Mekartabbar top 5

ljung_

Invalidos-MC
Gick med
1 Jul 2009
Ort
Norrköping, Åby
Hoj
1993, Honda CBR600F
Förra året...

Precis bytt olja och drar oljebulten tillräkligt hårt för att oljetråget i aluminium skall spricka.

Plocka bort tråget och rengör det från packningsrester och annan smuts inför svetsning.

På med ny packning, packningslim och monterar, i med ny olja och låter motorn gå ett par minuter då jag ser det börjar sippra ut olja. Vad har hänt jo satt en liten packningsbit kvar under motorn där jag totalt glömde rengöra. Så fick bli att fixa fram ytterligare en packning och rengjorde mycket noga den gången :)
 

EmiliosFantomen

Guest
Volvohammaren????? :va

Även kallad handslägga, används med fördel när man ska utföra justeringar på en volvo av årsmodell 74-92.

Om den brukas på en modernare bil som är byggd av plast och aluminium så kan saker gå sönder.
 

NASSE

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2007
Ort
Huskvarna
Hoj
GSXR 750 98:a
En av mina största tabbar måste nog vara när jag bytte ram på min CBR och skulle få kylen o passa. Man riktar inte om kylen efter fästena på hojen utan riktar om fästena på ramen. o det viste jag då men ändå vred jag o bände.
O vatten pissade det
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Att få värmenyp efter ca 10min på dt-50med nytt trim är kanske inte en mekmiss men likväl extremt dumt...

För litet kärl och för mkt olja hör väl till utbildningen?

Att byta 2 framlampor på sin R6-05 för att den ena inte lyser på halvljus och sen skita i det för att ett år senare fatta att det ska vara så .....:rodnar

Repat kåpor till förbannelse med skruvmejsel när clips ska tas bort!

Att 5sek efter att man kapat ur hål för bakljuset i sina krasckåpor tappa och spräcka skiten :huvet

Edit: Hade nästan glömt det värsta...

Hade precis inhandlat en nästan ny gixxer k5 och kör hem den från skåne till sthlm med övernattning i GBG!
På morgonen ska jag starta den och får totalt hjärnsläpp när den av någon underlig anledning inte startar...
Felsökning påbörjas med dödaren, bränsle samt kollar så att den har olja då jag trodde den hade oljevakt (genom att skruva av oljelocket av ngn jävla anledning) men problemt löses efter ett samtal med säljaren där han frågar om jag trycker in kopplingshandtaget...:huvet
Nåväl hojen startar och jag beger mig hemöver! Allt går utmärkt tills efter första tankningen då jag stannar på en avfart för att jag glömt spänna midjebandet till ryggsäcken och tycker det känns halt under stöveln...oljelocket har hoppat loss och till följd har jag olja på hela bakdelen :näsblod
Det hela löste sig då jag fick hjälp av en gårdsverkstad bara ngn mil bort som hittade en spännplugg som funkade som temporärt oljelock!
Numer har jag nästan OCD när det kommer till oljelocket som kollas i tid och otid...:D
 
Last edited:

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Att få värmenyp efter ca 10min på dt-50med nytt trim är kanske inte en mekmiss men likväl extremt dumt...

En kompis bytte 3-4 kolvar på sin DT, sen skruvade jag ut spänningen för oljepumpsvajern åt han som var nerskruvad i botten, sen slapp han byta fler kolvar.
 

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Kungsh.
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Skulle montera neon och diodljus på en polares nästan ny moped. Dum som man var drog man upp + matning upp till strömbrytaren och när jag ska hämta ett verktyg glider strömkabel ner och träffar ramen. Hela kabelstammen brändes upp.
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Om man får dra bilhistoria. En gång för länge länge sedan skulle jag byta motorolja på min gamla SAAB V4, hej och hå åkte jag till OK som det hette på den tiden, bokade en lyft och efter ett visst letande så hittade jag en oljeplugg med fyrkantshål i som efter mycket trixande så fick jag loss pluggen och oljan rann ur men jag tyckte det kom väldigt lite men oljan rann ur och jag satte tillbaks pluggen. Fyllde i 4 liter olja i motorn och allt var frid och fröjd, för säkerhets skull kollade jag olja när jag sedan tankade bilen, man skulle kunna säga att det var inte för lite olja.
Efter en stunds klurande kom jag på att jag tappat växellådan på olja och fyllt olja i motorn.

Mer intressant läsning. http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=202601
 

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemmavid
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Jaha!

Där kom svaret på frågan nedan:



Någon hade alltså startat en NY tråd!!!!

Fast den innehöll ju inte många inlägg heller... Senaste 20 april 2009. Jag tycker att vi håller oss till denna supertråd istället! :)

Jag ska fixa kopplingen på bilen i helgen, återkommer troligen efter helgen...
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Köpte sviiiindyr deluxeolja 850kr för ett byte.

Glömde bottenpluggen och fyllde gräsmattan med de dyra dropparna :mad:

Nu ska jag bara köpa biltemaolja i fortsättningen :banana
 

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Köpte sviiiindyr deluxeolja 850kr för ett byte.

Glömde bottenpluggen och fyllde gräsmattan med de dyra dropparna :mad:

Nu ska jag bara köpa biltemaolja i fortsättningen :banana

Gjort liknande sak...
Bytte olja på Thunderbirden, 5W-30 olja helsyntet för 225 kronor litern..
Går i nästan 6 liter.. Kollade att bulten var dragen, dom externa oljefiltrena, allting var okay.. Kände för säkerhetsskull på slangkopplingarna också till det externa filtrena..
Inga problem... Startar bilen, tar 3 sekunder, sen säger det poff följt av ett pissande ljud..
Slangkopplingen vid filtrena läcker..
F*TTA!
Okay, köper ny olja, gör ren alla slangkopplingar och smetar på ny packningsmassa, häller i oljan, startar bilen, funkar... i 3 minuter sen sticker slangjäveln i kopplingen... Tack för kaffet... Olja för 2500spänn har nu samlats på golvet.. Skoooooojsigt! :mad:
 

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
F*TTA! = FATTA?



:hihi


Och: Gör om gör rätt!

(här kan jag sitta och vara kaxig, för jag har ju redan bjuckat på mina värsta mekartabbar... ;) )

Preeeeeciiiiiiiiis så tänkte jag ja! :rolleyes

Jag gjorde om och gjorde rätt.. jag tog bort dom externa filtrena helt och hållet till jag kunde sätta dit nya slangar... :tungan
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top