg

Treee..!018.jpg

Alltså en nytillverkad replicaljuddämpare till XT:n!
Har velat länge p.g.a. priset (2500:- vid dörren), men till slut gav jag efter och beställde en från de här: http://www.smebike.com/index.php? De har både smått och gott till lite äldre hojar som min.

Nu kan man ju tycka det är vansinne att lägga ut så mycket pengar på en gammal 80-tals offroad som min, men jag tänker mig att om jag byter några små detaljer per år, så kanske den om fem år ser ut som när den stod i hojbutiken 1983. Vansinne? Ja, troligen... Men XT 550:n var en av mina drömhojar när jag var 13-15 sådär och därför vill jag att den ska se ut som då.
Tidigare har jag dessutom fått hem de här grejerna:
021.jpg
Några O-ringar, ryckutjämnare, en lyktsarg, en styrning till svingaxeln och en kedjerulle bl.a.

Sen hoppas jag bara att någon hjälper mig att få dit grejerna, eller hur Matte? :hej
 
Last edited:

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Okej, det står 3-3 i matchen mellan R1 och Gixxer 1000. Kommentar? :)

Alltid ;)
Första R1:an köpte jag innan jag tog kortet bara för att den var snygg i rätt prisklass. Sålde bort den 2 mån senare o köpte K7:a.
Ville sen testa en R1 -08 för att tyckte de var snygga återigen.
Ångra mig inom ett halvår. Tyckte jag skulle testa en -09 då. Värsta köpet jag gjort då jag kände att den gamla K7:an var 10ggr bättre. Så den gjorde jag mig av med på en vecka o köpte en K7:a igen.
Det var en dyr läxa kan jag säga :7peta

Så nu blir det inget annat..kommer köpa K7/K8:eek:r tills jag döden dör ;)
Men eftersom de börjar bli gamla får jag nog köpa en riktigt fin lågmilare och bara spara i ett hörn inplastad o skyddad tills den dag min nuvarande är slutkörd =P
 
Last edited:

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Alltid ;)
Första R1:an köpte jag innan jag tog kortet bara för att den var snygg i rätt prisklass. Sålde bort den 2 mån senare o köpte K7:a.
Ville sen testa en R1 -08 för att tyckte de var snygga återigen.
Ångra mig inom ett halvår. Tyckte jag skulle testa en -09 då. Värsta köpet jag gjort då jag kände att den gamla K7:an var 10ggr bättre. Så den gjorde jag mig av med på en vecka o köpte en K7:a igen.
Det var en dyr läxa kan jag säga :7peta

Så nu blir det inget annat..kommer köpa K7/K8:eek:r tills jag döden dör ;)
Men eftersom de börjar bli gamla får jag nog köpa en riktigt fin lågmilare och bara spara i ett hörn inplastad o skyddad tills den dag min nuvarande är slutkörd =P

Jamen det låter seriöst! Då har du verkligen jobbat dig fram till att det en K7/8:a du vill ha.

Och självklart ska du köpa ett alldeles enastående fint exemplar att bara ha att... titta på. Det är det jag "använder" mina R6:eek:r till. Sen kan du ha en annan att använda som vanligt.
 

Gääsparn

Medlem
Gick med
22 May 2006
Ort
Piteå
Hoj
Gsx-r 1216, Yamaha rd 350
Började med en Husqvarna moped, 60 talare. Var väl i mitten på 90-talet. Följdes av ännu en Hq, sen Dakota, Mamba, och en aerox. Alla mopeder. Kan ju tala om att Dakotan och Mamban skulle man haft kvar..

Sen blev det en Yamaha Rd 125 -83... Mkt problem, åt kolvar bl.a. Men nog hade vi skoj för det, men den saknar jag inte särskilt mycket..

Sen en Gpx 600r -93. Köpte den snorbilligt (tyckte jag iaf), den hade gått under 3000 mil också. Den hade jag mycket roligt med :) Jag satt bekvämt på den plus att den kändes hyfsat sportig. Krånglade någon gång, värsta var väl när svänghjulet lossnade. :3freak


Efter gpx:en köpte jag en Gpz 900r -88. Den var asball, den saknar jag jäkligt mycket. Motför gpx:en kändes det som att framföra ett lok :faktaTyvärr är den skrotad, men jag kommer garanterat köpa en likadan igen.

Efter gpz:an kände jag mig lite vilse. Under tiden jag hade gpz:an hade jag sneglat på gsx-r 1100. Jag var och kikade på en 89a men backade ur den affären. Efter lite velande så köpte jag en 83as gsx 750es bara för att ha något att köra med.

Sen bestämde jag mig för att en äldre muskelhoj ville jag ha, så våren 2012 hittade jag min nuvarande hoj. 89as Gsx-r 1100 :hihi Det ska mycket till innan jag säljer den. Den är så fruktansvärt rolig att köra!

Sen har jag nog haft någon fler moped samt 2st 250cc cross.

DSC04227.jpgDSC01641.jpgDSC00715.jpgDSC00176.jpggsxr.jpg
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
I sommar tänkte jag att mina tre R6:eek:r skulle få rulla några mil under en helg. Kunde vara kul att få bilder på dem i vanlig miljö än de annars lite uppstyltade som blir när de plåtas i klubbens absoluta närhet. Men nu var det i första hand inte R6:eek:rna jag tänkte skriva om.

Mina två andra hojar, DT:n och XT:n, har jag köpt för att det var mina första hojar öht. Det i sin tur beror på att det var offroad-hojar jag först fick upp ögonen för då, när jag ännu var en parvel, i början på 80-talet. Det skulle få följder, visade det sig.


I en annons tidigare i våras dök det upp en XT 600 2kf -90, med all säkerhet en osåld -89 som generalagenten reggat in som en -90. Jag hade en sån under åren jag körde RR och tycke den var användbar till det mesta – både griseri på grus och som hyfsat bekväm hoj för campingturer. Jag tycker den är snygg också.

Cykeln i annonsen såg ut att vara i ett strålande skick och oemotståndligt röd och vit! Ringde och bestämde tid för en titt redan dan efter. Väl där var affären snart i klar och en kompis körde hem hojen en vecka senare. Cykeln är i det skicket att det nästan är lite tråkigt – inget behöver ju direkt göras med den.
DSCN0747.jpgDSCN0751.jpg
Men vad kul, ytterligare en hoj jag ägt tidigare, nu totalt fyra! Nu har jag alltså två av Yamahas stora ”thumpers” med kick. Hmm, tänk om… Japp, så får det bli!

Eftersom jag försöker få tag i en fin R6 av varje generation, kan jag väl inte vara sämre vad det gäller XT?! Nu är tanken att begränsa mig till de XT med kick, största anledningen är en tilltagande brist på kvadrat att parkera alla hojar på. En annan orsak är att jag inte tycker att XT E (med elstart) är lika ”offroadig”, 2Kf:n är definitivt hårdare. Återstår alltså att dels hitta en 600 43f 84-86, men svårast kunde nog bli att hitta en XT 500 i hyfsat skick.


Under de år jag hållit span på Blocket har det passerat en och annan 500, visst. Men antingen har de varit tok-renoverade och svindyra, eller så har det varit rena lik som stått och rostat bakom en lada i åratal. Nej, nåt mellanting vore lämpligt. Helst vill jag ha en -81, den svarta med den klarlackade alu-tanken och guldfälgarna. Meeen det är nog att hoppas på för mycket eftersom alla XT 500-vetare också vill ha en.

Nån vecka efter mitt 600-kap fick jag syn på en jättefin 500, men kom inte i kontakt med säljaren förrän nästa dag och då var det redan försent. Ytterligare nån vecka gick, och då – då såg jag annonsen på en XT 500 -81 som skrek: ”-laidback, jag är din, baara din!”.
Snabba ryck nu, jag kastade mig på telefon – upptaget. Ringde igen och igen och till slut svarade en röst som inte hann säga många stavelser innan jag trumpetade; JAG TAR DEN!!

Medan jag hade säljaren i örat satte jag in handpenningen, först efter det kunde jag något andfådd fråga om hur skicket egentligen var på cykeln jag just köpt. ”-Jaa-a, det är väl ganska bra...” Sedan började en berättelse om hur olja spillts och runnit från styrhuvudet ner över motorn, för att sedan droppa ned på garagegolvet, och om en svag gnista som motvilligt krupit fram mellan elektroderna och att motorn faktiskt dunkat igång. I stora drag.

När jag väl fick hem XT:n för översyn, verkar det mest vara delar av ”ebay-karaktär” som skulle behöva bytas ut. Jag skriver ”mest” på grund av att tanken i alu har ett område ca 10 x 10cm där spackel använts, men av vilken orsak? Förhoppningsvis bara en mjuk buckla.
DSCN0735.jpg

Tyvärr lider den som många äldre motorcyklar av oljeinkontinens. Har ännu inte letat efter källan till detta, men hoppas på nåt enkelt som en trött O-ring.
DSCN0761.jpg

Tror det ska vara ”det stora”. Detta sagt utan att veta något om tillståndet inuti motorn.

XT 500:an är den första av mina hojar som möjligen kan ha lite av ikon-gloria hängande över sig och ska bli riktigt kul att se vad som kan bli av den!
DSCN0729.jpgDSCN0733.jpg
 
Last edited:

SuperTed

SDK #4694
Gick med
24 May 2008
Ort
Stockholm
Hoj
2004, ZX10R
Jag började med en 916 biposto från 1998. Var en hoj jag drömt om som liten och tyckte den var så otroligt vacker, sen att de Svenskålda hade förmånlig försäkring gjorde inte saken sämre som 24 åring i Sthlm. Betalade 6600kr hel/hel.

Jag hade den 2 år för att sedan köpa mig en ZX10R från 2005. Saknade det där lilla roliga när man vred på rullen på rak och fin väg, det blev en del slangande med den hojen i ett par veckor för att sedan inse att det förmodligen inte skulle sluta så bra då jag höll på kvadda rejält, samt att det hade blivit dyrt då denna plastraket var för kostsam för att ha annat än halvförsäkring på.

Sommaren efter kunde jag inte hålla mig. Som alla andra här säkert känner igen sig i så börjar det vibrera på alla möjliga ställen när våren kommer och de första hojarna kommer ut på gatan. Det vattnades i munnen och jag körde 70mil för att hämta en tokfin ZX10R från 2008 som bara gått 350mil, svart såklart. Helt underbar maskin, även om jag på nått sätt inte kände att den var lika "rå" som 05:an. Det kan ha med en jämnare effektkurva att göra, för faktiskt effekt lär knappast varit mindre. Jag hann bara med 3 vändor på den hojen och knappt 60mil innan den löstes in. Som tur var hade jag helförsäkring denna gång och fick efter mycket om och men tillbaka de pengar jag köpte hojen för, minus självrisk givetvis. (Ja, jag vet att jag tillhör statistiken nu som gör att premierna är dyra för sporthojar, men ingen var ledsnare än jag av att bli av med en så fin hoj). Jag lovade min dåvarande särbo att inte skaffa någon ny hoj och ska jag vara ärlig så ledsnade jag lite på att köra hoj efter detta.

Året därpå hade jag varken flickvän eller hoj, något fattades. Jag hade en känsla av vad det var även om inget var superkonkret. Men några veckor in på vårkanten och jag förstod, det var en hoj som saknades. "-Serva dem, pilla på dem, meka med dom, köööra dem.. " Ja ni fattar. Men jag saknade mitt ex, i flera aspekter. Så vad blev det, jo en Ducati 996sps. Åh vilken skönhet jag hittade. Äntligen var livet på topp igen. Ett ex var tillbaka, fast en 996sps med dryga 140hk på slangen, fullsmetad med Öhlins och andra raceatteraljer jämfört med 916 jag hade var ju som att byta upp sig från en flottig anställd på Donken till Kate Beckinsale. Fick blodad tand av att köra bana. En sån här hoj skulle ju bara andas på banan helt klart, fanns ingen anledning att tuffa runt på gatan i detta skede. Sålde denna i slutet av säsongen då jag insett att jag måste ha en renodlad banhoj till kommande säsong och satsa på det.

Då sitter vi här i år. Sommaren började krypa fram och vännerna gled runt på 2 hjul medans jag snällt fick titta på och avundas. Insåg rätt fort att ekonomin inte skulle hålla för att satsa på en banhoj och åka på massa bandagar som jag ville. Dyker ju alltid upp andra kostsamma saker på kalendern, som renovering av lägenhet m.m. Men så fick jag ett infall en dag och kollade runt på Blocket. Spanade på lite hojar mellan 30-40k och då dök ett ex upp igen, en ZX10R från 04a. Jag drog iväg och kollade på den lite snabbt och konstaterade att den skulle bli tvungen att följa med mig hem. Hunnit köra drygt 150mil med den än så länge. Flitigt använt kontot på Ebay för att köpa allt från fälgstripes, stompgrips, belägg.. satt på nya handtag, bar-ends.. bytt olja och filter och lite annat lull-lull.

Ja det här med "ex" är ett ständigt problem. Man dumpar/säljer och sedan inser man att det var en perfect match trots allt. Alla känner till begreppet: -Älskling, det är inte dig det är fel på.. det är jag! Och jag inser nu att det så är fallet, fast utan lögn med hojar. De är skönheter och man ska inte släppa dom utan fight. Från och med nu har jag ett nytt ordspråk när det kommer till hojar som jag såg av en bild på ett härligt gammalt par;

kzc-1391826858gnk48.jpg

:yoparty:yoparty:yoparty
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top